Miten tukiverkostoton yh pystyy käymään töissä?
Olen nyt työtön, koska jouduin yt:ssä ulos. Etsin aktiivisesti töitä koko ajan. On hyvä koulutus ja pitkä työkokemus. Eli ne asiat kunnossa. Olen kuitenkin yksinhuoltaja eikä sellaisia tukiverkostoja ole, jotka osallistuisi lapsen hoitamiseen. Lapsi aloitti juuri ekalla, on nyt 6 mutta täyttää pian 7. Hän ei kuitenkaan voi vielä aikoihin olla yhtään yksin kotona. On koulussa ja koulun iltapäiväkerhossa. Kuitenkin kaikissa avoimissa työpaikoissa mitä tulee vastaan on aina maininta, että työhön kuuluu välillä matkustamista Suomessa. Tai työhön kuuluu ajoittain iltatyötä (kokouksia ym.). Miten ihmeessä yh:n on tarkoitus voida olla tällaisissa töissä? Palkka alallani ei ole suuren suuri, niin mitään säännöllistä lapsenvahtia en pysty palkkaamaan työni ajaksi. Jo koulun iltapäiväkerho on niin kallis, että se nielee kuukaudessa useamman satasen. Lapsen isä ei viitsi osallistua mihinkään, tapaa lasta joskus lyhyesti, mutta koskaan ei voi luottaa, että tapaisi silloin kun on sovittu, käytännössä melkein aina peruu puoli tuntia ennen.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isä vastuutettava isän vastuuseen. Ei pidä suostua yksinhuoltajuuteen. Jokaisella aikusella on oikeus työssäkäyntiin.
Kerrotko vielä miten tämä tehdään? Kun isä ei vain pidä sopimuksista kiinni eikä lupauksistaan kiinni. Ap
Käräjäoikeuden päätöksellä.
Ei etävanhempaa voi käräjäoikeuden päätöksellä pakottaa olemaan sekuntiakaan lapsensa kanssa.
Myös äiti voi luopua huoltajuudesta.
Lapsi huostaan, koska äiti käy töissä? Ei ap:n exä lasta ottaisi luokseen asumaan.
Älä höpötä. Ei sijaisperheeseen oteta vain siksi, että äiti käy töissä. Vähän nyt valoja päälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöreissulle lapsi mukaan hätätilassa.Eikö iltakokoukset voi hoitaa etänä?Ja hoitaja tarvittaessa.
Miten aapee voi ottaa kouluikäisen lapsen mukaan 3 vrk työmatkalle arkena?
Helposti. Ei Suomessa ole koulupakkoa. Käyhän sitä lapset lomamatkoillakin kesken kouluvuoden. Ei mitään ongelmaa.
Suomessa itse asiassa on koulupakko niille, jotka ovat ilmoittautuneet peruskouluun. Sieltä ei saa olla pois noin vain eikä äidin työmatkan takia. Asia erikseen sitten se, että on mahdollisuus ottaa lapsi kokonaan kotiopetukseen ja irtisanoa peruskoulupaikka pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Kun tekee lapsia, pitää välillä myös luopua asioista. Jos olet totaaliyh, sinun täytyy valita työ sen perusteella, mihin lapsen kanssa on realistiset mahdollisuudet. Ei reissuhommat ole yh-äitejä varten, jos ei ole tukiverkot kunnossa. Kiltisti vain hommaamaan perus 8-16 työ. Reissaamiset sitten, kun lapsi on isompi.
En minä ole haluamassa juuri reissuhommiin tai iltakokouksiin. Jos voisin valita niin olisin vain 8-16 työssä. Koko aloitus koskee sitä, että sellaisia töitä ei näytä olevan ollenkaan tarjolla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen täysin tukiverkoton yh. Teen tosin työtä enimmäkseen virka-aikaan ja työaika on vain 6h päivässä. Kyllähän se tuntuu pienipalkkaisena kukkarossa, mutta koen että ne on vain pakollisia valintoja niin kauan, että lapsi on omatoimisempi, nyt 5v.
