Mitä hittoa noista omenoista voi tehdä
Mehua en itse ala linkoamaan ja mehuasemalle on lähes 200 km matkaa. Omenapiirakat ja omena-kaurapaistokset tulee jo korvista ulos. Omenalohkoja ja sosetta on pakkasessa jo parin vuoden tarpeiksi ja omenchutneyta on jääkaapissa monta purkkia. Vielä on viileässä kellarissa monta ämpärillistä ja puissakin noita perkeleitä on vielä ainakin saman verran kuin kellarissa.
Olisiko jollain hyviä vinkkejä, kun en viitsisi kompostiinkaan laittaa.
Kommentit (47)
Jännä juttu: muistelin nuoruutta, niin nuorin täti (miniänä oli) kertoi, että omppupuut oli tuottanut aivan älyttömästi. Oli tehnyt siitä mehua. Hyvää oli! Sanoin/kysyin, että eikös niistä voi tehdä viiniä tai siideriä? Sanoi, että oli joskus kokeillut, hyvää oli tullut, mutta se on niin isotöistä.
Isän 1v. nuorempi sisko sanoi samaa: puu tuottanut yhtenä vuonna koko paikkakunnalla niin paljon, ettei kelvanneet enää kenellekään. Miehensä työntänyt kolalla(!) niitä pois.
Isän kotipaikalla taas ei mitään (eri lajike?). Ilmeisesti joku/jotkut lajikkeet tuottaa jonain vuonna paljon ja seuraavana vuonna ei juuri mitään. Näin päättelin.
(pikkukaupunkilainen olen eli tiedä "faktoja")
Viime kesänä ainoa tuottoisa puumme tuotti kauheasti. Pakastin yhä puolillaan omppusetta ja omenalohkoja.
Nyt jaksoi tehdä n. 5 omenaa. Onneksi jäi edellisen vuoden satoa runsaasti syömättä niin syödään sit ensi talvena loput. :)
No oisin just ehdottanut omena-kaurapaistosta
Lahjoita johonki. Jätä tienvarteen ja siihen kyltti omenoita ole hyvä!
Laita kuivuriin vaikka osa, niitä on mukava popsia välipalaksi ja vie vähemmän tilaa. Käytä kuivatuja omppuja granolaan, tai vaikka omenaista puuroa. Käytä patoihin makua ja kuitua antamaan, vaikka omenainen possupata esim. Säilö kellariin, jos sellainen on. Laita faceryhmään mistä ja milloin ylimääräisiä omenoita voisi hakea. Aina löytyy jokin paikka/joku minne ylimääräiset omenasi toisi iloa, siten myös sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoita johonki. Jätä tienvarteen ja siihen kyltti omenoita ole hyvä!
Ei voi! Koirat ja moniosaajat kusevat päälle!
Itse käytän shampanjahiivaa. Käy ja kukkuu ilman jännitystä.