En uskalla mennä enää lääkäriin
Yritin etsiä apua oireilleni, yleinen voimattomuus ja alkuloisuus jota on jatkunut vuosia. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. En ole masentunut ollenkaan. Mutta suurimmaksi osaksi olen todella voimaton. Haluaisin tehdä kaikkea mutta keho ei jaksa. Jos yritän pakolla vaikka siivoilla, kädet mm vaan romahtaa alas en jaksa kannatella niitä. Tai jos piti lähteä töihin niin itkun kanssa kun keho ei vaan jaksa toimia. Hankala selittää tätä tunnetta. Voisin nukkua 24/7.
No joitain kokeita otettiin kahdesti. Niissä ei näkynyt olevan vikaa. Sitten lääkärit alkoivat epäillä psyykkistä vaivaa ja käski psykiatrille. Tiedän täysin varmaksi ettei tämä olo johdu mistään psyykkisestä viasta.
Kesän alussa menin sitten näyttämään lääkärille reittäni joka kipeytyy todella paljon ajoittain. On takaa kosketusherkkä ja tuntuu kireältä. Kun lääkäri avasi tietoni, hänen ilme oli sellainen. "Tämä on selkeä tapaus." Ja kysyi vain nopeasti olenko loukannut jalkaani, en. Olenko venytellyt. Olen. Sitten lääkäri totesi että olenko meinannut varata aikaa psykiatrille? En. Määräsi kipulääkettä ja sanoi ettei voi asialle mitään, ei löydy syytä.
Tuntuu uskomattomalta ettei saa apua ja pidetään vaan hulluna. Kysyin että jos käyn psykiatrilla ja todetaan ettei mitään ole päässä niin voiko sitten tutkia oireitani kunnolla. Lääkäri naurahti että kyllä täällä tutkitaan aina kunnolla.
Nyt minulla on vaivannut sama reisi ja lisäksi sormista häviää välillä puristusvoima. Plus lisäksi tämä voimaton olo taas pahana. En uskalla vaan mennä lääkäriin enää tuon jälkeen. Ne katsoo heti siellä että "Ei ole vieläkään tuo hullu hakeutunut hoitoon ja tulee tänne kertomaan keksittyjä sairauksia."
Olen kuullut muiltakin että nykyään apua on vaikea saada, ei oteta tosissaan ja aina ohjataan psykiatrille oli vaiva mikä tahansa. Ystävän lapsi oksenteli rajusti viikon, lääkärit ei löytäneet syytä ja ohjasi LAPSEN psykiatrille OKSENTELUN takia!!! Sitten lapsi meni niin pahaan kuntoon että joutui teholle ja vasta sitten alettiin tutkimaan ja syyksi löytyi punkin purema.
Löytyyköhän mistään tilastoja kuinka monta ihmistä kuolee hoidon puutteen vuoksi tai hoito virheen?
Kommentit (5)
Olen joskus kirjoittanut samanlaisista tuntemuksista tänne, että en esim jaksanut kannatella itseäni pystyssä ja heikotti. Olen nuori nainen. Tuo oli jotain 5 vuotta sitten.Aina välillä tulee noita "jaksoja". Tämä kuulostaa hullulta, mutta uskon että tämä nykyaika, älylaitteet ja ruuat jotenkin vaikuttaa. Onhan sitä tutkittu että jatkuva älylaitteen tuijotus lamauttaa ihmisen
Ei voi mennä koska ei ole varaa lääkäri laskuihin..saati kalliisiin lääkkeisiin ..parempi on vain kuolla kotona
Itselläni on myös kokemus että jostain syystä omalle kohdalle sattuu vain sairauksia ja vaivoja jotka ovat joko tuntemattomia tai joita lääketiede ei pysty parantamaan. Omituinen yhteensattuma.
Jos psyykkinen syy on poissuljettu ja fyysisiä ongelmia ei ole löytynyt perinteisillä tutkimuksilla, on olemassa useita mahdollisia selityksiä. Esimerkiksi:
Autoimmuunisairaudet Jotkut sairauksista, kuten nivelreuma tai muut sidekudossairaudet, voivat aiheuttaa väsymystä, lihasten heikkoutta, kipuja ja voimattomuutta.
Kilpirauhasen toimintahäiriöt Alhainen kilpirauhasen toiminta voi aiheuttaa voimattomuutta, väsymystä, lihaskipuja ja jopa ihon ja lihasten kireyttä.
Fibromyalgia Tämä on krooninen kipu- ja väsymysoireyhtymä, joka voi johtaa jatkuvaan lihaskireyteen, väsymykseen ja kipuihin ilman selkeää fyysistä vauriota.
B12-vitamiinin puute tai muut ravintoainepuutteet Puutokset voivat aiheuttaa lihasheikkoutta, väsymystä ja jopa hermovaurioita, jotka vaikuttavat sormiin ja muuhun kehoon.
Krooninen väsymysoireyhtymä (CFS) Tämä voi aiheuttaa pitkittynyttä väsymystä, joka ei parane levolla ja voi tulla yhdessä muiden oireiden kanssa, kuten kipujen ja voimattomuuden kanssa.
Hermovauriot Hermovauriot voivat ilmetä puristusvoiman heikkenemisenä ja muina tuntohäiriöinä. Tämä voi liittyä esimerkiksi hermopinneeseen tai muihin neurologisiin ongelmiin.
Lihassairaudet Tietyt lihassairaudet, kuten myopatiat, voivat aiheuttaa heikkoutta ja kipuja lihaksissa.
Ehlers-Danlosin syndrooma (EDS) EDS on sidekudossairaus, joka voi aiheuttaa nivelten liiallista liikkuvuutta, lihasheikkoutta, kroonista kipua ja lihaskireyttä. Sairaus voi myös johtaa krooniseen väsymykseen.
Voisi olla hyvä idea etsiä toinen lääkäri tai erikoislääkäri, kuten neurologi tai reumatologi, joka voisi tehdä tarkempia tutkimuksia. Jos et halua mennä yksityislääkärille, voit yrittää pyytää lähetteen erikoislääkärille tai jopa toisen mielipiteen saamiseksi.
lethargia?