Kyllä minäkin tekisin mielelläni sellaisen valinnan, että teen työtä vain virka-aikaan ja vaikka sitten vain sen 6 h päivässä. Pienemmällä palkalla. Mutta eipä näytä sellaisia töitä olevan tarjolla ollenkaan, aikakaan aloilta, joihin minun koulutus tai kokemus kelpaisi. Ap
Aivan varmasti on. Yhdelläkään alalla ei ole pelkästään reissaamista vaativaa työtä. Sinun pitää nyt vain laskea rimaa ja ottaa vastaan myös töitä, jotka eivät suoraan vastaa koulutustasi. Itse olen koulutukseltani KTM, mutta teen tällä hetkellä toimistosihteerin hommia, koska se on perheen kannalta käytännöllisempää.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isä vastuutettava isän vastuuseen. Ei pidä suostua yksinhuoltajuuteen. Jokaisella aikusella on oikeus työssäkäyntiin.
Kerrotko vielä miten tämä tehdään? Kun isä ei vain pidä sopimuksista kiinni eikä lupauksistaan kiinni. Ap
Käräjäoikeuden päätöksellä.
Ei etävanhempaa voi käräjäoikeuden päätöksellä pakottaa olemaan sekuntiakaan lapsensa kanssa.
Myös äiti voi luopua huoltajuudesta.
Lapsi huostaan, koska äiti käy töissä? Ei ap:n exä lasta ottaisi
Huoltajuudesta voi luopua. Johonkin lapsi silloin otetaan. Ei aina pidä olettaa, että jos isä ei huolehdi niin äiti kyllä huolehtii.
Suomessa itse asiassa on koulupakko niille, jotka ovat ilmoittautuneet peruskouluun. Sieltä ei saa olla pois noin vain eikä äidin työmatkan takia. Asia erikseen sitten se, että on mahdollisuus ottaa lapsi kokonaan kotiopetukseen ja irtisanoa peruskoulupaikka pysyvästi.
Väärin. Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa. Koulusta saa ihan vapaasti olla pois vaikka koko vuoden, jos opetus hoidetaan muulla tavoin. Eikä koululla ole minkäänlaista laillista perustetta estää lasta lähtemästä vaikkapa äidin mukaan työmatkalle. Koulu ei ole mikään vankila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen täysin tukiverkoton yh. Teen tosin työtä enimmäkseen virka-aikaan ja työaika on vain 6h päivässä. Kyllähän se tuntuu pienipalkkaisena kukkarossa, mutta koen että ne on vain pakollisia valintoja niin kauan, että lapsi on omatoimisempi, nyt 5v.
Kyllä minäkin tekisin mielelläni sellaisen valinnan, että teen työtä vain virka-aikaan ja vaikka sitten vain sen 6 h päivässä. Pienemmällä palkalla. Mutta eipä näytä sellaisia töitä olevan tarjolla ollenkaan, aikakaan aloilta, joihin minun koulutus tai kokemus kelpaisi. Ap
Aivan varmasti on. Yhdelläkään alalla ei ole pelkästään reissaamista vaativaa työtä. Sinun pitää nyt vain laskea rimaa ja ottaa vastaan myös töitä, jotka eivät suoraan vastaa koulutustasi. Itse olen koulutukseltani KTM, mutta teen tällä hetkellä toimistosihteerin hommia,
Minulle kelpaa toimistosihteerin työ kyllä. Olen etsinyt paljonkin noita ns. matalampia töitä. Mutta ei niihin minua ole otettu. En ymmärrä miten voisin vain ottaa vastaan jonkun tällaisen työn. Ei tällaista työtä ole ollut tarjolla. Milläs vastaanotat silloin? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tekee lapsia, pitää välillä myös luopua asioista. Jos olet totaaliyh, sinun täytyy valita työ sen perusteella, mihin lapsen kanssa on realistiset mahdollisuudet. Ei reissuhommat ole yh-äitejä varten, jos ei ole tukiverkot kunnossa. Kiltisti vain hommaamaan perus 8-16 työ. Reissaamiset sitten, kun lapsi on isompi.
