Miten tukiverkostoton yh pystyy käymään töissä?
Olen nyt työtön, koska jouduin yt:ssä ulos. Etsin aktiivisesti töitä koko ajan. On hyvä koulutus ja pitkä työkokemus. Eli ne asiat kunnossa. Olen kuitenkin yksinhuoltaja eikä sellaisia tukiverkostoja ole, jotka osallistuisi lapsen hoitamiseen. Lapsi aloitti juuri ekalla, on nyt 6 mutta täyttää pian 7. Hän ei kuitenkaan voi vielä aikoihin olla yhtään yksin kotona. On koulussa ja koulun iltapäiväkerhossa. Kuitenkin kaikissa avoimissa työpaikoissa mitä tulee vastaan on aina maininta, että työhön kuuluu välillä matkustamista Suomessa. Tai työhön kuuluu ajoittain iltatyötä (kokouksia ym.). Miten ihmeessä yh:n on tarkoitus voida olla tällaisissa töissä? Palkka alallani ei ole suuren suuri, niin mitään säännöllistä lapsenvahtia en pysty palkkaamaan työni ajaksi. Jo koulun iltapäiväkerho on niin kallis, että se nielee kuukaudessa useamman satasen. Lapsen isä ei viitsi osallistua mihinkään, tapaa lasta joskus lyhyesti, mutta koskaan ei voi luottaa, että tapaisi silloin kun on sovittu, käytännössä melkein aina peruu puoli tuntia ennen.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Olen välillä käytännössä yksinhuoltja, kun miehellä monta kertaa vuodessa usemaman viikon pituisia työmatkoja ulkomaille. isovanhemmista ei ole apua, joten facebookin kautta saimme lukiolaistytön auttamaan, eli hän huolehtii mm. päiväkodista pienemmän lapsen noutamisen ja ruokailut ym. asiat sekä tälle pienemmälle että alakoululaiselle, kun mun työt vaatii iltamenoja. Tietysti maksamme tytölle kohtuullisen korvauksen.
En kyllä luottaisi lastani jonkun tuntemattoman tytön vastuulle esim. 3 vuorokauden työmatkan ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai 7v niin avuton ole, ettei yksin pärjäisi.
Yksin monta vuorokautta, kun äiti on reissussa? Ymmärrtkö, että se on jopa laitonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetat turhan iltapäivä kerhon ja maksat sillä ilta päiväkodin maksut tai lasten hoidon kotiin iltaisin. Erikoista ettei isovanhemmat hoida omaa lasten lastaan edes iltaisin. Tai lapsen isä silloin kun on työn takia hoidettava. Erikoista ettei ole yhtään ystävääkään joka katsoisi lasta illalla.
Minun vahempani ovat kuolleet ja lapsen isän vanhemmat asuvat 150km päässä hoivakodeissa. Lapsen isällä ei ole sisaruksia, omat sisarukseni asuvat 100-450km päässä. Ystävilläni on omakin elämä ja lapset hoidettavana, ja usein vieläpä ovat kipeinä kun periaatteessa voisi minun lasta hoitaa, MLL lopetti lastenhoitoavun tarjoamisen ja lastenhoitorinkejä ei täällä ole, kuntakin lopetti ip-kerhot, joten jos lapseni isä ei pystyisi kerran kuukaudessa olemaan lapsensa kanssa (tekee reissutyötä enimmäkseen juurikin ulkomailla), yksin olisin kokonaan.
Ei ole, ei onnitu, ei pysty. Mitään ei voi koskaan tehdä vaan mahdotonta on.
Ihmeellisen avuttomia ihmisiä täällä. Jos tukiverkkoja ja hoitajia ei ole niin niitä pitää hankkia jos niitä tarvitsee.
Itse olen ollut totaali YH jo kohta 12 vuotta kahdelle lapsella ja kyllä tässä on pitänyt tehdä helkkaristi työtä että ne tukiverkostot on saatu luotua. On ne pari taloyhtiön lukiolaistyttöä joita voi kysyä illaksi lapsenvahdiksi pientä korvausta vastaan. On se yksi jo päiväkodista tuttu toinen yh jonka kanssa sovittiin että voidaan katsoa toistemme lapsia jos toisella on tarve, on se yksi harrastuksista löytynyt kaveri josta tuli ensin nuoremman lapseni kummi ja sittemmin yksi luottohoitaja, on yksi kaukaisempi vanhempi sukulaistäti jota autan aina välillä tietokoneasioissa ja joka sitten taas katsoo joskus lapsiani jne.
