Paljonko teidän 13-vuotiaan kuukausiraha on?
13 vuotta syyskuun alussa täyttävä tyttäremme on jostain saanut päähänsä, että saa vähemmän käyttörahaa kuin luokkakaverinsa. Olen yrittänyt kysyä häneltä, että paljonko kaverit sitten saavat. Vastaus on ollut tyyliin enemmän kuin hän, tarpeeksi tai sitten vaan joku posketon (yli 1 000€) summa.
Mietimme puolison kanssa, että antaisimme tytölle jonkun könttäsumman, jonka saisi budjetoida yhdessä meidän kanssa kuukaudelle ja ostaisi sillä sitten kaiken muun kuin kotona syömänsä itse. Budjettiin lisäksi kuukauden lopuksi tekisimme laskelman, että paljonko rahaa todellisuudessa on mennyt, jospa tyttö sitten oppisi ymmärtämään, ettei yhteensä n. 4 500€/kk nettona tienaavat vanhemmat oikeasti pysty maksamaan yli 1 000€/kk/lapsi karkkiin, vaatteisiin, meikkeihin, harrastuksiin yms...
Kommentit (31)
50€, josta laittaa 10€ säästöön. Eli käytännössä 40€. Lisäksi tekee isovanhemmilla pikkutöitä ja saa niistä palkkaa. Niitä summia en tiedä.
Meillä ei makseta kuukausi- tai viikkorahaa lainkaan. Lapsi saa synttäreinä ja jouluna rahaa lahjaksi (toki muutakin), ja niitä rahoja käyttää jos jotain ekstraa haluaa. Muuten me vanhemmat maksetaan kaikki.
Kotitöitä pitää tehdä, mutta niistä ei saa rahaa, koska no, ne vaan pitää tehdä. Haluamme opettaa siihen, että koti pidetään siistinä ja siitä ei erillistä palkkiota tule.
Nyt kaikki ajattelee, että onpa kurjaa elämää. Ei ole. Lapsella on puhelin, tietokone, Nintendo, saa harrastaa, pääsee huvipuistoihin ym., käydään kahdesti vuodessa matkoilla.
Lapsi ei halua ostaa kaupasta herkkuja joka arkipäivä. On poika, joten rahaa ei kulu meikkeihin tms. Olenkin miettinyt, että onko tytöillä sen vuoksi enemmän rahanmenoa? Kun ei tuo poika edes keksi mihin rahojaan käyttäisi.
40€. Lisäksi hyvistä koenumeroista ja kotitöistä saa extraa. Kympistä saa 10€ ja ysistä 5€. Tällä viikolla on hoitanut koiran lenkityksen melkein kokonaan ja tehnyt ruokaa, kun minä olen ollut sairaana ja mies työmatkalla. Saa näistä 15€ ylimääräistä.
Me vanhemmat maksamme kaiken mitä oikeasti tarvitaan. Vaatteet, hygieniatarvikkeet ja harrastusvälineet jne. Voidaan ostaa kalliimpaakin, jos se oikeasti miellyttää tai esim. ihonhoidossa sopii iholle parhaiten. Mutta kaiken mitä lapsi ei tarvitse, hän maksaa itse. Ylimääräiset vaatteet, kahvila- ja ravintolakäynnit ilman meitä vanhempia, jonkun hyväntuoksuisen saippuan jne.
Ei ole kuukausirahaa, mutta voi käyttää sijoitustensa tuottoja. Käytännössä tosin maksetaan kaikki tarpeellinen ja joskus tarpeetonkin harrastuksista elokuviin.
Vierailija kirjoitti:
50€, ostaa karkit meikit kirpparit mätöt tuolla. Lisää voi ansaita tekemällä kotitöitä.
No meillä tyttö on (toistaiseksi ainakin) ollut kyllä ahkera tekemään kotitöitä. Leipoo silloin tällöin leipää ja pullaa, vahtii pikkuveljiä (10 ja 7v) tarvittaessa, 7. luokan alettua on halunnut muutaman kerran tehdä koko perheelle ruokaa, samoin saattaa innostua lähimaastoon marja-aikaan poimimaan marjoja tai sieniä (oikeasti tunnistaa useamman ruokasienet ja poimii vain niitä)... Mutta mun mielestä kaiken kotityön jälkeenkin sellainen 200€/kk on ehdoton maksimi. Tyttö on vuosia ollut partiossa, sitä jatkaa edelleen. Siitä maksettavaa tulee vuotuisen jäsenmaksun sekä erilaisten tapahtumien/leirien osallistumismaksujen lisäksi, mutta aika halpaa verrattuna kallisiin harrastuksiin. Hevosia on hoitanut/ratsastanut pienestä pitäen mummolassa, äidilläni on "aina" ollut oma hevonen ja vanhempieni naapurin hevonen on myös hoidossa heillä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei makseta kuukausi- tai viikkorahaa lainkaan. Lapsi saa synttäreinä ja jouluna rahaa lahjaksi (toki muutakin), ja niitä rahoja käyttää jos jotain ekstraa haluaa. Muuten me vanhemmat maksetaan kaikki.
Kotitöitä pitää tehdä, mutta niistä ei saa rahaa, koska no, ne vaan pitää tehdä. Haluamme opettaa siihen, että koti pidetään siistinä ja siitä ei erillistä palkkiota tule.
Nyt kaikki ajattelee, että onpa kurjaa elämää. Ei ole. Lapsella on puhelin, tietokone, Nintendo, saa harrastaa, pääsee huvipuistoihin ym., käydään kahdesti vuodessa matkoilla.
Lapsi ei halua ostaa kaupasta herkkuja joka arkipäivä. On poika, joten rahaa ei kulu meikkeihin tms. Olenkin miettinyt, että onko tytöillä sen vuoksi enemmän rahanmenoa? Kun ei tuo poika edes keksi mihin rahojaan käyttäisi.
Joo en mäkään oman huoneen siivoamisesta maksa mitään ekstraa, koska se vaan pitää tehdä. Onneksi tyttö on perinyt siisteyskäsityksen ukiltaan, jolla koti aina tiptop siisti, vaikka on ollut leski jo pari vuotta. Ap
Vierailija kirjoitti:
^Tuon unohdin. Meilläkin maksetaan hyvästä koulumenestyksestä.
Erikoista, meillä menestyttiin yli ysin keskiarvolla ihan ilman mitään maksuja, viikko- tai kuukausirahaa ei olla myöskään annettu.
Vaikea uskoa, että kukaan teini saa käyttää tonnia kuukaudessa. Meillä on tuttavapiirissä enimmäkseen hyvätuloisia ihmisiä eikä kenenkään yläkoululaisen kuukausirahat ole mitään 50-60€ enempää. Meillä teinit saa joskus extraa juurikin ylimääräisistä kotitöistä (tietyt kuuluu tehdä muutenkin) ja hyvästä koulumenestyksestä. Lisäksi urheiluleireille ja ilman meitä vanhempia tapahtuville kisareissuille saavat ylimääräistä tarpeen mukaan.
Me vanhemmat maksetaan kaikki vaatteet, varusteet ja muut välttämättömyydet. Molemmat teinit on tyttöjä, joten kosmetiikkaan menee myös rahaa, mutta sekin menee meidän vanhempien pussista.
Tonnin kuukausirahalla sen teinin pitäisi sitten budjetoida ja maksaa kaikki kulunsa itse. En usko, että moni tuon ikäinen edes ymmärtää miten paljon kaikkeen menee rahaa. Ei siitä tonnista paljoa jäisi välttämättä huvitteluun, jos ensin maksetaan kaikki välttämättömyydet pois.
