Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten liikkuminen ja ulkonaolo miehen vastuulla

Vierailija
25.08.2025 |

Meillä ja aika monissa lähipiirin perheissä on lasten ulosvienti (tai no nykyään sen huolehtiminen että lähtevät ulos liikkumaan kun ovat alakouluikäisiä) miehen vastuulla.

Otetaan nyt viikonloppuaamu esimerkiksi. Vaimo antaa lasten hillua pyjamassa klo12 asti ilman että hampaitakaan pesty, ei sanaakaan siitä että ulos pitäisi mennä. Jos itsellä on muuta menoa aamupäivällä tms. niin takuuvarmasti ei ole olleet ulkona. Isommalla tämä hoituu sillä että kaverit soittelevat ulos, mutta varsinkin kun lapset olleet siinä iässä että yksin ei voi ulos päästää niin sisälle jäävät. Turhauttaa kun joka kerta sama juttu. Minun homma on laittaa lapset ulos/huolehtia että ulkoilua tulee tarpeeksi.

Samaa havaittavissa useissa lähipiirin perheissä. Miehet on ne jotka laittavat lapset ulos tai lähtevät heidän kanssaan ulos. Naiset jumittuu somen ääreen. 

Onko samaa ilmiötä muilla havaittavissa?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D :D

Miksi viikonloppuaamuna pitäisi mennä ulos ennen puoltapäivää?

Kuulutko sinä ap siihen ihmislajiin joka repii väsyneet lapset ja teinit ylös sängyistä klo 8 reikäleipä, jottei vain rytmi (sinun omasi) mene sekaisin?

Vierailija
2/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, toisaalta pihalla mukava jutella muiden miesten kanssa, äitejä harvoin näkyy. FB, Instragram, Tiktok ja mitä niitä onkaan, maailma pyörii osalla niissä vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos SINÄ haluat että omat lapsesi liikkuvat niin SINÄ laitat heidät pihalle liikkumaan.

Vierailija
4/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti. Onneksi itse olisin tajunnut ottaa eron jo paljon ennen lasten tekoa, jos olisi tuollainen kontrollifriikki puolisona. 

Vierailija
5/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuota havaittu. Tosin ei me someen jumituta. Lähtökohtaisesti päiväkoti/kouluaamujen minuuttiaikataulu ei nappaa vapaalla. Kumpaakaan meistä

Mutta joo. Mä olen se joka vie muksut ulos. Jos vain saatavilla olen. Ja onhan se sitovaa, kun miettii että 5-7v muksut pitäisi viedä säännöllisesti 2x päivässä pihalle. Nykyään tosin helpompaa kun hoituu lähinnä oven avauksella ja tarvittaessa pienellä "potkulla" persauksiin. --> Omalle pihalle.

Kerrostalokämpässä oli haastavampaa. 

M43

Vierailija
6/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos SINÄ haluat että omat lapsesi liikkuvat niin SINÄ laitat heidät pihalle liikkumaan.

Ei ihme, että yksihuoltajanaisten lapsilla on paljon enemmän mielenterveysongelmia, jos lasten ainoa huvi hänen mielestään on some ja tv.

Vierailija
7/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulutko sinä ap siihen ihmislajiin joka repii väsyneet lapset ja teinit ylös sängyistä klo 8 reikäleipä, jottei vain rytmi (sinun omasi) mene sekaisin?

Joo ei, ei todellakaan olla klo8 laittamassa lapsia ulos, mutta jos nyt jopa ennen lounasta olisi ulkona niin se ei ole paljon vaadittu eihän? 

Se on kuule ihan normaalia. Ehkä sinulle tämä voi tulla uutisshokkina mutta tiedätkö että lapsilla on suositeltu useampaa tuntia ulkona liikkumista/leikkiä per päivä? Ihan niinkuin hyvinvoinnin kannalta.

ap

Vierailija
8/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se prkele vie niitä ulos! 

Vierailija
9/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama, toisaalta pihalla mukava jutella muiden miesten kanssa, äitejä harvoin näkyy. FB, Instragram, Tiktok ja mitä niitä onkaan, maailma pyörii osalla niissä vain.

Sitten taas vastaavasti muskareissa ja kuvataidekouluissa on pelkkiä äitejä, vanhempi-lapsi-tanssitunneista puhumattakaan. Mutta eikös se ole hienoa, että molemmat vanhemmat antavat lapsille erilaisia kokemuksia.

Itselläni ne lauantaiaamut kuluivat siivotessa ja kokatessa. Mutta jonkunhan nekin pitää tehdä, että lapsilla on puhdasta vaatetta ulkoillessa ja lounasta kotiin tullessa. 

Vierailija
10/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että yksihuoltajanaisten lapsilla on paljon enemmän mielenterveysongelmia, jos lasten ainoa huvi hänen mielestään on some ja tv.

