Kaamee flunssa ja aftat suussa
Ostin joku aika sitten uuden hammastahnan ja pesin sillä hampaita ja purskuttelun jälkeen suuhun jäi vielä vaahtoa. Suuhygienisti niin neuvoi. No, siitä seurasi kamalat aftat, haavat suussa limakalvoilla ja kielessä. Ensimmäistä kertaa.
Sairastuin flunssaan ja kurkku on tulessa.
Ostin ensimmäistä kerta Aftoille tarkoitettua purskutteluvettä. Olen tänään purskutellut useita kertoja sillä. On niin kipee suu. Olen burana/panadol-kuurilla. Ihan kuin sokeritapletteja söisin. Ei kuumetta.
vaihdoin hammastahnankin SLS-vapaaseen hammastahnaan. Onko tätä kipua määrä jatkua minkä aikaa? Onko hoito oikea? Imeskelen zyx-kurkkutabletteja ja sattuu niin perkeleesti. Auttakaa hyvät ihmiset!
Kommentit (26)
Ole onnekas jos tuon aftaongelman tekee vain yksi hammastahna. Mulla sen ongelman tekee jokaikinen aikuisten hammastahna, joten joudun käyttämään lasten hammastahnoja. Niistä ei tule aftoja.
Reikiä ei ole tullut, koska harjaan hyvin ja pesen hammasvälit väliharjalla.
Ota b2 vitamiinia iso annos niin aftat paranee nopeammin.
OK, kiitos hei! Haen aamulla kun apteekki aukenee sen B-vitamiinin.
ostin tuon hammastahnan apteekista, tarkoitettu aftaiselle suulle. Toimiikohan? Ap
Ei ole nyt tähän hätään konjakkia! Ap 😂
Sinulla on enterorokko! Se voi olla vain suussa ja nielussakin, googlaa.
Aftat voivat olla todella kipeitä. Riippuu vähän missä vaiheessa afta on. Joskus aftat kestää viikkoja. Olen huomannut, että saan aftoja gluteenista, mahdollisesti kuorineen syötävistä ulkomaisista ei luomu hedelmistä. En edes tohdi kokeilla ulkomaisia tomaatteja, kurkkuja, paprikaa. Mahdollisesti myös jostain muusta. Vaikka olen välttänyt ko. aineita ja on SLS- vapaa hammastahna.
Käytän aftaan kylmäpuristettua kookosöljyä ja Propolista. Jälkimmäinen kirvelee jonkin verran, mutta on siedettävää.
Joo no totta, mutta onkohan? Ei ole kuumetta. Ja haavoja/kipeitä paikkoja on kurkku, poskissa limakalvoilla molemmilla puolilla yhdet paikat ja kielessä, sivulla vasemmalla yksi kipeä paikka. Nämä ovat siis tautisen kipeitä.
Minulla oli joskus alle 10-v sitten entero ja oli kamala, kontrastin kun jalkapohjat olivat niin kipeät. Ja patteja oli myös kämmenissä. Nyt ei ole muualla, kuin suussa. Mitenköhän näkisin suuhun?
Ap
Olen kyllä syönyt coopin herkullisia Nektariineja!! Eivät ole tietenkään luomu. Voisiko niissä olla syy?
Ap
en ole allerginen millekkään.
Itse käytän ainoastaan vain pepsodent+ tuotteita ja voin hyvin.
Siis konttasin kun jalat olivat enteron takia pois pelistä.
ap
Mulle tuli vuosi sitten aftoja, haavaumia ja kipua ja samaan hetkeen rysähti elämäni kovin influenssa kovalla kurkkukivulla. Eli ilmeisesti niin, miten aloittajallakin. Lääkärissä niitä pidettiin selkeästi erillisinä asioina. Olin käyttänyt uutta tahnaa muutaman viikon, kunnes räjähti.
Aftat on itseltäni lähteneet onneksi ihan tilanteen rauhoittamisella. Niin nopeat hammaspesut kuin kehtaa ja huolellinen purskuttelu vedellä. Kun kipua ja aftoja ei enää ole, niin palailua normaaliin sellaisella hammastahnalla joka sopii. Jos olisin ymmärtänyt, niin olisin kokeillut jonkun täällä mainitsemia lasten hammastahnoja. Itselläni ei myöskään kestä limakalvot vaahdon jättämistä suuhun enää ollenkaan.
Vähän oudolta tuntuu että aftoja tulisi kerralla noin monta, toki se on mahdollista.
Aftat tunnistaa ulkonäöstä aika hyvin että jos saisit katsottua sinne suuhun. Ehkä googlettamalla löytää selkeitä kuvia, minkänäköinen afta on. Olisko se enterorokko kuitenkin sellainen enemmän rakkulamainen ?
Hammastahna josta tuli ongelmat on colgate white sensation.
🙄Ap
Soitin tänäaamuna työterv.hoitajalle selkäkivusta. Sanoin että on flunssa, kun ääni pois. Ei siihen sitten kiinnitetty huomiota. Jotenkin en puuttunut aftoihin. Ovat kyllä tänään olleet huippukipeät. Ja kurkkukipu alkoi klo 5 aamulla tänään.
Ap
Colgeit + ja voit jo paremmin. Sisältää mm luonnnon antiokxidantteja piparminttua, Aina ennen treffejä oilin nolostunut, mtuta olgeit + ja voin paremmin. Nyt henkeni ei enää haise pahalta ja oin pareimmen.
kiitos Colgate +
Mulla alkoi samasta tahnasta. (13/15)
Heitän Colgaten roskiin enkä osta enää.
ap
Kun epäröit, ota Golgate!
Et pety, nyt uutuutena golgeit +
Onko ketään paikalla?