En minä ole haluamassa juuri reissuhommiin tai iltakokouksiin. Jos voisin valita niin olisin vain 8-16 työssä. Koko aloitus koskee sitä, että sellaisia töitä ei näytä olevan ollenkaan tarjolla. Ap
No olet varmaan jo huomannut että se on mahdoton yhtälö. Kukaan muu ei voi sinulla hoitajaksi muuttua joten ei nyt vain onnistu tuollainen työ sinulla nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet vain liian nirso. Suomalaisista valtaosa tekee perus 8-16 työtä. Ei se ole mikään yksisarvinen, jota on mahdotonta löytää.
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa. Koulusta saa ihan vapaasti olla pois vaikka koko vuoden, jos opetus hoidetaan muulla tavoin. Eikä koululla ole minkäänlaista laillista perustetta estää lasta lähtemästä vaikkapa äidin mukaan työmatkalle. Koulu ei ole mikään vankila.
Koulu puuttuu nykyään heti tällaisiin poissaoloihin. Tekee niistä jopa lastensuojeluilmoituksia. Koulu puuttuu jo siihen, jos lapsi on vuoden aikana yhteensä 30 tuntia sairaana. Mieti, siis viisi päivää sairaana koko vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti on. Yhdelläkään alalla ei ole pelkästään reissaamista vaativaa työtä. Sinun pitää nyt vain laskea rimaa ja ottaa vastaan myös töitä, jotka eivät suoraan vastaa koulutustasi. Itse olen koulutukseltani KTM, mu
No sitten olet työtön. Ei se työpaikka sinulle ainakaan täällä ulisemalla tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet vain liian nirso. Suomalaisista valtaosa tekee perus 8-16 työtä. Ei se ole mikään yksisarvinen, jota on mahdotonta löytää.
En usko aapeen olevan nirso. Nyt on todella vähän avoimia työpaikkoja ja isot työttömyydet. Töitä ei vain ole tarjolla.
Olisiko isovanhempia apuna? Omat tai miehen puolelta? Sisaruksia?
Miksi ei voisi? Meillä on kolme kouluikäistä lasta. Olemme olleet monta kertaa ulkomaanmatkalla, joka on ollut samalla lasten isän työmatka. Hyvin on onnistunut, kun olemme huolehtineet, että lapset eivät jää opetuksesta jälkeen reisuun aikana. Koulu ei päätä sitä, miten perhe reissaa ja milloin.
Missä työssä on iltakokouksia ja matkustamista jatkuvasti? Olen julkisella töissä, iltakokouksia kerran kuussa ja matkustamista kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Oikein kuningasidea sinulta. Vaikka otsikossakin jo lukee, että aloittajalla ei ole mitään tukiverkostoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu puuttuu nykyään heti tällaisiin poissaoloihin. Tekee niistä jopa lastensuojeluilmoituksia. Koulu puuttuu jo siihen, jos lapsi on vuoden aikana yhteensä 30 tuntia sairaana. Mieti, siis viisi päivää sairaana koko vuoden aikana.
Höpöhöpö.
t. joka vuosi lasten kanssa reissussa ilman mitään ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Olisko lukutaitoa tarjolla? Ap kertoi selkeästi, että tukiverkkoja ei ole.
Jos ap on työmatkalla, niin missä se lapsi siellä on 9 tuntia päivässä kun ap on työssään. Yksin hotellihuoneessa kuusivuotias? Niin varmaan joo.
>YH
Ihan oma syy ja olet paskasi ansainnut.