Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempainillat:(

Vierailija
31.08.2025 |

Miksi siellä pitää olla se esittäytymiskierros? Kärsin sosiaalisesta fobiasta, ja koko elämä on oikeastaan ollut aika helvettiä. Aika moneen asiaan olen lopulta kyennyt, mutta tuo tilanne, jossa olen jälleen luokkahuoneessa (teini-iän helvettini maan päällä), ja luokallinen puolituttuja, etäisiä naapureita ja ventovieraita tuijottaa odottavasti, se on jotain, johon en kykene. Ja lisätaakka tulee vielä siitä, että pitäisihän aikuisen ihmisen tuohon pystyä. Harva täälläkään ymmärtää, miten vaikeaa se voi joillekin olla. En tajua mitä hyötyä siitä yläkoululaisten puolella on. 

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kaikki kouluvuoteni niin ettei silloin ollut vanhempainiltoja. Vanhempani kävivät ensimmäisen ja viimeisen kerran koulullani kun pokkasin ylioppilaslakin vuonna 1971. Elettiin sitä ennenkin.

Vierailija
22/26 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran olet jonkun kanssa tutustunut, että lapsen olet saanut aikaiseksi, mutta et saa sanottua ääneen: Hei, olen Pirjo-riitta, Nico-Jessican äiti?

Nämä asiat ei millään tavalla liity toisiinsa. 

Eli et tutustunut lapsen isän kanssa ennen lapsen alulle laittoa? OK. No jos nyt isä kuitenkin on tiedossa, hän varmaankin voi mennä sinne vanhempainiltaan?

En ole ap, mutta tutustuminen lapsen isään ja ihan kaikki muunlaiset sosiaaliset tilanteet voivat hoitua aivan mallikkaasti mutta juurikin tuollainen kouluympäristöön palaaminen ja sen muutaman sanan sanominen voi saada seinän vastaan. Ei tässä ole mitään kummallista. Eivätkä nämä asiat edelleenkään liity millään lailla toisiinsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu on ajautunut täysin sivuraiteelle. Kysymys kuului, että miksi se esittäytymiskierros on oltava. Miksi? 

No mitäpä lottoat? Olisiko sitä opettajaa varten? Ja samalla siinä varmistetaan, että oikeat vanhemmat ovat oikeassa luokassa. Ainakin kerran olen itse ollut todistamassa tilannetta, että juurikin siinä esittäytymistilanteessa on huomattu, että yksi isä oli väärässä paikassa. 

Vierailija
24/26 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran olet jonkun kanssa tutustunut, että lapsen olet saanut aikaiseksi, mutta et saa sanottua ääneen: Hei, olen Pirjo-riitta, Nico-Jessican äiti?

Nämä asiat ei millään tavalla liity toisiinsa. 

Eli et tutustunut lapsen isän kanssa ennen lapsen alulle laittoa? OK. No jos nyt isä kuitenkin on tiedossa, hän varmaankin voi mennä sinne vanhempainiltaan?

En ole ap, mutta tutustuminen lapsen isään ja ihan kaikki muunlaiset sosiaaliset tilanteet voivat hoitua aivan mallikkaasti mutta juurikin tuollainen kouluympäristöön palaaminen ja sen muutaman sanan sanominen voi saada seinän vastaan. Ei tässä ole mitään kummallista. Eivätkä nämä asiat edelleenkään liity millään lailla toisiinsa. 

Ehkä ihan hyvä kohdata traumansa aikuisena edes tuon verran? Jos vaikka siitä alkaisi parantuminen? Kun tuon turvallisempaa tilannetta nyt ei ole.

Vierailija
25/26 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu on ajautunut täysin sivuraiteelle. Kysymys kuului, että miksi se esittäytymiskierros on oltava. Miksi? 

koska jonkun lapsulin äitylille tulee paha mieli siitä ettei hän saa tietää muista osallistujista tarpeeksi, jotta åipyli itse voisi saada itselleen kokemuksen siitä, että nyt tietää oikeasti millainen ihminen on ja äipylin ahdistus vähenee

Vierailija
26/26 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on muuten silkkaa kidutusta myös meille, joille puhuminen fyysisistä syistä välillä hyvin hankalaa! Kun se ääni ei tule tai se tulee hyvin hiljaisena tai epäselvänä mongerruksena, sitten alkaa helposti "mitä, anteeksi en kuullut"- tivaamiset. Ja sama uudelleen. Ja kolmannen kerran. Voi vitsit että onpa mukavaa kaikilla. 

Ja ei, en koe olevani velvoitettu avautumaan sairaudestani opettajalle tai muille huoltajille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi