Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auli Viitala kävi kesällä kasteella ja liittyi kirkkoon

Vierailija
02.09.2025 |

"- Olen voinut tulla kristityksi vasta, kun olen ymmärtänyt, ettei se edellytä uskontunnustuksen rivien ottamista faktoina. Lopulta en enää tiennyt, miksi en kuuluisi kirkkoon. Esteet olivat kadonneet."

"- En ajattele Jumalaa persoonana vaan jonkinlaisena elämänvoimana ja mysteerinä. Jumala on käsite, jota kristityssä kulttuuripiirissä käytetään rakkaudesta, hyvyydestä ja jaloudesta, jotka ovat paljon yksilön yläpuolella."

"Ehtoollinen kuuluu sunnuntaihin aina kun mahdollista. Viitalasta leivän eli vaurauden jakaminen on kristinuskon ydintä.

- Jumalan lahjat ovat yhteisiä, ja ne on jaettava tarpeen mukaan. Uskonnollisuuteni on hyvin vasemmistolaista. En ole kääntynyt tai hylännyt aiempaa ajatteluani. Olen vain saanut siihen uuden elementin lisää."

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/-oho-mina-olen-kristitty-ateistiperhe…

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Lisää näitä. Uskovaisuus kehittää aivoja, etenkin ateistinen uskovaisuus. Jumalaa ei tarvitse ajatella miehenä, ei juutalaisena eikä minään persoonana. 

Kirkko sietää uudistua. Mieluummin näin eli laajentamalla oppia kuin tuhoamalla sen (woken nimeen).

Kirkko on tämän päivän pahin saatananpalvoja, joka polttaa omia raamattujaan. Ei sen näin pitänyt mennä, satanisteilta loppui hommat.

Vierailija
22/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli joku, joka ei edes usko kristinuskon jumalaan, liittyi nyt sitten teidän kirkkoonne. Onko tämä nyt sitten teistä hyvä asia? Miksi?

Määrittele nyt aukottomasti se kristinuskon jumala, niin teet suuren palveluksen koko teologikunnalle. Et tosin välttämättä ole oikeassa.

Eikö Jumala ole Jumala siksi, että ihminen ei kykene ymmärtämään eikä määrittämään.

Ei. Jumala ei tarvitse ihmistä eikä ihmisen määritelmiä ollakseen olemassa. Ihminen ei luo jumalaa vaan toisin päin. Jumalaa voi hyvin ymmärtää, ihmisen näkökulmasta. Ei vaan pidä väittää, että se on koko kuva. Siinä astutaan harhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "porukkaan kuuluminen" noissa uskonnollisissa piireissä on monelle se houkutin. Itsekin muistan, kuinka ihan yliopisto-opintojen alussa tunsin houkutusta seuraa saadakseni mennä joihinkin juttuihin mukaan. Olin sitten kuitenkin periaatteen nainen ja päätin, että koska en usko näiden ihmisten uskomuksiin, niin en myöskään heidän tilaisuuksiinsakaan osallistu. Olinkin sitten hyvin helpottunut, kun näistä alkoi paljastua kaikenlaista erikoista ja sellaisia mielipiteitä, jotka todellakin koin vastenmielisinä.

Tunnistan nämä fiilikset. Itse ratkaisin asia siten, että opiskelin jopa uskontotiedettä aikani. Minua kiinnostaa _objektiivisesti_ hyvinkin moni hengellinen perinne - myös kristinuskon suuntaukset. Sitoutumatta mihinkään tarkkailu on aivan parasta.

Vierailija
24/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Lisää näitä. Uskovaisuus kehittää aivoja, etenkin ateistinen uskovaisuus. Jumalaa ei tarvitse ajatella miehenä, ei juutalaisena eikä minään persoonana. 

Kirkko sietää uudistua. Mieluummin näin eli laajentamalla oppia kuin tuhoamalla sen (woken nimeen).

Viitala niin poliittinen että alkaa tunkea omia viherparemmistopinttymiään heti kun vähän asettuu.

Ja sieltähän jo hänen liittolaisensakin löytyvät, hyvin usein papistosta. Ilmastopelottelu yhdistää nykyistä kristikansaa kivasti, russofobiaa ja naisvihaa unohtamatta. Ja ai niin ne kauheasti syrjityt vähemmistöt, rukoillaanpas niille!

Hyi oksu.

Vierailija
25/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tulee uskoon kertarysäyksellä, toisten kohdalla prosessi voi kestää vuosia eikä missään ole sellaista yksittäistä hetkeä, josta voisi sanoa että tätä ennen en uskonut mutta tämän jälkeen uskoin. Ei kannata luopua toivosta Aulinkaan kohdalla. 

Vierailija
26/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli joku, joka ei edes usko kristinuskon jumalaan, liittyi nyt sitten teidän kirkkoonne. Onko tämä nyt sitten teistä hyvä asia? Miksi?

Suurin osa kirkon jäsenistä ei usko jumalaan. Sen puolesta sopii hyvin joukkoon.

Ei myöskään Raamattuun tai tunne oppia ylipäätään. Uskomaton pellekirkko.

Minä taas pidän luterilaisesta kirkosta. Kyllä on tärkeää, että jokainen saa uskoa ja ajatella vapaasti ilman painostusta. Sen, että haluaa kuulua luterilaiseen kirkkoon, pitäisi riittää hyväksi syyksi siihen, että voi liittyä. 

Vierailija
27/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko on tämän päivän pahin saatananpalvoja, joka polttaa omia raamattujaan. Ei sen näin pitänyt mennä, satanisteilta loppui hommat.

Onneksi moni näkee nykyisen kusetuksen läpi, tuollakin. Toivoa on. Toivoa siitä että kaikkia ei saada ajettua samaan kuristavaan ja alentavaan intersektionaaliseen labyrinttiin missä osasi on jatkuva anteeksipyytely ja etuoikeuksiesi julkinen tilitys. Pelotteena häpäisy ja maineenmustaaminen.

Ei tulisi mieleenkään kuulua tuollaisten barbaarien nk seurakuntaan jossa kukin uskoo mihin huvittaa ihan fiiliksen mukaan.

Vierailija
28/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi moni näkee nykyisen kusetuksen läpi, tuollakin. Toivoa on. Toivoa siitä että kaikkia ei saada ajettua samaan kuristavaan ja alentavaan intersektionaaliseen labyrinttiin missä osasi on jatkuva anteeksipyytely ja etuoikeuksiesi julkinen tilitys. Pelotteena häpäisy ja maineenmustaaminen.

Ei tulisi mieleenkään kuulua tuollaisten barbaarien nk seurakuntaan jossa kukin uskoo mihin huvittaa iha

Sinusta siis on parempi painostaa ihmisiä uskomaan ja ajattelemaan tietyllä tavalla? Millä tavalla? Miksi? Jos kannatat aivopesua, olet sekaisin. Terveillä aikuisilla ihmisillä on omat ajatukset ja oma järki. Millainen kirkko haluaisi sulkea ulkopuolelle terveet aikuiset? Minun mielestäni halu kuulua kirkkoon on aivan riittävän hyvä syy liittymiseen. Minusta kenenkään ei tarvitse pakottaa itseään muuttamaan uskomuksiaan ja ajatuksiaan. Toivottavasti kukaan ei alistu painostukseen siihen liittyen, että pitäisi uskoa tai ajatella tietyllä tavalla. Sellaisen painostuksen takana ei ole hyvät tarkoitusperät. 

Vierailija
29/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auli ei pelkästään liittynyt kirkkoon vaan myös osallistuu aktiivisesti jumalanpalveluksiin. Jollain tasolla se on ehdottomasti hyvä asia, koska nyt Auli kuulee säännöllisesti Jumalan sanaa. Kuten Raamatussa sanotaan: "Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana." Ehkä kirkossa käyminen saa Aulinkin kasvamaan uskossaan tai löytämään todellisen uskon, jos se häneltä vielä puuttuu (mikä vaikuttaa jutun perusteella hyvinkin mahdolliselta - en sano "todennäköiseltä", koska tällaisiin lehtijuttuihin liittyy aina tavalista suurempi väärinkäsitysten riski). Jos Auli lukee Raamattua, keskustelee papin kanssa ja osallistuu seurakunnan muuhunkin toimintaan, teoriassa aina parempi. Kansankirkkoajattelu lähtee siitä, että kaikk

Niin. Kyllähän näitäkin tosiaan on, jotka liittyvät johonkin poppooseen vain seuraa saadakseen ja sitten tulevat aivopestyiksi. 

Minulla on kokemusta tällaisesta: Yksi vanhempi sukulainen liittyi itse asiassa jo kolmisenkymmentä vuotta sitten vanhoilliseen herätysliikkeeseen. Hän oli silloin jo keski-ikäinen. Kaikki nämä vuodet hän ja hänen lapsensa selittelivät oikein mielellään ja ihan todellakin kysymättä muun muassa minulle, miten hän nyt käy näissä seuroissa ihan vain saadakseen kontakteja muista ihmisistä. Tosin kyllä hänellä oli niitä kontakteja ihan omastakin takaa muihinkin kuin näihin uskovaisiin. Minä en häntä arvostellut, annoin ihan käydä seuroissaan, mutta koko ajan oli hänellä ja aikuisilla lapsilla tarve selittää, miten hän ei itse asiassa ollenkaan olekaan oikea lahkolainen.

No. Sitten kävikin niin, että tässä lahkossa päätettiin, että minun vakavasti muistisairas isäni, joka ei todellakaan ole ikinä käynyt yhdessäkään heidän tilaisuudessaan eikä siinä vaiheessa enää edes juuri puhunutkaan mitään, onkin tehnyt parannuksen tähän heidän uskontoonsa. Tämä "ihan vain seuran takia" näissä tilaisuuksissa käynyt vanha sukulaisnainen soitti minulle voitonriemuisena, miten isäni ei nyt joudukaan helvettiin. Kerroin sitten, miten isäni ei todellakaan ollut heidän kanssaan asioista ollut ikinä samaa mieltä vaan viimeksi ennen sairastumistaan jopa kertonut minulle varoittavia kertomuksia siitä, millaisia väärinkäytöksiä kyseiseen lahkoon liittyi.

Tämän jälkeen sitten minut lopulta parin kuukauden tulitauon jälkeen haukuttiinkin oikein kunnolla ja tultiin vielä perässänikin mökilleni haukkumaan lisää. Sekä isäni että minä olimme menossa helvettiin, minun jo aiemmin kuollut äitini, tämän sukulaisnaisenkin sukulainen, oli kasvattanut minut väärin jne. Laitoin järkyttyneenä välit poikki. Sen jälkeen kuulin vielä muutaman kerran tämän naisen aikuisista lapsista ja lapsenlapsista. Yhtäkkiä yhdenkin mukaan "uskonto on hänelle niin tärkeää" ja minun olisi pitänyt ymmärtää tällainen käytös.

Eli kyllä: Tosiaan voi varmastikin käydä niinkin, että tällainen ei-uskovainen ja vain seuran takia johonkin poppooseen liittynyt todellakin "tekee parannuksen" ja jopa ihan salassa, kunnes totuus paljastuu, kun kokee pääsevänsä uskonnossaan jotenkin niskan päälle.

Vierailija
30/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista huomata, kuinka kärkkäästi jotkut arvostelee Aulin uskoa muutaman lyhyen sitaatin perusteella. Auli ei ole mikään teologi vaan ihan tavallinen ateistiperheen kasvatti, joka on elänyt melkein koko ikänsä kristinuskolle enemmän tai vähemmän vihamielisessä ympäristössä. Voiko se olla vaikuttamatta esim. siihen, millaiseksi Auli mieltää Jumalan joka on persoona? Ehkä Auli mieltää sellaisen Jumalan joksikin pilven päällä istuvaksi ukoksi, joka muistuttaa lähinnä joulupukkia. Ehkä Aulin on siksi vaikea ajatella Jumalaa persoonana, jolloin on täysin luonnollista, että hänen ajattelussaan korostuu enemmän Jumalan hyvyys ja ihmisjärjen kyvyttömyys ymmärtää Jumalan todellista olemusta. 

Sitäkin on turha kiistää, etteikö kristinuskolla ja vasemmistolaisuudella olisi mitään yhteistä. Kristitty ei saisi koskaan ajatella itsekkäästi vain omaa napaansa, vaan omastaan antaminen ja vähäosaisista huolehtiminen kuuluu kristinuskoon. 

Aulin uskonnollisista näkemyksistä löytyy varmasti kritisoitavaa, mutta kuinka moni on ehtinyt sisäistää kristinuskon täydellisesti vain puolisen vuotta sen jälkeen, kun hän alkoi ylipäätään kiinnostua kristinuskosta? 

Vierailija
31/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistifeministitkin pyrkivät kirkkoon, koska haluavat vaikuttaa instituutioon sisältä päin. Valitettavasti.

Vierailija
32/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei se edellytä uskontunnustuksen rivien ottamista faktoina.

uskontunnustushan määrittää kirkon opin, sen miksi kirkkoon kuulutaan.

Vierailija
33/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateistifeministitkin pyrkivät kirkkoon, koska haluavat vaikuttaa instituutioon sisältä päin. Valitettavasti.

Minä epäilen myös tätä. On ihan tiedossa, että ns pahuus hyökkään pukeutuneena pyhään. Meillä on hyvin pitkälti tällainen mukakirkko nyt.

Vierailija
34/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut ns harras uskovainen mutta kyllä tuo K&k alkaa muistuttaa yhä enemmän parodialehteä.

Sellainenkin tökkää silmään että iäkkäitä ihmisiä ei näy kansissa eikä haastateltavina, kyllä ne on näitä tietyn asian sanansaattajia, feminismi päällimmäisenä. Mikä tekee sen että naiset 25-45 yliedustettuina. Tuoko on sitten se kirkon halutuin tuleva asiakaskunta ilmasto, terapia-, jooga, veganismi- new age ja sateenkaaritoiveineen.

Saavatko kaikki Suomen isot kaupungit tiedotuslehdissään tätä samaa kattausta? Joka lehdessä toitotetaan patriarkaatin, kapitalismin ja muun ideologisen taistelun sisältöjä ihan pokkana. Tähän päälle vielä julkkisnaamat joilla kaikilla samat litaniat.

Ihan jo pelkästään tuo lehti saa minut haluamaan lähtemään. Menoja selaan, yritän niihin mennä mutta yhä vaikeammaksi on tullut. En vaan kykene uskomaan tuollaiseen sekasotkuun. Ihan mahdotonta.

Vierailija
35/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kirkon jäsenistä ei usko jumalaan. Sen puolesta sopii hyvin joukkoon.

Ei myöskään Raamattuun tai tunne oppia ylipäätään. Uskomaton pellekirkko.

Minä taas pidän luterilaisesta kirkosta. Kyllä on tärkeää, että jokainen saa uskoa ja ajatella vapaasti ilman painostusta. Sen, että haluaa kuulua luterilaiseen kirkkoon, pitäisi riittää hyväksi syyksi siihen, että voi liittyä. 

Tuo vaan sortuu lopulta omaan rajattomuuteensa. 

Tai: sinne jää tietynlainen sakki pyörimään keskenään. Lukemaan vaikka sarjakuvia, kuuntelemaan räppiä ja letittelemään toistensa karvoja. Välillä joku kiipeää saarnastuoliin huutamaan fiiliksiään.

Ei olla hirveän kaukana tästä.

Vierailija
36/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan Anna Kontula jo liittynyt kirkkoon, onhan? Uskovaiseksi hän ainakin jo ehtinyt tunnustautua.

Vierailija
37/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan Anna Kontula jo liittynyt kirkkoon, onhan? Uskovaiseksi hän ainakin jo ehtinyt tunnustautua.

Niin uskomattomalta kuin tämä tuntuukin, niin Kontula on kallellaan patavanhoilliseen ortosoksisuuteen.

Vierailija
38/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin uskomattomalta kuin tämä tuntuukin, niin Kontula on kallellaan patavanhoilliseen ortosoksisuuteen.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/nena-jumalaan-pa-1

Vierailija
39/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auli aloitti Kirkko & Kaupunki -lehden kolumnistina. Pianhan se nähdään, hukkuuko evankeliumi vasemmistolaisuuden alle vai ei. 

Vierailija
40/41 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auli aloitti Kirkko & Kaupunki -lehden kolumnistina. Pianhan se nähdään, hukkuuko evankeliumi vasemmistolaisuuden alle vai ei. 

Evankeliumien sanomassa ja vasemmistolaisuudessa ei ole mitään ristiriitaa, vaan päinvastoin. Jeesushan oli liberaali, kapinallinen vasemmistolainen.

Usein vaikuttaa siltä, että uskovaiset oikeistokonservatiivit tuntevat kyllä kirkon, mutta eivät Jeesusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi