Korkokengät näyttää tosi vanhanaikaisilta.
Livenä harvemmin enää näkeekään, mutta ysärileffoissa jokaisella naisella on korkkarit.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Korkkarit on hu ora maisia.
Voi kuinka huvittava olet🤭
Korkkarit tekee naisen ryhdikkääksi ja tuo perseen esteettisesti houkuttelevasti tarjolle.
Useimmille lihaville suomalaisnaisille ne eivät sovi.
Korkokengät on klassikko. Kauniit kengät voi olla korkeat tai matalat, mutta eihän mikään voita kauniita sääriä yhdistettynä kauniisiin korkokenkiin. Kauhean näköistä, jos on juhlamekko ja sitten sellaiset säären pätkäisevät maiharit siinä. Yhdistän ne omanikäisiini eli 30-40-vuotiaisiin.
Nuorisossa taas olen havainnut sellaista, ettei kaikki osaa kävellä minkäänlaisilla kengillä. Laahustetaan ja raahataan kenkiä pitkin maata. Vanhoissa japanilaisissa elokuvissa olen nähnyt samaa naisilla, tuleekohan tämä trendi siis Aasiasta? Vai onko enemmänkin tiedostamatonta flegmaattisuutta.
Ei korkokengissä ole mitään vanhanaikaista. Arkena niitä käyttää vain todella pieni osa sekä nuorista että vanhoista naisista, muttei se, että niitä käytettiin paljon enemmän aiemmin, tee niistä vanhanaikaisia. Kerran eräs tupakoiva nainen saarnasi minulle korkokenkien haitoista, ja kun muistutin häntä tupakoinnin haitoista, hän perusteli asiaa sillä, että tupakointi on järkevämpää, koska miehetkin tupakoivat.
N25
Vierailija kirjoitti:
Ai, tämän syksyn suurin hitti on kyllä korkokorkoiset pitkävartiset saappaat. Se on jo mainstream ja saavuttanut Suomenkin. Pariisissa ollut muotia jo monta vuotta. Sama kuin cowboy - bootsit, niitä näki vasta tänä kesänä Suomessa. Etelä - Ranskassa ne oli jo passe.
Jees, mutta Cowboy-bootsit on myös klassikot ja kuuluu joidenkin tyyliin, eli se, että jollain on sellaiset jalassa, ei tarkoita jotain jämähtämistä ja viimeisenä muotien omaksumista.
Minä olen käyttänyt Cowboy-bootseja koko 2020-luvun ja jo sitä ennenkin, nehän alkoivat tekemään tuloa joskus 2018-2019. Minä hankin ensimmäiset vintage Cowboy-bootsini 2017 ja aloin käyttämään niitä silloin. Toki mulla oli Cowboy-bootsit myös teininä 2000-luvun puolenvälin tienoilla.
Mustat, oikein todella teräväkärkiset ja hyvin muotoillut, laadukkaat nahkaiset Cowboy-bootsit sopii moneen ja näyttää hyvältä myös kokopitkien, todella leveälahkeisten housujen kanssa. Noi jyrkästi levenevät matalavyötäröiset flare-farkut/housut ja teräväkärkiset bootsit tuli jo joskus 2018-2019, ja ovat hyvät edelleen. Vuonna 2023 käytin isoja baggy-jeanseja ja niiden alla Cowboy-bootsit. Hyvät bootsit meneekin niin baggy/cargo-housujen, silky slip-on-dressin kuin minihameenkin kanssa. Mustaa slip-on dressiä ja Cowboy-bootseja on myös tullut pidettyä joka kesä 2020-luvulla.
Mutta kyllä Cowboy-bootsien huuma oli Suomessa jo 2023-2024 kesinä. Ei vasta viime kesänä. Omassa kuplassani toki jo aiemmin, eikä niitä ole vaihdettu pitkävartisiin korkosaappaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakantaiset avokkaat toki kuuluvat edelleen juhlapukeutumiseen, mutta ei katukuvaan.
Meidän pikkujouluissa alle nelikymppiset ovat sneakereissä paljettimekon kanssa. Vanhemmilla on avokkaat. Hki
Tuo kertoo lähinnä siitä, minkä tyylistä porukkaa teidän firman nuoremmissa on.
Aina kun mä käytän korkokenkiä, niin mä käytän pleasereita.
Ai niin, kiilakorkkareita aloin taas viime vuonna käyttämään, ja olenkin löytänyt upeat kiilakorkoiset nilkkurit, joita käytin paljon viime talvena.
- Cowboy-bootseista kirjoittanut
Ja kesällä 2024 mustia, nahkaisia kiilakorko-avokkaita. Niitä alkoi olla silloin hyvin saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuhat prosenttia sexymmältä, kuin converset tai moonbootsit. Lyö seksikkyydessä laudalta jopa crocksit.
Minusta korkkareissa on jotain mummomaista. Sellaista seksikkyyttä, joka sopii puumalle. Tyttömäisyys ja nuorekkuus puuttuu, verrattuna vaikka mataliin sandaaleihin tai ballerinoihin.
Joopatijoo taas.. Nykyään naiset on niin lihavia, että ei kai se koroilla kävely sen takia onnistuisi muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Pleaserit ei ole mummomaiset. Ei kovin moni mummo niillä pysty kävelemään.
Tennarien käyttö kertoo vaan siitä, että nuoret on huonommassa kunnossa nykyään. On ylipainoa ja muutenkin surkastuneet lihakset verrattuna nykyisiin keski-ikäisiin, jotka nuorena pystyivät korkkareita käyttämään.. Tasapaino-ongelmat taas liittyvät moniin perinnöllisiin sairauksiin ja ihmiset on nykyään sairaampia.
Vierailija kirjoitti:
Niin näyttää. Kengistä huomaa, minkä ikäinen nainen on. Eikä tarvi edes olla korkea korko.
No kerrohan minkä ikäinen?
T. Kaikenkorkuisia korkoja käyttävä 20 vuotias nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö teidän mielestä ysärillä ollut korkokenkiä jokapaikassa?
ap
Oli korkkareita. Piti oikein miettiä, mitä juhlakenkiä minulla oli ysärillä, ja korkkareiden lisäksi oli kyllä myös matalakantaisia ballerinoja. Ysärillä moni käytti myös maihareita.
Mutta naisille myytiin jopa maihareita korolla. Minullakin oli sellaiset. Ihan hirveää rääkkiä jaloille kulkea arjessa koko ajan korkeakorkoisissa kengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö teidän mielestä ysärillä ollut korkokenkiä jokapaikassa?
ap
Ai niin kuin koulussa tai työssä? No ei näkynyt. Ehkä jossakin toimistostotyössä saattoi näkyä. Amerikkailaiset leffat eivät edusta 90-luvun Suomen todellisuutta.
Jos taas katsot vaikka Sanna Marinia, hänellä näkyy korkkarit nykyajan kuvissa. Riippuu siis tilanteesta.
No oli todellakin. Ei pikkulapsilla, mutta lukiolaisilla, opiskelijoilla, kaupaungilla kulkiessa, ostoksilla, tietenkin yöelämässä ja bileissä. Toimistossa piti vielä vaihtaa paksukorkoiset ulkokengät semmoisiin juhlakorkkareihin, jotka ovat oikein ikävät jalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pleaserit ei ole mummomaiset. Ei kovin moni mummo niillä pysty kävelemään.
Tennarien käyttö kertoo vaan siitä, että nuoret on huonommassa kunnossa nykyään. On ylipainoa ja muutenkin surkastuneet lihakset verrattuna nykyisiin keski-ikäisiin, jotka nuorena pystyivät korkkareita käyttämään.. Tasapaino-ongelmat taas liittyvät moniin perinnöllisiin sairauksiin ja ihmiset on nykyään sairaampia.
Korkkarit kyllä nimenomaan pilaa jalat ja surkastuttaa lihakset. Pilaavat myös ryhdin. En enää käytä, olen onnellinen kun ei tarvitse. Jos juhliin pitää laittaa, mietin pitkään, miten jotenkin fuskata. Leveälahkeisten hyvin laskeutuvien juhlahousujen kanssa voi laittaa vähän fiksummat kengät, kun eivät niin näy sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Korkokenkä on vaan kaunis. Se riittää pitämisen syyksi jos yhtään naisellisemmin pukeutuu ja niitä voi pitää vain esim sisällä.
Nyt vaan elämme aikaa jossa klassisen estetiikan arvo on polkaistu pohjamutiin.
Se sinun klassinen estetiikka on sovinistista. Se on myös terveydelle vahingollista, tulee vaivaisenluita, kulumia jalkateriin, selkäkipuja ja ryhtivirheitä. Varmaan juuri noin on puhuttu siitäkin, kun naiset lakkasivat käyttämästä alimmat kylkiluut murskaavia korsetteja ja menettivät näin ah niin esteettisen ja klassisen ampiaisvyötärön. Hengittäminen helpottui, mutta mitä siitä, kun estetiikka!
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole kiinni ihan tilanteesta ja jalkojen kunnosta riippuvaa minkälaisia kenkiä käyttää. Klassiseen juhlapukeutumiseen kuuluu korkkarit vaikka edes matalalla korolla.
Jaa että jos jalat on vielä kunnossa, ne pitää kyllä pilata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on myös tosi naisellisia ja mukavia ballerinoja. Ei tarvitse välttämättä kulkea lenkkareissa tai tennareissa, vaikka ei halua käyttää korkkareita.
Ballerinat on huonot jalalle. Kyllä kantapään pitää vähän kohota, ettei tule plantaarifaskiitti. Hyvissä lenkkareissa kohoaa, ei tarvi olla korkeaa korkoa.
No tää on sama juttu. Plantaarifaskiitti ei jodu ballerinoista, vaan siitä elopainosta.
Ballerinat on oikeasti erittäin hyvöt kebgät, varsinkin jos pohjakin on nahkaa, koska ne on vähän kuin kävelisi paljain jaloin. Siitä jalat tykkää.
Ei ole ollenkaan kuin kävelisi paljain jaloin. Varpaat ei mahdu leviämään luonnollisesti. Ballerinat usein myös hiertää kantapäästä. En tykkää.
Ai niin kuin koulussa tai työssä? No ei näkynyt. Ehkä jossakin toimistostotyössä saattoi näkyä. Amerikkailaiset leffat eivät edusta 90-luvun Suomen todellisuutta.
Jos taas katsot vaikka Sanna Marinia, hänellä näkyy korkkarit nykyajan kuvissa. Riippuu siis tilanteesta.