Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADHD, aikamme muoti-ilmiö

Vierailija
28.08.2025 |

ADHD on kuin asuste, joka pitää olla, että kuuluu joukkoon.

Kun jollekin julkkikselle alkaa kertyä huonoa julkisuutta, pian tuleekin mediajulkistus. Liisa-lasse kertoo dramaattisesta diagnoosistaan, jonka juuri sai. Se selittää vuosien huonon käytöksen, törkeät sanat, epäonnistumiset ja rikkinäiset ihmissuhteet. Liisa-lasse sai juuri kuulla, että hänellä on ADHD ja nyt hän ymmärtää kaiken.

On helpompi mennä diagnoosin taakse kuin myöntää, että ihan selväpäisenä mokailee ja epäonnistuu.

Kun lapsi käyttäytyy lapsen lailla, vanhemmat juoksevat kilvan hakemaan hänelle diagnoosin. On helpompi selittää asiat pois diagnoosilla kuin puuttua lapsen käytökseen tai tukea normaalia kasvua, johon kuuluu kaikenlaista.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon huomaa urheiluseurassa, kun alkeiskurssille tulee 4 poikaa, joista 3 kertoo olevansa ahdh. 

Urheiluseuroissa löytyy kaksinaamaisimmat ihmiset näköjään. 

Vierailija
42/50 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60-v mies. Minulla on ADD, mutta hoitoon tai tutkimuksiin ei pääse ettei tule liikaa diagnooseja. Syy huumepolitiikka. Suurin osa yli 20-v ei pääse edes tutkimuksiin koska on aina joku portinvartijapsykologi jolla ei ole edes pätevyyttä arvioida asiaa.

Tampereella vielä veetuillaan kun menee tapaamiseen. Haistakaa pas***ka Tampereen psykohuo***rat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-v mies. Minulla on ADD, mutta hoitoon tai tutkimuksiin ei pääse ettei tule liikaa diagnooseja. Syy huumepolitiikka. Suurin osa yli 20-v ei pääse edes tutkimuksiin koska on aina joku portinvartijapsykologi jolla ei ole edes pätevyyttä arvioida asiaa.

Tampereella vielä veetuillaan kun menee tapaamiseen. Haistakaa pas***ka Tampereen psykohuo***rat.

Pääsee tutkimuksiin jos on syytä, iästä riippumatta,

MOnella on vain oma luulko että on syytä.

Vierailija
44/50 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ole rehellinen, oikea syy siihen miksi vastustaa ADHD diagnooseja on se, että kun on ihmisiä jotka ei halua niitä resursseja jakaa ADHD:sta kärsiville esim terapiaan tai koulussa tukeen niin siksi teitä harmittaa se, että ne ketkä aiemmin olisivat jääneet ilman tukea ja apua saavatkin nyt apua ja se oikeasti on se syy mikä harmittaa. Ei se, että on ADHD:ta. Toki siellä voi olla vääriäkin diagnooseja, mutta kyllä sen huomaa kenellä oikeasti on ADHD etenkin silloin kun toimii ryhmänjohtajana kuten opettajana. ADHD ei ole pelkästään huono asia. Mutta kyllä se ihmiseen vaikuttaa myös negatiivisesti, koska ympäristö ei ole tällaisenaan heille se luontaisin. 

Vierailija
45/50 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD-lääkkeet luokitellaan huumeiksi lentokenttätarkastuksissa. Tämä jo kertoo kaiken tarvittavan. 

Vierailija
46/50 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ADHD -diagnoosi 40vuotiaana oli helpotus. Se selitti miksi olin "laiska ja tyhmä", levoton ja vääränlainen. Miksen oppinut koulussa mitään,miksi opiskelut ja työelämä meni pieleen,miksi pilasin luottotietoni ja ihmissuhteeni.

Yritän nyt koota itsetuntoni palasia kun pikkutytöstä asti saanut kuulla olevansa tyhmä kuin saapas ja laiska kuin lapamato 

Vierailija
47/50 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En epäilisi yhtään vaikka moni oikeasti sairas ei enään edes hakisi hoitoa. Esim masennukseen. Koska sitä on niin paljon trendattu ja jonot on niin pitkät. Eivät sitten saa hoitoa.

Vierailija
48/50 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ADHD -diagnoosi 40vuotiaana oli helpotus. Se selitti miksi olin "laiska ja tyhmä", levoton ja vääränlainen. Miksen oppinut koulussa mitään,miksi opiskelut ja työelämä meni pieleen,miksi pilasin luottotietoni ja ihmissuhteeni.

Yritän nyt koota itsetuntoni palasia kun pikkutytöstä asti saanut kuulla olevansa tyhmä kuin saapas ja laiska kuin lapamato 

Sepä. Kun jokin on oikeasti vialla koko iän. Ihmiset mainitsee asiasta vaikka väärällä tavalla mainitsevatkin. Ei oikeasti kuulu joukkoon. Normaali elämä kärsii oikeasti. Sosiaaliset suhteet kärsii normi arki ja oikea normaali menestys on hankalaa. Kaikki melkein kärsii. Oppiminen myös. Myös itse ajattelee usein mikä minussa on vikana miksi olen niin erilainen. Tätä tapahtuu läpi elämän. Eikä se mene paussille. Burn outteja vähän väliä ja muuta vastaavaa.

Vierailija
49/50 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD-lääkkeet luokitellaan huumeiksi lentokenttätarkastuksissa. Tämä jo kertoo kaiken tarvittavan. 

Syöpäkipuihin tarkoitetut myös. Kertoo kaiken tarvittavan.

Vierailija
50/50 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu kun mulla ollut kaksia erilaisia ADHD-lääkkeitä mukana kun oon matkustanut Euroopassa ja Amerikassa, eikä niitä ole kukaan tarkistanut tai kysellyt mitään reseptejä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä