Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on syynä siihen ettei kouluruoka maistu lapsille?

Vierailija
31.08.2025 |

Ilmainen, lämmin ruoka. Mikä etu! Silti niin moni nyrpistelee kouluruualle. On huolestuttava ilmiö myös se kuinka tuo nirsoilu tarttuu kaikkiin, lapset ottavat vaikutteita kaikesta ja jos kaveri ei syö niin ei sitten minäkään. Jos kehuu kouluruokaa, se on jopa noloa koska yleisesti ottaen se on pahaa... en tajua. Hirveän moni lapsi on nälissään tämän takia kun eväitä ei ole mukana ja pitäisi jaksaa opiskella koko päivä. Ei ihme että on vetämätön ja veltto olo kun ei ole energiaa. Jopa vanhemmilta tulee kommenttia kuinka kouluruoka on syöntikelvotonta. Ehkä joskus tulee yksittäisiä tilanteita että ruoka ei ole ollut laadultaan hyvää mutta se on harvinaista. Yleensä keittiön työntekijät ovat ajan tasalla ja tekevät ihan kelvollista ruokaa ja että saa mahan täyteen jos niin vain haluaa. 

Kommentit (263)

Vierailija
81/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle nyt jäi epäselväksi se että mitä te pidätte kotiruokana? Siis suomalainen kotiruoka... Ap

Vierailija
82/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on aikuisia ja lapsia jotka kuolevat nälkään ja joku valittaa sitten kouluruuasta (jota nämä nälkää näkevät ihmiset söisivät ihan mielellään). Ap

Ah, vanha kunnon "afrikassa lapset näkee nälkää niin sun on pakko syyä lautanen tyhjäksi"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle nyt jäi epäselväksi se että mitä te pidätte kotiruokana? Siis suomalainen kotiruoka... Ap

Meille jäi epäselväksi se miten laitoskeittiön tuotos on kotiruokaa.

Vierailija
84/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa pitäisi olla mäkkiruokaa. Menekki olisi taattu. 

Ei siihen minusta mäkkiruokaa tarvita, mutta jotain tasoa. Esim. oman lapsen lemppareita oli aiemmin kasvissosekeitto, mutta se on nykyään niin vetistä liurua että sen suuhun lusikointi kuluttaa enemmän energiaa kuin mitä siitä saa.

Kalakeitto ja lohipyörykät upposi hyvin, kunnes lohta riitti keitossa lautaselle noin yksi pala ja pyörykät vaihtui johonkin kalasekoitukseen, jossa on lapseni mukaan 'jotain sinertävän vaalean harmaita kökköjä" (seitiä?).

Ultraprosessoitua kasviproteiinia tungetaan hyvin erikoisiin yhdistelmiin ja mausteisiin ainakin ruokalistan mukaan, vaikka koulun ruokalistoilla on ilman niitäkin ollut iät ja ajat lakto-ovo-vege-ruokia, ja pavut papuina olisi tutumpi vaihtoehto. 

Vierailija
85/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona tehtyä ruokaa

Vierailija
86/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatikoita, keittoja, lihakastikkeita, pinaattilättyjä, pastoja ja raikas salaatti. Kyllähän sitä on vaikka millä mitalla. Ap

Vastasin jo. Mitä tuo on mielestäsi, laitosruokaa vai? Mitä kotona sitten syöt.... Ap

Vierailija
87/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä roiskeläippäpizzoja ja hamppareita vaan pöytään, niin alkaapa maistua. Unohdetaan sitten kaikki ravintoarvot, pääasia että on tosi hyvää ruokaa.  Oikeasti kouluissa kun yksi sanoo että pahaa, niin pakkohan sen on muittenkin mielestä oltava pahaa. Maistamatta. Ihmettelen tätä kouluruoan morkkaamista, täysin hyvää perusruokaa salaatteineen, on kalaa, lihaa, pastaa, puuroja jne. Kyllä kelpasi minulle ja suurimmalle osalle oppilaistakin. Nurisijat asia erikseen. Terv. opettaja  

Kyllä siitä laitosruoassa saa hakemalla hakea ravintoaineita. 

Missä kunnolliset raaka-aineet??

Vierailija
88/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatikoita, keittoja, lihakastikkeita, pinaattilättyjä, pastoja ja raikas salaatti. Kyllähän sitä on vaikka millä mitalla. Ap

Vastasin jo. Mitä tuo on mielestäsi, laitosruokaa vai? Mitä kotona sitten syöt.... Ap

Se että sillä laitosruoalla pn kotiruoan nimi ei tee siitä kotiruokaa.

Vierailija
89/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on samanlaista kuin sain keväällä sairaalassa, niin en ihmettele ettei maistu. Mössöä, josta ei tiennyt mitä se on. Ei maistunut, vaikka yleensä en ruokaa hyljeksi.

Ei se ole samanlaista. Voi kun pääsisit joskus näkemään jonkun koulun ruokalinjaston.

Vierailija
90/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kansakoulussa oma keittola ja emäntä. Oli pakko syödä lautanen täysin tyhjäksi, opettaja annosteli ruuan lautaselle ja istui pöydän päässä, kiersi pöydän ympäri ja tarkisti, että lautaset oli tyhjät. Itselle sattui kerran lihasoppapäivänä sellainen lihanpala missä oli läski/nahka ja siinä näkyi violetti leima. Laitoin sen poskeen vaikka yökötti ja syljin sitten kun päästiin pihalle.

Vierailija
91/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaronilaatikko joka on tehty kotona on kotiruokaa. Makaronilaatikko joka on tehty laitoksessa on laitosruokaa. Makaronilaatikko mikä on tehty ravintolassa on ravintolaruokaa. Mikään noista ei silti maistu samalta eikä raaka-aineet ole laadultaan vertailukelpoisia.

Vierailija
92/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voithan sä laatikkos toki vääntää vaikka styroksista ja teurasjätteestä ja kehua sitten kotiruoaksi. 

Vierailija
93/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa on ollut vähän huonoja muuallakin kuin kouluissa ja porkkanakin laatu huonompi. Banaaneja on ihan sekundaa. Jopa munissa on laatueroja.  Samoin kahveissa. Ostettiin kahvipaketti eri kaupoista toinen oli ihan tavallista toinen kuivaa ja mautonta kuin aivastutti. Ilmeisesti on sekundaa osa. Vanhaa ei ollut pakkauksen mukaan. Kaurapuuro ryynit on osassa outoja liekö piraattia. Vähän kuin puuta. Joku sanoi että tuoremehuun jauhetaan kuoret. Ei niin kuulu tehdä. Hagen pullapussi kaupassa jää sinne koska paketissa lukee persikan siemen jauho tai aprikoosin. Ei ole tarkoitus syödä siemeniä.  Ajatelkaa allergisia ja ihmisten suolia. Kun jäätelöihin tuli yhtä äkkiä outoja aineita ei osteta vaan tehdään itse. Ainoa ilo on jos käy Intiassa ostaa aitoa luonnon puuvillaa ja ompelee itse kuin leipoo itse kuin kasvattaa itse ruokaa. 

Vierailija
94/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä roiskeläippäpizzoja ja hamppareita vaan pöytään, niin alkaapa maistua. Unohdetaan sitten kaikki ravintoarvot, pääasia että on tosi hyvää ruokaa.  Oikeasti kouluissa kun yksi sanoo että pahaa, niin pakkohan sen on muittenkin mielestä oltava pahaa. Maistamatta. Ihmettelen tätä kouluruoan morkkaamista, täysin hyvää perusruokaa salaatteineen, on kalaa, lihaa, pastaa, puuroja jne. Kyllä kelpasi minulle ja suurimmalle osalle oppilaistakin. Nurisijat asia erikseen. Terv. opettaja  

Kyllä siitä laitosruoassa saa hakemalla hakea ravintoaineita. 

Missä kunnolliset raaka-aineet??

Olet täysin väärässä, mutta kuulopuheen varassa kun olet, niin turha jatkaa tätä vääntöä.

Vierailija
95/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihakastikkeita, joissa on enemmän e-koodeja, kuin lihaa? 

Kastike jostain teollisesta suurusteesta ja vedestä? 

Ja raikas salaatti = kuiva porkkanaraaste

(En käsitä miten saavat siitäkin laitoksissa tehtyä niin hirveää, vastaraastettu porkkanaraaste on ihan maukasta, jos kotona tekee. )

Vierailija
96/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona tehty ruoka on kotiruokaa. Laitoskeittiössä tehty laitosruokaa. Kotona tehtyyn ei tarvitse mitään koostumuksen parantajia eikä värintuojia tai aromia vahventavia saatikka säilöntäaineita. 

Vierailija
97/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh... siis sekö että keittäjä tekisi ruoan koulussa alusta asti itse niin silti se olisi kotiruokaa mutta jos sattuu tulemaan keskuskeittiöstä (eikä tarvitse kun lämmittää uudelleen) on hirveää laitosmössöä... ok Ap

Vierailija
98/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommissa kaupungeissa ruoka tehdään kouluille ja päiväkodeille keskuskeittiöissä. Sama ruoka täytyy sopia 1-vuotiaasta ysiluokkalaiseen, joten suolaprosentit ja mausteiden määrät ovat varsin maltillisia.

Vierailija
99/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että sillä laitosruoalla pn kotiruoan nimi ei tee siitä kotiruokaa.

Niinpä. Muistatteko Janakkalan koulun "makaronilaatikon"? 

Vierailija
100/263 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko vastaus tähän niinkin yksinkertainen että koska kouluruoka on heikkolaatuista! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme