Suomessa kaikki on tasapaksua ja harmaata
Ihmiset, talot, yleinen ilmapiiri. Ei oikein toimi
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään mennä ruokailemaan huvin vuoksi jonnekin mättölään, kuten esim ABC:lle huoltoasemalle. Ruoka on mitään sanomatonta, mautonta keskuskeittiö bulkkia, jota lämmitetään paikalla. Salaatit ovat pilkottuja kurkkuja tai tomaatteja , kunnollisesta salaatista ei voi edes puhua. Joillakin ABC-asemilla on pizzaakin tarjolla, pieniä känttyröitä, joitten täyte on lähinnä ehostusta, mutta hionta on pizzatarjonnan vuoksi hilattu korkealle. Osuusliikkeen Rosso ja vaikkapa Mäkkäri kuuluu tähän samaan mättölä-piiriin, kunhan rahat saa pois.
Onneksi ainakin Helsingissä on paikkoja, jossa voi viettää iltaa mukavassa perheravintolassa.
Esim mitä ravintoloita??
Helsingissä on yli 2000 ravintolaa. Ei niitä kaikkia kukaan s
Riittää kun kerrot yhden laadukkaan kohtuuhintaisen ravintolan.
En siis tarkoittanut "perheravintolaa" missä lapsille on nauravia nakkeja.
Jokin aikaa sitten käytiin sen nimisessä ravintolassa kuin Muru. Sitä voi ainakin suositella kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan täällä vähän ankeaa. Ihmisten suosikkiruoatkin on harmaita ja valjuja makaronilaatikoita.
Kuka sua pakottaa makaronilaatikkoa syömään? Ihan helposti voit olla vaikka koko loppuelämäsi syömättä sitä ikinä enää.
En mä sitä syökään, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että makaronilaatikko on koko kansan suosikki. Kertoo minusta oleellisen tästä maasta, mietoja ja varovaisia makuja.
Josset muuten tiennyt niin makaroni on italialainen keksintö ja ne tekee siellä periaatteesa ihan samanlaista pastavuokaa. Makaronilaatikko on
Siitä on lukemattomia versioita. Resepti on vuosisatoja vanha ja sitä löytyy todella paljon muunnelmia. Vanhimmat reseptit on ajalta jolloin koko Euroopassa ei kukaan ollut edes nähnyt tomaattia! Kun sehän on amerikkalainen kasvi.
Italiassa on tehty ihan samanlaista makaronilaatikkoa kuin mitä nykyisin Suomessa tehdään. Ei tietenkään 100 % identtistä koska eihän se Suomessakaan ole mikään yksi ainoa resepti mitä noudateaan. Perinteisestihän Suomessa makaronilaatikko tehtiin lihaliemeen ja ilman jauhelihaa. Lihamakaronilaatikko on vasta nykyisin yleistynyt tarkoittamaan "sitä tavallista makaronilaatikkoa".
Tämä olikin hyvin kuvaava vastaus :D Suomessa tehdään edelleen ruokia, joita on valmistettu ennen tomaatin keksimistä. Kunnon pula-ajan meininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistoefekti. Neuvostoliitto oli harmauden maailmanennätys. Rakennukset ja ihmisetkin olivat harmaita. Tulevaisuuskaan ei näyttänyt valoisalta, vaan tasapaksun kurjalta. Sen sijaan kapitalistinen Yhdysvallat oli värikäs, elinvoimainen ja vapaa. Kun menestyneiltä varastetaan, kukaan ja mikään ei pääse kasvamaan ja menestymään.
Neuvostoliittoa ei ole ollut 34 vuoteen enää olemassa. Suurin osa täällä keskustelevista ei ollut edes syntynyt Neuvostoliiton hajotessa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä olikin hyvin kuvaava vastaus :D Suomessa tehdään edelleen ruokia, joita on valmistettu ennen tomaatin keksimistä. Kunnon pula-ajan meininkiä.
Kuka laittaa tomaattia, kuka ei.
Minä ainakin usein laitan purkillisen aurinkokuivattua tomaattia kun teen makaronilaatikkoa. Samoin tuore pinaatti sopii tosi hyvin. Basilikan lehtiä aina kun kesällä niitä on puutarhassa kasvaa enemmän kuin ehtii käyttää. Minusta makaronilaatikko on nimenomaan sellainen ruoka mitä voi muokata mieleisekseen. Sen voi tehdä niin monella tapaa. Se on vähän kuin italian pyttipannu.
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa pois, se tulee olemaan teidän paras päätös koskaan
Tekisi mieli. Ehkä jossain on maa, jossa osataan iloita ja hoitaa pienen ihmisen asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistoefekti. Neuvostoliitto oli harmauden maailmanennätys. Rakennukset ja ihmisetkin olivat harmaita. Tulevaisuuskaan ei näyttänyt valoisalta, vaan tasapaksun kurjalta. Sen sijaan kapitalistinen Yhdysvallat oli värikäs, elinvoimainen ja vapaa. Kun menestyneiltä varastetaan, kukaan ja mikään ei pääse kasvamaan ja menestymään.
Ihannemaassasi on paljonkin kurjuutta, josta ei edes yritetä päästä eroon.
Suomalaisena sinulla on kielitaitoa ja mahdollisuuksia mennä ulkomaille. Euroopan unionin kansalaisena äärimmäisen helppoa käydä kokeilemassa siipiään suuressa maailmassa.
Kannattaa muistaa, ettei valtaosalla maailman ihmisistä ole tämänlaista vapautta!
Vierailija kirjoitti:
Missä kasarin Miami Vicessä elät?
Minun elinaikanani Jenkit on aina edustanut lähinnä sellaista sivistymättömyyttä, rahvaanomaisuutta, lihavuutta, epäesteettisyyttä, kerskakulutusta, materialismia, sieluttomuutta. Trump tiivistää tuon kehityskulun mölinöineen hyvin.
Eurooppalainen sivistys ja vanha kulttuuri se on sitä jotain. Ei suomalainen, vaan eurooppalainen.
Palstalla varmaan jotkut vanhemmat ihmiset elää edelleen jotain "teddyjen" ja punkkareiden aikaa.
Harmaata täällä on kyllä vain osan vuodesta. Nytkin, kun katson ikkunasta, niin pelkkää vihreää näkyy. Kuukauden päästä keltaista, oranssia ja punaista. Sitten tulee se harmaa vuodenaika, mutta jos talvella tulee lunta, ei ole enää harmaata. Ja kaunein vihreä on mun mielestä kevään ensimmäisten koivunlehtien vihreä. Aurinkoisina päivinä vuodenajasta riippumatta taivas on kauniin sininen.
Rakentamisesta olen samaa mieltä, joskin nykyisin löytyy uusista taloista jo enemmän värejä. 1970-luvulla oli kuitenkin kiire saada kaupunkeihin rakennettua kerrostaloja, kun maaseudulta muutti paljon ihmisiä kaupunkeihin. Harmaita neukkukuutioita, mutta jossain ihmisten piti voida asua. Itse asun punatiilisessä rivitalossa eli ei ole harmaata.
Mitä tulee ihmisiin, niin olen huomannut TAAS pukeutuvani harmaisiin vaatteisiin. Mutta se johtuu vain siitä, että niissä ei näy kissan ja koiran karvat niin helposti :D Tässä iässä myös hiukset harmaantuu, ellei nitä värjää. Mitä tulee suomalaisten luonteeseen, niin siitä minä pidän. Ei olla koko ajan hörkkimässä toisen iholle vaan annetaan olla rauhassa. Saa itse valita, kenen kanssa haluaa olla enemmän tekemisissä ja kenen kanssa ei.
