Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 11-kuisen vauvan äiti eikä kukaan tunnu palkkaavan

Vierailija
27.08.2025 |

Ollaan sitten kotona.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolla oli aikanaan  vakituinen työpaikka, kun jäi äitiyslomalle. Muutettiin mun työn vuoksi muualle, kun vaimo oli hoitovapaalla siihen asti, että lapsi oli 3-vuotias. Ilmeisesti kotihoidon ansiosta lapsi ei ollut koskaan sairaana, mutta eihän vaimo mitään työtä saanut, kun oli riski, että jää hoitamaan sairastunutta lasta kotiin. Meillä se olisin ollut kyllä minä, joka olisin jäänyt kotiin, koska työni oli silloin kelloon sitomaton ja tekemistä oli työaikaan nähden rennosti. Vaimo opiskeli uuden ammatin ja sai töitä siltä, kun lapsi oli kouluikäinen. Eli kyllä tuo oli jo 20 vuotta sitten arkipäivää,  ettei uskottu pienen (alle 10v) lapsen äidin pysyvän töissä, jos lapsi sairastuu.

Nyt itse pyöritän yritystä, jossa tehdään töitä 24/7. Yhtään työntekijää en ole jättänyt palkkaamatta perhetilanteen vuoksi. Toki olen sitten itse joutunut tekemään jonkun vuoron (normaalisti teen vain toimistohommia) käytännön työtä, kun joku onkin yllättäen jäänyt kotiin sairaana/sairaan lapsen kanssa. Jouluna ja juhannuksena meillä saattaa mennä vuorokierto (ma-ti aamu, pe-su yö, ke-to aamu, ma-ti yö, pe-su aamu, ke-to yö...) rikki, kun lähes kaikki ovat perheellisiä, niin kaikilla on joka vuosi joko joulu tai juhannus vapaa/vuosilomaa ja seuraavana vuonna ko juhla töitä. Toki olemme kehittäneet myös firman sisäisen palkkalisän, jolla jouluna ja juhannuksena tehdyt työt korvataan. 

Vierailija
22/35 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian pitkät päivät tulisi noin pienelle olla tarhassa. 8h työpäivä ja vielä matkat. Meillä lapsen isä huolehti töissäkäynnistä ja minä olin kotona muutaman vuoden.

Joku mainitsi ettei työhaastattelussa tarvitse mainita lapsia. Ei tarvitse, ei, mutta tauot työelämästä pitää selittää jollain.

Tuossa jää naiselta eläke kertymättä. Sitten miehet huutavat että naiset elävät miesten rahoilla. Ei toimi.

Olen säästänyt eläkettä itselleni ihan vapaaehtoisesti muutenkin. Noina vuosina tuli toki tauko. Jokaisen kannattaisi laskea, paljonko tulee oikeasti saamaan eläkettä. Summa ei nimittäin ole kummoinen, vaikka takoisit montakymmentä vuotta non stop keskipalkalla. Ainakin jos sitä vertaa siihen, paljonko eläkettä saa vaikkei tekisi päivääkään töitä.

Alapeukuttakaa vaan, mutta suosittelen miettimään tuota. Eläkeikääkin nostetaan jatkuvasti, joten onnea vaan teille jotka ette ole itse sitä itsellenne säästäneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloinkin katsoa opintoja ja opiskella itsenäisesti. Ansiosidonnaista saan onneksi jonkun verran enkä ole yh. ap

Vierailija
24/35 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksiköhän? Nää "lapselliset" saikuttaa eniten, ensin lapsi sairas ja sitte ite. Meilläkin oli töissä yksi joka kävi viikon töissä, sitte seuraavan viikon kotona hoitamassa sairasta lastaa ja seuraavan viikon sairasti itse lapsensa taudin. Viikko töitä ja sama kierros alusta. Jos mulla ois firma niin en todellakaan palkkaisi.

KAverin töissä on baarihaukkoja, festaripuluja, kikkelihaukkoja. Annappa kun on pitkä viikonloppu, maanantaina on "vatsa kipee" "ripuli" "lapsi kipee" yms!

MUTTA! joulunpyhistä jne maksetaan hyvin, "kyllä mä voin tehdä pitkän" Osaa ne muutkin!

Jaa, no olen kyllä absolutisti. ap

EN mä sua tarkoittanut! :D

Vierailija
25/35 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan ite olet sen pershedelmäsi synnyttänyt. Kenenkään ei ole pakko sinua palkata.

Kenenkäs pershedelmä sinä olet? Vai seston kassissako sinut löydettiin? Neitseellinen syntymä siis, niinkö?

Kaikki ei ole tuollaisia juntteja kuin sinä.

Mitä tarkoitat, en minä aloittanut moista sanaa ekana, kerroin vain totuuden!

Vierailija
26/35 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitti:

Oli mulla määräaikainen paikka. Ei vain jatkettu sitä siinä vaiheessa kun kerroin raskaudesta.

Ei pidä alkaa perustaa perhettä, jos ei ole vakinaista työpaikkaa. Tämä on yleisesti tiedossa. 

Vierailija
27/35 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole eläkkeellä, liian kallis työnantajille.

Eläkemummoista saa alennuksen -25%.

Vierailija
28/35 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milsi sulla ei ollut työpaikkaa ennen kuin tulit raskaaksi? Mikä syy silloin oli siihen, että sua ei palkattu?

Oli mulla määräaikainen paikka. Ei vain jatkettu sitä siinä vaiheessa kun kerroin raskaudesta. ap

Tuohan on rikos. Kai veit asian oikeuteen?

Vierailija
29/35 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian pitkät päivät tulisi noin pienelle olla tarhassa. 8h työpäivä ja vielä matkat. Meillä lapsen isä huolehti töissäkäynnistä ja minä olin kotona muutaman vuoden.

Joku mainitsi ettei työhaastattelussa tarvitse mainita lapsia. Ei tarvitse, ei, mutta tauot työelämästä pitää selittää jollain.

Höpö höpö. Suomalainen vanhempainvapaajärjestelmä ohjaa lapsen päivähoitoon 1v1kk iässä, kun vanhempi putoaa kotihoidontuelle.

Vierailija
30/35 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mainita vain että on lapsi on päiväkodissa, ei ikää, kun lapsi on noin nuori niin moni työnantaja automaattisesti ajattelee että joudut olla kotona kun on oikeus kodinhoidontukeen..

Vierailija
31/35 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milsi sulla ei ollut työpaikkaa ennen kuin tulit raskaaksi? Mikä syy silloin oli siihen, että sua ei palkattu?

Oli mulla määräaikainen paikka. Ei vain jatkettu sitä siinä vaiheessa kun kerroin raskaudesta. ap

Kannattaisi varmaan ensin hankkia vakituinen työpaikka ja säännölliset tulot ja alkaa sen jälkeen vasta niitä mukuloita vääntämään.

Nykyään määräaikaiset työsopparit ja niiden ketjutus on normi. Vakituista työpaikkaa ei niin vain löydy. 

Tämä varmasti yksi syy siihen, miksei Suomeen synny tarpeeksi vauvoja. Ja sitten ne, jotka niitä (onneksi!) uskaltaa tehdä, saavat tässä lapsivihamielisessä yhteiskunnassa vaan haukkuja osakseen...

Hienoa ap, että olet uskaltanut synnyttää lapsen tähän maahan! Kiitos! Ajat ovat nyt karut työllisyyden osalta ihan kaikilla.

Tee vaikka useampi lapsi putkeen ja ole kotona. Tai hae opiskelemaan uutta alaa? 

Vierailija
32/35 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin osa-aikatöihin kun lapsi oli 3kk enkä _tietenkään_ maininnut haastattelussa vauvasta sanallakaan. En ymmärrä miksi kukaan tekisi niin. Ei minun kotioloni, perheeni tai elämäntilanteeni työnantajalle kuulu, työni hoidan kyllä. Jos kysytään lapsista( itseltäni ei ole koskaan kysytty, mutta jos) niin valehtele ettei ole. 

Vierailija
33/35 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Suomalainen vanhempainvapaajärjestelmä ohjaa lapsen päivähoitoon 1v1kk iässä, kun vanhempi putoaa kotihoidontuelle.

Ööö, mikään pakko sinne päiväkotiin ei ole lasta laittaa vaikka vanhempainvapaa loppuu :D

Jos on varaa jäädä kotiin hoitamaan lasta pidemmäksi aikaa (yleensä tämä on hyväosaisten perheiden etuoikeus, juurikin koska se kotihoidontuki on vain noin 350e/kk) , sen saa ihan tehdä. 

Vierailija
34/35 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mainita vain että on lapsi on päiväkodissa, ei ikää, kun lapsi on noin nuori niin moni työnantaja automaattisesti ajattelee että joudut olla kotona kun on oikeus kodinhoidontukeen..

Outo neuvo. Ei ne työnantajat sitä tiedä kuka saa kotihoidontukea! Ei työhaastattelussa kannata edes mainita, että sulla on lapsi(a). 

Vierailija
35/35 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoitti:

Oli mulla määräaikainen paikka. Ei vain jatkettu sitä siinä vaiheessa kun kerroin raskaudesta.

Ei pidä alkaa perustaa perhettä, jos ei ole vakinaista työpaikkaa. Tämä on yleisesti tiedossa. 

Tässäpä syy miksei niitä lapsia   enää synny! Ei oo vakituisia töitä enää kuten oli ennen. Pelkkää määräaikaisten ketjutusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi