Mikä on sallittua sairaslomalla?
Tuli vaan mieleen ku netissä tiktok tai muu ihmiset sanoo että on hakenut saikkua hyvin vuoksi. Ja sit lähtee festareille? Eikö sillo olla kotona ja max apteekissa käydään tai kaupassa. Jos on oikeesti leikattu niin sillo yleensä voi pyytää kaverin käymään kaupassa tai vaikka kuskiksi jos on kovat lääkkeet. Tai ei saa kantaa mitää. Tietty nykyään saa tilattua ruuat kotoa. Sitä oon käyttänyt hyväksi monet kerrat ku sairaana ollu siis flunssa tai selkä jumissa.
Tuskin sairasloma on mitää lomaa jolloin voi tehdä mitä huvittaa. Mitä jos työnantaja seuraa somea ja jää kiinni? Tuleeko potkut jos hilluu festareilla sairaslomalla?
Kommentit (26)
Riippuu työstä ja vammasta. Murtunut käsi voi estää esim. Raksalla työnteon muttei festareita
Saa tehdä kaikkea, mikä tukee paranemista. Olin työuupuneena viikkoja kotona. Jos olisin nököttänyt kaiket päivät yksin neljän seinän sisällä, en olisi toipunut. Olisi vaan pahentunut! Lenkit, shoppailu ja harrastukset olivat tärkeitä, niistä sai iloa, joka auttaa hermoston palautumisessa. Jos on jalka kipsissä, silloinkin saa tulla ja mennä miten pystyy, ettei nuppi hajoa. Flunssat ja vastaavat tietyy kotona, silloin kuuluukin levätä ja ottaa iisisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mikä vaan mitä pystyt tekemään. Sairausloman syy on se, että olet työkyvytön.
Ei ihan mitä vaan. Toiselle työnantajalle ei saa samaan aikaan tehdä töitä ilman alkuperäisen työnantajan lupaa, vaikka ne työt olisi erilaisia ja niitä siksi pystyisi tekemään.
esim alkuperäinen työ olisi fyysistä ja mahdotonta kun jalka on poikki, mutta toinen olisi siistiä istumatyötä).
Toisaalta sitten palkatta saa auttaa kaverin kirjanpidossa niin paljon kuin oma kärsivällisyys kestää.
Ei muutenkaan saa tehdä toiselle työnantajalle töitä ensimmäisen työnantajan työajalla.
Kaikki mikä ei ole kiellettyä. Voit vetää kännit jos se ei haittaa parantumistasi.
Tuttu loukkasi kätensä, mutta iso pomo oli sanonut, ettet sinä mitään sairauslomaa tarvitse. Tuossa on tuo harjoitteliia, niin sanele hänelle kaikki sähköpostit ja kerro mitä muuta voi tehdä. Samalla siinä sitten opetat hänelle työt. Hän on nyt sulle kätesi.
No mun tapauksessa lääkäri itse teki arvion, et töihin vaan. Olin vaan et wtf? Sormi kokonaan auki ja sairaalaa siivoamaan,lääkäri tiesi mitä työtä teen,mut silti se ei tajunnut mitä työtä teen. Siivosin MRSA,eritteet jne jne. En pystynyt edes käsihuuhdetta tai saippuaa käyttämään,kerta sormi auki,huuhde olisi kirvelly kivasti ja saippua veden mukana varmasti olisi haavaan pöpöt menny. Oma vaihtoehto oli tuplahanska ja suojata oma terveys,ettei käteen mitään mene ja omaan verenkiertoon. Eli siinäpä sitten myös pesemättömillä käsillä vessaan ja sit syömään taukotilaan ja eikun hommiin. Levittelin siis pöpöjä joka paikkaan koko työpäivän ajan. Kun oikeasti sairaalassa täytyy käsihuuhdetta käyttää työpäivän ajan liki satoja kertoja. Pääasia,että itse en saanut mitään. Tein seuraavana päivänä oman itse arvion ja soitin,että en tule töihin ja pomo ymmärsi miksi. Ja sormi auki silti olisin voinu lähteä vaikka halutessani leffaan.