Joku ketjussa jo mainitsikin, että Suomessa on vaikka miten paljon yhteisöllisyyttä. On jokaisen oma valinta, jos ei sellaiseen halua mennä mukaan. Mitä tulee noihin aperitiiveihin sun muihin, niin Suomessa ei tosiaan voi jättää lapsia päiväkoteihin tai yksin kotiin ja lähteä suoraan töistä jonnekin ystävien kanssa. Monella muitakin syitä, miksi töistä lähdetään kotiin eikä after workseille.
No ei nyt kaikki mutta monet kaupungit ovat tylsiä betonilaatikkoyhteisöjä. Parin viikon Viron reissun jälkeen asian havaitsee selvästi. On täällä ihan mukava kuitenkin olla. Ainakin näin pikkukaupungin väljällä reuna- alueella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta sekä jenkeissä että itänaapurissa on aika karua kaupunkien ulkopuolella. On tullut ajeltua kummassakin maassa. Minusta Suomessa on kaikkein värikkäintä kesäisin. Varsinkin etelässä.
Asun Belgiassa. Kyllä täällä on ihmisiin eläväisempi yhteys ja naapuria autetaan. Ilmasto vain hilkun parempi kuin suomessa että kyllä se enemmän mentaliteetista kuin ilmastosta johtuu että elämästä nautitaan... :-)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on tosiaan kaikessa yritetty mennä arkisuus, toimivuus ja käytännöllisyys edellä mutta kun siinäkään ei ole onnistuttu! Jos siis vertaa vaikka kaukoitään.
Lisäksi Suomesta puuttuu oikeastaan kaikki ei-arkinen. Meiltä puuttuu juhlat! Joo, on joulu mikä on ihan 100% perhejuhla ja sitten on vappu ja juhannus mitkä on ryyppyjuhlia mutta siis kaikki sellainen yhteinen hyväntuulinen, ei-niinkään-humalahakuinen ja karnevaalimainen juhla puuttuu ihan tyystin. Itsenäisyyttäkin juhlitaan enemmän naama nurinpäin eikä meillä ole kansallispäivää kuten vaikkapa Norjassa.
Norjan kansallispäivä on toukokuusa. Tuskin sielläkään mitään ulkoilmatapahtumia olisi joulukuun alussa. Meillä suomalaisilla on kalenterissa vaikka kuinka paljon juhlapäiviä, joita voimme viettää just sillä tavalla juhlien kuin haluamme. Suomalaisuuteen ehkä sitten kuuluu se, että Jonkun Muun pitää järjestää minulle juhlat. Mieluiten yhteiskunnan. Mun lähisuvussa vietettiin aiemmin yhdessä loppiaista, Kalevalan päivää, pääsiäistä, vappua, helatorstaita/helluntaita, juhannusta, kekriä, itsenäisyyspäivää, joulua ja uutta vuotta. Päälle vielä äitienpäivä, isänpäivä sekä kaikkien synttärit ja nimipäivätkin. Joka kuukausi oli vähintään yksi kokoontuminen yhteen. Nyt nämä ovat suurimmaksi osaksi loppuneet, koska nuorempi sukupolvi on pariutunut ja puolisoiden kautta tullut erilaiset tavat. Nuo juhlat oli aikoinaan ihan kivoja, mutta en kaipaa niitä aikoja. Eihän nuoremmilla ole nykyisin kodeissaan enää edes tilaa järjestää mitään isompia juhlia. Hyvä, jos jonnekin olohuoneen nurkkaan mahtuu 4 hengen ruokapöytä, kun keittiökin on vain kaappirivistö olohuoneen sienällä. Miten sellaisessa järjestää joulun edes 10:lle?
Jos menen ravintolaan syömään, siellä istuu huppupää-lippalakkiväki tutkimassa puhelimiaan, ja lapsiperheiden jälkikasvu ravaa ympäri ravintolaa kiljuen ja huutaen.
