Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako maalla kissat liikkua vapaana?

Vierailija
01.09.2025 |

Teillä ja toisten pihoissa? 

Kommentit (181)

Vierailija
1/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En asu maalla mutta itsellä on naapuri joka ei välitä tuosta laista ja antaa kissansa kulkea vapaana täällä taajamissakin niin on varmaan ollut mukavia yllätyksiä hakea postiaan kun olen alkanut viemään kaikki ne sonnat ylös kaiveituista istutuksista mitä yritän joka vuosi istuttaa ja kaikki ne linnun raadon mitä se kissa raahaa ja jättää minun terassille. Saisi kohta ymmärtää vihjeen ja alkaa pitämään kissansa poissa minun pihasta tai poistan itse ongelman ja se kissa vain katoaa

Puhut puuta heinää. "ylös kaivetuista istutuksista". Kissa ei kaiva mitään istutuksia ylös. Kissa tekee hyvin pienen kolon, ja peittää sen niin että mitään et päällepäin näe, että mihin se on kaivanut. Ja istutuksia sillä ei ole voimaa siirrellä. Isot näkyvät kaivuujäljet on supikoiran, maamyyrän, tai jonkun koiran tekemiä. Ja sun terassilta jos löydät kuolleen linnun, se on lentänyt päin sun ikkunoita. Tee ihan itse asialle jotain. Laita ikkunaan jotain, niin että linnut ymmärtää että siitä ei voi lentää. On aivan varmaa, että syynä ei ole kissa. Kissa ei vieraalle ihmiselle saalista vie.

Ikkunalasit ja korkeat rakennukset tappavat useita miljoonia lintuja vuodessa Suomessa (lähde: Birdlife Suomi) . Tätä et varmaan tiennyt, on helppo syyttää jotakuta muuta, kuten kissoja? Miten luulet että kissa muka saa lentävän linnun kiinni?? Ihan sinun omat ikkunalasit on se, mikä niitä lintuja terassille tappaa.

Vierailija
2/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsästäjät hoitaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsästäjät hoitaa

Ei ne hoida mitään nytkään. Ihme machoilua ja uhoamista, aseettomien eläinten lahtaamista väijystä. Mitä ne "hoitaa"? Pätemisentarvettaan? 

Vierailija
4/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti ei saisi, mutta kun täällä ei ole leikkipaikkoja eikä yleisiä uimarantoja, niin vapaanahan nuo kulkee. Joku soitti eläinsuojeluviranomaiset, kun meillä kulki kissa vapaana pihassa ja piti vääntää rautalangasta, että meillä ei ole omaa kissaa, meillä ei ruokita kenenkään kissoja eikä meillä ole mitään aikomusta loukuttaa kissoja, laki ei sitä edellytä. Kissan omistaja on vastuussa omastaan, ei se, jonka pihapiirissä kissa haluaa majailla.

Vierailija
5/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä kaukkien kissat vapaana liikkuu.

Vierailija
6/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli voinko ilmoita johonkin jos meidän pihalla on kissa?

Kuvittelet siis että joku tulis ja tekis jotain...unohda!

Minä tein muutaman kerran ilmoituksen naapurin kissasta poliisille. Loppui minun tontilla vierailut.

Vierailija
7/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsästäjät hoitaa

Kumpa hoitaisivatkin.

Vierailija
8/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli voinko ilmoita johonkin jos meidän pihalla on kissa?

Kuvittelet siis että joku tulis ja tekis jotain...unohda!

Minä tein muutaman kerran ilmoituksen naapurin kissasta poliisille. Loppui minun tontilla vierailut.

Ja uskot itsekin tuohon valheeseen, minkä päästit? Poliisilla on varmaan tärkeämpääkin tekemistä, kuin kytätä jonkun kissoja.

Vierailija
9/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ne deletoidaan itse.

Vierailija
10/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mutta eihän kissan omistajat missään päin tuosta laista välitä vaan antaa kattiensa kuseksia naapureiden terassit pilalle kun kissat on niin ihannan itsenäisiä että niitä ei tarvi huolehtia ja ne voi vaan päästää pihalle että ei tarvi lenkittää niitä

Mikään laki ei kiellä kissan vapaata ulkoilua. Vain tietyt paikat esim. tori, uimaranta on kiellettyjä. 

Vierailija
11/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinrääkkäystä, jos ei maalla asuvana anna kissan kulkea vapaana. Voin kuvitella miten kissaa vituttaa katsella vaan

ikkunasta, kun elämä lipuu ohi. 

Vierailija
12/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä täällä haja-asutusalueella saa kissat kulkea ja viettää lajille ominaista elämää. Kolme sisäkissaa, jotka ruokin sisälle mutta navetalla harrastavat hiirenpyyntiä.Hiirien syömisen haittapuoli on karvapallojen oksennus sisällä mutta sen kanssa pärjää.Sisävessat on, mutta yleensä maukuvat, kun tahtovat ulos paskalle tai kuselle...että aika helppoa kissanpito täällä maalla.

Vierailija
13/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asu maalla mutta itsellä on naapuri joka ei välitä tuosta laista ja antaa kissansa kulkea vapaana täällä taajamissakin niin on varmaan ollut mukavia yllätyksiä hakea postiaan kun olen alkanut viemään kaikki ne sonnat ylös kaiveituista istutuksista mitä yritän joka vuosi istuttaa ja kaikki ne linnun raadon mitä se kissa raahaa ja jättää minun terassille. Saisi kohta ymmärtää vihjeen ja alkaa pitämään kissansa poissa minun pihasta tai poistan itse ongelman ja se kissa vain katoaa

Puhut puuta heinää. "ylös kaivetuista istutuksista". Kissa ei kaiva mitään istutuksia ylös. Kissa tekee hyvin pienen kolon, ja peittää sen niin että mitään et päällepäin näe, että mihin se on kaivanut. Ja istutuksia sillä ei ole voimaa siirrellä. Isot näkyvät kaivuujäljet on supikoiran, maamyyrän, tai jonkun koiran tekemiä. Ja sun terassilta jos löydät kuolle

Juuri näin. Miksi ihmeessä kissa jättäisi saaliinsa jonnekin vieraaseen paikkaan. Kuolleita lintuja minäkin löydän terassilta, ikkunan alta... Ja yleensä ikkunassa on törmäysjälki. 

Vierailija
14/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina eli 80 luvulta asti olen kissani päästänyt ulko ovesta ulos. Se menee minne menee. Syö pari myyrää tai lintua ja tulee takaisin. Yleensä omalla tontilla mutta joskus naapurinkin. Pari on jäänyt auton alle mutta otan aina uuden.

Vierailija
15/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä täällä haja-asutusalueella saa kissat kulkea ja viettää lajille ominaista elämää. Kolme sisäkissaa, jotka ruokin sisälle mutta navetalla harrastavat hiirenpyyntiä.Hiirien syömisen haittapuoli on karvapallojen oksennus sisällä mutta sen kanssa pärjää.Sisävessat on, mutta yleensä maukuvat, kun tahtovat ulos paskalle tai kuselle...että aika helppoa kissanpito täällä maalla.

Unohdit mainita, että tap.pavat miljoonittain lintuja. 

Vierailija
16/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muuten räjähti hiiriongelma kun naapuri kahden kissansa kanssa muutti pois. Harkitsen nyt omaa kissaa. 

Maalainen 

Vierailija
17/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mutta eihän kissan omistajat missään päin tuosta laista välitä vaan antaa kattiensa kuseksia naapureiden terassit pilalle kun kissat on niin ihannan itsenäisiä että niitä ei tarvi huolehtia ja ne voi vaan päästää pihalle että ei tarvi lenkittää niitä

Mikään laki ei kiellä kissan vapaata ulkoilua. Vain tietyt paikat esim. tori, uimaranta on kiellettyjä. 

Se on totta, että nykyinen laki ei sitä tee, mutta, kansalaisaloitepalvelu on esittänyt lakimuutosta, joka kieltäisi kissojen vapaan ulkoilun kokonaan omistajan pihan ulkopuolella ja vaatisi kiinnipitämistä myös omalla pihalla taajamissa.

Vierailija
18/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki lakiin, joka kieltää kissan vapaan ulkoilun? Miksi muuten sisäkissat syö MIELIALALÄÄKKEITÄ?

Vierailija
19/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit mainita, että tap.pavat miljoonittain lintuja. 

Ei. Ruokansa sisältä saavat kissat ovat laiskoja, ne saalistavat helppoja jyrsijöitä tai sitten huonokuntoisia lintuja jotka ei pääse pakoon. Ainoastaan villiintyneet kissat on todellinen riski linnuille. 

Vierailija
20/181 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykö ne ulostamassa naapurin kasvimaahan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi