Suomalaiset ovat buffet-kansaa - nyt puhuvat ravintoloitsijat
Ihan rehellisesti: suomalaisten suhde buffetiin on jo kiusallisen noloa. Ei missään muualla maailmassa tungeta niin ahnaasti linjastolle kuin täällä. Ruoka ei ole elämys vaan suoritettava tehtävä. Kello soi 11:03, ja heti ollaan valmiina ottamaan lautaselle kaikki kerralla perunasalaatista pannukakkuun. Ja sitten santsikierros. Ja vielä jätski.
Samaan aikaan ravintoloitsijat yrittävät epätoivoisesti tuoda jotain laatua peliin tomaattikastiketta, joka haudutettu vuorokausi? Suomalainen kuule katsoo, paljonko sillä saa tonnikalasalaattia ja kiinankaalia ja valittaa jos jälkiruoka on loppu. Jos ei ole buffaa, ei tuu asiakkaita. Tää on nyt se taso?
Ja se että nyt buffetit tunkevat jo illallispöytiin... HALOO. Kuka ihminen haluaa maksaa "illalliselämyksestä", jossa lapset kiljuu ja joku tunkee kylmän nakkinsa viimeiseen mozzarellapalaan? Tämä on kulttuurillinen konkurssi. Meidän ruokakulttuuri on tarjotin, jonka palautuskärryt kolisee jo ennen kuin kahvi ehti jäähtyä.
Miksi Suomessa pitää aina saada kaikki kerralla - halvalla, paljon, ja mieluiten ilman palvelua tai inhimillistä kontaktia?
Kommentit (32)
Buffa=maksat itsepalvelusta että saat vanhaa ruokaa. Seuraava askel on se että "asiakas" käy ensin tiskaamassa lautasensa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kierrän seisovat pöydät kaukaa aina kun mahdollista, myös lounasravintoloissa.
Ainoa poikkeus on ruotsinlaiva lasten kanssa. Siinä buffet ajaa asiansa ja helpottaa elämää.
Toinen kauhistelun aihe on suomalaisten vääristynyt asenne itsepalveluun. Missään muualla ei näe että kahvilassa ihmiset hortoilevat zombina tarjottimiensa kanssa etsimässä epätoivoisesti palutushäkkiä. Sivistysmaissa kahvin nauttimisen jälkeen noustaan ylös, napitetaan takki ja poistutaan ravintolasta ja annetaan henkilökunnan tehdä työnsä (eli mm korjata astiat pöydistä)
Näissä "ei missään muualla maailmassa" - kommenteissa ihmisiltä unohtuu aina, että yleensä lomilla ei tule käytyä niissä paikoissa, missä tavallinen kansa käy nappaamassa lounaansa kesken työpäivän. Ollaan pääkaupunkien ydinkeskustoissa tai turistirysissä, joissa palvelu ja hintataso on räätälöity asiakaskunnan mukaan. Suomessa, kun pyörii vaikka Espalla, saat kyllä lounaasi tai kahvisi pöytiintarjoiltuna ja astiat korjataan puolestasi, mutta maksat myös siitä. Sitten, kun menet vaikka Myyrmäkeen lounasraflaan, minne turisti tuskin eksyy, palvelutaso on erilainen, mutta niin on hintakin.
Suomessa tietenkin korostuu, että työ on erittäin kallista. Tarjoilijoillakin on hyvät palkat verrattuna moniin muihin maihin ja varsinkin työnantajan sivukulut ovat kovia. Samanaikaisesti kaikki eivät ole valmiita maksamaan sitä kohtuullisen kovaa lisää lounaaseensa, mikä tulisi siitä, että pienen ravintolan pitäisi palkata vaikka kaksi työntekijää lisää hoitamaan lounasryysistä. Ei ole myöskään kovin helppoa löytää hyviä työntekijöitä tekemään vaikka kolmen tunnin vuoroja silloin ruuhka-aikaan 11-14, vaan tyypillisesti heitä pitää sitten seisottaa tyhjänpanttina, että he saavat sellaiset tunnit, että pystyvät elättämään itsensä palkallaan ja pysyvät töissä.
No me ei käydä missään ravintolassa vaan tehdään kotona ruoka ja hyvää sellaista. Eikä ole rahasta puutetta. Kirjoituksesi on ällöttävä.
Maassa maan tavalla. Ei Suomi ole Italia.
Suomessa ruokatauko on lyhyt eikä sitä saa ylittää. Ei siinä ehdi kauheasti kikkailemaan. Nopeasti ja täyttävää. Se riittää.
Ehkä muissa maissa syödään hitaasti ja nautiskellen eikä työnantaja välitä jos ruokatauko kestää vähän pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Itse kierrän seisovat pöydät kaukaa aina kun mahdollista, myös lounasravintoloissa.
Ainoa poikkeus on ruotsinlaiva lasten kanssa. Siinä buffet ajaa asiansa ja helpottaa elämää.
Toinen kauhistelun aihe on suomalaisten vääristynyt asenne itsepalveluun. Missään muualla ei näe että kahvilassa ihmiset hortoilevat zombina tarjottimiensa kanssa etsimässä epätoivoisesti palutushäkkiä. Sivistysmaissa kahvin nauttimisen jälkeen noustaan ylös, napitetaan takki ja poistutaan ravintolasta ja annetaan henkilökunnan tehdä työnsä (eli mm korjata astiat pöydistä)
Kuin mun kynästä. Suomalainen kokee astioiden palauttamisen oikeutena. Minun täytyy saada palauttaa nämä astiat NYT ja jos tiskillä onkin uuden asiakkaan herkut ostettavana niin siihen viereen lämäistään käytetyt "voinks mä jättää nää tähän". Ja sehän ei ole kysymys vaan toteamus 😄
Ei sinne buffaan tarvitse mennä jos ei tykkää eikä ravintoloitsijan järjestää sitä jos ei tykkää.
Mutta kyllähän se on toimiva konsepti etenkin lounasaikaan tai reissussa, kun aika on rajallista eikä ruokailun tarvitse olla elämys. Kun pääasia ei ole se syöminen, mielellään nopeasti, vaan haetaan enemmän elämystä, mennään jonnekin muualle.
Moniko paikka edes tarjoaa muuta kuin lounaspuffaa päivisin? Kuka niissä kävisi. Ei ainakaan tavalliset työntekijät joilla ei ole aikaa odotella milloin ruoka tuodaan pöytään.
Toinen asia on hinnat. Ne ovat karanneet käsistä. Hinta-/laatusuhde ei toimi enää.
Vierailija kirjoitti:
Moniko paikka edes tarjoaa muuta kuin lounaspuffaa päivisin? Kuka niissä kävisi. Ei ainakaan tavalliset työntekijät joilla ei ole aikaa odotella milloin ruoka tuodaan pöytään.
Toinen asia on hinnat. Ne ovat karanneet käsistä. Hinta-/laatusuhde ei toimi enää.
Mun työpaikan lähellä on hyvä burgeripaikka, jossa olisi kiva joskus vaihteeksi käydä lounaalla (yleensä tykkään buffeteista hyvine salaattivalikoimineen ja eri vaihtoehtoineen), mutta tosiaan kestää se paistelu niin kauan, ettei pysty hyödyntämään.
Lounaan maksimihinta minulle 14 €. Annoksista jää nälkä ja hinta jotain muuta kuin buffan hinta.
Minä syön elääkseni, en elä syödäkseni !
M
Vierailija kirjoitti:
Ja varsinkaan laivalla ei nyt buffettiin tietysti ollenkaan.
Miksi ravintoloitsijat väkisin yrittää käärmettä pyssyyn?