Saako maalla kissat liikkua vapaana?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämä aloittaja. Kissa saa lain mukaan liikkua vapaana niin maalla kuin kaupungissa. Se ei hauku, se ei pure sinua, se vain hoitaa jyrsijät pois päiviltä puolestasi, tehtävä mihin kissat kesytettiin jo tuhansia vuosia sitten.
Ootko nähnyt vapaana kulkevien kissojen omistajia valvomassa kissansa liikkumista?
Sen liikkumista tulee valvoa ja rajoittaa. Omistajan on huolehdittava, että kissa ei aiheuta vahinkoa tai häiriötä.
Kissa ei aiheuta vahinkoa tai häiriötä. Jos kissa aiheuttaa vahinkoa, todellista eikä kuviteltua, mene keskustelemaan asiasta naapurin kanssa. Se, että kissa kävelee pihasi poikki, ei ole häiriö.
On häiriö pesiville linnuille ja ulostanut kasvipenkkeihin. Käynyt virtsaamassa koiran koppiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämä aloittaja. Kissa saa lain mukaan liikkua vapaana niin maalla kuin kaupungissa. Se ei hauku, se ei pure sinua, se vain hoitaa jyrsijät pois päiviltä puolestasi, tehtävä mihin kissat kesytettiin jo tuhansia vuosia sitten.
Kissaa ei saa jättää heitteille. Ja heitteille jätetty se on silloin kun liikkuu vapaana. Eli ei saa liikkua vapaana.
Kissa ei ole heitteillä. Naapurisi kissa osaa kyllä mennä takaisin kotiinsa, jopa pimeässä. Se on todennäköisesti sinua älykkäämpi muutenkin.
Kissa on heitteillä kun se kulkee ilman valvontaa muualla kuin omassa pihapiirissä. Ei se liity mitenkään takaisin osaamiseen vaan siihen onko kissa kytkettynä tai muuten valvonnassa niin että ihminen voi koska hyvänsä ottaa sen heti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa.
Kyllä saa Suomen lain mukaan. Se siitä. Tiedätkö muuten, että olet tyhmä ja ilkeä ihminen?
Kissan liikkumista tulee valvoa ja rajoittaa. Omistajan on huolehdittava, että kissa ei aiheuta vahinkoa tai häiriötä.
Vapaana, valvomatta liikkuva kissa voi rikkoa järjestyslakia ja metsästyslakia, erityisesti taajama-alueilla tai alueilla, joilla kissan tulisi olla kytkettynä. Omistaja on vastuussa kissansa aiheuttamista vahingoista.
Kissat voivat levittää tauteja, kuten kissan leukemiavirusta (FeLV), kissan immuunikatovirusta (FIV) ja erilaisia loisia, muihin kissoihin ja luonnonvaraisiin eläimiin.
Kissa voi aiheuttaa harmia naapureille esimerkiksi ulostamalla pihoille tai saalistamalla heidän lintulautojensa ympäristössä.
Vapaana liikkuva kissa aiheuttaa merkittävää vahinkoa erityisesti luonnonvaraisille eläimille saalistamalla niitä, minkä lisäksi siitä on haittaa myös ympäristölle ja kissalle itselleen.
Kissa kuoli vuosi sitten vanhuuteen ja nyt olen joutunut pyydystämään jo 5 hiirtä ulkovarastosta.
Minun kissani eivät koskaan ole ulkoilleet ns. vapaana. Ulkoilevat kyllä paljon, on turvallinen suuri tarha johon vapaa kulku ja tottuneet pennusta asti hihna lenkkeihin. Äitini kissat ulkoilevat vapaana koska yrityksistä huolimatta en ole saanut taottua järkeä päähän, nykyään en jaksa edes yrittää, luovutin jo toista kymmentä vuotta sitten. Tänä aikana niitä menetettyjä sitten onkin muorin toimesta itketty moneen kertaan. On kadonnut useampi ja yksi jouduttu auton töytäisemänä ja vammautuneena lopettamaan kun taas minun kissani viettävät leppoisia eläkepäiviä terveinä ja turvassa. Kaikilla ei vaan järjen valo turhan kirkkaana loista, minkäs sille voi.
Metsästyslaki
Valvomatta ulkoilevan kissan omistaja rikkoo myös metsästyslain säädöksiä (Finlex) ja Suomen riistakeskus katsoo ilman valvontaa pihapiiristä poistuneet kissat heitteillejätetyiksi
Vierailija kirjoitti:
En asu maalla mutta itsellä on naapuri joka ei välitä tuosta laista ja antaa kissansa kulkea vapaana täällä taajamissakin niin on varmaan ollut mukavia yllätyksiä hakea postiaan kun olen alkanut viemään kaikki ne sonnat ylös kaiveituista istutuksista mitä yritän joka vuosi istuttaa ja kaikki ne linnun raadon mitä se kissa raahaa ja jättää minun terassille. Saisi kohta ymmärtää vihjeen ja alkaa pitämään kissansa poissa minun pihasta tai poistan itse ongelman ja se kissa vain katoaa
Naapurin kissa tykkää sinusta. :( Hän tuo lahjoja kotiovellesi. Se on kissojen tapa kertoa välittämisestä. Hän huolehtii, että saat ruokaa. Toki varmaan ikävä yllätys, mutta kiitä kissaa joskus. Rapsuta häntä.
Ps. Linnut ovat voineet myös törmätä ikkunoihisi. Laita näkösuojia ikkunoihin.
vapaana ulkoilevan kissan omistaja rikkoo useita lakeja ja asetuksia.
Vapaana, valvomatta liikkuva kissa voi rikkoa järjestyslakia ja metsästyslakia, erityisesti taajama-alueilla tai alueilla, joilla kissan tulisi olla kytkettynä.
Omistaja on vastuussa kissansa aiheuttamista vahingoista.Näin ollen omistajan pihan ulkopuolella ilman omistajaansa vapaana ulkoilevat kissat voidaan tulkita heitteillejätetyiksi lemmikeiksi
Joo, maalaiskissoille on eri lakipykälät kuin kaupunkilaiskissoille.
Ei tietenkään maalla ole vapaana, vaan sinne maalle tehdään sellainen iso 30+ neliön ulkohäkki, jonne kissat pääsee sitten vapaasti menemään.
Vapaana ollessa kissa voi tehdä haittaa luonnon eläimille ja mahdollisille naapureille, mutta myös itse päätyä jonkun toisen eläimen mukiloimaksi, esim loukkuun johonkin mistä se ei pääse enää ulos (ja näin kuolee), jonkuns ekopään mur h a a maksi tai muuten loukkaantua tai saada jonkun pistoksen, mikä myrkyttää.
Muutin viisi vuotta sitten maalle, oikein kunnon landelle. Muutama talo näkyy pihapiiristä, kilometrin päässä pieni kuntataajama omakotitaloalueineen. Yhden kissan olen kerran nähnyt tänä aikana pihalla ohikulkumatkalla hengailevan. Ei mua ainakaan häirinnyt yksinäinen kulkija, vaan saisi tulla useamminkin hiiriä karkottamaan. En usko että se oli kylän ainoa kissa, vaan kyllä näyttäisi kissojenkin status nousseen ainakin täällä niin että harvoinpa niitä päästetään yksin ulos harhailemaan.
Vierailija kirjoitti: Meillä ne deletoidaan itse.
Oma apu paras apu.
Vierailija kirjoitti:
Joo, maalaiskissoille on eri lakipykälät kuin kaupunkilaiskissoille.
Maalla niitä pyssysankareita vasta onkin. Äänenvaimennin aseeseen ja kas vaan kissasi kettu vei.
Vierailija kirjoitti:
Minun kissani eivät koskaan ole ulkoilleet ns. vapaana. Ulkoilevat kyllä paljon, on turvallinen suuri tarha johon vapaa kulku ja tottuneet pennusta asti hihna lenkkeihin. Äitini kissat ulkoilevat vapaana koska yrityksistä huolimatta en ole saanut taottua järkeä päähän, nykyään en jaksa edes yrittää, luovutin jo toista kymmentä vuotta sitten. Tänä aikana niitä menetettyjä sitten onkin muorin toimesta itketty moneen kertaan. On kadonnut useampi ja yksi jouduttu auton töytäisemänä ja vammautuneena lopettamaan kun taas minun kissani viettävät leppoisia eläkepäiviä terveinä ja turvassa. Kaikilla ei vaan järjen valo turhan kirkkaana loista, minkäs sille voi.
Olet vastuusi tietävä kissanomistaja. Kunnioitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Muutin viisi vuotta sitten maalle, oikein kunnon landelle. Muutama talo näkyy pihapiiristä, kilometrin päässä pieni kuntataajama omakotitaloalueineen. Yhden kissan olen kerran nähnyt tänä aikana pihalla ohikulkumatkalla hengailevan. Ei mua ainakaan häirinnyt yksinäinen kulkija, vaan saisi tulla useamminkin hiiriä karkottamaan. En usko että se oli kylän ainoa kissa, vaan kyllä näyttäisi kissojenkin status nousseen ainakin täällä niin että harvoinpa niitä päästetään yksin ulos harhailemaan.
Olen koko ikäni asunut maalla. Ennen täällä oli kissa melkein joka talossa, mutta nyt en tiedä ketään jolla olisi.
Vähissä on kissataloudet täälläpäin. Koiria sentään on jonkun verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koko ikäni asunut maalla. Ennen täällä oli kissa melkein joka talossa, mutta nyt en tiedä ketään jolla olisi.
Vähissä on kissataloudet täälläpäin. Koiria sentään on jonkun verran.
Ihmiset ovat alkaneet vähitellen ymmärtämään sen, että kissanomistajana siihen omistamiseen kuuluu vastuu kissasta.
Lisäksi rekisteröintivelvoitetta ja tunnistusmerkintää aiotaan koskevaksi kissoja kuten nyt on koirilla.
sen liikkumista tulee valvoa ja rajoittaa. Omistajan on huolehdittava, että kissa ei aiheuta vahinkoa tai häiriötä.