Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomo ja pomon tytär samassa työpaikassa

Vierailija
27.08.2025 |

On alkanut todellakin ottaa tämä päähän:

Meillä isossa julkisen sektorin työpaikassa vaihtui oman yksikköni lähiesihenkilö vuoden alussa. Meidän joukostamme yksi täysin aiempaa esihenkilökokemusta omaamaton nainen nostettiin yksikön pomoksi. Meitä työntekijöitä on kymmeniä mutta siellä täällä pienemmissä työpisteissä.

Yksi näistä työntekijöistä on pomon oma tytär. Tämä nainen suhtautui häneen jo ennen pomoksi pääsyään äärimmäisen suojelevasti ja kävi valittamassa silloiselle esihenkilöllemme aina, kun pelkäsi, että tyttärellä oli liikaa töitä.

Nyt sitten tällä naisella on oikein aitiopaikka suojella oman tyttärensä hyvinvointia. Olen joutunut jo moneen kertaan kuuntelemaan näitä tämän äidin huolia siitä, miten tyttärellä on varmaankin taas liikaa töitä. Samalla hän muka on kovin huolissaan minun jaksamisestani, mutta tyttäreltä on jo tänäkin vuonna siirretty lisää töitä minulle. 

Onko tällainen edes laillista? Ymmärtäisin jonkun perheyrityksen, johon töihin tullessaan ihminen voi tällaiseen varautua. Mutta miten näin voi tehdä julkisella? 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Whistle blowing tai kantelu

Vierailija
2/10 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole välttämättä laitonta, mutta tuo on sen verran kyseenalaista toimintaa että tuosta suosittelisin ilmoittamaan jollekulle ylemmälle taholle että toi näyttää aika kyseenalaiselta ja pyytää tutkimaan onko sopivaa pitää äitiä oman tyttärensä lähimpänä pomona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalle osallehan tämä äiti-tytär-kuvio ei tuota ongelmia, koska meillä on useita työpisteitä eivätkä kaikki ole sopivasti siinä tyttären jatkuvana apuna ja tukena. Se tuottaa ne ongelmat minulle, joten ihan varmasti tämä nainen heti tietäisi, kuka on valittanut. 

Olen ollut tässä työpaikassa jo ennen tätä äiti-tytärparivaljakkoa.. En todellakaan olisi halunnut joutua tällaiseen kuvioon mitenkään mukaan. Tuntuu vain niin inhottavalta.

Vierailija
4/10 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ylempi tahokin tämän tietää. Ei ole ollut mitenkään salattu äiti-tytärsuhde ennen sen äidin nostamista meidän esihenkilöksi.

Vierailija
5/10 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ylempi tahokin tämän tietää. Ei ole ollut mitenkään salattu äiti-tytärsuhde ennen sen äidin nostamista meidän esihenkilöksi.

Onko ylempi taho kenties mummo?

Vierailija
6/10 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen aloituksen kohdan ++Samalla hän muka on kovin huolissaan minun jaksamisestani, mutta++ niin että pomo on siis aapeelta kysynyt useampaankin otteeseen, että jaksaako hän lisätöitä. Mutta ilmeisesti ap ei sano, että ei jaksa ja aika ei riitä. Ap vaan tekee ja tekee ja marisee pomon selän takana vauvapalstalle.

Tiilanteen ongelma ei siis ole pomo, joka pitää huolta niiden työntekijöiden tarpeista, joiden tarpeet hän tietää, vaan ap, joka olettaa, että pomon pitäisi pitää huolta hänen tarpeistaan, vaikkei hän myönnä niitä. 

Vierailija
7/10 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ylempi taho kenties mummo?

Ei sentään. Ainakaan tiettävästi muita vastaavanlaisia tapauksia täällä ei ole. Sinänsä on ollut kyllä ns. maan tapa aina ottaa työntekijöiden lapsia kesätöihin ym. 

Vierailija
8/10 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen aloituksen kohdan ++Samalla hän muka on kovin huolissaan minun jaksamisestani, mutta++ niin että pomo on siis aapeelta kysynyt useampaankin otteeseen, että jaksaako hän lisätöitä. Mutta ilmeisesti ap ei sano, että ei jaksa ja aika ei riitä. Ap vaan tekee ja tekee ja marisee pomon selän takana vauvapalstalle.

Tiilanteen ongelma ei siis ole pomo, joka pitää huolta niiden työntekijöiden tarpeista, joiden tarpeet hän tietää, vaan ap, joka olettaa, että pomon pitäisi pitää huolta hänen tarpeistaan, vaikkei hän myönnä niitä. 

Otin liiallisen työmääräni puheeksi erittäin vahvoin sanoin alkuvuodesta, jolloin tämä uusi pomo oli siirtänyt minulle uuden tehtäväkokonaisuuden. Sen seurauksena minulta siirrettiin yksi vanha työtehtävä toiselle työntekijälle (ei tämä tytär). Tästä siirrosta ei kuitenkaan mennyt kuin muutama päivä, kun todettiin, että tyttärellä tässä nyt onkin liikaa töitä ja nyt sitten häneltä jaetaan minulle. Lopputuloksena minulla oli ihan yhtä paljon töitä kuin oli asian puheeksi ottaessanikin. Eli puheeksiottoni oli ollut yhtä tyhjän kanssa.

Näin tämä siis on jatkunut: Pomo puhuu lämpimikseen siitä, miten huolissaan onkaan, mutta käytännössä koko ajan odottaa minun tukevan tytärtä ja myös tekevän tälle aiemmin kuuluneita tehtäviä yhä enemmän. Varmastikin jos jokin työuupumus oikeasti tulee, niin sitten pomoni voi joka puolelle julistaa, että kyllä hän oli niin huolissaan, mutta en ottanut apua vastaan tjsp. 

Vierailija
9/10 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin liiallisen työmääräni puheeksi erittäin vahvoin sanoin alkuvuodesta, jolloin tämä uusi pomo oli siirtänyt minulle uuden tehtäväkokonaisuuden. Sen seurauksena minulta siirrettiin yksi vanha työtehtävä toiselle työntekijälle (ei tämä tytär). Tästä siirrosta ei kuitenkaan mennyt kuin muutama päivä, kun tod

Miten teillä ei ole työkiertoa? Jos kullakin työpisteellä olisi omat työtehtävät ja pomon tytär yksi kiertäjistä, ei pystyisi laistamaan velvollisuuksistaan.

Vierailija
10/10 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin liiallisen työmääräni puheeksi erittäin vahvoin sanoin alkuvuodesta, jolloin tämä uusi pomo oli siirtänyt minulle uuden tehtäväkokonaisuuden. Sen seurauksena minulta siirrettiin yksi vanha työtehtävä toiselle työntekijälle (ei tämä tytär). Tästä siirrost

Miten teillä ei ole työkiertoa? Jos kullakin työpisteellä olisi omat työtehtävät ja pomon tytär yksi kiertäjistä, ei pystyisi laistamaan velvollisuuksistaan.

Sellaista ei tosiaan ole. Olen katsellut, olisiko edes sisäisessä haussa jotain työpaikkoja organisaation sisällä jossain muualla, mutta huonolta näyttää. Muutenkin nykypäivänä on työpaikkoja hyvin vähän auki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä