Parvekepinaattia valtavasti, mitä teen ruuaksi?
Minulla on aivan valtavasti parvekkeella kasvatettua pinaattia. Ovat oikein herkullisen näköisiä isoja lehtiä. En vaan keksi muuta ruokaa kuin salaatin. Siihen niitä on vallan liikaa.
Olisiko joku ihana, joka vinkkaisit hyviä pinaattiruokia? Sellaisia joita teinienkin on helppo syödä. Pinaattivelli on heidän herkku, mutta ei tästä taida sitä tulla?
Kiitos!
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Jos pidät valkosipulista, niin tässäpä minun herkkuni Espanjasta:
Espinacas al ajillo pinaattia valkosipulilla:
Ainekset (23 hengelle)
300400 g tuoretta pinaattia (tai pakastepinaattia)
34 valkosipulinkynttä
34 rkl oliiviöljyä
suolaa
(halutessa ripaus chilihiutaleita tai muskottia)
Valmistus
Kuumenna oliiviöljy pannulla.
Lisää viipaloidut valkosipulinkynnet ja kuullota kevyesti, mutta älä anna palaa.
Lisää pinaatti (tuore pinaatti pienissä erissä, pakaste sellaisenaan).
Kypsennä sekoitellen, kunnes pinaatti on juuri pehmennyt ja neste haihtunut.
Mausta suolalla ja halutessa ripauksella chilihiutaleita tai muskottia.
Valmista! Tätä syödään Espanjassa usein tapas-tyyliin esimerkiksi leivän kanssa.
34 rkl öljyä 34 valkosipulia..teetkö koko kylälle?
Taitaa olla jo vanhaa ja nahistunutta kun syksy painaa päälle. Pinaatti pitää kerätä tuoreena.
Pestoa niin maan perusteellisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainekset (23 hengelle)
34 valkosipulinkynttä
34 rkl oliiviöljyä
suolaa
Valmistus
Lisää viipaloidut valkosipulinkynnet ja kuullota kevyesti, mutta älä anna palaa.
Valmista! Tätä syödään Espanjassa usein tapas-tyyliin esimerkiksi leivän kanssa.
34 rkl öljyä 34 valkosipulia..tee
Tämä palsta paskoo copy-pastella kopioidut tekstit hukkaamalla erikoismerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän off topic, mutta..
Ruokakaupoissa on ollut jo jonkun aikaa pulaa pinaatista. Syön sitä päivittäin vähintään 100 g ja olen hätää kärsimässä jos en saa päivittäistä annosta. Onko sitä helppo saada kasvamaan itse? Parveketta minulla ei ole mutta ikkunan edessä on leveä hylly johon mahtuisi kunnon viljelmä.
Onnistuisikohan kasvatus vielä tähän aikaan vuodesta sisätiloissa?
No minulla kasvoi pinaatti ainoastaan hyvin. Kurkku ja kesäkurpitsa vaan kukkivat samoin tomaatti. Pinaatti ja basilika, niitä on valtavat puskat. Kastelin Bio-lannoitteeksi ja nyt en viikkoon ole tehnyt mitään niin räjähtävät käsiin.
tuosta ikkunaviljelystä en osaa sanoa. Osaisiko joku muu??
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pestoa niin maan perusteellisesti
Pesto resepti ei perinteisesti sisällä ollenkaan pinaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainekset (23 hengelle)
34 valkosipulinkynttä
34 rkl oliiviöljyä
suolaa
Valmistus
34 rkl öljyä 34 valkosipulia..tee
Tainnut muualta kopioidessa taas tipahtaa väliviivat pois. Oletettavasti 3-4 kumpaistakin.
Tää palsta pudottelee noita merkkejä ihan miten sattuu pois siinä vaiheessa, kun painaa lähetä.
Eivät ole ollenkaan nahistuneelta. Ovat oikein herkullisia, eläviä lehtiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vähän off topic, mutta..
Ruokakaupoissa on ollut jo jonkun aikaa pulaa pinaatista. Syön sitä päivittäin vähintään 100 g ja olen hätää kärsimässä jos en saa päivittäistä annosta. Onko sitä helppo saada kasvamaan itse? Parveketta minulla ei ole mutta ikkunan edessä on leveä hylly johon mahtuisi kunnon viljelmä.
Onnistuisikohan kasvatus vielä tähän aikaan vuodesta sisätiloissa?
Suosittelen kasvilamppua. Päivät hämärtyy nopeasti. Yrttit ja pinaatti haluaa paljon valoa.
Parvekkeella ei pysty kasvattamaan valtavasti pinaattia. Eli sinulla ei ole mitään ongelmaa sen kanssa.
Lämmitä vesi kiehuvaksi ja upota pinatti sinne n. minuutin ajaksi ja kauho pinaatti pois kylmään veteen. Purista "valtava" pinaattikasvatuksesi palloksi ja laita pakastimeen jos et muuta keksi.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole ollenkaan nahistuneelta. Ovat oikein herkullisia, eläviä lehtiä.
Ap
Lämmin ja aurinkoinen paikka. Kannattaa sato joka tapauksessa kerätä pian. Ei ne ainakaan pitkään pysy parhaassa kunnossa. Pistä vaikka pakkaseen josset muuta keksi.
Helpon piirakan saa vaikka siten, että laittaa johonkin sopivan kokoiseen astiaan tortillalätyn (siten, että osa lätystä nousee reunoille). Pohjalle kirsikkatomaatteja puolikkaina, pinaattia, fetamurua (voi jättää piskin) sekä 3-4 rikottua kananmunaa ja juustoraastetta. Mausteeksi suolaa ja pippuria, ehkä jotain yrittimaustetta.
Ei pinaatti ole syöntikelponen kuin sen hetken ajan eli kun satoa pitää korjata. Ja missään parvekkeella ei kasvateta mitään valtavasti vaikka lannottaisi sitä "biolannotteella" tai kultavedellä.
Pinaattipestoa! Voi pakastaa ja käyttää tavallisen peston tapaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastaakin voi hyvin
Ohje?
Kiehauta 5 min ja sen jälkeen silppua pieniksi. Pistät sopivan kokoisiin pusseihin ja pitää pakkaseen. Ei SN kummempaa.
Itse laitan yhden annoksen pussiin niin ei tarvitse ottaa kuin pussi kerrallaan. Sulaakin nopsaan kuumassa vedessä hanan alla.
Vierailija kirjoitti:
Ainekset (23 hengelle)
34 valkosipulinkynttä
34 rkl oliiviöljyä
suolaa
Valmistus
Hyvältä kuulostaa.
pinaattikeitto, nakkeja tai kananmunaa sekaan
pinaattiletut
pinaattiperunamuussi
Laita osa pakkaseem silpittuna ja tee talvella pinaattilettuja. pinaatista saa myös tosi hyvää pestoa vähällä vaivalla, reseptejä löytyy netistä.
Onnistuu onnistuu kyllähän sinun on jokapäiväinen pinaattisi saatava.