Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muusikot tulee häviämään kokonaan, kun tekoäly korvaa lopulta ne.

Vierailija
26.08.2025 |

Tekoäly tuottaa jokaiselle sellaista musiikkia jota haluaa kuunnella, joten muusikoille ei ole enää tarvetta. Sama tulee tapahtumaan elokuvien kohdalla, joten näyttelijätkin tulee lopulta katoamaan.

Kommentit (197)

Vierailija
41/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyn luoma kirjallisuus on vain  lukijan ajan ryöstöä ja rahojen huijaamista .

Vierailija
42/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soundissa oli joskus teksti siitä, miten joku laittoi tekoälyn jäljittelemään AC/DC:n tyyliä. Lopputulos on aika humoristinen, ihan oikeaan suuntaan osoittava mutta toisaalta taas ei.

https://www.soundi.fi/uutiset/tekoaly-valjastettiin-kyhaamaan-nakemykse…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoälykö sitten lähtee keikallekin niitä biisejä esittämään?

No periaatteessa sitähän DJ:t, nuo nykyajan starat, tekevät eli miksaavat muiden tekemästä ja luomasta "omaa" musaansa. Typerä kansa maksaa isot lipputulot nähdäkseen tietsikkanörtin tuuttaamalla läppäriltä muiden kehittämien biisien sekamiksauksia.

Vierailija
44/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tekoäly tulee vaikuttamaan aivan valtavasti luovienkin alojen töihin. Enpä olisi itse uskonut, että ihan ensimmäisten joukossa AI korvaa graafiset suunnittelijat ja (kaupallisen alan) taiteilijat. Kukaan ei maksa enää aiemmin hyvinkin kalliista kansikuvataiteesta tai logoista juuri mitään, koska tekoäly tekee sata ehdotelmaa käytännössä ilmaiseksi joista valita ja muokata (tekoälyllä) mieleisensä. Musiikkibisneksessä aivan varmasti sama suuntaus, joskin voihan niille keikoille vielä tarvita jotain risupartoja poseeraamaan.

Vierailija
45/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Live-esiintymiset ovat suosittuja. Harva jaksaa katsoa AI-robotteja muusikoiden ja laulajien sijaan lavalla. Ainakaan pelkästään sellaisia.

Elokuvia saatetaan jatkossa tehdä paljolti AI-voimin. Mutta on sielläkin teatteri ym., joita ei robotit voi korvata.

Moni olisi halunnut nähdä kirjan katoamisen, ja osa varmaan olettikin, että paperikirjat katoaisivat ääni- yms. kirjojen myötä, mutta eivät katoa nekään, koska perinteinen kirja on huippusuosittu edelleen. 

Vierailija
46/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soundissa oli joskus teksti siitä, miten joku laittoi tekoälyn jäljittelemään AC/DC:n tyyliä. Lopputulos on aika humoristinen, ihan oikeaan suuntaan osoittava mutta toisaalta taas ei.

https://www.soundi.fi/uutiset/tekoaly-valjastettiin-kyhaamaan-nakemykse…

Tulokset paranevat eksponentiaalista vauhtia, ja ovat varmasti jo nyt aivan eri luokkaa kuin tuon artikkelin kirjoittamisen aikoihin.

Vierailija
47/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun osa haluaa tehdä itse musiikkia...

Ja loppujenlopuksi...musiikki kuten mikä tahansa taide on pohjimmiltaan ihmisen itseilmaisua,tekoälymusikki voi olla huvittavaa ja hauskaa mutta ei tyydytä aitoa musiikinnälkää..

Vierailija
48/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly on ollut keskuudessamme vasta muutaman vuoden ja jo nyt se korvaa monen alan työntekijät. Miettikää mitä se on 5 vuoden kuluttua.

Vierailija
49/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muusikon jos jonkun työ säilyy tulevaisuudessakin. Soittotaitoisen, oikean muusikon.

Kaikki ovat onnellisia kun ne kitaraa rämpyttävät pitkätukat saadaan oikeisiin töihin ja tekoäly tekee parempaa musiikkia heille.

Kaikki tarkoittaa tässä yhteydessä palstan peräkammaripoikaa, joka on kateellinen muusikoille.

Tämä peräkammarinpoika on itsekin muusikko ja ymmärtää hyvin mihin suuntaan olemme menossa. Muutama kaveri vielä elättää itsensä keikkailemalla, mutta kädestä suuhun elävät vaikka jonkin tasoisia julkkiksia ovatkin. Ravintola- sekä musiikkiala on murroksessa vaikka moni ei sitä halua myöntää. Onneksi itse sentään kävi koulut loppuun, joten voi elättää itsensä ihan oikeilla töillä.

Mun tuntemillani muusikoilla on kyllä myös esimerkiksi musiikkipedagogin paperit, mikä laventaa jo aika paljon työmahdollisuuksia. Mutta itseoppineilla humpan veivaajilla ei varmastikaan töitä kohta enää ole.

Vierailija
50/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin haluan kuunnella lähtökohtaisesti ihmisen tekemää musiikkia,tekoälytouhulla ei ole mulle pointtia.

Vierailija
51/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tekoäly soittaisi esim. viulua, akustista kitaraa,huilua, tai trumpettia ?

Vierailija
52/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos muusikko pystyy elättämään itsensä musiikilla, mutta nämä taiteilijat saisivat jo lopettaa tukieurojen perään ruikuttamisen. Surullista että jopa Suomen kärkinäyttelijät ovat nyt työttömiä, kun valtion tuet lakkautettiin. Jos kansa ei ole itse valmis maksamaan suomalaisesta viihteestä, on kysyttävä onko se koskaan edes ollut tukemisen arvoista.

Vierailija
53/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin haluan kuunnella lähtökohtaisesti ihmisen tekemää musiikkia,tekoälytouhulla ei ole mulle pointtia.

Jossakin kohtaa (kenties jo nyt) et pysty mitenkään erottamaan onko musiikki ihmisen vai AI:n luomaa.

Vierailija
54/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä jos muusikko pystyy elättämään itsensä musiikilla, mutta nämä taiteilijat saisivat jo lopettaa tukieurojen perään ruikuttamisen. Surullista että jopa Suomen kärkinäyttelijät ovat nyt työttömiä, kun valtion tuet lakkautettiin. Jos kansa ei ole itse valmis maksamaan suomalaisesta viihteestä, on kysyttävä onko se koskaan edes ollut tukemisen arvoista.

Eikö samalla logiikalla pitäisi poistaa lapsilisät? Eivät lapset ole tekemisen arvoisia, jos toisten pitää niistä maksaa. Sama juttu koulutuksen ja terveydenhuollon kanssa. Aika nihilistinen käsitys yhteiskunnasta.

Vierailija
55/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule. Livemusiikille ja oikeille albumeille tulee aina olemaan kysyntää aivan kuten tauluille on yhä kysyntää. Eihän kaikki seinätaide ole jotain sielutonta Ikea-printtiä, vaikka se yleistä onkin. 

Vierailija
56/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs se konkreettisesti on minkä tämä tekoäly korvaa? Onko viulistirobotti Tsaikovskia vetämässä vai ehkä kitaristibotti läppärissä? Mitä ne sitten tekee?

Vierailija
57/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö samalla logiikalla pitäisi poistaa lapsilisät? Eivät lapset ole tekemisen arvoisia, jos toisten pitää niistä maksaa. Sama juttu koulutuksen ja terveydenhuollon kanssa. Aika nihilistinen käsitys yhteiskunnasta.

Miten sait lapsilistä yhdistettyä tähän aiheeseen? Taiteilijoilla on kyllä alhainen älykkyys ja ymmärrys asioista..

Vierailija
58/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kuuntelisi teloälyn tuottamaa musiikkia, katsoisi elokuvia tai lukisi kirjoja. Musta on just hienoa ihastella jonkun persoonaan luomaa tarinaa, ottaa selvää mikä inspiroi häntä jne. 

Vierailija
59/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metallimusiikin ystävänä nauran tälle ääneen. Oikeat musiikin ystävät tukevat oikeita bändejä ja heidän toimintaansa. Käyvät paikallisbändien keikoilla ja ostavat merchiä. Tukevat tuttujen bändejä käymällä keikoilla, ostamalla cd:itä yms.

AI on vahvasti bännilistalla oikeiden taiteenystävien keskuudessa. Kapitalistipossut menkööt muualle.

Vierailija
60/197 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä kuuntelisi teloälyn tuottamaa musiikkia, katsoisi elokuvia tai lukisi kirjoja. Musta on just hienoa ihastella jonkun persoonaan luomaa tarinaa, ottaa selvää mikä inspiroi häntä jne. 

Voit kokeilla itse vaikka sonauto.ai sivustolla, miten napinpainalluksella saa "tehtyä" musiikkia, jota ei oikeasti erota suurimmasta osasta radion tarjontaa. Eniten säälittää nämä, jotka kokevat että HE tekivät jotain, kun kirjoittivat parit promptit, painoivat nappia josta sitten tuli kuva, biisi tai mitä ikinä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan