Korkokengät näyttää tosi vanhanaikaisilta.
Livenä harvemmin enää näkeekään, mutta ysärileffoissa jokaisella naisella on korkkarit.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
"No pidempiä, luustoltaan isompaa tekoa, helpommin tanakoituvia, etkö tosiaan muka näe eroa?! Suomalainen sirous on samaa vaikka japanilaisen naisen kanssa silloin, kun "nainen"Suomesta on iältään jotain 12v. Nuo jäävät kaukoidän naiset sellaisiksi pieniksi tosi usein. Sama miehissä. En voi uskoa ettet ole tätä huomannut? -eri"
No höpö nyt höpö. Jaksatteko vielä jauhaa noista "isoista luista?" Luulisi, että ihan jokainen jo ymmärtäisi, että luuta on meissä ihmisissä aika standardimäärä. Siroudessa on kyse siitä, mitä siinä luiden ympärillä on. Puhujasta riippuen voidaan toki ajatella, että pitkä ei voi olla siro, mutta siinä ei sitten puhutakaan painosta mitään.
Nimenomaan Japanissa on eri standardit, ja sitä mä juuri tarkoitan, että Suomessa noissa painoasioissa on tapahtunut liukumaa. 2000-luvim alun hoikka on nykyään anorektinen, ja nykyajan hoikka oli silloinen normaalipainoinen. Itse asun sellaisessa Euroopan maassa,
Miksi uskoisin sinun juttujasi oman kokemuksen sijaan.
Hoikka länsimaalainen voi omassa maassaan ostaa S-koon vaatteita, mutta eipä välttämättä ostakaan Aasiassa, ellei sitten ole paikallisten kanssa yhtä lyhyt ja siro sen hoikkuuden lisäksi.
"Kaikkialla maailmassa on viime vuosikymmeninä lihottu, paitsi jossain sota-alueilla. Missä ihmeessä sä siis mahdat asua? Ja kyllä mä uskon tilastoihin ennemmin kuin sun mutuun, esim. pk-seudulla ei juurikaan ole muutosta ollut nuorten painossa, tavoitteellinen urheilukin on yleisempää kuin ennen. Ja jos mun tyttärellä painoindeksi on jotain 19 niin kyse ei ole siitä että vain "kuvittelen" hoikaksi."
Siis miten niin mutuun, kun ihan kaikki tilastot kertoo, että suomalaiset lihoo? Sanonpahan vaan, että sen huomaa ihna paljaallakin silmällä. Jos sä nyt ehdottomasti haluat väittää, että espoolaiset ei liho, niin ole hyvä. On toki totta, että kun kävelen Sellossa tai keskustassa, ei ihmisillä ole otsassa lappua, jossa lukisi mistä he ovat kotoisin. Sovitaan, että kaikki tolppaihmiset on Savosta tai jostain maakunnista.
Tässä aiheesta vähän luettavaa kuitenkin:
Äidilläni (1936 syntynyt) oli kauheat vaivaisenluut. Kun viisastelin, että mikset käyttänyt kunnollista kenkiä vastaus oli: Mun nuoruudessa oli vain hiihtomonot tai korkokengät naisille. Naiset kulkivat korkokengissä ja nylon sukkahousuissa paukkupakkasilla.
Kauheaa! Onneksi nykyään saa pukeutua miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö teidän mielestä ysärillä ollut korkokenkiä jokapaikassa?
ap
Oli. Ihan joka paikassa. Ostoksilla käyminen oli hankalaa, sillä kun yritit talvitakkia ostaa, niin ei millään löytynyt. Olisi pitänyt varmaa itse korkkareista askarrella takki. Onneksi ajat ovat nykyään erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Korkkarit on joo vähän vanhanaikaiset yhtään tasa-arvoisemmassa maassa. Ja ihan syystä, väitän että pitkälti yli puolet vihasi kävellä niillä.
Kaikkein vannoutuneinkin korkkareita käyttänyt läheinen on lopettanut jo vuosia ja sitten, ja puhuu inhoten kyseisistä kengistä:D niin kauan, ku pelkkä ulkonäkö ei ratkaise, nuo ei kunnolla muotiin palaa. Eiku perhana, ulkonäkö on ehkä rassatumpi tänään kuin koskaan ennen... No, kai nuo vielä trendinä nousee joku päivä muillakin, ku transihmisillä..
Piikkikorot on ihan oma juttunsa kuin hillityt, hienostuneet ja vaivattomat toimistokorot.
Kyllä tuollaiset erottuvat aina pikanttina yksityiskohtana ja myönteisesti hälläväliä- lenkkarilöntystäjistä.
Vierailija kirjoitti:
Korkokengät on superseksikkäät ja naiselliset.
Vaivaisenluut on niiiiin sexxyt <3
Korkokenkä on vaan kaunis. Se riittää pitämisen syyksi jos yhtään naisellisemmin pukeutuu ja niitä voi pitää vain esim sisällä.
Nyt vaan elämme aikaa jossa klassisen estetiikan arvo on polkaistu pohjamutiin.
