Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
mielestäni ei VOI pakottaa lapsia olemaan kaikkien kanssa koulussa -
08.04.2007 |
ajattelen nyt lähinnä tyttöjä jotka ovat 4-5-6 luokilla. Siis, sehän on selvä että toisten kanssa synkkaa erilailla / paremmin kuin toisten ja mua välillä ottaa niin päähän kun ope inttaa vanhempainilloissa että pitää yrittää kaikkien kanssa olla. Ei mun mielestä, kai nyt tytöt saa hakeutua jengiin missä viihtyy ja päättää itse kenen kansssa kulkee välitunnilla. Aivan eri asia on kiusaaminen, nyt en puhu siitä, vaan lähinnä siitä kun opettajien mielestä kaikkien pitäisi olla kaikkien kanssa, eihän elämä toimi niin. Ärsyttävää. Kaikki toki pitää kunnioittaa ja olla ystävällisiä jne. Mitä mieltä?
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Kyse on ekaluokkalaisista, jotka ovat joskus ehkä avarakatseisempia kuin ylempien luokkien oppilaat. Kerroin heti ekana päivänä, että välitunneilla kaikki on otettava leikkeihin mukaan. Jos ei muuten onnistu, niin leikkiä pitää muuttaa. Koulun jälkeen voi sitten valita kaverinsa mutta kouluaikana ei ketään jätetä yksin.
Tietenkin välitunnit voi myös viettää yksin ja katsella muiden leikkejä - näitäkin lapsia on. Pakko ei siis ole mennä porukkaan mukaan. Kun asiasta yhdessä sovittiin, lapset ymmärsivät hyvin, että miksi leikkiinosallistumista ei saa kieltää. Ja toisaalta tuntuivat myös tajuavan, että leikin säännöt pitää sopia yhdessä, yksi ei niitä voi päättää, eikä yksi sotkea.
Tällä menetelmällä luokassa on kiva yhteishenki, eikä kukaan valita, että toiset kiusaavat. Toivon, että tämä jatkuu vielä useita vuosia.
Käytännössä tämä leikkiasia on monimutkainen mutta toimiessaan opettaa lapsille hyvin paljon yhdessä toimimisesta.