UMK 2026 OFFICIAL đ¶đ¶đ¶
Kohta se huuma taas alkaa. MitÀ tiedÀmme nyt?
1. Haku UMK:hon pÀÀttyi eilen
tÀssÀ tiedot itse kisasta:
https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026
2. Euroviisut pidetÀÀnkin sitten WienissÀ 16.5.2026
MillÀ mielellÀ odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?
Katso lÀhetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (17084)
Suurin osa katsojista sitÀ paitsi nÀkee esitykset ekaa kertaa vasta euroviisulavalla
"KansainvÀlinen viisuyhteisö odottaa aina saavansa uutta nÀhtÀvÀÀ varsinaisissa viisuissa, heille ei koskaan kelpaa prikulleen sama live, joka on jo kertaalleen nÀhty ja jota voi myös jÀlkikÀteen katsoa repeatilla Youtubessa. Viisakansa on kyltymÀtöntÀ uutuudenhalussaan!"
On se toisaalta niinkin. Olen itse vain niin tykÀstynyt tÀhÀn elokuvamaiseen katolisen kirkon synninpÀÀstoideaan, ettÀ haluaisin sen sÀilyvÀn ja korkeintaan korostettavan. Uskon myös aiheen olevan tarpeeksi hÀtkÀhdyttÀvÀ ja kiinnostava, jotta katsojan mielenkiinto herÀÀ. Haluaisin myös tyylikkyyden ja arvokkaan vaikutelman, sekÀ visuaalisen kauneuden sÀilyvÀn sekÀ lavasteissa ettÀ puvuissa.
Muuten esitystÀ voi vielÀ parantaa. Esim ne tuolit siellÀ lavan perÀllÀ voi kyllÀ jÀttÀÀ pois ja koko loppukohtaukseen keksiÀ muuta.
Olen yllÀttynyt tuosta Etan saamasta kritiikistÀ, vireysongelmista ym. Itse en rÀpistÀ hirveÀsti piittaa, enkÀ nÀissÀ ohjelmissa ole tavannut ÀÀnestÀÀ, mutta itsellenikin yllÀtyksenÀ annoin ÀÀnet Etalle ja Sinikka Montelle. TykkÀsin siitÀ Etan herkkyydestÀ ja positiivisuudesta, se ei ollut sitÀ tyypillistÀ rÀppi uhoa ja se biisi on hyvÀ, tarttuva kertsi. Vireongelmia huomasin Kikin esityksessÀ, en niinkÀÀn Etan. Illan paras esitys oli mielestÀni kuitenkin Sinikka, vaikka esiintymisasu olikin vÀhÀn erikoinen, mutta se olisi ollut helppo korjata.
Jaa, enpÀ olekaan huomannut kenenkÀÀn tÀÀllÀ vaatineen ettÀ olisi pakko keksiÀ paljonkin jotain uutta viisulavalle. Mutta vaikka joku sitÀ mieltÀ olisikin, antaa hÀnen olla, jokaisella saa olla oma mielipiteensÀ, eikÀ siitÀ kannata kenenkÀÀn omaa mieltÀnsÀ pahoittaa, pÀÀtökset kuitenkin tehdÀÀn YlellÀ, joten tÀmÀn palstan mielipiteillÀ ei sinÀnsÀ ole lopputulokseen minkÀÀnlaista vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Peten tilalle vahvaÀÀninen Noora Louhimo. Loppuhuipennus Lindan ja Nooran jÀÀhyvÀissuudelma.
Noora Louhimo on sÀÀstetÀÀn tajuntaa rÀjÀyttÀvÀÀn puhtaaseen, aitoon heavyrockballadiin, jolla Suomi voittaa viisut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peten tilalle vahvaÀÀninen Noora Louhimo. Loppuhuipennus Lindan ja Nooran jÀÀhyvÀissuudelma.
Noora Louhimo on sÀÀstetÀÀn tajuntaa rÀjÀyttÀvÀÀn puhtaaseen, aitoon heavyrockballadiin, jolla Suomi voittaa viisut.
TÀtÀ minÀkin toivon ja olen odottanut jo vuodesta... 2006 tai jotain.
"Vireongelmia huomasin Kikin esityksessÀ, en niinkÀÀn Etan."
Molemmat vetivÀt nuotin vierestÀ, Etta enemmÀn. JÀnnityksen piikkiin?
Etta vaikuttaa persoonana mukavalta ja vÀlittömÀltÀ. KikissÀ mua hÀiritsee se diivaileva puhetapa. Tekee leuhkan vaikutelman.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, enpÀ olekaan huomannut kenenkÀÀn tÀÀllÀ vaatineen ettÀ olisi pakko keksiÀ paljonkin jotain uutta viisulavalle. Mutta vaikka joku sitÀ mieltÀ olisikin, antaa hÀnen olla, jokaisella saa olla oma mielipiteensÀ, eikÀ siitÀ kannata kenenkÀÀn omaa mieltÀnsÀ pahoittaa, pÀÀtökset kuitenkin tehdÀÀn YlellÀ, joten tÀmÀn palstan mielipiteillÀ ei sinÀnsÀ ole lopputulokseen minkÀÀnlaista vaikutusta.
SIIS MITĂ?! Eikö Yle ota huomioon vauvapalstalaisten mielipiteitĂ€?!? đ
Vierailija kirjoitti:
Etta vaikuttaa persoonana mukavalta ja vÀlittömÀltÀ. KikissÀ mua hÀiritsee se diivaileva puhetapa. Tekee leuhkan vaikutelman.
Joo! Kikin puheÀÀni oli sietÀmÀtöntÀ kuultavaa. Narisi ja oli olevinaan niin cool.
Laulu oli sitten onneksi miellyttÀvÀmpÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna lÀhde tÀlle vÀitteellesi, kiitos.
En oo toi jolta kysyit, mut sun vaatimus on đ€Ł Kai sĂ€ nyt ymmĂ€rrĂ€t et nÀÀ tĂ€llaset jutut opitaan yleensĂ€ somesta, ei jostain yhdestĂ€ lĂ€hteestĂ€ đ€Ł
On ihan tyhmÀÀ vÀittÀÀ ettÀ olisi pakko keksiÀ paljonkin jotain uutta, jos esitys on jo hyvÀ.
Se ei ollut tarpeeksi hyvÀ. Muiden muassa seuraavista syistÀ:
-koppi, ripputuoli/kanahÀkki/bussipysÀkki/linnanneidon kammari oli epÀselvÀ
-ei mitÀÀn katsekontaktia kameraan ja katsojaan
-pete oli kopissa piilossa
-petellÀ oli polyesterinen pyjama
-linda huojui koroillaan
-pete ei laulanut kunnolla lopussa (ehkÀ ei ÀÀni riitÀ?)
-kamera kuvasi monta sekuntia
Tuo yleisön dissaaminen on ehkÀ huonointa mahdollista. Kontaktia zero, toimii Suomessa, mutta viisumaat ovat sosiaalisia ja tykkÀÀvÀt kontaktista. Juryn kannalta riskinÀ ehdottomasti se, ettÀ vokaalit ovat tÀrkeimpiÀ arviointikriteerejÀ, mutta Liekinheitin kliimaksi kohta annetaan viulusoololle, ei vokalistin voimanuotille, on ns. arviota laskeva kriteeri. Laulajan tÀytyy ehdottomasti olla pÀÀroolissa voimahetkellÀ. Duon yhteinen voimahetki on sijoitettu kappaleen loppuun, mutta livessÀ huonoa vokaalia dominoi tai peitti viulu.
"Se loppuhuuto oli tosiaan vÀhÀn vaikean oloinen, en tiedÀ mitÀ siihen keksisi."
No minkÀs teet kun laulajalla ei ÀÀni yksinkertaisesti ollenkaan riitÀ. Todettu tÀÀllÀkin monta kertaa, mutta fanit katsovat vaan ruusinpunaisten lasien lÀpi
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin juuri molemmat vedot uudestaan ja kyllÀ Kiki vetÀÀ enemmÀn nuotin vierestÀ, ei kahta sanaa. Ettalla ehkÀ ÀÀni vÀrisi ja kuulosti aavistuksen hengÀstyneeltÀ jossain kohtaa, mutta ei se niinkÀÀn nuotin vierestÀ mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Lavasteeksi jÀttikokoinen yökerhon diskopallo?
Vau, sulla on mielikuvitustađ€
https://www.iltalehti.fi/musiikki/a/82a7fa39-333e-43ef-b628-e6cf247beaf8
MitÀ tÀssÀ jutussa lukee PetestÀ????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksi itse parempi idea. T. Eri
Siis onko pete kÀyttÀytynyt huonosti vai mikÀ toi lehtijuttu on??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksi itse parempi idea. T. Eri
Mutta eihÀn tÀssÀ ollut millÀÀn tavalla kyse siitÀ! Keskustelu on pyörinyt jo pari viimeistÀ sivua tÀysin eri aihealueen parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna lÀhde tÀlle vÀitteellesi, kiitos.
En oo toi jolta kysyit, mut sun vaatimus on đ€Ł Kai sĂ€ nyt ymmĂ€rrĂ€t et nÀÀ tĂ€llaset jutut opitaan yleensĂ€ somesta, ei jostain yhdestĂ€ lĂ€hteestĂ€ đ€Ł
On ihan tyhmÀÀ vÀittÀÀ ettÀ olisi pakko keksiÀ paljonkin jotain uutta, jos esitys on jo hyvÀ.
Se ei ollut tarpeeksi hyvÀ. Muiden muassa seuraavista syistÀ:
-koppi, ripputuoli/kanahÀkki/bussipysÀkki/linnanneidon kammari oli epÀselvÀ
-ei mitÀÀn katsekontaktia kameraan ja katsojaan
-pete oli kopissa piilossa
-petellÀ oli polyesterinen pyjama
-linda huojui koroillaan
-pete ei laulanut kunnolla lopussa (ehkÀ ei ÀÀni riitÀ?)
-kamera kuvasi monta sekuntia
..eikÀ ymmÀrtÀnyt mistÀ esityksessÀ oikein oli kyse. Lindan ja Peten esityksestÀ puuttuu aito lÀsnÀolo, intensiivisyys, intohimo, tunne. Teknisesti lÀpi vedetty, yleisön mieleen jÀÀ vain viulun soitto. Mutta mitÀ kaikki muu tarkoitti?? Sitten katsoja tsekkaa ettÀ mikÀ tÀmÀn kappaleen nimi olikaan - Liekinheitin. Jaa-a. Seuraava.
Molemmat artistit ovat liian cool, kaipaan heihin elÀmÀÀ. Koimioiden Aleksi voisi opettaa heille lÀsnÀoloa.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko pete kÀyttÀytynyt huonosti vai mikÀ toi lehtijuttu on??
Perus klikkiotsikko. Toisesta silmÀstÀ sisÀÀn ja toisesta ulos.
Ensikertalaisena viisumaailmassa.