Suorastaan absurdia kuinka niin monet etätyöhön tottuneet ovat erkantuneet oikeasta työelämästä
Sellaista työtä ei välttämättä edes haluta ottaa vastaan, jos ei ole sataprosenttista etätyömahdollisuutta. Ikään kuin luullaan, että se kotona oleminen on työelämässäkin lähtökohtainen normaali tila. Seuraavaksi varmaan pitää palkka maksaa nukkumisestakin.
Kommentit (55)
Oikeaa työtä etänäkin tehdään. Työelämä kehittyy, koita pysyä kehityksessä mukana. Hyvä, että ihmiset välittävät myös omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko siellä etätöissä sotkea vessat ja keittiöt kuten töissä kaikilla on tapana?
Kusen pöntön renkaalle työaikana perinteitä kunnioittaakseni.
Siis työnantajaahan ei kiinnosta missä se työ tehdään vaan että sovittu työ tulee tehdyksi. Näitä aloituksia on täällä aika usein joissa katkerat etätyöhön pääsemättömät tilittävät luulojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyö haittaa tiimityötä. Se on fakta.
Tiimi on hajallaan kahdessa eri kaupungissa satojen kilometrien päässä toisistaan. Muita yhteistyötahoja on ympäriinsä, osa ulkomailla. Homma toimii paremmin etänä kuin toimistolla, koska asiat hoidetaan sähköpostilla ja Teamsillä joka tapauksessa. Etänä on helpompi ottaa myös puhelu, kun kummankaan ei tarvitse yrittää etsiä paikkaa, jossa voi puhua rauhassa tai häiritä muita puhumalla keskellä avokonttoria.
Näin ehkä sinulla mutta ymmärrät varmaan että suurimmalla osalla ei ole. Lisäksi olisi hyvä välillä tavata myös muita kuin oman tiimin jäseniä. Kuinka usein olet teamssissa sellaisten työkavereiden kanssa joiden kanssa et tee samoja töitä? Onko näiden työkavereiden kohtaaminen sinusta täysin yhdentekevää?
Meillä ainakin kahvipöydäss
Kun tein 100% läsnätyötä toimistolla, en tapaillut muita kuin lähityötovereita, koska minulla ei ollut mitään tarvetta muiden kanssa lörpotellä. Työt hoitui ilmankin. Juttelen niiden kanssa joiden kanssa työt tehdään. Se onnistuu teamsissakin.
Tuo on taas jotain ekstrovertti-shittiä.
Esihenkilönä ärsyttää ne, jotka pitää etätyötä oikeutenaan työtehtävistä riippumatta. Joihinkin pitkälti yksin tehtäviin kirjoitushommiin, verkkoviestintään ja -koulutukseen yms se sopii, moniin tehtäviin, joissa tehdään yhteistyötä se ei vaan sovi.
Etätyö herättää kateutta. Meillä puoliso on konttorilla kerran viikossa. Vaatii perheeltä paljon eli meidän täytyy olla aika hiljaa.
Ei työmatkoja, ei pukeutumista ja sopii hyvin sellaisille jotka ei ole niin sosiaalisia. Ei työpaikkakiusaamista eikä jonkun ei miellyttävän tyypin näkemistä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa toimistotyössä on omat työhuoneet, missä voi tehdä työnsä rauhassa. Mutta kun yritykset eivät viitsi maksaa oikeista toimitiloista, missä voisi työtä tehokkaasti tehdä. Vuosikausia paskonnettu toimistoja ja sitten ihmetellään kun työntekijät eivät siellä viihdy. Työnantajat itse eivät taida ymmärtää työn tekemisestä ja tuloksista mitään.
Ensin tuli avokonttorit ja sitten keksittiin, että otetaan ihmisiltä omat työpisteetkin pois. Viimeisenä tulevat saavat istua kahvihuoneessa ja osallistua asiakaspalavereihinsä sieltä käsin, samalla hyssytellen kahvilla kävijöitä etteivät häiritsisi palaveria. Vai onko jossain avokonttorissa tarpeeksi neukkareita ja muita suljettavia tiloja?
Vierailija kirjoitti:
Li Andersson käytti etäkoulusta todella monta kertaa epäkoulu ilmaisua, ihan jopa televisiossakin.
Ja kyllähän jokainen tietää, että nämä lipsahdukset, ne pitävät sisällään aina ripauksen myös sitä totuuden siementä.
Lapset nyt aivan eri asia kuin aikuiset. Sulla ri taida olla lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se oikea työelämä mielestäsi on?
Se on varmaan ap:n mielestä sitä, että työelämän pitää olla aina tuskaa.
Ja kontrollia.
Vierailija kirjoitti:
Teen kotona enemmän, kuin töissä, persurukka.
Koska pelkäät jääväsi kiinni siitä, kun teet kaikkea muuta kuin töitä työaikana. Sitten teet illalla sen, mitä olisi pitänyt tehdä päiväv aikana.
Vierailija kirjoitti:
Oikeaa työtä etänäkin tehdään. Työelämä kehittyy, koita pysyä kehityksessä mukana. Hyvä, että ihmiset välittävät myös omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan.
Suomella ei ole varaa siihen että suomalainen työelämä siirtyy kokonaan toimistoilta kotiin. Suomalaiset ovat jo nyt kansainvälisissä piireissä altavastaajina sosiaalisessa puolessa. Kun tässä vielä 10 vuotta tehdään omissa poteroissa töitä niin ei tarvitse suomalaisten yritysten enää myydä mitään ulkomaille kun ihmiset ovat niin rajoittuneita etteivät pysty enää kohtaamaan ketään livenä ja kamerankin välityksellä vain heikosti. Suomen ainoa tulevaisuus on korkean kehityksen maana mutta täysi etätyö tulee tuhoamaan täältä kaiken innovatiivisuuden ja sosiaalisuuden.
Itsekin teen etätöitä ja tykkään niistä. Olen vain itse huomannut miten omaan poteroon kaivautuminen tekee työpaikalle ja muiden ihmisten ilmoille lähtemisen koko ajan vaikeammaksi ja vaikeammaksi. Uskon että moni ei edes tunnista tätä ilmiötä vaan perustelee tämän tunteen itselleen muilla syillä kuten työn tehokkuudella yms. Tästä syystä pakotan itseni toimistolle parina päivänä viikossa ja olen huomannut että se tekee minulle tuskasta huolimatta pidemmällä tähtäimellä hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomella ei ole varaa siihen että suomalainen työelämä siirtyy kokonaan toimistoilta kotiin. Suomalaiset ovat jo nyt kansainvälisissä piireissä altavastaajina sosiaalisessa puolessa. Kun tässä vielä 10 vuotta tehdään omissa poteroissa töitä niin ei tarvitse suomalaisten yritysten enää myydä mitään ulkomaille kun ihmiset ovat niin rajoittuneita etteivät pysty enää kohtaamaan ketään livenä ja kamerankin välityksellä vain heikosti. Suomen ainoa tulevaisuus on korkean kehityksen maana mutta täysi etätyö tulee tuhoamaan täältä kaiken innovatiivisuuden ja sosiaalisuuden.
Itsekin teen etätöitä ja tykkään niistä. Olen vain itse huomannut miten omaan poteroon kaivautuminen tekee työpaik
Minulla taas on enemmän voimia liikkua kodin ulkopuolella ja tavata ihmisiä. Introvertinä toimistolla käynti oli rasittavaa, joten työpäivän jälkeen suoraan kotiin ja ovi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyö haittaa tiimityötä. Se on fakta.
Toimistotyö haittaa tiimityötä, kun tiimi on hajaantunut usean lokaation kesken.
Jokaiselle paikkakunnalle muodostuu oma pieni klikkinsä ja tasa-arvoisesta isosta tiimistä ei jää paljoa jäljelle. Ja päälle tietty sitten ne jotka ovat paikkakuntansa ainoita tiimin jäseniä, he eivät ole sitten enää osa mitään kokonaisuutta.
Mennyttä maailmaa isommissa yrityksissä tuollainen että tiimit kasataan yhteen ja samaan kaupunkiin/maahan.
Se on nimenonaan epäonnistunut harjoitus, että tiimit ovat hajautettuja.
Tykkään hybridityöstä. Jos etätyömahdollisuus poistuisi kokonaan, niin sitten hakisin uutta työtä. Asiantuntijatöissä on ehdottomasti nykypäivänä oltava ainakin osittainen etätyömahdollisuus, ellei ole kyse jostain äärimmäisestä turvallisuusnäkökohdasta (muistaakseni Supossa ei ole etätyö sallittua). Pelkkää lähityötä tuputtavat ovat juurikin Vapaavuoren kaltaisia kuusikymppisiä jääneitä, jotka eivät ymmärrä nykyajan työelämää. Onneksi joutavat kohta eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa toimistotyössä on omat työhuoneet, missä voi tehdä työnsä rauhassa. Mutta kun yritykset eivät viitsi maksaa oikeista toimitiloista, missä voisi työtä tehokkaasti tehdä. Vuosikausia paskonnettu toimistoja ja sitten ihmetellään kun työntekijät eivät siellä viihdy. Työnantajat itse eivät taida ymmärtää työn tekemisestä ja tuloksista mitään.
Ensin tuli avokonttorit ja sitten keksittiin, että otetaan ihmisiltä omat työpisteetkin pois. Viimeisenä tulevat saavat istua kahvihuoneessa ja osallistua asiakaspalavereihinsä sieltä käsin, samalla hyssytellen kahvilla kävijöitä etteivät häiritsisi palaveria. Vai onko jossain avokonttorissa tarpeeksi neukkareita ja muita suljettavia tiloja?
No kyllä meillä ainakin on :)
Vierailija kirjoitti:
Eri. Käsitin asian niin, että etätyöläisillä ei ole tietoa mitä työpaikalla tapahtuu. Ainakin siinä tapauksessa, että osa on etätöissä ja osa paikan päällä. Kaikki ei selviä palavereissa. Ns. hiljainen tieto jää pois.
Introvertit tykkäävät etätyöstä. Se johtuu mukavuussyistä. "Teen enemmän töitä" on valetta ja tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri. Käsitin asian niin, että etätyöläisillä ei ole tietoa mitä työpaikalla tapahtuu. Ainakin siinä tapauksessa, että osa on etätöissä ja osa paikan päällä. Kaikki ei selviä palavereissa. Ns. hiljainen tieto jää pois.
Tämä on totta. Ainakin tehdasympäristössä etätyöläiset tipahtavat normaalista arjesta pois. Sitten ihmetellään miksi asiat eivät mene kuten he ovat keskenään miettineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen kotona enemmän, kuin töissä, persurukka.
Miksi minä en pääse etätöihin, en varmasti tekisi kotona juuri mitään, meikäläisillä tästä etätyöstä olisi katsokaan jotain hyötyäkin, mikä se pointti siinä on, jos tekee yhtä paljon tai jopa enemmän töitä kuin työpaikalla?
En ymmärtänyt sanaakaan.
Aivan, minulla ja muilla tiimin jäsenillä työtehtävät ovat tällaisia. Jos työnantaja keksisi, että silti on pakko tulla toimistolle, niin ainakin minun työsuhteeni päättyisi siihen. Toimistolla ollessa kahvipöytäjutut keskittyivät muihin asioihin, sama kuin baarissa juttelee vieraiden kanssa eli kivaa sosiaalisuutta, mutta ei vaikuttanut työntekoon.