Noita verkostoja pitää ihan itse rakentaa jos niitä tarvitsee. Ne eivät tipahda taivaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan nettopalkkaa 2400 euroa kuukaudessa. Elarit 190 euroa. Lapsilisä noin 160 euroa. Siitä menee asumiseen ensin 1300 euroa (sis. sähköt ja vesi). iltapäiväkerhoon 160 euroa. Lääkkeisiin 40 euroa. Vakuutuksiin 150 euroa. Auton kuluihin ja bensaan ym. 200 euroa. Oma ja lapsen puhelin ja nettiliittymä yhteensä 100 euroa (halvimmat on yritetty ottaa).
Jäljelle jää 800 euroa kahden ihmisen ruokaan, lapsen harrastukseen, kahden ihmisen vaatteisiin (ostan usein käytettyä), pakollisiin hygieniatuotteisiin ja pesuaineisiin ym. Ei siitä saa maksettua lapsenvahteja moneen iltaan kuukaudessa saati kolmen vuorokauden matkojen ajaksi.
Ap
Ei tosin ollut kysymys kulurakenteesta mutta nuo kulut ovat kyllä vähemmän rationaaliset. Asuminen kovin kallista kahdelle jollei siinä ole mukana omistusasunnon lyhennykset.
Mitä vakuutuksia tarvitsee tuolla summalla? Toisaalta mikä
Asumme Pk-seudulla, täällä asunnot on kalliita. En voi sille mitään. Yksiössä emme voi asua. Nykyinen asunto on edullinen täällä. Asumiseen kuuluu siis myös sähkö ja vesi ja autopaikka. Auton kulut on pienet koska ajan vain vähän niin bensaan ei juuri mene ja auto on velaton edullinen pikkuauto. Sähköt, kännykät ym on kilpailutettu. Olen kyllä aika budjettitietoinen ja mielestäni elän säästeliäästi, itselleni en osta juuri koskaan mitään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen välillä käytännössä yksinhuoltja, kun miehellä monta kertaa vuodessa usemaman viikon pituisia työmatkoja ulkomaille. isovanhemmista ei ole apua, joten facebookin kautta saimme lukiolaistytön auttamaan, eli hän huolehtii mm. päiväkodista pienemmän lapsen noutamisen ja ruokailut ym. asiat sekä tälle pienemmälle että alakoululaiselle, kun mun työt vaatii iltamenoja. Tietysti maksamme tytölle kohtuullisen korvauksen.
En kyllä luottaisi lastani jonkun tuntemattoman tytön vastuulle esim. 3 vuorokauden työmatkan ajaksi.
No aluksi kuka vain on tuntematon mutta esim. minulla on sama tyttö käynyt jo neljä vuotta. Ei enää ole olenkaan tuntematon vaan itse asiassa olemme jo jonkinlaisia ystäviä ja tiedän tytön monet asiat, poikaystävät ja opiskelukuviot. Luotan häneen ihan täysin. Jos olisi tarvetta, voisin hyvin antaa hänelle lapset useaksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Saan nettopalkkaa 2400 euroa kuukaudessa. Elarit 190 euroa. Lapsilisä noin 160 euroa. Siitä menee asumiseen ensin 1300 euroa (sis. sähköt ja vesi). iltapäiväkerhoon 160 euroa. Lääkkeisiin 40 euroa. Vakuutuksiin 150 euroa. Auton kuluihin ja bensaan ym. 200 euroa. Oma ja lapsen puhelin ja nettiliittymä yhteensä 100 euroa (halvimmat on yritetty ottaa).
Jäljelle jää 800 euroa kahden ihmisen ruokaan, lapsen harrastukseen, kahden ihmisen vaatteisiin (ostan usein käytettyä), pakollisiin hygieniatuotteisiin ja pesuaineisiin ym. Ei siitä saa maksettua lapsenvahteja moneen iltaan kuukaudessa saati kolmen vuorokauden matkojen ajaksi.
Ap
Työttömänä et saa palkkaa. Onko tulosi edelleen tuo 2400 euroa kuussa? Nyt olisi sopiva hetki alkaa säästämään kuluissa ja varautua mahdollisiin lastenhoitokuluihin. Miksi lapsi on iltapäiväkerhossa kun sinä olet kotona iltapäivisin? Tässä säästät 160 euroa. Ruokaa voit tehdä alusta asti itse edullisista aineksista ja hyödyntää kauppojen tarjouksia ja hävikkejä. Tarvitsetko autoa asuessasi pääkaupunkiseudulla? Oletko hakenut töitä myös muualta Suomesta? Tukiverkot ei pidättele sinua nykyisellä asuinpaikalla ja asuminen on halvempaa muualla Suomessa.
Työnvälttelyn tuorein tekosyy: "tukiverkoton yh - ei pysty käymään töissä" 🙄
Vierailija kirjoitti:
Tekee seksityötä kotona?
Näinkö sinä teet?
Vierailija kirjoitti:
Missä isä? Isätön lapsi kasvaa kieroon.
Joo, olet ilmeisesti esimerkki tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei matalapalkka-aloilla ole mitään iltakokouksia ja matkustamista, kuin korkeintaan pari kertaa vuodessa jos ollenkaan.
Jos on kovempi liksa, niin se kyllä riittää lapsenvahdin palkkaamiseen.
Ei sinulla sitten ole yhtään kaveria, jolla olisi samanikäisiä lapsia, jonne satunnaisesti pääsisi?
Kyseessä ei ole matalapalkka-ala. Vaan bruttopalkka on vähän alle 4000 alallani. Mutta se minkä siitä nettoaa menee kaikki asumiskuluihin, koulun iltapäiväkerhon maksuihin, tavalliseen ruokaan jota ostan pääasiassa tarjouksista, lääkkeisiin, vakuutuksiin, lapsen pakollisiin vaatteisiin ym. mitä nyt on. Lapsen isä maksaa minimielareita ja nekin usein myöhässä. En tiedä mitä te oikein kuvittelette ihmisten palkoista ja siitä mihin yksinhuoltajilla riittää rahat.
Ei ole yhtään sellaista kaveria, jolla olisi samanikäisia lapsia. On kyllä muutamia ystävi
Sehän saat enemmän rahaa mitä monessa ydinperheessä vanhemmat yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei matalapalkka-aloilla ole mitään iltakokouksia ja matkustamista, kuin korkeintaan pari kertaa vuodessa jos ollenkaan.
Ei sinulla sitten ole yhtään kaveria, jolla olisi samanikäisiä lapsia, jonne satunnaisesti pääsisi?
Kyseessä ei ole matalapalkka-ala. Vaan bruttopalkka on vähän alle 4000 alallani. Mutta se minkä siitä nettoaa menee kaikki asumiskuluihin, koulun iltapäiväkerhon maksuihin, tavalliseen ruokaan jota ostan pääasiassa tarjouksista, lääkkeisiin, vakuutuksiin, lapsen pakollisiin vaatteisiin ym. mitä nyt on. Lapsen isä maksaa minimielareita ja nekin usein myöhässä. En tiedä mitä te oikein kuvittelette ihmisten palkoista ja siitä mihin yksinhuoltajilla riittää rahat.
Ei ole yhtään sellaista kaveria, jolla olisi samanikäisia lapsia. On kyllä muutamia ystävi
Lapsesi on siis ekaluokalla. Nyt rupeat hankkimaan sitä tukiverkostoa luokkakavereitten vanhemmista. Tai, jos lapsesi harrastaa jotain, sieltä harrastusporukan vanhemmista. Ihan takuulla joku löytyy, joka voi tarvittaessa ottaa lapsen esim iltakokouksen tai jopa työmatkan ajaksi. Toki voi vaatia vastavuoroisuutta: että kaverit voivat tulla myös teille, olla yökylässä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetat turhan iltapäivä kerhon ja maksat sillä ilta päiväkodin maksut tai lasten hoidon kotiin iltaisin. Erikoista ettei isovanhemmat hoida omaa lasten lastaan edes iltaisin. Tai lapsen isä silloin kun on työn takia hoidettava. Erikoista ettei ole yhtään ystävääkään joka katsoisi lasta illalla.
Minun vahempani ovat kuolleet ja lapsen isän vanhemmat asuvat 150km päässä hoivakodeissa. Lapsen isällä ei ole sisaruksia, omat sisarukseni asuvat 100-450km päässä. Ystävilläni on omakin elämä ja lapset hoidettavana, ja usein vieläpä ovat kipeinä kun periaatteessa voisi minun lasta hoitaa, MLL lopetti lastenhoitoavun tarjoamisen ja lastenhoitorinkejä ei täällä ole, kuntakin lopetti ip-kerhot, joten jos lapseni isä ei pystyisi kerran kuukaudessa olemaan lapsensa kanssa (tekee reissutyötä enimmäkseen juurikin ulkomailla), yksin olisin kokonaan.
Sen siitä saa kun tekee lapset vanhana.
No minä oon käyttänyt joko koulun iltapäiväkerhoa tai päikyn iltahoitoa, palkannut hoitajan tai kysynyt tuttuja. Vaatinut vähän sumplimista ja vaivannäköä mutta olen totaaliyh:na pystynyt rakentamaan ihan kivan uran.
Missäpäin pk-seutua asut? Joku jo lapsensa aikuiseksi kasvattanut yh voisi auttaa satunnaisesti. Olen itsekin sellainen ja asun pk-seudulla. Sympatiani ovat yh-äitien puolella. On käsittämätöntä, miten lasten isät voivat vain luistaa vastuustaan. Hae vain rohkeasti töitä. Myös seurakunnan kautta voi saada lapselle satunnaista hoitoa. Sain itsekin aikoinaan ja juuri entiseltä yh-äidiltä.
Ota yhteys sosiaalitoimeen ja kysy onko mahdollista tilapäiseen apuun. Tai selvitä päivähoitotoimistosta olisiko pienen koululaisen kanssa mahdollista käyttää tilapäisesti vuorohoidon palvelua. Minä kävin koulutuksen toisella paikkakunnalla kun lapsi oli 2-3-vuotias. Hän oli muuten tavallisessa päiväkodissa ja tuon koulutusviikonlopun sitten yötä vuorohoidossa. Joillakin paikkakunnilla yksinhuoltajan lapsi pääsee vuorohoitoon vielä kouluiässä jos on tarve.
Tietenkin lapsi päiväkotiin?!? Mitäs muutakaan. Ainakin jos itsellä vastaava tilanne, niin lähipäiväkoti on auki 630-20, joten hyvin erilaisetkin työajat käy. Tällä alueella paljon päiväkoteja, nyös vuorohoitoa.
Niinhän kaikki muutkin tekee.
Tai sitten ala perhepäivähoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään sellaista kaveria, jolla ol
Jos aapeen nettopalkka on 2400 euroa, niin ei se kyllä ole enemmän kuin mitä monen ydinperheen vanhemmat saa yhteensä nettopalkkaa. Ja kyllä joo, jos molemmat vanhemmat on jollain työmarkkinatuella, niin netto on silloin vähemmän kuin tuo. Mutta sillä ei ole sinänsä merkitystä tämän aloituksen suhteen, koska aapeen ongelma on työajat ja se, ettei lasta voi jättää yksin. Ydinperheessä ei tarvitse ostaa lastenhoitajia rahalla vaan lapsen hoidossa vanhemmat vuorottelee niin, että molempien työaikataulut onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
No minä oon käyttänyt joko koulun iltapäiväkerhoa tai päikyn iltahoitoa, palkannut hoitajan tai kysynyt tuttuja. Vaatinut vähän sumplimista ja vaivannäköä mutta olen totaaliyh:na pystynyt rakentamaan ihan kivan uran.
Mikä tuo päikyn iltahoito oikein on? Ei ainakaan meillä Espoossa ole sellaista koululaisille ollenkaan tarjolla. Eikä edes päiväkoti-ikäisille, jos molemmat huoltajat ei todistetusti ole virallisessa vuorotyössä.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteys sosiaalitoimeen ja kysy onko mahdollista tilapäiseen apuun. Tai selvitä päivähoitotoimistosta olisiko pienen koululaisen kanssa mahdollista käyttää tilapäisesti vuorohoidon palvelua. Minä kävin koulutuksen toisella paikkakunnalla kun lapsi oli 2-3-vuotias. Hän oli muuten tavallisessa päiväkodissa ja tuon koulutusviikonlopun sitten yötä vuorohoidossa. Joillakin paikkakunnilla yksinhuoltajan lapsi pääsee vuorohoitoon vielä kouluiässä jos on tarve.
AP on sanonut asuvansa Pk-seudulla, eli se on Hki, Vantaa tai Espoo (tai Kauniainen). Satun paikallisena tietämään, että missään näistä kunnista kouluikäinen ei voi millään päästä varhaiskasvatukseen. Ei illalla, ei päivällä, ei milloinkaan.