Kaikkein pienipalkkaisimpien verotus kiristyy, muilla kevenee
Veronmaksajien keskusliiton diagrammi kertoo mitä persuhallitus käytännössä sai aikaan:
Kiitos ihan vi*sti
T. tärkeän ja surkeasti palkatun työn tekijä.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pienipalkkaiselta pois 30e
Keskipalkkaiselle lisää 200e
Suurituloiselle lisää 2000e
Ja ennen kuin joku ehtii kehua kuinka kiva on saada lisää rahaa, niin veronkevennys ei ole palkankorotus. Verojen kevennys näkyy palvelujen laadun laskemisena. (Koulutus, terveydenhuolto, tiestö, maanpuolustus jne)
tämän takia euromääräinen tasavero olisi ainoa reilu tapa toimia. Kaikki maksaa saman verran, katsotaan sitten mihin se riittää.
Köyhän koulunkäynti maksaa saman verran kuin rikkaan.
Ja se on nähty että pummit ovat kiittämättömiä. Verotusaste yli 50% ja porukka ulisee kuinka varakkaat eivät osallistu.
Jep. "Verotusaste yli 50% ja porukka ulisee kuinka varakkaat eivät osallistu."
Tätä olen ihmetellyt. Miten ihmeessä eivät muka osallistu? He maksavat tämän yhteiskunnan tarjoamat palvelut. He, ja yritykset jotka maksavat tuloksestaan verot Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Se on oikein, veroprogressio on liian jyrkkä, pitäisi siirtyä tasaveroon.
Itse sanoisin että sen tasaveronkin pitäisi olla euromääräinen
Ne hyvin tienaavat tekee töitä sen rahansa eteen, ja maksavat silti edelleen veroja euromääräisesti enemmän, vaikka vähän helpotusta olisikin tulossa. Tulot voi olla vaikkapa 100 000 vuodessa, meneekö siitä 40t - 50t veroihin? Susanne Innes-Stubb ennen pressakuvioita oli hissiyhtiö Koneella työssä, jossa hänen palkka oli noin 500 000 vuodessa. Hän maksoi pelkkinä veroina yli 250 000 euroa vuodessa.
Moraalikysymys sekin on, kuinka paljon voi hyvätuloiselta ottaa, kun jo nyt otetaan aika roimasti. Hän tekee varmaankin aika vaativaa työtä, pitkiä päiviä sen palkkansa eteen. Joissain ammateissa vapaata ei käytännössä ole lainkaan. Ja sillä työnteollaan se hyvätuloinen maksaa sun, mun ja naapurinkin työttömyyskorvauksen, kelataksit, toimeentulotuen ja asumisen. Varmaan paljon muutakin. Riippuu tietty miten hyvätuloinen on.
Eikö se riitä? Saa maksaa monen muun oleilun, kun tekee kovasti töitä? Yhteiskunnan moraalikysymys, toden totta. Suurin osa köyhemmästä väestä vihaa silmät leiskuen näitä hyväosaisia, vaikka he maksavat ihan kaikki köyhempienkin palvelut.
Kuinka paljon niiden nettoveronmaksajien täytyy maksaa, että riittää? Että se loputon rutina lakkaa? Minä en ole hyvätuloinen itsekään, mutta en käsitä, miten niitä jotka veronsa tänne maksavat, vihataan niin paljon. Suomalaisen perisynti se kateus?
Toisaalta; useimmat hyvätuloiset maksaa veroja jopa mielellään. Tästä oli joku tutkimus vaalien alla, miten mikäkin tuloryhmä olisi valmis valtion taloutta paikkaamaan. Hyvätuloiset olivat valmiita nostamaan omaa veroprosenttiaan jos sillä paikataan valtiontaloutta. Siis vielä sen päälle, että jo nyt maksavat älyttömiä summia valtiolle. Ehkä heillä se moraalikysymys on se, menisikö se lisävero oikeasti valtion vajeeseen, vai keksiikö seuraava hallitus taas jonkun uuden menoerän, velkaa ei lyhennetäkään ja tulos onkin plusmiinus nolla.