Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sappikivioireita, vaikka koko sappirakko on poistettu

Vierailija
28.08.2025 |

Onko muilla välillä myös?

Jostain luin, että maksahan yhä tuottaa sitä sappinestettä ja se sappineste sieltä maksasta lähtiessään pitkin maksatiehyitä voi kiteytyä sappikiviksi, vaikkei koko sappirakkoa enää olekaan, minne se sappineste menisi varastoon.

Mulla on siis joskus ihan kunnon sappikivikipuja, ei kyllä niin voimakkaita kuin mitä oli ennenkuin koko sappirakko poistettiin.

Mietin, että kai ne sappikivet sieltä tiehyistä sitten pääsevät liikkumaan sinne minne pitää? Mulla oli jumissa myös siellä tiehyissä niitä kiviä ennen leikkausta.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/11 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidiltäni poistettiin jo 70-luvulla sappirakko

Silti on saanut sappikohtauksia vielä 2000-luvulla 😔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappitiehyet jää ja sinne niitä kiviä voi tulla vaikka sappirakko olisi poistettu 

Vierailija
4/11 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin sappirakko syksyllä 2020. Toukokuussa 2021 tuli niin kovat kivut kylkeen, että piti mennä sairaalaan. Kesällä tehtiin uusi operaatio jossa sappitiehyistä löytyi kiviä. En tiedä oliko ensimmäinen operaatio epäonnistunut ja sinne jäi kiviä, vai oliko muodostunut uusia. Nyt on mennyt neljä vuotta ilman ongelmia.

Vierailija
5/11 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

upup

Vierailija
6/11 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultralla vai muu kuvannus voisi nähdä? Jos pääsee. Ja labrassa saa elinten tulehdusarvoja jos nousee. Mulla on sappi edelleen kivineen ja olen vähän ongelmissa sen kanssa. Olen ollut keltainen monta kuukautta.

Vierailija
7/11 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ultralla vai muu kuvannus voisi nähdä? Jos pääsee. Ja labrassa saa elinten tulehdusarvoja jos nousee. Mulla on sappi edelleen kivineen ja olen vähän ongelmissa sen kanssa. Olen ollut keltainen monta kuukautta.

Monta kuukautta? Luulisi olevan jo kipuja niin paljon, että joudut leikkaukseen. Minulla sappirakko oli niin huonossa kunnossa, että leikattiin seuraavana päivänä, kun menin päivystykseen.

Vierailija
8/11 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se osalla oireilee leikkausken jälkeenkin, ja silloin pitää vain opetella välttämään kivuna laukaisevia ruokia.  Itse en syö esimerkiksi omenoita, enkä kovin raskaita aterioita, enkä ylipäänsä syö liian paljon, ettei tule oireita. Taitaa olla joitan 10 prosenttia niitä, joille jää vielä jonkinlaista rajoituksia ruokavalintoihin.

Nyt se ainoa lääkekin, joka tehosi sappikipuihin on kai kielletty.

Vierailija
9/11 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta kuukautta? Luulisi olevan jo kipuja niin paljon, että joudut leikkaukseen. Minulla sappirakko oli niin huonossa kunnossa, että leikattiin seuraavana päivänä, kun menin päivystykseen.

Mulla on oireillut kai vuosia ja eivät meinaa leikata. Yritän pärjäillä vielä.

Vierailija
10/11 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se osalla oireilee leikkausken jälkeenkin, ja silloin pitää vain opetella välttämään kivuna laukaisevia ruokia.  Itse en syö esimerkiksi omenoita, enkä kovin raskaita aterioita, enkä ylipäänsä syö liian paljon, ettei tule oireita. Taitaa olla joitan 10 prosenttia niitä, joille jää vielä jonkinlaista rajoituksia ruokavalintoihin.

Nyt se ainoa lääkekin, joka tehosi sappikipuihin on kai kielletty.

Litalgin kiellettiin. Sen kouristuksia vähentävä ainesosa ei ollut tietääkseni ongelma, vaan kipulääkeosuus. Mutta senhän voisi vaihtaa ja uusi valmiste. Paitsi jos sekin ongelma.

Vierailija
11/11 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappeni poistettiin, mutta edelleen saan sappikohtauksia eli kovaa kipua, mahan turvotusta ja ripulia tietyistä ruuista. Tietty kahvi, sipsit, salaatti, viinirypäle, perunalastut ja osa alkoholista tekee tätä. En ole vielä käynyt lääkärissä tämän takia. Mielestäni vaiva on vähentynyt siitä mitä se oli heti leikkausta seuraavat kuukaudet, mutta toisinaan kun tyytyväisenä lipsun ruokavaliosta se palaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan