Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko perintöä jakaa osissa ilman jakokirjaa?

Vierailija
30.08.2025 |

Siis jos perintöä tulee vaikka 50 000 mutta tästä  maksettaisiin jo etukäteen noin 20 000 niin tarviiko pankki jakokirjan tästä vai vasta siitä kun koko perintö on jaettu? Siis pankkia varmaan kiinnostaa mistä moinen summa on tullut tilille. Vai riittääkö että pesänhoitaja vain kirjoittaa "ennakkoperintö" maksaessaan?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isä antoi minulle käteistä 250000 euroa vuosina 2017- 2020. Perintöä voi jakaa miten haluaa jos osaa pitää suunsa kiinni. Isäni antoi kesämökkinsä minulle ja siitä verot maksettiin, sain myös 90000 euroa remonttiin. Isäni perintö tuli koknaisuudessaan minulle kuoleman jälkeen mutta sen puoliso osti isäni asunnon jossa ne asui 30 vuotta.

Vierailija
2/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isä antoi minulle käteistä 250000 euroa vuosina 2017- 2020. Perintöä voi jakaa miten haluaa jos osaa pitää suunsa kiinni. Isäni antoi kesämökkinsä minulle ja siitä verot maksettiin, sain myös 90000 euroa remonttiin. Isäni perintö tuli koknaisuudessaan minulle kuoleman jälkeen mutta sen puoliso osti isäni asunnon jossa ne asui 30 vuotta.

Jep mutta nyt siis ei tulisi käteisenä vaan tilille. Nordea varmaan haluaa tietää mistä rahat tulevat? Mikä dokumentti pitää olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinpesän voi jakaa heti sen jälkeen, kun perunkirjoitus on toimitettu ja mahdollinen ositus tehty. Jakamista varten ei tarvitse odottaa perintöverotuspäätöstä tai pyytää lupaa Verohallinnolta. 

Perinnönjako on usein helpompaa tehdä, kun ositus- ja perinnönjakokirja tehdään mahdollisimman pian perunkirjoituksen jälkeen. Silloin samoja asioita ei tarvitse selvitellä myöhemmin uudestaan.

Jos kuolinpesä jää kovin pitkäksi aikaa jakamatta, monenlaisia asioita voi joutua selvittelemään myöhemmin. Asiat voivat myös olla monimutkaisempia, jos tilanteet ovat ehtineet muuttua. Jos kuolinpesä jätetään jakamatta, sen pitäisi olla aina harkittu päätös.

Osituksessa ja perinnönjaossa on usein hyvä käyttää apuna ammattilaisia, joilla on kokemusta ositus- ja perinnönjakokirjojen laatimisesta, perheoikeuden asioista ja verotuksesta.

Jos kuolinpesässä on vain yksi osakas, perintöä ei tarvitse jakaa. Silloin omaisuus siirtyy perinnönsaajalle perinnönjättäjän kuolinhetkellä.

Vierailija
4/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesän voi jakaa heti sen jälkeen, kun perunkirjoitus on toimitettu ja mahdollinen ositus tehty. Jakamista varten ei tarvitse odottaa perintöverotuspäätöstä tai pyytää lupaa Verohallinnolta. 

Perinnönjako on usein helpompaa tehdä, kun ositus- ja perinnönjakokirja tehdään mahdollisimman pian perunkirjoituksen jälkeen. Silloin samoja asioita ei tarvitse selvitellä myöhemmin uudestaan.

Jos kuolinpesä jää kovin pitkäksi aikaa jakamatta, monenlaisia asioita voi joutua selvittelemään myöhemmin. Asiat voivat myös olla monimutkaisempia, jos tilanteet ovat ehtineet muuttua. Jos kuolinpesä jätetään jakamatta, sen pitäisi olla aina harkittu päätös.

Osituksessa ja perinnönjaossa on usein hyvä käyttää apuna ammattilaisia, joilla on kokemusta ositus- ja perinnönjakokirjojen laatimisesta, perheoikeuden asioista ja verotuksesta.

