Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset käyttävät liian pieniä vaatteita?

Vierailija
26.08.2025 |

Olen lukenut palstalta kuinka naiset bmi:llä 24-25 sanoo käyttävänsä kokoa xs-s. Nainen siis hipoo ylipainoa ja sanoo käyttävänsä extra small (erittäin pieniä) vaatteita. Tietenkin syy on erittäin joustaviasa trikoovaatteissa. Mutta minä myös käytän näitä samaisia urheiluvaatteita koossa xs-s ja minun bmi on 19. Onko jotkut oikeasti niin sokeutunut omalle koolleen, ja siksi kiskoo päälleen nuo erittäin pienet vaatteet, koska ne mahtuu elastaanin vuoksi? Eivätkö he uskaalla myöntää itselleen, että se koko L olisi oikeasti sopivampi? Joskus myös huomaa kaupassa vaatteita sovittaessa, että joku aiempi sovittaja on venyttänyt vaatteen aiva muodottomaksi - ja tämä on ikävää erityisesti verkkokaupasta tilattaessa. 

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteen kokolapun saa leikattua saksilla pois alle 10 sekunnissa. Tärkeintä on se, että vaate istuu hyvin eli se päällä voi halata itseään kunnolla ja mennä vaate päällä kyykkyyn ilman, että kiristää ja saumat ratkeilesivat.

Vierailija
42/55 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä vaatteita on alen vaaterekit täynnä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun BMI on 20 ja käytän kokoa L. En ymmärrä miten S koko voisi mahtua isommalle...

Miten voi olla? Jos olet esim 166cm painat vain 55kg. Tämän kokoinen nainen on useimmiten kokoa S. Viihdytkö siis vain löysissä vaatteissa, vai onko sinulla kehonkuvaan liittyviä ongelmia? En voi uskoa että olet kokoa L. 

Helposti. Olen 174 cm pitkä ja painan 58,4 kg. Vaikka olen hoikka, olen pitkä ja luuston rakenne on isohko. Eli en todellakaan ole kokoa S, enkä edes M.

Vierailija
44/55 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 166 cm ja 68 kiloa painava. Treenaan aika paljon kuten olen tehnyt koko elämäni sekä olen vartalomallilta kapea vaikkakin lihaksikas. Käytän myös urheiluvaatteita ja juuri niitä elastaanista tehtyjä vaatteita. Vaatteista käytän yleisesti kokoja XS ja S. Useilla valmistajilla on keskenään ihan erilaiset mitoitukset ja yhden valmistajan XS on kuin nukenkoko - vastaa varmaan kooltaan mitä pitääkin - ja osalla se on juuri sopiva. 

Mulla on myös syystakki kokoa XS (Vero Moda) jota käytän varmaan kymmenettä vuotta ja se ei jousta mihinkään. Yksi collegepusero koossa XS taas oli aivan liian pieni ja välillä koko S taas on todella väljä eikä riipu edes mallista. 

En kyllä sinänsä pidä vaatteiden ostamisesta, koska sopiva koko voi olla jotain XS:n ja M:n väliltä. Yksi kiinalainen puuvillamekkokin mulla on kokoa XL ja se on ihan sopiva. 

Mulla ei edes näy nykyään painonmuutokset niinkään vaa'alla vaan enemm

Millonkahan naiset tajuaa, että 68 kg painoisena sä et millään fysiikan lailla ole kokoa XS (extra small :D). Kyllä se L-XL on tuossa painossa lähempänä, mutta eivät halua sitä itselleen myöntää.

Vierailija
45/55 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun BMI on 20 ja käytän kokoa L. En ymmärrä miten S koko voisi mahtua isommalle...

Miten voi olla? Jos olet esim 166cm painat vain 55kg. Tämän kokoinen nainen on useimmiten kokoa S. Viihdytkö siis vain löysissä vaatteissa, vai onko sinulla kehonkuvaan liittyviä ongelmia? En voi uskoa että olet kokoa L. 

Mä käytin kokoa 42/44 mitoilla 171/60. Kun painoin 51kg, käytin kokoa 38. Nää mitta-asiat ovat todella riippuvaisia ruumiinrakenteesta. 

Vierailija
46/55 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla makkarat pursuaa kun liian pienet vaatteet. 

Vierailija
47/55 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun alavartalo on kokoa L-XL, ylävartalo S-M. Ei ole leveillä hartioilla tai isoilla rinnoilla meiläläistä paiskattu. 

Vierailija
48/55 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes sama ihminen samanpainoisena ei välttämättä ole aina samankokoinen. Lihas todella on rasvakudosta tiiviimpää ja BMI 24-25 on vielä hyvinkin solakka, jos lihasta on suhteessa reilusti. Trikoo antaa anteeksi sen, ettei naisten vaatteita yleensä suunnitella esimerkiksi muhkeita käsilihaksia silmälläpitäen.

