Maalaisia kun aina mollataan, mutta lapset siellä osavaat vaikka ja mitä
Laitapa tähän mitä lapsesi osaa, mitä luultavasti ei citylapsi osaa ja lapsen ikä. Tätä ei nyt tarvitse kääntää mihinkään muuhun asiaa kiitos 🙂
-Osaa koota ja syttyttää nuotion ja pitää sen tulessa 6v
-Osaa kerätä sieniä 5v
-Osasivat uida kumpikin 3-4v ja tekniikka hiottu jo 7v paremmeksi kuin itsellä (tämä tosin on cityssa helpompaa kun on hallit)
-osaa soutaa 8v
-osaa pyydystää rusakoita ansalangalla ruuaksi 7v
Esim näitä.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Niin aapee kasvattaa peräkamnarinpoikaa
Itse et edes ymmärrä lukemaasi.
Vierailija kirjoitti:
Onpa tosi yllättävää, että ihmiset ovat sopeutuneet toimimaan siinä ympäristössä, jossa ovat kasvaneet.
Eli meidän lapset osaavat tuijottaa intensiivisesti ruutua, pelata ja katsoa tiktokkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä elämää sinä elät, jos "aina" mollataan maalaisia.
Joku vetää varmaan nyt herneet, kun kerron, että omat lapseni osasivat nylkeä hirven alle kouluikäisinä. Ansoilla ei enää ole laillista pyytää kuin riekkoja pohjoisimmissa kunnissa.
No ei ihan täysin uskottavaa hirven nylkeminen tuon ikäisellä, jälki on mitä sattuu ja alle kouluikäisellä ei oikein vielä voimat riitä
. t Nylkenyt itse
Ne maaseudun alakouluikäiset ovat aika riskejä. En ymmärrä, miksi ei olisi uskottavaa. Eihän siinä voimaa tarvita kuin puukon pitelemiseen. Kun sitä osaa oikein käyttää, nahka irtoaa sievillä viilloilla. Meillä hirvet roikkuvat siististi vajassa eikä niitä tarvitse metsässä nylkeä. Jälki oli paljon rumempaa muutamalla vanhalla äijällä kuin alle kouluikäisillä, kun lapset eivät tökkineet reikiä nahkaan.
En mä osannut lapsena tuollaisia vaikka maaseudulla asuinkin. Ei meillä ollut mitään venettäkään, jolla soutaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapset oppii nopeasti jos ovat oikeassa ympäristössä. 4-vuotias serkkuni ajeli jo mopolla kun sai sellaisen isältään.
On se huikeeta. Maalla ei noudateta ikärajoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä elämää sinä elät, jos "aina" mollataan maalaisia.
Joku vetää varmaan nyt herneet, kun kerron, että omat lapseni osasivat nylkeä hirven alle kouluikäisinä. Ansoilla ei enää ole laillista pyytää kuin riekkoja pohjoisimmissa kunnissa.
No ei ihan täysin uskottavaa hirven nylkeminen tuon ikäisellä, jälki on mitä sattuu ja alle kouluikäisellä ei oikein vielä voimat riitä
. t Nylkenyt itse
Ne maaseudun alakouluikäiset ovat aika riskejä. En ymmärrä, miksi ei olisi uskottavaa. Eihän siinä voimaa tarvita kuin puukon pitelemiseen. Kun sitä osaa oikein käyttää, nahka irtoaa sievillä viilloilla. Meillä hirvet roikkuvat siististi vajassa eikä niitä tarvitse metsässä nylkeä. Jälki
Kun kaupunkilainen tyttäreni kasvaa, toivon, että hän löytää pojan, joka on kasvatettu arvostamaan lukemista enemmän kuin lahtaamista.
Niin niin, teidän lapset ovat parempia kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan superkorvessa, mutta lapset kyllä puhuu hui hui Venäjää, ruotsia, englantia ja jonkin verran Norjaa.
Osaavat vaeltaa ja selvitä ulkona yön yli vaikka ei olisi telttaa. Ratsastus, kalastus, metsästys ja kaikki siihen liittyvä on ollut jo arkipäivää alle 10vuotiaasta
Olisin voinut kirjoittaa saman, mutta eivät puhu eikä kirjoita muuta kuin suomea. Mitäpä muuta maalaislapset tekisivät kuin touhuaisivat ulkona. Toimii täälläkin tiktok, mutta oikea elämä kiinnostaa vielä enemmän. Ratsastus on harrastus, jota voivat harrastaa rikkaat kaupunkilaiset ja ne köyhät maalaiset, joilla on kotona tai jossakin samassa kylässä hevosia.
Mut lukea ei maalaislapset enää osaa. Jännä.
Sieniä osaa kerätä kuka vaan. Eri asia on tunnistaa syötävät sienet/myrkkysienet.
Ap: Tätä ei nyt tarvitse kääntää muuhun. Asia on niin, että maalaislapset ovat parempia kuin kaupunkilaislapset, hih!
Ovatko maalaisvanhemmat ilkeämpiä ja omahyväisempiä?
Sen olen huomannut että kylmä tai muu sää ei tuota mitään ongelmaa, kaupunkiserkku ei mene edes ulos jo tuulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun helsinkiläislapseni oli 4 kun oppi uimaan. Puhuu sujuvasti kahta kieltä nyt 10 -vuotiaana.
Osaako tehdä ns. käsillään mitään ? Tuo puhuminen tulee automaatilla kaksikielisessä perheessä, on maallakin kaksikielisiä perheitä
Osaa soittaa hienosti pianoa ja monipuolisesti erilaisia askarteluja. On myös tottunut liikkumaan maailman suurkaupungeissa, koska ollaan lomailtu säännöllisesti New Yorkissa. Pärjäävätkö ne maaseudun lapset suurkaupungeissa?
Varmaan jotkut pärjäisi ihan siinä kuin sinunkin lapsesi. Katsos kun maalta voidaan myös matkustella suurkaupungeissa - ei liene ainoastaan sinun etuoikeutesi. Tuskin kaikki kaupunkilaisetkaan lapset pärjäisi suurkaupungissa. Lapsilla on erilaisia taitoja jotka riippuvat ihan kasvuympäristöstä.
Tämä keskustelu on taas absurdi maalainen vs. kaupunkilainen (vai helsinkiläinen) jaarittelu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapset oppii nopeasti jos ovat oikeassa ympäristössä. 4-vuotias serkkuni ajeli jo mopolla kun sai sellaisen isältään.
Ja yletti hyvin ajaa. Meidän 2 v taapero sai ajokortin, eikä ollut mitään ongelmia. Minä ajoin rekkaa, kun täytin 1 v.
Meidän nuorin luki syntymän jälkeen 3 päivässä tohtoriksi :)
Tästähän on ollut tutkimus, että maalaislapsilla on huonompi kunto kuin kaupunkilaislapsilla. Eivät siis ole terveempiä.
Saisiko ap sinun osoitteen? Jänisten pyytäminen ansalangalla taitaa olla laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Tästähän on ollut tutkimus, että maalaislapsilla on huonompi kunto kuin kaupunkilaislapsilla. Eivät siis ole terveempiä.
Mutta tässähän olikin kyse erilaisten asioiden osaamisesta, ei terveydestä.
Ompa lapsellinen aloitus
Kyllä meillä on kesämökit missä lapset pääsevät kokemaan maaseutua
Oletko itse opettanut lapsille taitoja joita voivat kaupungissa tarvita? Kuten julkisilla kulkemista, se ettei jäädä muiden tielle kadulla, vaikea ehkä keksiä kun yleensä näitä tuuppaa pitämään itsentäänselvyyksinä, mutta sitten kun tapaa maalaisen niin niiden touhuja saa ihmetellä.