Kasvispizzaan täytteitä
Olisko jotain vinkkejä, mitä voisin laittaa kasvispizzan päälle? Mulla lyö ihan tyhjää, paprikaa ja sipulia joo, mutta olisi kiva laittaa jotain muutakin. KIITOS!
on lakto-ovo, eli esim. joku ekstrajuustokin käy perusjuustoraasteen lisäksi, mutta mikä?
Kommentit (208)
Itse suosin yleensä aurajuustoa, parsaa, herkkusientä ja ananasta, oliivien ja punasipulin lisäksi.
Pieni anekdootti Suomen pizza-kulttuurin alkupuolelta: Joskus 80-luvulla astuin Oulun rautatieaseman lähellä sijainneeseen pizzeriaan, ja koska olin silloin jo jättänyt lihansyönnin ilahduin, kun havaitsin listalla "Vegetariana"-nimisen lätyn. Varmuuden vuoksi utelin kuitenkin täytteistä, ja vastaus tiskin takaa kuului: "Hetkinen... no, siinä on jauhelihaa ja kinkkua." Eli pizzat oli nähtävästi nimetty melko umpimähkään. - Otin sitten "Fantasian", jonka täytteet sai itse spesifioida.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sienikin on kasvis nimenomaan ruokiin käytössä olevat.Oma laji mutta kasviksiin luokitellaan(ruokasienet)
Olipa ruokiin käytettävä tai muu, sieni ei ole kasvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sienikin on kasvis nimenomaan ruokiin käytössä olevat.Oma laji mutta kasviksiin luokitellaan(ruokasienet)
Olipa ruokiin käytettävä tai muu, sieni ei ole kasvi.
Kasvis on eri sana kuin kasvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, tää on varmasti italialaisille pyhäinhäväistys, mutta suolakurkku (irtomyynnin herkkukurkku), punasipuli, persikka tai ananas ja smetana on kierolla tavalla hyvää. Jalapeno käy tuohon myös.
Älä helkutissa sano herkkukurkkuja suolakurkuiksi, koska ne ovat aivan eri asioita. Vihje sinulle: suolakurkuissa ei ikinä ole sokeria. Niitä löytyy sekä hapatettuina että etikkaliemessä, mutta yhteinen asia niille on, että eivät sisällä ollenkaan sokeria. Et kai sinä niin tollo ole, ettet ymmärrä tuota eroa, ethän?
Sori, mä olen täysin vakuuttunut siitä, että suolakurkkua käytetään puhekielessä yleisnimityksenä kaikille säilykekurkuille.
Esim. Wikipedia sanoo näin:
"Suolakurkut valmistetaan avomaankurkuista.[2][3] Yleiskielessä suolakurkuiksi kutsutaan erilaisia säilöttyjä kurkkuja: etikalla valmistettuja etikkakurkkuja, maustekurkkuja, joissa on suolan ja etikan lisäksi mausteita, ja "venäläisiksi suolakurkuiksi" kutsuttuja hapankurkkuja, jotka säilyvät, kuten hapankaali, maitohappokäymisen takia laskeneen pH:n, eivät niinkään korkean suolapitoisuuden takia.[1]"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas paha ketju. Lukiessani nälkäisenä tuli juuri pizzerian mainos luukusta. En olekaan tänä vuonna vielä syönyt pizzaa. Nyt muuten lähtee metsäsieni, tomaatti, artisokka, paprika, vegaanijuusto tilaukseen. Pitafalafel vielä oheen, niin kuljetus ilmainen - näin säästän :D
Kuulostaa muuten hyvältä mutta laita nyt ihmeessä kinkkua, chorizoa tai vaikka katkarapuja siihen tilaukseen.
Mikä käsittämätön pakkomielle teillä joillain on jatkuvasti tuputtaa sitä lihaa muille?
Sitten suraavassa hetkessä itse vingut, että makuasioista ei saa kiistellä. Itse olet pahimpia vinkujia, vaikka muilta vaadit muunlaista käyttäytymistä.
Mitä sä sekoilet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, tää on varmasti italialaisille pyhäinhäväistys, mutta suolakurkku (irtomyynnin herkkukurkku), punasipuli, persikka tai ananas ja smetana on kierolla tavalla hyvää. Jalapeno käy tuohon myös.
Älä helkutissa sano herkkukurkkuja suolakurkuiksi, koska ne ovat aivan eri asioita. Vihje sinulle: suolakurkuissa ei ikinä ole sokeria. Niitä löytyy sekä hapatettuina että etikkaliemessä, mutta yhteinen asia niille on, että eivät sisällä ollenkaan sokeria. Et kai sinä niin tollo ole, ettet ymmärrä tuota eroa, ethän?
Sori, mä olen täysin vakuuttunut siitä, että suolakurkkua käytetään puhekielessä yleisnimityksenä kaikille säilykekurkuille.
Esim. Wikipedia sanoo näin:
"Suolakurkut valmistetaan avomaankurkuista.[2][3] Yleiskielessä suolakurkuiksi
Puhekieli on nimen omaan puhekieltä, se oikoo mutkissa. Suolakurkku on kuin onkin eri juttu kuin herkkukurkku tai maustekurkku.
Pizzan täytteeksi sopivat myös juuresraasteet, esim. Porkkana, selleri tai palsternakka. Tekee niistä hienoa raastetta, niin ehtivät paiston aikana pehmetä.
Vai että oikein länkyttää :D Käsitteet on kyllä selvät. Toki sekin, että lihaa voi olla syömättä muistakin kuin eettisistä syistä. Ehkä tein oletuksen liian pitkälle, että lihansyömisen välttämisellä olisi juuri edellä mainittuja syitä. Pahoittelut, kun selkeästi kommenttini otti sinulle koville. Herää kyllä kysymys, että miksi tuollainen sävy? Pointtini meni ehkä hiukkasen ohi, mutta sattuuhan sitä. :)