Joo, jos ne ei ole siellä heti aamusta miehen määräämäänä ajankohtana, ne ei ole siellä koskaan ollenkaan 😂

Vierailija
11/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuota havaittu. Tosin ei me someen jumituta. Lähtökohtaisesti päiväkoti/kouluaamujen minuuttiaikataulu ei nappaa vapaalla. Kumpaakaan meistä

Mutta joo. Mä olen se joka vie muksut ulos. Jos vain saatavilla olen. Ja onhan se sitovaa, kun miettii että 5-7v muksut pitäisi viedä säännöllisesti 2x päivässä pihalle. Nykyään tosin helpompaa kun hoituu lähinnä oven avauksella ja tarvittaessa pienellä "potkulla" persauksiin. --> Omalle pihalle.

M43

Ulkoilu lasten kanssa kerrostalossa on sun mielestäsi sitovaa? Mitäs ajattelet ruokahuollosta, pyykkihuollosta, päiväkotikuskauksista, koulutielle saattelusta, läksyjen tarkastuksesta sekä neuvola-, puheterapia- ja lääkärikäynneistä siihen päälle? Älkää ainakaan harrastuksia enää ottako!

Vierailija
12/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä parempi olisi, kun liikkuisi keskenään ja antaisi lasten olla rauhassa. Kyllä ne lapset osaavat itse valita itselleen sopivia tapoja liikkua ja harrastaa. Pakottamalla aiheutetaan vain inho liikuntaa kohtaan ja tehdään siten haittaa koko loppuelämän terveydelle.

Vierailija
13/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M43

Ihan ohiksena kysyisin, että eikä sulla ole työpaikkaa? Jos siis kaksi kertaa päivässä potkaiset lapset ulos ja koet sen sitovana?

Vierailija
14/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Halla-aho  sanoi ettei ole tekemisissä sen aviottoman  lapsen kanssa.  Siinäpä isä esimerkkiä. 😝

Vierailija
15/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti. Onneksi itse olisin tajunnut ottaa eron jo paljon ennen lasten tekoa, jos olisi tuollainen kontrollifriikki puolisona. 

Aikamoista, eli siis se tekee kontrollifriikin että laittaa / vie lapset ulos ennen puoltapäivää viikonloppuna? Tai että toivoisi että näin käy? 

Taidat olla vain kateellinen jos oma mies ei näin tee... tai no sulla semmoista varmaan edes ole.

ap

Vierailija
16/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei, ei todellakaan olla klo8 laittamassa lapsia ulos, mutta jos nyt jopa ennen lounasta olisi ulkona niin se ei ole paljon vaadittu eihän? 

Se on kuule ihan normaalia. Ehkä sinulle tämä voi tulla uutisshokkina mutta tiedätkö että lapsilla on suositeltu useampaa tuntia ulkona liikkumista/leikkiä per päivä? Ihan niinkuin hyvinvoinnin kannalta.

ap

Entäs se lounas? Sekin on aika tärkeä hyvinvoinnin kannalta. Itsestäänkö se tulee pöytään? 

Vierailija
17/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista, eli siis se tekee kontrollifriikin että laittaa / vie lapset ulos ennen puoltapäivää viikonloppuna? Tai että toivoisi että näin käy? 

Taidat olla vain kateellinen jos oma mies ei näin tee... tai no sulla semmoista varmaan edes ole.

ap

Joo, kyllä se tekee sinusta kontrollifriikin, jos siitä ei pysty joustamaan vaan on raivon vallassa, jos näin ei ole käynyt. Se on kontrollifriikin määritelmä. 

Vierailija
18/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M43

Joo ei meilläkään mitään päiväkoti/kouluaamu aikataulua ole lähellekkään. Lapset saa kattoa telkkaria ihan rauhassa aamulla, harvoinpa sitä itsekkään ennen klo9 ylhäällä viikonloppuna, mutta lähinnä että siinä klo10-12 välillä saa lapset ulos ennenkö niillä on sitten niin nälkä jo ulos mentäessä.

Vierailija
19/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Aika hauskaa, että joku kokee lasten pihalle laittamisen jonakin sankaritekona.

Mun mieheni oikeasti treenaa siellä lasten kanssa ja näyttää esimerkkiä. Lähtee leirikouluun valvojaksi, kerää varoja luokkaretkelle, toimii apuvalmentajana urheiluseurassa. Sekä kantaa päävastuun ruoanlaitosta.

Täällä joku ukko keulii sillä, että ärjyy lapset pihalle ennen puoltapäivää.

-eri.

Vierailija
20/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Halla-aho  sanoi ettei ole tekemisissä sen aviottoman  lapsen kanssa.  Siinäpä isä esimerkkiä. 😝

Jos haluja olisi niin hänellä on oikeus  hoitaa lasta puoliksi. Kai poikalapsi haluaisi isän esimerkkiä  🤔🤔🤔🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi