Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan saanut toimeentulotukea pyykinpesukoneeseen?

Vierailija
27.08.2025 |

En tiedä miten saan nyt pyykit pestyä, kun kone simahti.

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo uusavuton - kierrätyskeskuksesta saa ilmaiseksi. Torista saa toimivia parilla kympillä. Yhteiskunnan ei pidä maksaa kaikkea.

Torista ei saa toimivia parilla kympillä ja täällä ei kierrätyskeskuksessa ole pesukoneita. Käytettyjen koneiden kanssa käy liian suurella todennäköisyydellä niin, että ne kestävät korkeintaan vuoden ja sitten on sijoitettava toinen satanen taas seuraavaan koneeseen. Eikä kuljettaminen todellakaan ole ilmaista. Kaupasta saa alle 300 eurolla uuden ja takuulla toimivan laitteen.

Ap

No sitten vaan säästämään. Metsään keräämään sieniä ja myyt. Keräät pulloja. Molemmat ihan verotonta tuloa. Mustikka-ajan arvatenkin jo missasit, sehän olisi vaatinut myös jonkinlaista vastuun ottamista omista asioista. Säästät myös tuesta nyt seuraavat kuukaudet. 

Vierailija
82/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo uusavuton - kierrätyskeskuksesta saa ilmaiseksi. Torista saa toimivia parilla kympillä. Yhteiskunnan ei pidä maksaa kaikkea.

Torista ei saa toimivia parilla kympillä ja täällä ei kierrätyskeskuksessa ole pesukoneita. Käytettyjen koneiden kanssa käy liian suurella todennäköisyydellä niin, että ne kestävät korkeintaan vuoden ja sitten on sijoitettava toinen satanen taas seuraavaan koneeseen. Eikä kuljettaminen todellakaan ole ilmaista. Kaupasta saa alle 300 eurolla uuden ja takuulla toimivan laitteen.

Ap

Mökillä kone + rumpu.  Maksoi 100€ 12v sitten. Joka talvi jäätynyt ja aina on toiminut. Kylmässä ulkorakennuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö pulsaattorikone?

Vierailija
84/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka vastaa jos tulee vesivahinko tai tulipalo?

No mitäs luulet?

Eli olet oikeasti sitä mieltä, että köyhäksi itsensä katsovan pitää saada ilmaiseksi uutuuttaan kiiltelevä pyykkikone, ja tietenkin jotain vähän parempaa merkkiä ja mallia ettei vaan syty tuleen tai kastele paikkoja? Just joo.

Onko yhteiskunnan rahoja järkeä sijoittaa johonkin romuun, jonka toimivuudesta ei ole mitään takuuta? Uudetkaan pesukoneet eivät montaa sataa maksa, halvimmat alle 200.

Yhteiskunnan ei ole järkeä sijoittaa yhtään mitään näihin täysin avuttomiin tapauksiin. Kerjääminen ei koskaan lopu niin kauan kuin kerjääminen on kannattavaa. Vasta kun on aivan välttämätön pakko, nämä ryhdistäytyvät, alkavat kehittää itseään ja viitsivät tehdä jotain itsekin asioiden eteen. Siihen asti se on juuri tätä muiden syyttelyä ja ihmettelyä kuka maksaa sen, tämän ja tuon.

Vierailija
85/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Pese käsin.

Aivan älytöntä puuhaa. Ja vettä valuvien pyykkien kuivattaminen homehduttaa koko kämpän.

Ap

Todellakin, lakanapyykki ei onnistu käsinpesulla ja vettä  kuluu älyttömästi. Soita sosiaalitoimistoon, ( ei kelaan) siellä tietävät jos olet oikeutettu harkinnanvaraiseen tukeen koneen ostoa  varten. Tsemppiä! 

Vierailija
86/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut ja sen takia en voi mennä töihin koska en voi pestä pyykkejä. Taloyhtiössä on kone mutta se maksaa 2 euroa joka kerta, en ala maksamaan koska viikossa menisi 12 euroa ainakin.

Vierailija
87/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä ollaan niin tylyjä ihmiselle joka tarvitsee pesukoneen? Jos on työtön eikä säästöön ole jäänyt rahaa niin jonkun kodinkoneen hajoaminen on katastrofi. Jos ette osaa vastata ap:n esittämään kysymykseen niin menkää muualle vittuilemaan pois pahaa oloanne!

No kyllähän se vähän tympii kun me kolmen lapsen vanhemmat ostimme tori.fi sekä tiskikoneen että pesukoneen kun muuhun ei nyt ollut varaa. Silti oltiin 2kk ilman tiskikonetta, että saatiin säästettyä edes käytettyyn. Molemmat olemme aina olleet töissä, mutta matalapalkka-aloilla. Mitään ei jää ylimääräistä kun kaikki pitää maksaa itse ja sitten toiset saavat katteetta kaiken. Mikä järki on tosiaan käydä töissä 8-16 kun elintasossa ei näy mitään eroa :(

Vierailija
88/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu sai harkinnanvaraista toimeentulotukea pyykkikoneen hankintaan. Asiaan vaikutti varmaan se, että hän on kahden pienen lapsen yksinhuoltaja, eli pyykkiä tulee paljon. 

Vierailija
89/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Pese käsin.

Aivan älytöntä puuhaa. Ja vettä valuvien pyykkien kuivattaminen homehduttaa koko kämpän.

Ap

Todellakin, lakanapyykki ei onnistu käsinpesulla ja vettä  kuluu älyttömästi. Soita sosiaalitoimistoon, ( ei kelaan) siellä tietävät jos olet oikeutettu harkinnanvaraiseen tukeen koneen ostoa  varten. Tsemppiä! 

Ap tämä oli järkevä vastaus sinulle, tsemppiä:) 

Vierailija
90/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut ja sen takia en voi mennä töihin koska en voi pestä pyykkejä. Taloyhtiössä on kone mutta se maksaa 2 euroa joka kerta, en ala maksamaan koska viikossa menisi 12 euroa ainakin.

Et kai sinä joka päivä pese pyykkiä? Eikö pari, kolme kertaa kuukaudessa riitä? Tai kerran viikossa koneellinen?

Vierailija
91/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voithan koitaa anoa harkinnanvaraista tukea oman kotikuntasi sosiaalitoimistosta.

Ainakin täällä Seinäjoella linjaus on, että jos asut taloyhtiössä, jossa on pesutupa ja yleinen kone + kuivaus käytettävissä joko pienellä maksulla tai ilmaiseksi, niin harkinnanvaraista ei pesukoneen hankintaan myönnetä. Samaa kuullut joistakin muista kaupungeista. Jossakin on kuitenkin niin että jos ei jostakin syystä, kuten sairauden tai uskonvakaumuksen vuoksi, voi käyttää yleisiä pyykinpesutiloja ja saa esimerkiksi lääkärintodistuksen, niin harkinnanvaraista voidaan myöntää.

Itse en saanut harkinnanvaraista kun suht pitkän kodittomuuden jälkeen sain asunnon. Talossa ei ole pesutupaa, mutta Kelan mielestä voin aivan hyvin ympäri vuoden kävellä kolme kilometriä esimerkiksi petivaatteita raahaten keskustaan yleiseen pesulaan. Minulla ei ole autoa eikä pyörää, julkinen liikenne on lähes olematon ja lisäksi se pesula maksaa. Harkinnanvaraista olisi saanut ainoastaan jos minulla olisi lapsia tai jokin liikuntaa haittaava vamma.

Ostin sitten kaverilta osamaksulla ihan uuden, vielä muoveissa olevan koneen.

Eli osasit ratkaista ongelmasi itse, ilman Kelaa. Hyvä.

Vierailija
92/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa on joissain kauppakeskuksissa itsepalvelupesuloita. Mene käymään sellaisessa ennenkuin saat uuden koneen. Kun kone pyykkää, voit rauhassa ostaa punatarraruokia.

Vierailija
93/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trolli vai ei?

Nykyaikana on mahdotonta tietää.

Vierailija
94/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanut, joskin siitä on jo aikaa noin kymmenen vuotta. Taloyhtiössä ei ollut pesutupaa, muuta perustelua ei tarvittu. Kaupungilla oli silloin joku määritelty euroja, minkä verran tukea voi saada, mitään luksusta ei voinut katsella, mutta ihan näpsäkän perusmallin sillä sai.

Eli voisi olla mahdollista? Mulla on lapsi eikä tässä talossa ole pesutupaa. Halvin mahdollinen kone kelpaa ihan hyvin.

Ap

Voi olla mahdollista, sitä kannattaa tietenkin selvitellä sen tahon kanssa, joka harkinnanvaraista ttt:tä myöntää. Kela maksaa ainoastaan perustoimeentulotuen, sieltä sitä ei saa.

