Maalaisia kun aina mollataan, mutta lapset siellä osavaat vaikka ja mitä
Laitapa tähän mitä lapsesi osaa, mitä luultavasti ei citylapsi osaa ja lapsen ikä. Tätä ei nyt tarvitse kääntää mihinkään muuhun asiaa kiitos 🙂
-Osaa koota ja syttyttää nuotion ja pitää sen tulessa 6v
-Osaa kerätä sieniä 5v
-Osasivat uida kumpikin 3-4v ja tekniikka hiottu jo 7v paremmeksi kuin itsellä (tämä tosin on cityssa helpompaa kun on hallit)
-osaa soutaa 8v
-osaa pyydystää rusakoita ansalangalla ruuaksi 7v
Esim näitä.
Kommentit (73)
Lapsia ei kiusata, kun heillä on kunnon toppavaatteet koulussa, kun kaikilla muillakin on... Järki tulee ennen ulkonäköä.
Vierailija kirjoitti:
Ompa lapsellinen aloitus
Kyllä meillä on kesämökit missä lapset pääsevät kokemaan maaseutua
Oletko itse opettanut lapsille taitoja joita voivat kaupungissa tarvita? Kuten julkisilla kulkemista, se ettei jäädä muiden tielle kadulla, vaikea ehkä keksiä kun yleensä näitä tuuppaa pitämään itsentäänselvyyksinä, mutta sitten kun tapaa maalaisen niin niiden touhuja saa ihmetellä.
Mökillä lapset pääsevät kokemaan maaseutua 🤓 Tästä sai kyllä hyvät naurut. Vähän sama kuin väittäisi että kyllä viikonloppumatkoilla kaupungissa oppii kaiken tarvittavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun helsinkiläislapseni oli 4 kun oppi uimaan. Puhuu sujuvasti kahta kieltä nyt 10 -vuotiaana.
Osaako tehdä ns. käsillään mitään ? Tuo puhuminen tulee automaatilla kaksikielisessä perheessä, on maallakin kaksikielisiä perheitä
Tämä! Miten tyhmänä jotkut maalaisia pitää? Minä olen maalta Helsinkiin muuttanut, ja tottunut lapsesta asti perheisiin, joissa on vähintään kaksi kotikieltä. Lisäksi nykyään on normaalia osata myös englantia sen verran hyvin, että pärjää sillä jo 10-vuotiaana. Varsinkin, jos on jo valmiiksi kaksikielinen niin oppii helpommin muitakin kieliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun helsinkiläislapseni oli 4 kun oppi uimaan. Puhuu sujuvasti kahta kieltä nyt 10 -vuotiaana.
Osaako tehdä ns. käsillään mitään ? Tuo puhuminen tulee automaatilla kaksikielisessä perheessä, on maallakin kaksikielisiä perheitä
Osaa soittaa hienosti pianoa ja monipuolisesti erilaisia askarteluja. On myös tottunut liikkumaan maailman suurkaupungeissa, koska ollaan lomailtu säännöllisesti New Yorkissa. Pärjäävätkö ne maaseudun lapset suurkaupungeissa?
Kyllä minun lapset ovat kulkeneet kaupungissa, osaavat lukea, ei se sen kummenpaa ole. Piano on meilläkin käytössä. Pianonsoitto nyt ei ole elinehto taidoista puhuttaessa, ehkä 10 miljoonasta elää sillä
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen muoti-ilmiö on vihata maalla asuvia ja ihannoida rotu- ja maanpetollisia suv akki huo ria. Aivopestyt teinivassarit muuttavat maalta stadiin ja jakavat persettään Suomea vihaaville, vähä-älyisille néégereille. Äärimmäisen sairas pikkulutkien roskakulttuuri on häpeällistä katsottavaa.
Ei apua, älä nyt viitsi pilata noin sairaalla ulosannillasi maalaisten mainetta.
Toki fiksut ihmiset osaa erottaa, ettei maalaiset yleensä tuollaisia ole, vaan sinne mahtuu tuollaisia sairaitakin joukkoon eivätkä edusta enemmistöä. Kielenkäyttö sitä tasoa, että meillä maalla ei olisi koskaan tullut kuuloonkaan puhua noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaa soittaa hienosti pianoa ja monipuolisesti erilaisia askarteluja. On myös tottunut liikkumaan maailman suurkaupungeissa, koska ollaan lomailtu säännöllisesti New Yorkissa. Pärjäävätkö ne maaseudun lapset suurkaupungeissa?
Onhan täällä kaupunkilainenkin nolaamassa itseään.
Minun tuntemissa maalaiskylissä on piano joka talossa, ja itse opin juurikin 4-vuotiaana soittamaan sitä. Askartelut myös täysin normikamaa kaikkialla, ei liity asuinpaikkaan.
New Yorkin lomailut on naurettava esimerkki, sillä se, kuinka usein perhe lomailee suurkaupungeissa ei liity asuinpaikkaan eikä myöskään tee lapsesta mitenkään paremmin tai huonommin kasvatettua. Sitäpaitsi itse opin liikkumaan suurkaupungeissaKIN parhaiten vasta parikymppisenä kun lähdin yksin reppu selässä reissuun, en lapsena ja teininä kun matkustin perheen/sukulaisten kanssa...
Maalta kotoisin olevana helsinkiläisäitinä juttusi ovat cringe, ellet sitten trollaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tosi yllättävää, että ihmiset ovat sopeutuneet toimimaan siinä ympäristössä, jossa ovat kasvaneet.
Eli meidän lapset osaavat tuijottaa intensiivisesti ruutua, pelata ja katsoa tiktokkeja.
Ihan riippuu siitä miten ne lapsenne kasvatatte. Mun lapseni on aikuinen jo.
Vierailija kirjoitti:
Tästähän on ollut tutkimus, että maalaislapsilla on huonompi kunto kuin kaupunkilaislapsilla. Eivät siis ole terveempiä.
Mun nähdäkseni polarisaatio maalla on aika jyrkkä.
Huomaa vaikkapa sukulaislasten kevätjuhlissa, että ysiltä pääsevissä nuorissa on hyväkuntoisia, kenties aika hyvinvoivista perheistä tulevia nuoria jotka ovat tottuneet viettämään monipuolisesti elämää, ja sitten on toisaalta niin isokokoisia 15v poikia, että näyttävät jo keski-ikäisiltä. En tiedä millaisista perheistä ne on, mutta pahalta tuntuu nuorten puolesta jos meininki on tuollaista.
Metsästys ja selviytymistaidot on pienestä
EI kaikki maalaiet osaa noita. Monessa perheessä on niin paljon sisäsiittoisuutta että hyvä jos lapset pysyy pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntemissa maalaiskylissä on piano joka talossa, ja itse opin juurikin 4-vuotiaana soittamaan sitä. Askartelut myö
En ole koskaan kuullut yhdestäkään kylästä, jossa olisi joka talossa piano. Sellaisista kyllä, joissa joka talossa on viulu.
Lapseni oli lähdössä ulkomaille koulun reissuun. Yksi luokkakaverin maalaisäiti oli kovasti loukkaantunut, kun niin yksityiskohtaisesti neuvottiin lentokentällä käyttäytymistä. Heidän perheensä kun oli matkustellut maailman suurimpien lentokenttien kautta, vaikka monelle muulle se oli ensimmäinen lentomatka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä paljon turistina ole pärjäämistä. Metrolla kun oppii kulkemaan ja hot dogin tilaamaan kojusta.
Vierailija kirjoitti:
En mä osannut lapsena tuollaisia vaikka maaseudulla asuinkin. Ei meillä ollut mitään venettäkään, jolla soutaa.
Minäkään en lapsena maalla oppinut paljon mitään, kun eivät vanhemmat viitsineet opettaa. Tekivät mieluummin itse. Vaikka melko toistaitoista se tekeminen oli monesti. Vesistöjä tai uimahalleja ei ollut lähimaillakaan, joten uimataitokin jäi oppimatta.
Kaikki arkiset taidot on pitänyt itse opetella myöhemmin, vaihtelevalla menestyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntemissa maalaiskylissä on piano joka talossa, ja itse opin ju
En ole koskaan kuullut yhdestäkään kylästä, jossa olisi joka talossa piano. Sellaisista kyllä, joissa joka talossa on viulu.
Lapseni oli lähdössä ulkomaille koulun reissuun. Yksi luokkakaverin maalaisäiti oli kovasti loukkaantunut, kun niin yksityiskohtaisesti neuvottiin lentokentällä käyttäytymistä. Heidän perheensä kun oli matkustellut maailman suurimpien lentokenttien kautta, vaikka monelle muulle se oli ensimmäinen lentomatka.
Viulu on yleinen soitin kyllä, mutta itse tosiaan tiedän useamman maalaiskylän joissa on joka talossa piano. Ainakin jokaisessa talossa jossa itse olen käynyt, eli lähes kaikissa. Voisi yleistää, että joka talossa, ja oma piano tai useampikin on normi. Jos nuoripari ostaa uuden talon maalta, heti ruokaryhmän ja sohvakaluston ohessa hankitaan myös piano (tai flyygeli, jos sille on sopiva paikka).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä osannut lapsena tuollaisia vaikka maaseudulla asuinkin. Ei meillä ollut mitään venettäkään, jolla soutaa.
Minäkään en lapsena maalla oppinut paljon mitään, kun eivät vanhemmat viitsineet opettaa. Tekivät mieluummin itse. Vaikka melko toistaitoista se tekeminen oli monesti. Vesistöjä tai uimahalleja ei ollut lähimaillakaan, joten uimataitokin jäi oppimatta.
Kaikki arkiset taidot on pitänyt itse opetella myöhemmin, vaihtelevalla menestyksellä.
Vesistöjen läheisyys voi vaikuttaa?
Minulle tutut maalaiskylät on jokainen nimenomaan vesistöjen äärellä, ja ihmiset sosiaalisia ja aktiviista elämää viettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä paljon turistina ole pärjäämistä. Metrolla kun oppii kulkemaan ja hot dogin tilaamaan kojusta.
Kummasti suurin osa maalaisista ei pärjää Helsingissäkään. Jäädään tukkimaan rullaportaat ja oviaukot, ei osata käyttää julkisia liikkumavälineita ja ja ahdistutaan kun on muita ihmisiä ja kiire. Ja kyllä mua kävettäisi väittää, että 10 -vuotias suomenkielinen on koulussa ja peleissä oppinut sujuvan englannin, kun opetetaan lähinnä tasolla Spot is a dog.
Jäädään tukkimaan rullaportaat ja oviaukot, ei osata käyttää julkisia liikkumavälineita ja ja ahdistutaan kun on muita ihmisiä ja kiire.
Tässähän on kyse eri paikkojen tavoista, ei mistään sen kummemmasta. Samalla tavalla taas tänä kesänä pohjoisessa sadateltiin, kun etelästä tulleet tukkii tiet eivätkä osaa toimia esim. poroja kohdatessa ollenkaan. Köröttelevät miten sattuu eivätkä ole selvästikään tottuneet paikalliseen liikenteeseen, aivan kuten peräkyliltä Helsinkiin tuleva ei ole tottunut niihin liukuportaisiin ja kiireessä sutjakasti etenemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä elämää sinä elät, jos "aina" mollataan maalaisia.
Joku vetää varmaan nyt herneet, kun kerron, että omat lapseni osasivat nylkeä hirven alle kouluikäisinä. Ansoilla ei enää ole laillista pyytää kuin riekkoja pohjoisimmissa kunnissa.
Metsästyskortin hankki heti, kun oppi lukemaan tarpeeksi ja hirvenammuntaluvan 10-vuotiaana. Traktoria maalaislapset oppivat usein ajamaan , kun ylettyvät rattiin.
Mä olen ikäni asunut maalaiskunnassa ja lapsuus ja nuoruus meni maatilojen läheisyydessä. Koskaan en ole traktoria ajanut. Ei ole mitään metsästys- tai kalastuslupia. Näin on monella muullakin.
Maalla ja pienemmillä paikkakunnilla on kuitenkin parempi tilanne lasten uimataidon kanssa. Koko maan kutosluokkalaisista vain 55% on uimataitoisia, kun taas vaikkapa Oulussa (laaja alue täynnä entisiä pikkupaikkakuntia) luku on 80,2% ja Mikkelissä 82%. Mikkelissä myös paljon maaseutua ja kyliä.
Suora lainaus tästä YLE:n jutusta: Lasten uimaopetuksen ja uimataidon tilanne on haastava erityisesti suurissa kaupungeissa, sanoo Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto.
Terveisin helsinkiläisäiti, joka huomasi taas tämän kesän maaseutureissuilla miten taitavia uimareita ne maalla kasvaneet juurikin vaikkapa 4-vuotiaat on verrattuna helsinkiläisiin
PS. Minun lapseni on puhunut aina sujuvasti kahta kieltä, ja kaksikielisyys on normaalia myös monilla pikkupaikkakunnilla Suomessa... tällä hetkellä lapseni opiskelee viidettä kieltä..