Jos kuolinpesässä on vain yksi osakas, perintöä ei tarvitse jakaa. Silloin omai

Kyllä mutta voiko perinnön jakaa pienemmissä osissa esim. 20 000 e nyt ja loput myöhemmin? Tarviiko pankki jakokirjan kaikista vaiheista eli myös jos annetaan ensin vähemmän niin siitä myös? Perintövero on jo maksettu.

Onko jakokirja pakollinen? 

Vierailija
5/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkia ei kiinnosta jakokirja, se on verottajalle. Verottaja tuskin kyselee asiaa, kun jakokirjan teolla ei ole määräaikaa.

Vierailija
6/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankkia ei kiinnosta jakokirja, se on verottajalle. Verottaja tuskin kyselee asiaa, kun jakokirjan teolla ei ole määräaikaa.

Ok mutta eikö pankkia kiinnosta kun tilile ropsahtaa vaikka 20 000 euroa ilman selityksiä? Pitäisikö joku dokumentti olla? ap

Vierailija
7/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy siitä osittainen ositus tietysti tehdä. Eihän ne muut osakkaat voi mitenkään muuten todistaa, että yksi on jo saanut osan omasta osuudestaan. Ja se kiinnostaa verottajaa ensisijaisesti ja sinne pitää toimittaa.

Minulta pankki (Nordea) ei kysellyt vajaa vuosi sitten mitään, kun tililleni tuli 50000,-. Taustalla se, että yli 10 vuotta sitten perimästäni, mutta jakamattomasta kuolinpesästä haluttiin myydä talo, joten osittainen ositus piti tehdä. Sen jälkeen talo myytiin ja ostaja maksoi minun osuuteni tililleni. Otin kyllä itse henkilökohtaiseen pankkineuvojaani aika nopealla aikataululla yhteyttä, että mietittiin yhdessä, miten ne sijoitetaan.

Vierailija
8/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok mutta eikö pankkia kiinnosta kun tilile ropsahtaa vaikka 20 000 euroa ilman selityksiä? Pitäisikö joku dokumentti olla? ap

Aina pitää olla selvennys ja dokumentit. Lahjavero maksettava 4999 € ylittävästä summasta.

Vierailija
9/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuolinpesässä on vain yks

osakas, perintöä ei tarvitse jakaa. Silloin omai

Kyllä mutta voiko perinnön jakaa pienemmissä osissa esim. 20 000 e nyt ja loput myöhemmin? Tarviiko pankki jakokirjan kaikista vaiheista eli myös jos annetaan ensin vähemmän niin siitä myös? Perintövero on jo maksettu.

Onko jakokirja pakollinen? 

Tietenkin on oltava jakokirja josta selviää mitä on jaettu ennen lopullista ositusta ja jakoa. Jos sinä saat nyt 20 000€ se vähennetään osuudestasi kun lopullinen jako tehdään.

Vierailija
10/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakkoperintö on sellaista jonka henkilö antaa perilliselle ennen kuolemaansa. Jos perittävä on jo kuollut niin silloin kannattaa kirjoittaa siihen viestikenttään ennemmin "perintöä".

Pankki ei välttämättä vaadi sen kummempaa dokumenttia, mutta voi myös vaatia, eli kaiken varalta kannattaa tehdä joku dokumentti siitä että kuolinpesä maksaa sulle perinnöstäsi nyt ensimmäiset 20 000€.

Vierailija
11/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuolinpesästä ei mitään ENNAKKOPERINTÖJÄ jaella. 

Vierailija
12/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pesässä on likvidiä rahaa 20 000 euroa maksettavaksi, niin se on varmaan jollain tilillä, mikä mainitaan perukirjassa tai käteisenä vainajan uunissa (kuten oli isovanhempieni tapauksessa, tosin markkoina) mutta anyways perukirjassa kuvattuna. Luulisi kopion perukirjasta riittävän pankille.

