Haisevien urheilukenkien raikastus
Kannoin urheilukengät auton takakontista sisälle. Sisälle tuli hirveä haju. Saattaneet jäädä noin 50 kertaa urheilusuorituksen jälkeen takakonttiin kuivamaan puolen vuoden aikana.
Yli satasen kengät niin kiinnostelisi saada niitä hajuttomiksi.
Ensimmäinen kokeilu: Laitoin ämpäriin pienen kaadon vaatteille tarkoitettua valkaisevaa tahranpoistoainetta, kaadon etikkaa, kuumaa vettä ja kyseiset kengät.
Kysymys: Jos kengät eivät tokene tuollasella vuorokauden liotuksella, niin mitä konsteja kannattaa kokeilla seuraavana?
Kommentit (18)
Sooda auttaisi muuten mutta en tiedä mahtaako enää tuossa vaiheessa.
Kaada soodaa KUIVIIN kenkiin . Anna vaikuttaa yön yli. Muuten, ei ne kengät peräkontissa kunnolla kuivu
Voit kokeilla myös kissanpissan hajunpoistosuihketta. Musti ja Mirri esimerkikiksi myy, kuten useimmat lemmikkitarvikeliikkeet
Eli ruokasoodaa ja pakastamista olisi seuraava kokeiluehdotus?
Uunittamistakin voisi kait kokeilla? Riittävä lämpö tappaa myös kasvuston?
Vierailija kirjoitti:
Sooda auttaisi muuten mutta en tiedä mahtaako enää tuossa vaiheessa.
Niin, sooda auttaa yhden kerran. Kun niitä on pidetty jalassa kaksi kertaa, haju on tullut takaisin.
Heitä pesukoneeseen. Mä pesen aina mun lenkkareita koneessa.
Ainakin tuhosit kenkäsi sillä etikalla.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile kuivashampoota
Hyvä idea :)
"Kuivashampoo sisältää yleensä alkoholia ja tärkkelystä, joista alkoholi läpäisee hiuksissa olevan rasvan, ja tärkkelys imee likaa tehden hiuksista puhtaamman tuntuiset."
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tuhosit kenkäsi sillä etikalla.
Toivottavasti ei tuhoa, mutta toisaalta virheistä oppii..
Vierailija kirjoitti:
Heitä pesukoneeseen. Mä pesen aina mun lenkkareita koneessa.
Hyvä idee. Tuon käsittelyn jälkeen voisi laittaa kengät pesukoneeseen, niin tulisi samalla myös hyvä huuhtelu. Jostain syystä pesukone tekee puhtaampaa kuin nyrkkipyykki.
Onhan niitä kaikenlaisia ohjeita, kuten ruokasoodan ripottelu kenkien sisälle ja pakastaminen parin pussin sisällä (ettei pakastin ala haista) pari vuorokautta ja sitten soodan imurointi pois. Epäilen että tepsiikö.
Itse ostin uudet, kun haisivat kuolleelta rotalta. Ja aloin uusia tuulettamaan paremmin käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä kaikenlaisia ohjeita, kuten ruokasoodan ripottelu kenkien sisälle ja pakastaminen parin pussin sisällä (ettei pakastin ala haista) pari vuorokautta ja sitten soodan imurointi pois. Epäilen että tepsiikö.
Itse ostin uudet, kun haisivat kuolleelta rotalta. Ja aloin uusia tuulettamaan paremmin käytön jälkeen.
Tämä on se vaihtoehto jossei vanhat tokene riittävästi.
Vuorokauden liotus valkaisevalla pyykinpesuun tarkoitetulla tahranpoistoaineella terästetyllä lämpimällä etikkavedellä toimi :)
Nyt syksyllä kun kaikki kuivaa hitaasti, päätin tehdä vielä huuhtelun ja linkouksen pyykinpesukoneessa sekä kuivatuksen uunissa.
Oli kokonaisuuten tehokas keino kenkien hajunpoistoon. Käyttökelvottoman hajuisista kengistä tuli tällä käsittelyllä kokolailla hajuttomat.
Polta kengät.