Meillä lapset sai vähän vanhempana 500 tai tonnin, mutta sen sai vain kerran vuodessa. Viikko- tai kuukausirahaa ei ollut. Eli jos maksatte tonnin, nijn maksuväli on vuosi eikä kuukausi.
Meillä ei makseta viikko- eikä kuukausirahaa. On saanut jo vuosia rahaa synttäreillä, jouluna ja isovanhemmilta välillä muuten vain. Nekin on oikeastaan kaikki säästössä, ei keksi mihin haluaisi rahaa käyttää. Poika kyseessä, inhoaa shoppailua, ei käy kahviloissa tai ravintoloissa kavereiden kanssa. Aikuiset maksavat siis hänelle kaiken, mutta se on helppoa koska ei pyydä koskaan mitään. Ja jos joskus haluaa käydä vaikka leffassa, sekin kyllä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei makseta viikko- eikä kuukausirahaa. On saanut jo vuosia rahaa synttäreillä, jouluna ja isovanhemmilta välillä muuten vain. Nekin on oikeastaan kaikki säästössä, ei keksi mihin haluaisi rahaa käyttää. Poika kyseessä, inhoaa shoppailua, ei käy kahviloissa tai ravintoloissa kavereiden kanssa. Aikuiset maksavat siis hänelle kaiken, mutta se on helppoa koska ei pyydä koskaan mitään. Ja jos joskus haluaa käydä vaikka leffassa, sekin kyllä maksetaan.
Lisäys: jos saisi, aivan maksimi olisi 50e/kk ja siitä pitäisi sitten maksaa leffat yms.
Annan lapsilleni kuukausitasolla 80-100 euroa omaa rahaa. Nuorempi saa kerran viikossa 20 euroa. Vanhemmalle annan aina muutaman euron parin päivän välein. Lisäksi saavat lisää jos tekevät ylimääräisiä kotihommia.
Omista rahoistaan maksavat kaiken ns. ylimääräisen mitä haluavat eli ostan kyllä heille kaiken mitä tarvitsevat mutta omista menee sitten ne mitä haluavat lisäksi. Ovat aivan erilaisia rahankäyttäjiä. Nuoremmalle jää viikkorahasta säästöön, vanhemmalla raha polttaa näpeissä ja kaikki menee mitä tulee. Siksi säännöstelen sitä ettei koko viikkoraha mene yhdessä päivässä.
Mulla menee kyllä paljon näihin viikkorahoihin (kuukaudessa jopa 200 euroa) ja lasten toinen vanhempi (vuoroviikko) ottaa niistä omiin kuluihinsa myös. Ilmeisesti hän ajattelee niin että jos lapsi haluaa kaupasta vaikka jonkun herkun, se maksetaan lapsen rahoilla = minun maksamallani viikkorahalla. Se mua kyllä ärsyttää.
Minä olen totaaliyh, annan 13-v pojalle aina rahaa, kun perustelee mihin tarvitsee. En ole laskenut paljonko siitä kertyy. Isoveli 16-v saa samalla periaatteella. Osaavat perustella, eivät käytä turhaan. Tekevät itsenäisesti kotitöitä ja pesevät/imuroivat minun autoa. Tietysti maksan siitäkin. Olen tähän kiitollinen!
Olen laittanut lasten syntymästä asti tonnin kummankin säästötilille. Saavat sitten kumpikin 216 000 € täysi-ikäiseksi tullessaan. Siinä kiva pesämuna opiskeluihin, kun voi ostaa oman kämpän, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
50€, ostaa karkit meikit kirpparit mätöt tuolla. Lisää voi ansaita tekemällä kotitöitä.
Saako isä kotitöistä' rahaa, saako äiti? EI kotitöistä kuulu maksaa! Se on kaikkien koti ja kaikki tekee hommia kykyjensä mukaan!
Olen ottanut vain 50€/kk, sen he yleensä saavat kasaan keräämällä pulloja. Oppivat siinä samalla, että mikään ei ole ilmaista.