Näiden porukoiden jälkeensä jättämät pöydät ovat siinä kunnossa että yököttää katsoakin, eikä niitä kukaan käy siivoamassa.
Jos ei ole harmaa olo ravintolaan mennessä, niin siellä ei ainakaan kohene.
Pasta al forno on uunipasta, eikä makaronilaatikko.
Vierailija kirjoitti:
Asun Belgiassa. Kyllä täällä on ihmisiin eläväisempi yhteys ja naapuria autetaan. Ilmasto vain hilkun parempi kuin suomessa että kyllä se enemmän mentaliteetista kuin ilmastosta johtuu että elämästä nautitaan... :-)
Mä asun Vantaalla ja täälläkin naapureita autetaan. Saatan kyllä asua vähän tavallista yhteisöllisemmässä lähiössä, mutta ei tartte kuin laittaa paikalliseen puskaradioryhmään kysymys, voisko joku lainata porakonetta tai tulla auttamaan sohvan kantamisessa, niin ei mene kovin kauaa, kun vapaaehtoisia ilmaantuu. Tässä taloyhtiössä, missä itse asun, varsinkin vanhuksia autetaan. Aiemmin, kun omien pihojen lapioiminen ei vielä kuulunut taloyhtiölle vaan asukkaalle itselleen, niin monen vanhuksen pihat lapioitiin. Mulla ja seinänaapurillani on ollut jo vuosia tapana, että se, kumpi ekana lapioi oman pihansa, lapioi mys toisen pihan. Siis lumesta. Vastapäätä asuu huonosti liikkuva nainen ja myös hänen pihansa on jo vuosia käyty lapioimassa. Talvisin, kun pihatiet on jäätä, mä heittelen aina naapurin pihaan hiekkaa samalla kuin omaanikin. Paljon muutakin yhteisöllisyyttä löytyy. Mutta mikä mielestäni on hienoa, on se, että jos ei halua olla yhteisöllinen, saa olla ihan rauhassa. Ketään ei pakoteta eikä velvoiteta tekemään yhtään mitään vaan kaikki perustuu 100%:sti vapaaehtoisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
No meillähän kaupatkin suljetaan viikonloppuisin alkuillasta, silloin kun siis niillä varsinaisilla kulutuskykyisillä olisi aikaa shoppailuun. Iltaelämä puuttuu. Viikolla ei juuri kukaan mene töitten jälkeen esim. olutravintolaan työ- tai muitten kavereitten kanssa istuksiin. Ei juuri löydy kesäisin laajaa terassitarjontaa esim. puistoista. No ei täällä mikään kannattaisikaan, kun on matalat tulot ja korkeat kustannukset. On myös hyvin "yksilövastuinen" kulttuuri, yhteisöllisyyden kustannuksella. Ja yritäppä järjestää kyläjuhlia, kun tarvitset luvat varmaan viidestä virastosta + hygieniapassia, työturvallisuuskortteja jnejne. Mikään spontaani ja kotikutoinen tarjonta ei onnistu. Kansanluonne on epäluuloinen ja virkaintoinen.
Mun mielestä on silleen hauskaa, että nää ankeista suomalaista valittajat on itse aina kaikken ankeimpia valittajia. Toiset täällä innostaa ja kertoo, että Helsinki on täynnä ravintoloita, Suomi täynnä yhdistyksiä ja itsekin voisi vaikka järjestää jotain, ja ne ankeista suomalaista valittajat tulee ampumaan kaikki ideat alas ja valittaa vain, miten kaikki on perseestä. Katse peiliin, koska sieltä se ankea suomalainen löytyy.
Mä leivoin viikonloppuna ranskalaisia leivonnaisia ja kutsuin kaveriperheen iltaisella syömään niitä. Neljän tunnin varoajalla saatiin järjestettyä kiva ilta aikuisille ja lapsille.
Onneksi harmaa sopii, voihan sitä ostaa värikkäitäkin vaatteita.