Vierailija
13/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina pitää olla selvennys ja dokumentit. Lahjavero maksettava 4999 € ylittävästä summasta.

Tässä puhutaan perinnöstä, ei lahjasta. Perinnöstä menee veroa 20000 € ylittävästä summasta. 

Vierailija
14/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy siitä osittainen ositus tietysti tehdä. Eihän ne muut osakkaat voi mitenkään muuten todistaa, että yksi on jo saanut osan omasta osuudestaan. Ja se kiinnostaa verottajaa ensisijaisesti ja sinne pitää toimittaa.

Minulta pankki (Nordea) ei kysellyt vajaa vuosi sitten mitään, kun tililleni tuli 50000,-. Taustalla se, että yli 10 vuotta sitten perimästäni, mutta jakamattomasta kuolinpesästä haluttiin myydä talo, joten osittainen ositus piti tehdä. Sen jälkeen talo myytiin ja ostaja maksoi minun osuuteni tililleni. Otin kyllä itse henkilökohtaiseen pankkineuvojaani aika nopealla aikataululla yhteyttä, että mietittiin yhdessä, miten ne sijoitetaan.

Pakkineuvojat eivät välttämättä ole itse  euroakan sijoittaneet, en ikinä ole niiltä kysynyt, pankin etua ne ajavat

Vierailija
15/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulta kysytty mitään kun asunnon myin ja rahat tuli tilille

Vierailija
16/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuolinpesässä on vain yks

Pankkia jakokirja tuskin kiinnostaa, mutta kuolinpesän muiden jäsenten kannalta on outoa, että jakokirjaa ei tehdä. Jaettava vähenee ilman, että jakoa on tehty. Miten ajattelit lopullisessa jaossa todistaa, että että sait jo osuutesi?

Vierailija
17/29 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennakkoperintö on sellaista jonka henkilö antaa perilliselle ennen kuolemaansa. Jos perittävä on jo kuollut niin silloin kannattaa kirjoittaa siihen viestikenttään ennemmin "perintöä".

Pankki ei välttämättä vaadi sen kummempaa dokumenttia, mutta voi myös vaatia, eli kaiken varalta kannattaa tehdä joku dokumentti siitä että kuolinpesä maksaa sulle perinnöstäsi nyt ensimmäiset 20 000€.

Joo tajusin että kirjoitin väärin ennakkoperintö kun tarkoitin että saisin osan perinnöstä jo nyt. Eihän se siis ole ennakkoperinto vaan osa perinnöstä. Varmaan olisi selvintä maksaa koko perintö kerralla eikä osissa jos joka vaiheesta pitää joku dokumentti toimittaa. Eli selviäisi vain yhdellä jakokirjalla.

Oon hieman sekaisin kun läheinen siis kuoli ja nyt pitäisi hoidella asioita suruissa. ap

Vierailija
18/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ennakkoperintöä se ei ole, vaan perintöosuuden ennakkomaksua. Aina on tehtävä paperi, sen perusteella pankki tekee ennakkomaksun. Kysykää pankilta, että minkälainen sopimus muotoillaan. Verotukseen asia ei vaikuta. Verotus tehdään perukirjan perusteella.

Vierailija
19/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep mutta nyt siis ei tulisi käteisenä vaan tilille. Nordea varmaan haluaa tietää mistä rahat tulevat? Mikä dokumentti pitää olla?

antaja siirtää pankkiin saajan tilille, ei niitä enää kukaan kuolinpäivän jälkeen kysele miksi... kuolinpäivän jälkeiset tilisiirrot kyllä herättää sanoisinko hilpeyttä

Vierailija
20/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

antaja siirtää pankkiin saajan tilille, ei niitä enää kukaan kuolinpäivän jälkeen kysele miksi... kuolinpäivän jälkeiset tilisiirrot kyllä herättää sanoisinko hilpeyttä

Nyt keskustellaan perinnönjaosta, eli henkilö on jo kuollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi