Mikä on syynä siihen ettei kouluruoka maistu lapsille?
Ilmainen, lämmin ruoka. Mikä etu! Silti niin moni nyrpistelee kouluruualle. On huolestuttava ilmiö myös se kuinka tuo nirsoilu tarttuu kaikkiin, lapset ottavat vaikutteita kaikesta ja jos kaveri ei syö niin ei sitten minäkään. Jos kehuu kouluruokaa, se on jopa noloa koska yleisesti ottaen se on pahaa... en tajua. Hirveän moni lapsi on nälissään tämän takia kun eväitä ei ole mukana ja pitäisi jaksaa opiskella koko päivä. Ei ihme että on vetämätön ja veltto olo kun ei ole energiaa. Jopa vanhemmilta tulee kommenttia kuinka kouluruoka on syöntikelvotonta. Ehkä joskus tulee yksittäisiä tilanteita että ruoka ei ole ollut laadultaan hyvää mutta se on harvinaista. Yleensä keittiön työntekijät ovat ajan tasalla ja tekevät ihan kelvollista ruokaa ja että saa mahan täyteen jos niin vain haluaa.
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Osa tykkää osa ei, turha yleistää, se kun ei ole totuus tässä asiassa.
Niin juuri toisilla on paska kasvatus ja idiootit vanhemmat niin se kouluruoka ei tosiaan maistu.
Vierailija kirjoitti:
Se on huonolaatuista.
terveisin opettaja
Nyt puhutaan ruoasta ei syöjistä.
Hmm.. No. Voisin kuvitella että muksuille maistuvaa evästä saa halvallakin. Eli tota kalapuikkoa ja pinaattilettua / nakkia yms.
Eihän se terveellistä oo, mutta en tiedä syökö muksut sittenkään. Koska coolimpaa olla syömättä ja pupeltaa jotain kuivaa croisanttia kun kaverikin niin tekee.
Onneksi itse oli lapsena kaikkiruokainen. Jäi enemään aikaakin sekoilla jotain muuta kiellettyä välkällä kun söi firman piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Jospa se ei maita kun kotona totuttu kotiruokaan, kotona tehtyyn?
En kutsuisi kotipizzan pizzoja kotonatehdyksi, enkä myöskään saarioisten makaronilaatikkoa, vaikka sen olisi itse mikrossa lämmittänyt.
Ei maistu, se on yksinkertaisesti mautonta mössöä.
Koska sen pitää sopia kaikille, niin siinä ei ole mausteita, ei suolaa, ruuat tehdään veteen, ja ne on puolikypsiä. Keittiöt ei ehdi valmistaa niitä kunnolla. Ja ruokaloissa ei ole lisämausteita tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on huonolaatuista.
terveisin opettaja
Nyt puhutaan ruoasta ei syöjistä.
Kouluruoka on huonolaatuista.
Mauttomia ja joko ylikypsiä tai raakoja.
Kyllä sitä joskus syö, mutta pitkällä juoksulla alkaa ällöttämään.
Todella ärsyttävää, kun haukutaan lapset.
Nykyään ei tehdä yötöitä. Ajatelkaa kun keittiön pitää saada kouluihin ja päiväkoteihin ruoka valmiiksi lyhyessä ajassa. Ja ruuan pitää sopia mahdollisimman monelle. Ei niissä käytetään mahdollisimman vähän eri aineita. Esim mausteita.
Enemmän suolaa ja kermaa niin paremmin maistuu varmaan. Eikä oo edes kallista
Eikös jossain koulussa jo kokeiltu hyvällä menestyksellä salaattipöytää niin, että se oli kuin lounaslinjastolla- salaatin sai koota itse ja lapset alkoivat syömään sitä enemmän.
Tuo olisi hyvä uudistus. Ainakin omat lapset vierastavat niitä omituisia raastepöytiä (ovat myös bakteeririski).
Jos muu ei maistu, niin ainakin omat lapseni syövät kotonakin mielellään esim salaattia johon saa itse laittaa vaikka raejuustoa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän suolaa ja kermaa niin paremmin maistuu varmaan. Eikä oo edes kallista
Tämä muuten olisi todennäköisesti toimiva ratkaisu. Ja vähemmän epäterveellinen kuin se paistopisteralli ja syömättömyyden päälle haalittu / pizza mäkkäriannos.
Joillakin aivan ilmeinen nälkä mutta sosiaalinen paine estää syömästä.
Ehkä tästä voisi tehdä jonkun elämänsankarisijoitus#hässäkän?
Siten että kun teinit säästää taskurahansa syömällä sitä uunilenkkiä tai pasta pologneseä koululla jää 5-10€ säästöön päivässä. Ja ne voi sitten vaikka sijoittaa johonkin trendikkäihin kryptoihin kun kasvaa isoksi?
Tai no en tiiä. Joku Tienmies vaan nyysii ne sulta puukolla uhkaamalla kuitenkin. Joten ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa se ei maita kun kotona totuttu kotiruokaan, kotona tehtyyn?
Kouluissa on nimenomaan kotiruokaa. Ei se eroa oikeastaan kotona tehtyyn...
Puolalaista einestä jopa kurkkusiivut ja tomaattilohkot tulee sieltä.
Mitä te kotona syötte?
Milloin kouluruoka on lapsille maistunut? :D
Aina sama jatkuva märinä, ihan sama mitä siellä oli ruokana ja miten tehty. Kasarilla syötin tillilihaa, kanaviilllokkia, harmaata läskilihakeittoa ja verilettuja. Tai ei syöty kuin pari tyyppiä ja muut kammos ja pyysivät "ihan vähän, kiitos!".
Vierailija kirjoitti:
Eikös jossain koulussa jo kokeiltu hyvällä menestyksellä salaattipöytää niin, että se oli kuin lounaslinjastolla- salaatin sai koota itse ja lapset alkoivat syömään sitä enemmän.
Tuo olisi hyvä uudistus. Ainakin omat lapset vierastavat niitä omituisia raastepöytiä (ovat myös bakteeririski).
Jos muu ei maistu, niin ainakin omat lapseni syövät kotonakin mielellään esim salaattia johon saa itse laittaa vaikka raejuustoa päälle.
Voisihan tuo toimia, mutta aika iso osa varmaan rohmuisi ne proteiinipitoisimmat ja kalleimmat jutut sieltä. Ja ja joku savulohi tms taas jakaa muksuilla vahvasti mielipiteitä syökö ne sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Salaattilinjastot ja lämmin ruokalinjastot ovat ihan arkea pkseudulla ollut jo 15 vuotta, kun omat lapset aloitti peruskoulun.
Mitäs vanhemmat olette opettaneet ne mukulanne einehtimään vain purilaisia, pitsoja, ranuja, kebuja yms.!!?
Onko kouluissa vai yksi ruokalista? Sehän on räääsysmiä, pitää olla ainakin yhdeksän, näin jokainen löytää mieleisensä mutusteltavan padoista😃