Tuohon aikaan kaiken toimeentulotuen myönsi kunta, ja kunnalla oli ihan verkossa ihan ne ohjeet ja se euroraja, mikä voidaan hyväksyä pesukoneeseen. Itse tein niin, että kun satuin bongaamaan tarjouksesta kriteereihin mahtuvan koneen ilmaisella kuljetuksella tilasin koneen kyselemättä etukäteen ja laitoin sitten vaan toimeentulotukihakemukseen liitteeksi selvityksen, miksi tarvitsen koneen ja se maksettiin sitten minulle toimeentulotuessa kummempia kyselemättä. Yksinasuvanakaan minun ei edellytetty pesevän pyykkejä käsin, mikä olisikin ollut aikamoista ajan ja veden tuhlausta. Tietysti jos aivan varma haluaa olla, kannattaa tietenkin varmistaa etukäteen tukimahdollisuus.

Kone maksoi muistaakseni vähän vajaa 300 euroa ja se on edelleen ihan toimiva kapistus. Olen sittemmin päässyt työelämään ja maksanut veroja moninkertaisesti tuon koneen hinnan verran. Kai niitä verorahoja turhempaankin on tässä maassa laitettu.

- Se, jolle vastasit

Vierailija
95/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa on joissain kauppakeskuksissa itsepalvelupesuloita. Mene käymään sellaisessa ennenkuin saat uuden koneen. Kun kone pyykkää, voit rauhassa ostaa punatarraruokia.

Kalliiksi tulee lähteä Espooseen pesemään pyykkiä.

Ap

Vierailija
96/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanut, joskin siitä on jo aikaa noin kymmenen vuotta. Taloyhtiössä ei ollut pesutupaa, muuta perustelua ei tarvittu. Kaupungilla oli silloin joku määritelty euroja, minkä verran tukea voi saada, mitään luksusta ei voinut katsella, mutta ihan näpsäkän perusmallin sillä sai.

Eli voisi olla mahdollista? Mulla on lapsi eikä tässä talossa ole pesutupaa. Halvin mahdollinen kone kelpaa ihan hyvin.

Ap

Voi olla mahdollista, sitä kannattaa tietenkin selvitellä sen tahon kanssa, joka harkinnanvaraista ttt:tä myöntää. Kela maksaa ainoastaan perustoimeentulotuen, sieltä sitä ei saa.

Tuohon aikaan kaiken toimeentulotuen myönsi kunta, ja kunnalla oli ihan verkossa ihan ne ohjeet ja se euroraja, mikä voidaan hyväksyä pesukoneeseen. Itse tein niin, että kun satuin bongaamaan tarjouksesta k

Mulle tulee ens kuussa veronpalautuksia enkä silloin saa toimeentulotukea, mutta tuskinpa huomioivat konetta menonakaan, jos veronpalautusrahoilla sellaisen ostan? Lokakuussa saan sitten taas tt-tukea.

Ap

Vierailija
97/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää taas jauhako Kelasta täällä. Kela ei myönnä harkinnanvaraista, niin ei Kelaa silloin kenenkään pyykkituvat myöskään kiinnosta. Sossulasta voi yrittää hakea.

Vierailija
98/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkitupa?

Ei ole.

Ap

Mitä vikaa nykyisessä koneessa on?

En tiedä. Ei lähde käyntiin millään pesuohjelmalla. Mitään vikakoodia ei anna myöskään.

Ap

Hana auki? Tunnistaako se luukun olevan kiinni? Vaikuttaa pikkuvialta.

Vierailija
99/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa pyykkiä rummussa?

Vierailija
100/130 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkitupa?

Ei ole.

Ap

Mitä vikaa nykyisessä koneessa on?

En tiedä. Ei lähde käyntiin millään pesuohjelmalla. Mitään vikakoodia ei anna myöskään.

Ap

Hana auki? Tunnistaako se luukun olevan kiinni? Vaikuttaa pikkuvialta.

Veikkaan, että jompikumpi luukun tunnistimista on mäsänä tai johdot hiertyny poikki. Täytyy tutkia tarkemmin, mutta en pääse yksinäni koneeseen käsiksi, kun siinä on kuivuri päällä ja tarviin apuja sen nostamiseen. Jos on joku isompi vika niin ei ehkä kannata alkaa korjata lähemmäs 10 vuotta vanhaa konetta.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi