Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset käyttävät liian pieniä vaatteita?

Vierailija
26.08.2025 |

Olen lukenut palstalta kuinka naiset bmi:llä 24-25 sanoo käyttävänsä kokoa xs-s. Nainen siis hipoo ylipainoa ja sanoo käyttävänsä extra small (erittäin pieniä) vaatteita. Tietenkin syy on erittäin joustaviasa trikoovaatteissa. Mutta minä myös käytän näitä samaisia urheiluvaatteita koossa xs-s ja minun bmi on 19. Onko jotkut oikeasti niin sokeutunut omalle koolleen, ja siksi kiskoo päälleen nuo erittäin pienet vaatteet, koska ne mahtuu elastaanin vuoksi? Eivätkö he uskaalla myöntää itselleen, että se koko L olisi oikeasti sopivampi? Joskus myös huomaa kaupassa vaatteita sovittaessa, että joku aiempi sovittaja on venyttänyt vaatteen aiva muodottomaksi - ja tämä on ikävää erityisesti verkkokaupasta tilattaessa. 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 166 cm ja 68 kiloa painava. Treenaan aika paljon kuten olen tehnyt koko elämäni sekä olen vartalomallilta kapea vaikkakin lihaksikas. Käytän myös urheiluvaatteita ja juuri niitä elastaanista tehtyjä vaatteita. Vaatteista käytän yleisesti kokoja XS ja S. Useilla valmistajilla on keskenään ihan erilaiset mitoitukset ja yhden valmistajan XS on kuin nukenkoko - vastaa varmaan kooltaan mitä pitääkin - ja osalla se on juuri sopiva. 

Mulla on myös syystakki kokoa XS (Vero Moda) jota käytän varmaan kymmenettä vuotta ja se ei jousta mihinkään. Yksi collegepusero koossa XS taas oli aivan liian pieni ja välillä koko S taas on todella väljä eikä riipu edes mallista. 

En kyllä sinänsä pidä vaatteiden ostamisesta, koska sopiva koko voi olla jotain XS:n ja M:n väliltä. Yksi kiinalainen puuvillamekkokin mulla on kokoa XL ja se on ihan sopiva. 

Mulla ei edes näy nykyään painonmuutokset niinkään vaa'alla vaan enemmän sen näkee silmillä ja mittanauhalla. Olen sitä kehotyyppiä joka saa helposti lihasta, mutta myös lihon helposti jos liikunta jää vaikka sairausjakson takia. Sitten kun pääsen liikkumaan liikun kovaa ja olen tehnyt myös raskaita töitäkin (mm. rakennusala). 

Vierailija
22/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa ostaa uusia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ollessani 169 cm ja 54 kg olin hoikka, mutta silti housuissa ihan pienin oli koko L, muuten oli lyhyet. Paidat sitten saattoi olla M, koska selkä on lyhyt.

Työkaveri taas on jotain 155 cm ja pyöreä, hänelle menee ihan hyvin S-koon vaatteet, eikä näytä liian pieniltä, housuja ostaa lasten osastoltakin, kun ovat edullisempia. Hän mahtuu aivan hyvin työpaikan S-koon hameeseen ja minulla jopa XL kinnaa lantiolta, vaikka minua pidetään "tosi hoikkana". Itse olen lanteikas ja hän "tasapaksu". 

Todella, todella oudon malliselta kuulostat?

Mä olen 175cm ja tolla bmi:llä XS-kokoiset vaatteetkin on ollut joskus vähän isoja. Useimmiten kuitenkin se XS sopinut.

Vierailija
24/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö liian pientä kokoa olevissa vaatteissa kulkevat tajua näyttävänsä lihavammilta kuin ovatkaan?

Vierailija
25/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tällaisen ihmisen. Hänen trikoovaatteensa jopa repeilevät saumoista ja esimerkiksi olkasaumat ovat hartian keskellä eikä olkapäällä. Nykii myös paitojaan koko paitojaan alemmas, kun ne pienuuttaan nousevat vyötäröllä. Mielestäni hänen kokonsa on L, mutta hän käyttää koon S vaatteita.

Kysyin kerran kun sauma rikkoontui, että miksi hän käyttää liian pieniä vaatteita. Kertoi, että haluaa haastaa näkemystä siitä miten vähän rehevämmän ihmisen kuuluu pukeutua. Että siksi haluaa käyttää paljastavia vaatteita ja vaatteita joissa mm. rintsikat vilkkuvat. Koska jokainen saa toki pukeutua kuten haluaa, en kysellyt enempää, mutta jäin kyllä miettimään, että löytyisihän niitä paljasteluvaatteita L koossakin. Että eikö se ole enemmän vaatteen mallista kuin koosta kiinni. Mutta ilmeisesti hän haluaa edistää näkemystä, jossa elastaani pingottuu läpinäkyväksi ja jossa paljastetaan myös jokainen selkämakkara.

Oikea, muita ihmisiä liikuttava, ongelmahan tämä on vasta sitten kun näitä muodottomaksi venyneitä vaatteita kauppaa nettikirpparilla koon s vaatteina.

Vierailija
26/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteen kaavoituksella ja koolla ei ole mitään tekemistä BMI:n kanssa. Kaavoituksella henkilön pitiudella on suurempi merkitys, kuin leveydellä.

Esim. jos jonkun henkilön pituus on 178vm ja BMI on 19, niin sopivampi koko löytyy L, kuin XS tai S. 

Ap. todennäköinen pituus on alle 160cm eli keskim. lyhyempi. 

Vierailija
27/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus sitä ihmettelee kun joillakin on niin kireitä paitoja että joka ikinen kylki- ja vatsamakkara näkyy.

Se on taas enemmän mallista kiinni, kuin koosta. Ja sopivaan kokoon taas vaikuttaa henkilön pituus ja sen jälkeen leveys, jotta vaate istuu päälle. 

Vierailija
28/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 166 cm ja 68 kiloa painava. Treenaan aika paljon kuten olen tehnyt koko elämäni sekä olen vartalomallilta kapea vaikkakin lihaksikas. Käytän myös urheiluvaatteita ja juuri niitä elastaanista tehtyjä vaatteita. Vaatteista käytän yleisesti kokoja XS ja S. Useilla valmistajilla on keskenään ihan erilaiset mitoitukset ja yhden valmistajan XS on kuin nukenkoko - vastaa varmaan kooltaan mitä pitääkin - ja osalla se on juuri sopiva. 

Mulla on myös syystakki kokoa XS (Vero Moda) jota käytän varmaan kymmenettä vuotta ja se ei jousta mihinkään. Yksi collegepusero koossa XS taas oli aivan liian pieni ja välillä koko S taas on todella väljä eikä riipu edes mallista. 

En kyllä sinänsä pidä vaatteiden ostamisesta, koska sopiva koko voi olla jotain XS:n ja M:n väliltä. Yksi kiinalainen puuvillamekkokin mulla on kokoa XL ja se on ihan sopiva. 

Mulla ei edes näy nykyään painonmuutokset niinkään vaa'alla vaan enemm

Mutta sinunhan bmi on 25. Olet siis malliesimerkki aloitukseen. 

Vierailija
29/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

176 cm/67 kg ja M on tavallisin koko. Joskus jopa L, jos koko on pieni.

Vierailija
30/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteen kaavoituksella ja koolla ei ole mitään tekemistä BMI:n kanssa. Kaavoituksella henkilön pitiudella on suurempi merkitys, kuin leveydellä.

Esim. jos jonkun henkilön pituus on 178vm ja BMI on 19, niin sopivampi koko löytyy L, kuin XS tai S. 

L-kokoiset on jättimäisiä minulle 175 senttiselle, roikkuvat päällä 

Vierailija
31/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ollessani 169 cm ja 54 kg olin hoikka, mutta silti housuissa ihan pienin oli koko L, muuten oli lyhyet. Paidat sitten saattoi olla M, koska selkä on lyhyt.

Työkaveri taas on jotain 155 cm ja pyöreä, hänelle menee ihan hyvin S-koon vaatteet, eikä näytä liian pieniltä, housuja ostaa lasten osastoltakin, kun ovat edullisempia. Hän mahtuu aivan hyvin työpaikan S-koon hameeseen ja minulla jopa XL kinnaa lantiolta, vaikka minua pidetään "tosi hoikkana". Itse olen lanteikas ja hän "tasapaksu". 

Todella, todella oudon malliselta kuulostat?

Mä olen 175cm ja tolla bmi:llä XS-kokoiset vaatteetkin on ollut joskus vähän isoja. Useimmiten kuitenkin se XS sopinut.

Kuulostaa oudolta, jos olet 175cm pitkä ja käytät xs vaatteita. Riittääkö housuissa lahkeem pituus tai paidassa hihan pituus, kun

Mitähän outoa tuossa on? Mallit on tuon pituisia ja käyttävät esim. nettikauppojen tuotekuvissa yleensä juurikin XS/S-kokoa. Sofia Ruutu oli laittanut tänään Tiseen myyntiin vaatteitaan, hän on 172cm ja hoikka, myytävänä olevat vaatteet lähinnä kokoa XS.

Vierailija
32/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne L vs. S-kokojen lahkeiden ja hihan pituudet eroa monella sentillä toisistaan, ympäryksessä ne erot on. L-koko on iso eli leveä, ei pitkä.

Vierailija
33/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tosi lyhyt ja paksu (155/65), kaikki läski lähinnä keskivartalossa ja yläkropassa. Nuorena olin alle 50 kg ja käytin vaatteita XS / S. Muistan ku ostin bleiserin koossa 32, 34 oli valtava. Nyt ei mee 40 kiinni.

Useimmissa merkeissä mulle menee nykyään M tai L. Joskus L-koko on siitä hankala varsinkin takeissa, kun vyötärö menee liian alas tai puseroissa olkalinja valuu tai kainalon alle jää liikaa kangasta.. Kaikki takit ja housut vien lyhennettäväksi hihoista ja lahkeista.

Ei tän kokoisille ja mallisille käy perusvaatteet. Siksi olen usein joko liian pienissä tai liian säkkimäisissä. Jos olis rahaa niin teettäisin kaikki vaatteet ompelijalla.

Vierailija
34/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sortunut käyttämään liian pieniä farkkuja. Liian pienet vaatteet eivät ole edes terveydelle hyväksi. 

Vierailija
35/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiedät, että ihmiset ovat erikokoisina myös eri kokoja olivatpa he ylipainoisia tai eivät?

Vierailija
36/42 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikun just toisinpäin :D Pituudella ei ole vaatteissa juurikaan merkitystä. En mä muutu L-kokoiseksi vaikka olen 175 cm pitkä, koska olen hoikka ja sirorakenteinen. Vaatteissa koon kasvaminen tarkoittaa lähinnä leveyden lisäämistä. Mun vaatekoko on S tai M, joskus jopa XS.

Vierailija
37/42 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kireät vaatteet näyttävät aina paremmalta naisen päällä, riippumatta minkä kokoinen se on!

Vierailija
38/42 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo varaa ostaa uusia vaatteita ja painoa tulee se 5kg per vuosi lisää.

t työtön mamma

Vierailija
39/42 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy on varmaan siinä että ihmiset ovat läskistyneet viime vuosina. Ruoka on liian halpaa ja liikkuminen ei kiinnosta kaljaa litkivää kansaa. 

Se, mitä on tapahtunut viime aikoina on koronavuodet. Ihmisillä ei ollut entiseen tapaan tarvetta lähteä liikkeelle kotoa, kun oli etätyöt ja -opinnot ja ruokakin ehkä tilattiin kotiin. Tutut liikuntapaikat olivat kiinni ja ryhmät tauolla. Kaikki eivät silloin osanneet muuttaa rutiineitaan sellaiseksi, että erilaisista rajoituksista huolimatta tulee liikuttua tarpeeksi ja muutenkin pidettyä huolta yleiskunnosta.

Osalle on jäänyt ehkä koronavuosiet rutiinit päälle, eivätkä he osaa enää palata aiempaan liikunnallisempaan elämäntapaan.

Vierailija
40/42 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies kuuluu tähän kastiin, katsoin sen boksereita pyykkinarulla kun vyötärönauha oli vääntynyt kaksinkerroin pysyvästi. Mainitsin että pitäskö ostaa vähän isommat bokserit niin ei rullautuisi vyörätö, vastaus oli että en mä mitään xl kokoa ala ostamaan. Niinpä, ihan selvästi se olisi oikea koko mutta ei halua ostaa koska se kirjainyhdistelmä ei ole miellyttävä siinä lapussa.