Mikä on syynä siihen ettei kouluruoka maistu lapsille?
Ilmainen, lämmin ruoka. Mikä etu! Silti niin moni nyrpistelee kouluruualle. On huolestuttava ilmiö myös se kuinka tuo nirsoilu tarttuu kaikkiin, lapset ottavat vaikutteita kaikesta ja jos kaveri ei syö niin ei sitten minäkään. Jos kehuu kouluruokaa, se on jopa noloa koska yleisesti ottaen se on pahaa... en tajua. Hirveän moni lapsi on nälissään tämän takia kun eväitä ei ole mukana ja pitäisi jaksaa opiskella koko päivä. Ei ihme että on vetämätön ja veltto olo kun ei ole energiaa. Jopa vanhemmilta tulee kommenttia kuinka kouluruoka on syöntikelvotonta. Ehkä joskus tulee yksittäisiä tilanteita että ruoka ei ole ollut laadultaan hyvää mutta se on harvinaista. Yleensä keittiön työntekijät ovat ajan tasalla ja tekevät ihan kelvollista ruokaa ja että saa mahan täyteen jos niin vain haluaa.
Kommentit (263)
Kun lapseni oli ala-asteella, asuttiin Nousiaisissa, oli omat keittäjät, ja ruoka maistui. Kun muutettiin muualle, ja koulu vaihtui niin eipäs enään ollutkaan, ruoka tuli jostain muualta ja perunakin alkoi maistumaan lapseni mielestä kumisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko niin, että se on täysin laitosruokaa. Syökö muuten opettajat sitä?
Toisissa perheissä laitetaan ihan oikeaa ruokaa mausteineen ja tehdään se kotona ihan alusta loppuun. Toisissa taas syödään mikroruokaa, pizzaa tms. Molemmat maistuvat paremmalta verrattuna kouluruokiin niin eipä se ole ihme jos ei lapset syö.
Pääsin yläasteelta -97 ja muistan, että kouluruokaa ällöttiin. Mutta ei ollut vaihtoehtoja, niin sitä syötiin ainakin jonkun verran.
Pari vuotta sitten oli tilanne, että piti hakea ekaluokkalainen kesken päivän koulusta lääkäriin. Olivat open kanssa unohtaneet, joten hain lapsen ruokailusta. Oli puuropäivä lapset yleisesti söivät hyvällä fiiliksellä. Sitten huomasin, jotain hyvinkin erikoista, että mitä ihmettä?! Lapsen opettaja tuli luo ja pahoitteli, että unohti.. ei se
Opelle se annos maksaa jo melkein seitsemän euroa. Ei ihan kannata puurolautasesta tai hernekeitosta, ja silloin kun on jotain suosittua ruokaa, niin saa kaapia jotain jämiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laadukas kouluruoka olisi sekä iso kansanterveysteko, että paikoin myös ennaltaehkäisevää sosiaalityötä. On oikeasti paljon lapsia, joille kouluruoka on päivän ainoa lämmin ateria.
Esimerkkiruokailu on välillä todella vaikeaa, mutta on listalla välillä onneksi ihan kelvollistakin sapuskaa. Höttöhiilaripitoista lisäainemössöä suurin ihan. Tekisi niin mieli tuoda itse esim raejuustoa tms. siihen lisäksi, mutta ei ole meillä sallittua.
"On oikeasti paljon lapsia, joille kouluruoka on päivän ainoa lämmin ateria."
Naantalissa taisi olla puhetta kokeilusta, että lapsille jaetaan ruoka myös kesälomalla, niille ketkä haluaa. Olisi pitänyt ilmoittautua etukäteen. Vanhat wilma-viestit ei enää näy niin en voi tarkistaa. (Saattoi olla myös naapurikaupunki, kun meillä käy toinen lapsi eri paikkakunnalla koulua - mutta tosiaan ei
Osalla porukkaa ei oikeasti mene jakeluun se, että yhden kunnan tai yhden koulun perusteella ei voi yleistää. On olemassa kuntia, joissa se on hyvää ja joissa se on oikeasti surkeaa. Minulla ei ole kokemusta juuri Naantalista, mutta kun katson asukaslukua, se on noin 20 000 eli on kuntien puolenvälin paikkeilta. Silloin siellä taso on todennäköisesti ainakin "ihan ok". Olen nimittäin huomannut, että mitä pienempi kunta, sen parempaa kouluruokaa pääsääntöisesti on. Koska tämä on keskustelupalasta, totean vielä, että pääsääntöisesti ei tarkoita, että asia pätee aina, yksittäisiä poikkeuksia on molempiin suuntiin. Olen minulla on kokemusta yli 20:stä kunnasta. Parhaat kouluruoat olivat Savukoskella ja Enontekiöllä. Ne olivat ainoa ruoat, joita olisi voinut ostaa ihan rahalla mukaan ja syödä muutenkin.
T: opettaja, jolla kokemusta yli 20 kunnasta ja yli 30:sta koulusta
Kouluruoan taso on tosi vaihteleva. Täällä peruskoulussa ruoka oli kuulemma ihan kuraa, lukiossa pajon parempaa. En tiedä tuleeko lukion ruoka amiksesta, missä koulutetaan suurtalouskokkeja, samaa puljua kun koulut ovat. Siellä pystytään ehkä panostamaan enemmän. Toisen lapseni amis oli ihan paratiisi. Se oli sellainen sivutoimipiste ja heillä oli oma keittäjä. Teki jotain lettuja jälkiruoaksi jne. Vanhempainillassakin oli aivan ihanat tarjoilut :)
Jos kouluruoan taso saataisiin kohdalleen, se vaikuttaisi paljon lasten ylipaino-ongelmiin, kun ei ostettaisi siinä määrin lähikaupan sipsejä ja paistopistetuotteita. Jaksaminen vaikuttaisi koulumenestykseen, ehkä mielenterveyteenkin. Useampi keittäjä saisi töitä ja maksaisi veroja sen sijaan, että hänelle maksetaan työttömyyskorvausta. Ala houkuttelisikin enemmän, kun työn voisi tehdä kunnolla.
Tämä amisnuoreni ajoi sittemmin työkseen ruokaa päiväkoteihin ja kouluihin. Yli sadan kilometrin matka. Ei ne ruoat välttämättä tule siis kunnan keskuskeittiöstä vaan kauempaa. Johan tässä luontokin pelastuu...
Ruuan taso vaihtelee samankin kunnan kouluissa. Syy ei voi olla hinta, koska sehän on kaikissa sama. Eikä hinta vaikuta siihen, onko ruoka ylikypsää mössöä vai raakaa.
Oman lapsen kokemus on ammattikoulusta, jolla oli kaksi toimipaikkaa. Toisessa esimerkiksi kinkkukiusauksen tunnisti kyselemättä kinkkukiusaukseksi, toisessa se oli jotain väritöntä ja mautonta mössöä.
Vierailija kirjoitti:
Oisko niin, että se on täysin laitosruokaa. Syökö muuten opettajat sitä?
Toisissa perheissä laitetaan ihan oikeaa ruokaa mausteineen ja tehdään se kotona ihan alusta loppuun. Toisissa taas syödään mikroruokaa, pizzaa tms. Molemmat maistuvat paremmalta verrattuna kouluruokiin niin eipä se ole ihme jos ei lapset syö.
Pääsin yläasteelta -97 ja muistan, että kouluruokaa ällöttiin. Mutta ei ollut vaihtoehtoja, niin sitä syötiin ainakin jonkun verran.
Olen ollut opettajana koulussa, jossa henkilökunta ei syönyt sitä ruokaa. Ja olen ollut töissä kunnanvirastossa, johon henkilökunta sai tilata ruokaa paikallisesta koulusta. Voitte arvata, kummassa ruoka oli parempaa. Jälkimmäisessä vain pullista ei tiennyt, olivatko kasvista, kanaa, lihaa vai kalaa. Yhtä mauttomia ja värittömiä olivat riippumatta siitä, mitä ruokalistassa luki.
Tieks kato, pitäs olla pizzaa,kebua ja bursaa. Tytöille jotain rehuja ja ituja, avokadotkin ois ihqui. Jotain sidukkaa ja olutta juomaksi.
Oletko itse maistanut nykyistä kouluruokaa? Olen opettajana yläkoulussa ja kyllä se ruoka on suoraan sanottuna ihan kuraa. Minulla on aina omat eväät. Itse yläasteiässä söin hyvällä ruokahalulla ja niin söi muutkin, mutta ruoka olikin tuolloin ko. koulun keittiössä valmistettua ja hyvää.
Meidän kunnassa kouluruoka on muuttunut parissa vuodessa sellaiseksi, ettei enää maistu lapsille. Syynä on lapsille outojen ruokalajien lisääminen listaan (etnisiä ruokia), sekä kasvisruokien pakkosyöttö. Vanhat klassikot tehdään kasvisversioiksi poistamalla liha, samalla lähtee proteiini ja maku. Kumma kun ei maistu, juu.
Maistuisiko sinulle annos joka maksaa noin euron per naama tehdä? Ei sillä rahalla saa muuta kuin eläin rehua.
Sinne on tungettu liiaksi ei-suomalaista tavaraa ja teollista mössöhumppaa mukaan.
Lapset haluavat edelleenkin selkeätä suomalaista ruokaa.
Perinneruoat on pop, kun eivät saa niitä.
Kalaa, lihaa,
laatikkoruokia, pottuja, juureksia,
keittoa, pataruokia,
raasteita, salaatteja.
Linssit halidai 💩
No, ei kaikki aikuisetkaan syö kaikkea mutta esim. työpaikkaruokaloissa on yleensä monta ruokalajia, mistä valita. Kouluissa on usein yksi ruokalaji tarjolla ja sitä on pakko ottaa, vaikka ei tykkäisi. Lapsilta odotetaan sellaisia asioita, mitä aikuiset ei itsekään tee kuten juuri se, että söisi aina jotain tiettyä tarjolla olevaa ruokaa ja siitä pitäisi tykätä.
Toinen asia taas on ruoan taso. Suurtalouskeittiössä tehtyä lisäainemoskaa, jossa ravitsemussuositukset menee maistuvuuden edelle. En usko, että se kovin monelle aikuisellekaan maistuisi.
Ihmettelen suuresti, että lapsen koulussa niinkin perusruoka kuin makaronilaatikko on valmistettu niin, että se on vetistä mössöä, joka ei maistu. Yleensä lapseni tykkää makaronilaatikosta mutta koulussa ei syö sitä. Ja sitten on nämä pakolliset palkokasvimössöt ja muut sössöt, joita tuputetaan ideologian takia lapsille, vaikka ne ovat pahoja. Vihreä ideologia menee tärkeysjärjestyksessä sen edelle, että lapsi saisi mahansa täyteen maistuvaa ruokaa.
Mua ei haittaisi, vaikka ruoka ei olisi ravitsemussuositusten mukaista eikä kasvisruokia ja härkäpapuja tarvitsisi kaikille tuputtaa. Olisi paljon parempi, että joka päivä olisi tarjolla maistuvaa perusruokaa ja lapsi söisi mahansa täyteen. Nakit, kananugetit ja perinteisellä reseptillä tehty makaronilaatikko kunniaan.
Empäs tiedä miksi koiranruoka maistuu lapsille? Syötetäänkö teidän lasten koulussa sellaista lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Sinne on tungettu liiaksi ei-suomalaista tavaraa ja teollista mössöhumppaa mukaan.
Lapset haluavat edelleenkin selkeätä suomalaista ruokaa.
Perinneruoat on pop, kun eivät saa niitä.
Kalaa, lihaa,
laatikkoruokia, pottuja, juureksia,
keittoa, pataruokia,
raasteita, salaatteja.
Linssit halidai 💩
Sitä samaa mäkin ihmettelen. Kun muistelee omia kouluaikoja ja ruokia (yli 40- v sitten....), niin ei mitään vikaa silloin ollut koskaan ruoassa , mitä saimme. Parasta oli ! Kun ne tekee paikan päällä, eikä tilaa jostakin muualta aineksia ja vaan lämmittää ne.....mites muilla, jotka olivat 40 v sitten koululaisia ? Oliko hyvä ruoka ?
Vierailija kirjoitti:
Rupesin oikein miettimään kouluruokaa omilta kouluvuosilta. Ei se tietenkään yhtä hyvää ollut kuin kotona, mutta kyllä sitä syötiin silti.
Lemppari oli meilläkin pinaattiletut, toinen suosittu oli kinkkumunakas ja makaronisalaatti. Sitten oli perus kalapuikkoja, verilettuja, kalakeittoa, pinaattikeittoa, jauhelihakastiketta ja makaronia, makaronilaatikkoa. Joskus vaan puuroa ja mehukeittoa.
Aika laitosruokaa se oli kasarillakin, vaikka rahaa oli. Syötiin silti lähes kaikkea.
Toisaalta myös kotona syötiin samoja ruokia. Ehkä nykypäivänä ei enää.
Tuolla aiemmin joku kertoi, että heidän kotiruoka on mm. sushia ja tortilloja. Kun itse olin lapsi, tortillat ei olleet todellakaan arkiruokaa, niitä syötiin kerran kuussa sunnuntaina. Arkena syötiin nakkikeittoa ja verilättyjä.
Nykyvanhemmat ja lapset kuvittelevat, että ruoka olisi ravintolatasoa. Ja kun ruoat ovat sellaisia mitä ei koskaan syödä kotona, ovat ne aina outoja ja pahoja.
Mun nuoruudessa kouluruoka oli ihan samanlaista. Oli ns. kumiperunoita jne. Sitä syötiin ja lapset opetettiin syömään, koska muuta ei ollut. Nykypäivänä lapset hiippailevat lähikauppaan ostamaan energiajuoman ja karkkipussin; sekö on sitten terveellistä??
On vaan lasten kasvatuksesta ja opettelusta kiinni, mikä on heille hyvää ja ravitsevaa. Aina on lapsia, jotka kitisevät. Mutta jos ruoka on perushyvää, on se vaan nirsoista kiinni!
"On oikeasti paljon lapsia, joille kouluruoka on päivän ainoa lämmin ateria."
Naantalissa taisi olla puhetta kokeilusta, että lapsille jaetaan ruoka myös kesälomalla, niille ketkä haluaa. Olisi pitänyt ilmoittautua etukäteen. Vanhat wilma-viestit ei enää näy niin en voi tarkistaa. (Saattoi olla myös naapurikaupunki, kun meillä käy toinen lapsi eri paikkakunnalla koulua - mutta tosiaan ei vanhat viestit näy niin en voi tarkistaa).
Kouluruoka ei voi silloin olla luokattoman huonoa, jos halukkaita olisi myös kesäloman ajalla sitä syömään. Mutta ei, täällä huudellaan vain möskaksi ja paskaksi ja vaikka mitä. Ja jos joku pitää kouluruoasta, hänellä on oltava vikaa makuaistissa, ei ymmärrä mikä on suutuntuma jne jne. Ei vaan mene kaaliin joillakin, että ruoka voi olla hyvää jos sen tekijöille on annettu riittävät resurssit.
Menkää mukaan kuntapolitiikkaan, se on valintakysymys, mihin kaupunkinne rahojaan laittaa. Asfaltoidaanko joku tienpätkä vai panostetaanko lasten ruokaan, jopa kouluaikojen ulkopuolella.