Mikä on syynä siihen ettei kouluruoka maistu lapsille?
Ilmainen, lämmin ruoka. Mikä etu! Silti niin moni nyrpistelee kouluruualle. On huolestuttava ilmiö myös se kuinka tuo nirsoilu tarttuu kaikkiin, lapset ottavat vaikutteita kaikesta ja jos kaveri ei syö niin ei sitten minäkään. Jos kehuu kouluruokaa, se on jopa noloa koska yleisesti ottaen se on pahaa... en tajua. Hirveän moni lapsi on nälissään tämän takia kun eväitä ei ole mukana ja pitäisi jaksaa opiskella koko päivä. Ei ihme että on vetämätön ja veltto olo kun ei ole energiaa. Jopa vanhemmilta tulee kommenttia kuinka kouluruoka on syöntikelvotonta. Ehkä joskus tulee yksittäisiä tilanteita että ruoka ei ole ollut laadultaan hyvää mutta se on harvinaista. Yleensä keittiön työntekijät ovat ajan tasalla ja tekevät ihan kelvollista ruokaa ja että saa mahan täyteen jos niin vain haluaa.
Kommentit (263)
Kouluruoka ei ole gourmeeruokaa, eikä yleensä erityisen hyvän makuista. Myös maisteet on minimoitu, myös suola joten se ei välttämättä ole maukasta.
Se on laitosruokaa, joka menettelee mutta makuelämyksiä siinä ei juuri ole.
Itse osaan tehdä 100 kertaa parempa kotiruokaa, ja mun mielestä olisi hyvä kouluruuissakin miettiä miltä ruoka maistuu monipuolisuuden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa se ei maita kun kotona totuttu kotiruokaan, kotona tehtyyn?
Kouluissa on nimenomaan kotiruokaa. Ei se eroa oikeastaan kotona tehtyyn...
Ei ole mistään kohtaa kotiruokaa. Laitosmoskaa se on.
No sitten me ei varmasti syödä samassa koulussa. Ap
Missä koulussa se on kotiruokaa??!
Mikä on sinusta kotiruokaa? Kerro esimerkkejä... Ap
Kai sinä tiedät mitä se on kun väität sellaista syöväsi?
Itse en tiedä yhtään koulua jossa olisi tällä vuosituhannella enää edes keittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoka ei ole gourmeeruokaa, eikä yleensä erityisen hyvän makuista. Myös maisteet on minimoitu, myös suola joten se ei välttämättä ole maukasta.
Itse osaan tehdä 100 kertaa parempa kotiruokaa, ja mun mielestä olisi hyvä kouluruuissakin miettiä miltä ruoka maistuu monipuolisuuden lisäksi.
Eihän sitä voida makua laittaa kun aina tehdään "suomalaiseen makuun sopivaa" eli mautonta.
En kyllä tajua miksi isot yrityksetkin tuota vielä viljelee vaikka nykyään enemmistö ostaa ja tekee maustettuja ruokia.
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi jos lautasella on koulun perunamuusi ja nakkikastike ja toisella sinun tekemä sama ruoka, rohkenetko sanoa että sinun tekemä on parempi? Tai spagetti bolognese?
Kyllä meidän kunnassa on. Koulussa 14 oppilasta ja oma keittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi jos lautasella on koulun perunamuusi ja nakkikastike ja toisella sinun tekemä sama ruoka, rohkenetko sanoa että sinun tekemä on parempi? Tai spagetti bolognese?
Tietenkin se rohkenee. Minäkin rohkean sanoa hänen puolestaan.
Antakaa niille suklaapatukoita, lihapiirakoita, limsaa mieli määrin, niin loppuu se valitus. Tai kouluruoka maksulliseksi työ palkkoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tiedä yhtään koulua jossa olisi tällä vuosituhannella enää edes keittäjiä.
Et edelleenkään vastannut kysymykseeni :D Ap
Ap ei selvästi osaa kokata kun pitää kouluruokaa kotiruokana ja luulee että se on parempaakin kuin itse tehtynä.
Ruoka on harvoin hyvänmakuista. t.opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tiedä yhtään koulua jossa olisi tällä vuosituhannella
Etkö itse tiedä mitä on kotiruoka????
Vierailija kirjoitti:
Ap ei selvästi osaa kokata kun pitää kouluruokaa kotiruokana ja luulee että se on parempaakin kuin itse tehtynä.
En mä niin ole väittänyt että olisi parempaa mutta kotiruokaa se on. Itse teen kotona samanlaista ruokaa; on pastaa, laatikkoruokia ja lihakastikkeita... ja mitä parasta, itsetehty tuoresalaatti. Eihän se aina gourmeeta olekaan mutta maistuu kyllä. Ap
Se että laitosruoalla on kotiruoan nimi ei tee sitä kotiruokaa,ap.
Itse opetan Vantaalla. Palmian kouluruoka oli ihan hyvää, vaikkei kotiruokaa sekään. Nykyisessä koulussa ruoka tulee Vantilta. Söin elokuussa kahdesti. Muuten oli muussia, muussia ja muussia.
Meillä kotiruoka on esim. nauta teriyakia wokkivihanneksilla ja riisillä, tikka masalaa, sushia, tortilloja, poke bowleja, bbq porsasta juuresten kanssa, jne.
Ei lasten koulussa ole tällaisia ollut. Koittaa ne rössypottua siellä pakottaa syömään kun kuulemma on perinne ruokaa mutta ei vaan satu olemaan meidän perinnettä kun on tänne muualta muutettu.
-Kyllä, erittäin paljon parempaa. Mutta nuo ruuat ovat niitä lasten suosikkeja onneksi kouluissa!!! On joitain ruokia, jotka ovat onnistuneet maussa, mutta paljon kouluruokia joita ei voi sanoa onnistuneiksi jos katsotaan ruuan makua.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin laitosruoka on halvalla tehtyä, toiseksi se on mautonta jotta ei ällöttäisi jotakuta, kolmanneksi se riittää että 50% sitä syö valittamatta.
Hirveä hävikki tulee, hyvää ruokaa heitetään roskiin vain ihmisten nirsoilun vuoksi. Ap
Rupesin oikein miettimään kouluruokaa omilta kouluvuosilta. Ei se tietenkään yhtä hyvää ollut kuin kotona, mutta kyllä sitä syötiin silti.
Lemppari oli meilläkin pinaattiletut, toinen suosittu oli kinkkumunakas ja makaronisalaatti. Sitten oli perus kalapuikkoja, verilettuja, kalakeittoa, pinaattikeittoa, jauhelihakastiketta ja makaronia, makaronilaatikkoa. Joskus vaan puuroa ja mehukeittoa.
Aika laitosruokaa se oli kasarillakin, vaikka rahaa oli. Syötiin silti lähes kaikkea.
Pitäs olla ilmeisesti hampurilaisia ja pitsaa tai jotain kokolihapihviä että kelpais. Normaali perusruoka ei kelpaa
Minkä takia veronmaksajien yleensä pitää maksaa lapsien kouluruokailut. Koko kouluruuan voisi lakkauttaa tai laittaa maksulliseksi tai tuokoot kotoa eväät.
Mitäs itse tykkäsit valkoisesta vehnäjauhosta pestystä sitkosta joka lilluu ketsuppimaisessa tomaattikastikkeessa?
#veganismi