Vierailija
49/55 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos ihmisillä on edes jotain päällään. Monilla ei ole varaa talvivaatteisiin kun kesävaatteissa kuljetaan tälläisillä pakkasilla. Oletteko kiinnittäneet huomiota kuinka huonot kengät ihmisillä on? junassa sen huomaa hyvin ja ovat ilmeisesti ihan työssäkäyviä kun ruuhka-aikana ovat liikkeellä. Likaisilla kesäkengillä liikkuvat useimmat. raksamiehet saa työn puolesta turvakengät niin heillä sitten ei ole hätää.  Säälittävää.

Vierailija
50/55 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Millonkahan naiset tajuaa, että 68 kg painoisena sä et millään fysiikan lailla ole kokoa XS (extra small :D). Kyllä se L-XL on tuossa painossa lähempänä, mutta eivät halua sitä itselleen myöntää."

Olisko tuo kuitenkin fysiikan lakeja enemmän kiinni siitä, että xs on nimitys tietynkokoisille vaatteille ja tämä nimitys on suuntaa antava, vaikka vaihteleekin eri merkkien välillä? Vai oletko autisti joka ei kykene muuhun kuin sanojen kirjaimelliseen tulkintaan?

Vierailija
51/55 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän kokoa XS yläosista S alaosista ja olen 172/63, eli BMI jotain 21. Olen koko elämäni treenannut melko raskaasta ja ns. tiivis, vaikkei BMI ole pieni. Siskoni taas on lähes samoissa mitoissa, mutta ei ole juurikaan treenannut ja käyttää M/L kokoa. Rasvaprosentti voi vaikuttaa merkittävästi ja varmasti jopa BMI 24 voi timmi ja lyhyt mahtua kokoon XS/S.

Vierailija
52/55 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ne geenit (eli missä paino on) ja kehonkoostumus. On todellakin aivan eri asia, onko bmi 24 rasvaprosentti 20 vai 30. Eikä salilla käymättömät ihmiset tunnu hahmottavan, miltä lihas näyttää ja tuntuu: ei tarvitse olla mikään körmy jos on lihaksikas ja rasvaton. Lisäksi vielä eriparisuus: itselläni paidat on aina vähintään kokoa pienemmät kuin alaosat.

Vierailija
53/55 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun ne geenit (eli missä paino on) ja kehonkoostumus. On todellakin aivan eri asia, onko bmi 24 rasvaprosentti 20 vai 30. Eikä salilla käymättömät ihmiset tunnu hahmottavan, miltä lihas näyttää ja tuntuu: ei tarvitse olla mikään körmy jos on lihaksikas ja rasvaton. Lisäksi vielä eriparisuus: itselläni paidat on aina vähintään kokoa pienemmät kuin alaosat.

Se ei vain mene joillekin kaaliin ettei kaikki naiset istu iltoja suklaalevyn kanssa katsomassat tempteissön ailändiä vaan monet treenaavat ja syövät nälän mukaan ihan vain elääkseen. Silloin se 70 kilon kroppakin mahtuu aivan hyvin vaikka minkälaisiin vaatteisiin eikä tee tiukkaakaan.  

Vierailija
54/55 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän kokoa XS yläosista S alaosista ja olen 172/63, eli BMI jotain 21. Olen koko elämäni treenannut melko raskaasta ja ns. tiivis, vaikkei BMI ole pieni. Siskoni taas on lähes samoissa mitoissa, mutta ei ole juurikaan treenannut ja käyttää M/L kokoa. Rasvaprosentti voi vaikuttaa merkittävästi ja varmasti jopa BMI 24 voi timmi ja lyhyt mahtua kokoon XS/S.

Miten sä mahdut noihin vaatteisiin noin pitkänä? Eikö hihat ja lahkeet ole liian lyhyet?

Vierailija
55/55 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Millonkahan naiset tajuaa, että 68 kg painoisena sä et millään fysiikan lailla ole kokoa XS (extra small :D). Kyllä se L-XL on tuossa painossa lähempänä, mutta eivät halua sitä itselleen myöntää."

Olisko tuo kuitenkin fysiikan lakeja enemmän kiinni siitä, että xs on nimitys tietynkokoisille vaatteille ja tämä nimitys on suuntaa antava, vaikka vaihteleekin eri merkkien välillä? Vai oletko autisti joka ei kykene muuhun kuin sanojen kirjaimelliseen tulkintaan?

Lihavien ulinaa, älkää XL kokoiset väkisin tunkeko itseänne XS- koon vaatteisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä