Tuleeko tekoälyn luoma sisältö vähentämään ihmisten, varsinkin nuorten somen käyttöä?
Kai ne enitenkin aivopestyt lopulta tulevat siihen lopputulokseen, että tällä ei kirjaimellisesti ole mitään merkitystä ja iloa katsoa näitä brainrot AI-videoita kun sen on tehnyt joku muu kuin ihminen, tavoitteena pitää katsoja paikallaan mahdollisimman pitkään?
Huomasin omalla kohdallani juuri tämän kun aikani niitä olin katsonut, tänä vuonna en ole koskenut koko TikTokiin tai instagram reelseihin.
Kommentit (3)
Olen miettinyt samaa, kun kaikki huolissaan ovat puhuneet siitä Sorasta, kuinka se voi luoda merirosvolaivan avaruuteen 5 sekunnissa. Hieno juttu mutta mitä se tarjoaa kuluttajalle, ei minua voisi vähempää kiinnostaa joku yksittäinen asia aidon näköisenä.
Eniten tässä harmittaa, kun tuo sonta valuu jo YouTubessakin. Kuuntelen usein videoita työpäivän aikana. Nyt on alkanut kasvavassa määrin tulla näitä LLMllä tuotettuja videoita, missä thumbnail lupailee mielenkiintoista ja kattavaa kerrontaa aiheesta X. Video pyörähtää käyntiin, ja robottiääni alkaa selittämään videon aihetta. Minuutit kuluvat, ja vieläkin selitetään sitä aihetta, siis videon otsikkoa, itse aiheeseen sen kummemmin paneutumatta. Siis "Hauki on kala. Kaloihin kuuluva hauki on petokala. Petokaloista yksi suurimmista on hauki, joka on myös kala..."
Alkaa kaventumaan kiinnostuksen kohteet ja seurattavien kanavien määrä.
Toivottavasti, mutta ei voi tietää.