Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun kirjoitatte kirjaa, niin oletteko huomanneet että pitää valita kirjakielen

Vierailija
29.08.2025 |

ja puhekielen välillä. 

"Me kävimme katsomassa häntä"

vai "Me käytiin kattomassa sitä"

Se on aika suuri juttu loppujen lopuksi

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjakieltä ja puhekieltä tärkeämpi on oma ääni eli miten käytät kieltä. Toki kielioppia noudattaen enimmäkseen.

Vierailija
22/24 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää. Onneksi luen enkkua tai kirjakielellä olevia. Toistaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin paljon tekstin tyylistä ja sisällöstä. Minä-kertojan tapauksessa saatan kirjoittaa mä enkä minä, vaikka muuten pysyisi kirjakielessä, riippuu henkilöstä. Dialogissa tulee usein käytettyä jotain kirjakielen ja puhekielen välimuotoa. Ap:n esimerkkilauseen voisin kirjoittaa dialogiin vaikka näin: Me käytiin katsomassa häntä tai Me käytiin katsomassa sitä. Riippuen siitäkin, kuka hän tai se on.

Helpointa on kirjoittaa niin, että antaa tyylin muodostua sellaiseksi kuin se luonnostaan kuhunkin tekstiin tulee.

Vierailija
24/24 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan itse kumpaakin saman teoksen repliikeissä, hahmosta riippuen. Esimerkiksi yhden hyvin jäykän ja korrektin hahmon repliikit kirjoitan kokonaan kirjakielellä j käytän sivistyssanoja ja eufemismeja, kun taas toinen vähän rennompi ja huumorintajuisempi hahmo käyttää hyvinkin puhekielistä ja suoraa ilmaisua. Tosin käytän puhekieltä säästellen ja vain parin hahmon ilmaisussa, ikään kuin tehosteena, jotta lukijalle ei tule olo, että hän lukee jotakin nuorisoromaania tyyliin Pojat. Murresanoja, suomalaisia sananlaskuja ja idiomeja pyrin välttämään, koska teos ei sijoitu nyky-Suomeen.