Itse käytän korollisia kenkiä kesät ja talvet. Ostan sellaisia mitkä ovat mukavat jaloissa ja niissä voi kävellä tunteja. Mitään jalkaongelmia ei ole ollut. Aika paljonhan ne herättää nykyisin huomiota. Nuorista naisista korkokengät vanhanaikaisia ja vanhemmista naisista taas kerään itselleni vaivasenluita. Miehet taas kehuu. Minulla kengät kuuluu omaan klassisen naiselliseen tyyliin. N51
Vierailija kirjoitti:
Korkkareita ei kukaan tartte. 50 luvulla oli hyviä naisten kenkiä. Ja varmaan aijemminkin. Korkkarit ovat melko tuore juttu. Ovat tarkoitettu vain juhlakäyttöön. Jalat väsyy ja ovat helposti virheasennossa. Nainen voi olla naisellinen ilman korkkareita.
50 ha 60 luvuilla naiset kulkivat teräväkärkisillä piikkikoroilla nyloneissa. Äitini oli Rovaniemeltä ja ainkaan siellä ei ollut kuin hiihtomonoja ja korkokenkiä naisille. Ehkä josssin tuntureilla oli kunnollisia jalkineita.
Ap voi lopettaa korkokenkien käytön. On tosi ongelmia taas kerran.
En ole yhdenkään naisen kuullut kertoneen miten on kiva kävellä korkokengillä. Niitä sanottiin joskus piikkareiksi tai porkkanoiksi. Jotkut pintaliitäjät rakastivat korkkareita ainakin 70 ja 80 luvuilla ja menivät ravintolaan iskemään miehen niiden avulla. Näin muistan lapsuudessa olleen.
Vierailija kirjoitti:
Oli ysärillä, ja oli vielä 2000-luvun alussakin, ja vielä 10 vuotta sittenkin oli paljon enemmän korkkareita kuin nykyään. Minusta se muuttui tosi paljon koronan aikana, kun ihmiset oli kotona ja tottui mukavuuteen. Ensin tuli muotiin valkoiset lenkkarit, ja nykyään näkee melkeinpä vain tennareita, sneakereita ja lenkkareita.
Kiinnitin viime kesän helteillä huomiota siihen, että sandaalejakin käytetään tosi vähän. Varsinkin nuorilla on ihan jokaisella jotkut tennarit tai lenkkarit jalassa.
Aloin katsella korkokenkiä itselleni tämän ketjun innoittamana.
Eiköhän se ole kiinni ihan tilanteesta ja jalkojen kunnosta riippuvaa minkälaisia kenkiä käyttää. Klassiseen juhlapukeutumiseen kuuluu korkkarit vaikka edes matalalla korolla.
Suomalaiset ovat kansaa jossa aikuisetkin käyttävät jotain kuoma-tyylisiä lastenkenkiä ja sitten syyllistetään tyylikkyydestä. Tässäkin ketjussa kommentoitu että korot näyttää huoramaisilta 🙄 Joo, näin 40 paremmalla puolen olen siirtynyt tolppakorkoihin mutta mukavia ne on jalassa ja tuo tällaiselle petite-kokoiselle pituutta ja ryhtiä. Nämä kollareissaan ja linttaan astutuissa tennareissa löntystävät ylipainoiset ovat varmasti näitä (kateellisia) haukkujia.
Riippuu korkkareista.
Kasarilla korkokengissä oli vain muutaman sentin korko, ja ne olivat muutenkin tosi siroja ja kevyitä. Sitten tuli ne hirveät piikkikärjet ja stilettokorot. Nykyisissä kengissä on aivan kauhea korokepohja, mikä saa jalan näyttämään muotopuolelta sorkalta. Ei kiva.
Kyllä näitä näki televisiossa yllättävän paljon. Ihmettelin itsekin jossain lakisarjassa, kun nää juristinaiset muuten asiallisissa jakkupuvuissa sitten hoippui jollain älyttömillä stripparikoroilla. Kuka sellaisia oikeasti olisi pystynyt töissä käyttämään, ellei tosiaan ole se strippari?
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni (1936 syntynyt) oli kauheat vaivaisenluut. Kun viisastelin, että mikset käyttänyt kunnollista kenkiä vastaus oli: Mun nuoruudessa oli vain hiihtomonot tai korkokengät naisille. Naiset kulkivat korkokengissä ja nylon sukkahousuissa paukkupakkasilla.
Kauheaa! Onneksi nykyään saa pukeutua miten haluaa.
Ei ollu sukkahousuja kuin vasta 60-luvulta. Sitä ennen piti pelleillä sukkien ja sukkanauhaviritelmien kanssa, aivan hirveää pakkasella.
Vierailija kirjoitti:
En ole yhdenkään naisen kuullut kertoneen miten on kiva kävellä korkokengillä. Niitä sanottiin joskus piikkareiksi tai porkkanoiksi. Jotkut pintaliitäjät rakastivat korkkareita ainakin 70 ja 80 luvuilla ja menivät ravintolaan iskemään miehen niiden avulla. Näin muistan lapsuudessa olleen.
Korkokenkiä on erilaisia. Itse en ikinä osta huonoja kenkiä ja käytän lähes pelkästään korollisia kenkiä. Minulla jalassa pahimmalta tuntuu täysin tasapohjaiset ballerinat, tennarit ja varvassandaalit. Todella korkeatkin korot on ihan hyvät jalassa, jos kenkä ei kapene rajusti ja päällä on hihna/remmi, joka pitää kenkää paremmin jalassa.
Wonders on yksi merkki joka tekee mukavia korkokenkiä.
sipsikaljavegaanius on jotain mitä muut vain kalpeina kadehtivat meiltä.