Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Merkittävä enemmistö suomalaisista, 84 prosenttia, katsoo, että työttömyysturvan suojaosa tulisi palauttaa

Vierailija
27.08.2025 |

SAK:n teettämässä kyselyssä selviää, että myös hallituspuolueiden kannattajat puoltavat suojaosan palauttamista.

Kokoomuksen kannattajista 69, perussuomalaisten 67, Rkp:n 81 ja Kd:n kannattajista 76 prosenttia katsoo, että suojaosa tulisi palauttaa.

https://www.vauva.fi/node/add/discussion_topic?section=1683

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä hallituspuolueiden jäsenten mielipiteet soutavat ja huopaavat. Tulee mieleen tästä hallituksesta Sipilän itkupotkuhousuraivari-hallitus, kun kerta toisensa jälkeen pääministeri sai itkuraivarin jo uhkasi kaataa hallituksen kuitenkaan sitä saamatta aikaan. Ihan yhtä uskottavaa on noidenkin suunnan muuttuminen.

Vierailija
42/85 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä palauttaa. Tuo mahdollisti sen, että pääsit liki samalle tulotasolle tekemällä muutaman tunnin töitä per viikko kuin pienipalkkainen ihminen tekemällä täyttä päivää. 

Kas, persukin liittyi keskusteluun. 😄

Jos SAK tekisi kyselyn, 99% tuilla elävistä pitäisi tukia liian pieninä ja vaatisi niiden kaksinkertaistamista. Elämä on täynnä valintoja, niiden seuraksista kärsit itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä palauttaa. Tuo mahdollisti sen, että pääsit liki samalle tulotasolle tekemällä muutaman tunnin töitä per viikko kuin pienipalkkainen ihminen tekemällä täyttä päivää. 

Kas, persukin liittyi keskusteluun. 😄

Jos SAK tekisi kyselyn, 99% tuilla elävistä pitäisi tukia liian pieninä ja vaatisi niiden kaksinkertaistamista. Elämä on täynnä valintoja, niiden seuraksista kärsit itse.

Jep. Seuraavaksi äänestän toisin.

Vierailija
44/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli niin kiva potkia päähän työttömiä! T. OrpoPurra

Vierailija
45/85 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli niin kiva potkia päähän työttömiä! T. OrpoPurra

Työttömien potkiminen on niille onni ja autuus. 

Vierailija
46/85 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
47/85 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos köyhimmillä minituki ja leikkuri, miksi muilla olisi samaan aikaan suoja.

Vierailija
48/85 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
49/85 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
50/85 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan suojaosan palauttamista siksi, että osa-aikatyöstä on mahdollista siirtyä kokopäivätyöhön, kun taantumasta päästään eroon. Jos osa-aikatyötä ei ole kannattavaa tehdä, jää helposti pitkäaikaistyöttömäksi ja sieltä on todella vaikea päästä minkäänlaiseen työhön.

Vierailija
51/85 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaosa nakertaa kokoaikaisista työpaikoista ja vinouttaa työmarkkinoita. On haitallista sameaa taloutta. Vaikka olen itsekin tuötön ja kärsijän puolella tässä, olen sitä mieltä että uudistus on parempi pitää voimassa kuin palata vanhaan sameaan talouteen.

Vierailija
52/85 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös sairaita jotka pystyy vain osa aika työhon. on parempi palauttaa tämä. osa aika työstä on helpompi siirtyä täysi aikaiseen työhön ja saa helpommin uuden työpaikan kun on jo työ ja työtodistuksia.

palautus tehtävä heti.

Vierailija
53/85 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistuki tulee jo runsaan kuukauden päästä (peruspäiväraha ja työmarkkinatuki yhdistyvät). Siinä on reilu 300 euron suojaosa, mikäli olen oikein ymmärtänyt.

Vierailija
54/85 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla suomalaisempaa, kuin matalimman mahdollisen palkkatason varjelu.
Kansakunnan tasolla lienee kuitenkin hyödyllisempää tukea aktiivisuuden säilymistä (jos halutaan edelleen uskoa että tässä maassa voi vielä työllistyä oikeastikin).

Vierailija
55/85 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojaosa nakertaa kokoaikaisista työpaikoista ja vinouttaa työmarkkinoita. On haitallista sameaa taloutta. Vaikka olen itsekin tuötön ja kärsijän puolella tässä, olen sitä mieltä että uudistus on parempi pitää voimassa kuin palata vanhaan sameaan talouteen.

Mikä ihmeen samea talous???

Lähinnä orpopurran talous on sameaa.

Vierailija
56/85 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kikkaili suojaosilla, siksi ne poistettiin. Jopa aikana, jolloin oli pulaa hoitajista ja kokopäivätöitä löytyi, osa jäi ansiosidonnaiselle ja teki muutaman päivän keikkaa kuukaudessa, nosti asumistukia yms ja sai käytännössä nettotuloina saman kuin työssäkäyvä kollega. Keikkatöitä nimittäin löytyy usein juuri aloilta, joilla löytyy myös kokoaikatöitä. 

Itsekin kikkailin suojaosilla jokunen vuosi sitten, kun etsin parempia töitä. Tein keikkaa tasan sen 300e verran, koska muuten ei kannattanut. Sain päälle täydet muut tuet ja lapset ilmaisen päivähoidon ja ip-kerhon. Tiedän kuvion ja ymmärrän hyvin, että suojaosista luovuttiin. Matalapalkka-aloilla ei kokopäivätyö lisää nettoansioita yhtään verrattuna sosiaalietuudet, suojaosan verran palkkaa ja päälle ilmaiset palvelut lapsille. 

Vierailija
57/85 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleistuki tulee jo runsaan kuukauden päästä (peruspäiväraha ja työmarkkinatuki yhdistyvät). Siinä on reilu 300 euron suojaosa, mikäli olen oikein ymmärtänyt.

No ei ole.

Vierailija
58/85 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisipa 3. maailmansota ja alkaisipa se Suomesta.

Vierailija
59/85 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleistuki ja suojaosat/tarveharkinta 1.5.2026 alkaen:

Palkkatulot: Suojaosaa (entinen 300 €) ei ole. Kaikki palkka pienentää yleistukea

.

Pääomatulot ja muut tulot: Jos pääomatuloja tai muita kuin palkkatuloja saa yli 311 €/kk, ylimenevästä osasta puolet vähennetään yleistuesta.

Tarveharkinta: Yleistuki on tarveharkintainen, mutta tarveharkinta ei koske palkkatuloja, vaan muuta tuloa ja varallisuutta.

Omaisuus: Säästöt tai muu omaisuus (kuten asunto tai auto) eivät vaikuta yleistuen määrään. 

Kela +2

Eli yleistukea ei saa jos on omaisuutta. Ennen tällaista ei ole ollut. Lisäksi tuki on pienempi kuin aiemmin eli pelkkää kurjistamista.

Vierailija
60/85 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ennen osa-aikaisia töitä ja vapaaehtoishommia, jotta saisin sitä kuuluisaa CV:n täytettä ja jalkaa oven väliin. Nyt makaan kotona ja syljeskelen kattoon, koska suojaosa poistui ja harrastaminen voidaan katsoa yritystoiminnaksi jolloin menettäisin kaikki tukeni. Lenkillä olen toistaiseksi uskaltanut käydä iltahämärässä, ettei vaan luulla, että olen ammattikävelijä.