Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten liikkuminen ja ulkonaolo miehen vastuulla

Vierailija
25.08.2025 |

Meillä ja aika monissa lähipiirin perheissä on lasten ulosvienti (tai no nykyään sen huolehtiminen että lähtevät ulos liikkumaan kun ovat alakouluikäisiä) miehen vastuulla.

Otetaan nyt viikonloppuaamu esimerkiksi. Vaimo antaa lasten hillua pyjamassa klo12 asti ilman että hampaitakaan pesty, ei sanaakaan siitä että ulos pitäisi mennä. Jos itsellä on muuta menoa aamupäivällä tms. niin takuuvarmasti ei ole olleet ulkona. Isommalla tämä hoituu sillä että kaverit soittelevat ulos, mutta varsinkin kun lapset olleet siinä iässä että yksin ei voi ulos päästää niin sisälle jäävät. Turhauttaa kun joka kerta sama juttu. Minun homma on laittaa lapset ulos/huolehtia että ulkoilua tulee tarpeeksi.

Samaa havaittavissa useissa lähipiirin perheissä. Miehet on ne jotka laittavat lapset ulos tai lähtevät heidän kanssaan ulos. Naiset jumittuu somen ääreen. 

Onko samaa ilmiötä muilla havaittavissa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, toisaalta pihalla mukava jutella muiden miesten kanssa, äitejä harvoin näkyy. FB, Instragram, Tiktok ja mitä niitä onkaan, maailma pyörii osalla niissä vain.

Sitten taas vastaavasti muskareissa ja kuvataidekouluissa on pelkkiä äitejä, vanhempi-lapsi-tanssitunneista puhumattakaan. Mutta eikös se ole hienoa, että molemmat vanhemmat antavat lapsille erilaisia kokemuksia.

Itselläni ne lauantaiaamut kuluivat siivotessa ja kokatessa. Mutta jonkunhan nekin pitää tehdä, että lapsilla on puhdasta vaatetta ulkoillessa ja lounasta kotiin tullessa. 

Meidän muskarissa on kyllä muitakin isejä. 

Vierailija
22/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos SINÄ haluat että omat lapsesi liikkuvat niin SINÄ laitat heidät pihalle liikkumaan.

No niinhän tässä tapahtuukin, mutta SINÄ et ymmärtänyt pointtia että tämä vastuuhan on kummallakin vanhemmalla. Ja kyllä, lapsien pitää liikkua ulkona. Jos et koskaan ole kuullut ulkonaliikkumis/leikkimis suosituksista niin kannattaa niihin tutustua. Se on lasten terveyden ja kehityksen kannalta ns. pakollista. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lauantaiaamupäivät siivotaan. Lapset pistävät tavarat paikoilleen ja imuroivat huoneensa sekä tekevät sovitut työt muun kodin osalta. Sitten syödään lounas ja lähdetään vähän pitemmällä kaavalla yhdessä ulos, mahdollisesti eväiden kanssa. Mutta eihän se käy ap:lle, koska sitten ei ehdi enää toista kertaa ulos. 

Vierailija
24/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se prkele vie niitä ulos! 

No Halla-aho  sanoi ettei ole tekemisissä sen aviottoman  lapsen kanssa.  Siinäpä isä esimerkkiä. 😝

Jos haluja olisi niin hänellä on oikeus  hoitaa lasta puoliksi. Kai poikalapsi haluaisi isän esimerkkiä  🤔🤔🤔🤔.

Vierailija
25/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuota havaittu. Tosin ei me someen jumituta. Lähtökohtaisesti päiväkoti/kouluaamujen minuuttiaikataulu ei nappaa vapaalla. Kumpaakaan meistä

Mutta joo. Mä olen se joka vie muksut ulos. Jos vain saatavilla olen. Ja onhan se sitovaa, kun miettii että 5-7v muksut pitäisi viedä säännöllisesti 2x päivässä pihalle. Nykyään tosin helpompaa kun hoituu lähinnä oven avauksella ja tarvittaessa pienellä "potkulla" persauksiin. --> Omalle pihalle.

Kerrostalokämpässä oli haastavampaa. 

M43

Ulkoilu lasten kanssa kerrostalossa on sun mielestäsi sitovaa? Mitäs ajattelet ruokahuollosta, pyykkihuollosta, päiväkotikuskauksista, koulutielle saattelusta, läksyjen tarkastuksesta sekä neuvola-, puheterapia- ja lääkärikäynneistä siihen päälle? Älkää ainakaan harrastuksia enää ottako!

Mitä mä niistä ajattelen? Tärkeitä asioita ja tosi sitovia. Joita teen kaikkia. Koska olen perheellinen ihminen. Ja niitä nyt pitää tehdä huoltajien. Pyykkihommat tosin on emännällä. Koska haluaa tehdä ne just omalla tavallaan. Ja sujuu siten paremmin. Välillä jeesaan vaikka tyhjäämällä koneen ja ripustamalla ne kuivumaan. 

M43

Ja joo. Kerrostalossa piti useammin ns. lähteä jonnekkin kauemmas. Jotta sai noille mieleistä aktiviteettiä. Ja autojakin piti varoa enemmän pihalla kun oli ahdasta. 

Vierailija
26/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos SINÄ haluat että omat lapsesi liikkuvat niin SINÄ laitat heidät pihalle liikkumaan.

No niinhän tässä tapahtuukin, mutta SINÄ et ymmärtänyt pointtia että tämä vastuuhan on kummallakin vanhemmalla. Ja kyllä, lapsien pitää liikkua ulkona. Jos et koskaan ole kuullut ulkonaliikkumis/leikkimis suosituksista niin kannattaa niihin tutustua. Se on lasten terveyden ja kehityksen kannalta ns. pakollista. 

ap

Pakollista on moni muukin asia. Luetko lapsellesi joka päivä? Askarteletko? Kai huolehdit hammashygieniasta, alle 12-vuotiaat tarvitsevat tarkastuspesun.

Vierailija
27/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se prkele vie niitä ulos! 

No Halla-aho  sanoi ettei ole tekemisissä sen aviottoman  lapsen kanssa.  Siinäpä isä esimerkkiä. 😝

Jos olisi halua niin hänellä on oikeus hoitaa lasta puoliksi.  Poikalapsi kaipa  ISÄN  ESIMERKKIÄ.  🤔

Vierailija
28/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lauantaiaamupäivät siivotaan. Lapset pistävät tavarat paikoilleen ja imuroivat huoneensa sekä tekevät sovitut työt muun kodin osalta. Sitten syödään lounas ja lähdetään vähän pitemmällä kaavalla yhdessä ulos, mahdollisesti eväiden kanssa. Mutta eihän se käy ap:lle, koska sitten ei ehdi enää toista kertaa ulos. 

Ihan hyvä systeemi muuten. Mekin välillä tehdään noin.

M43

Vierailija
29/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti. Onneksi itse olisin tajunnut ottaa eron jo paljon ennen lasten tekoa, jos olisi tuollainen kontrollifriikki puolisona. 

Aikamoista, eli siis se tekee kontrollifriikin että laittaa / vie lapset ulos ennen puoltapäivää viikonloppuna? Tai että toivoisi että näin käy? 

Taidat olla vain kateellinen jos oma mies ei näin tee... tai no sulla semmoista varmaan edes ole.

ap

Aika hauskaa, että joku kokee lasten pihalle laittamisen jonakin sankaritekona.

Mun mieheni oikeasti treenaa siellä lasten kanssa ja näyttää esimerkkiä. Lähtee leirikouluun valvojaksi, kerää varoja luokkaretkelle, toimii apuvalmentajana urheiluseurassa. Sekä kantaa päävastuun ruoanlaitosta.

Täällä joku ukko keulii sillä, että ärjyy lapset pihalle ennen puoltapäivä

Se on provo. Ja todella läpinäkyvä sellainen.

Vierailija
30/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin on aikasyöppö

Se ei ole sukupuolisidonnaista. Provosoivasta kulmasta huolimatta ap:lla on pointtinsa. Kun naiset aina hehkuttaa/ valittaa tekemästään metatyöstä. Niin konkreettinen toteutus on silti usein miesten toteuttamaa. Mutta sitä ei huomioda mitenkään. Moni mies meinaan hoitaa tota ulkoilupuolta oikeesti kotona

Vierailija
31/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D :D

Miksi viikonloppuaamuna pitäisi mennä ulos ennen puoltapäivää?

Kuulutko sinä ap siihen ihmislajiin joka repii väsyneet lapset ja teinit ylös sängyistä klo 8 reikäleipä, jottei vain rytmi (sinun omasi) mene sekaisin?

Joo ei, ei todellakaan olla klo8 laittamassa lapsia ulos, mutta jos nyt jopa ennen lounasta olisi ulkona niin se ei ole paljon vaadittu eihän? 

Se on kuule ihan normaalia. Ehkä sinulle tämä voi tulla uutisshokkina mutta tiedätkö että lapsilla on suositeltu useampaa tuntia ulkona liikkumista/leikkiä per päivä? Ihan niinkuin hyvinvoinnin kannalta.

ap

Miksi pitäisi ulkoilla ennen lounasta? Mihin aikaan teillä mennään nukkumaan, jos lounaan jälkeen ei ehdi ulkoilla sitä useampaa tuntia?

Vierailija
32/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuota havaittu. Tosin ei me someen jumituta. Lähtökohtaisesti päiväkoti/kouluaamujen minuuttiaikataulu ei nappaa vapaalla. Kumpaakaan meistä

Mutta joo. Mä olen se joka vie muksut ulos. Jos vain saatavilla olen. Ja onhan se sitovaa, kun miettii että 5-7v muksut pitäisi viedä säännöllisesti 2x päivässä pihalle. Nykyään tosin helpompaa kun hoituu lähinnä oven avauksella ja tarvittaessa pienellä "potkulla" persauksiin. --> Omalle pihalle.

M43

Ihan ohiksena kysyisin, että eikä sulla ole työpaikkaa? Jos siis kaksi kertaa päivässä potkaiset lapset ulos ja koet sen sitovana?

Oikeasti. Suuttuiko tästä joku? :D Pahoittelut mielipahasta. Ei ollut tarkoitus. Ehkä mä Halusin vähän hassutella aiheella, enkä mitään sankarin viittoja sovitella?

Ja jon se sitovaa. Kuten varmaan tiedät.  Ja vaikeustaso saattaa vaihdella. Jos vaikka muksuja ei huvita sinne pihalle lähteä. Puhejudoa, hämäystä, ja tarvittaessa kiristystä ja uhkailua? Eikö ne oo ne lastenkasvatuksen a:t Ja oot.... 

Ja menen mä sinne pihalle itsekkin. Kaivan fillarit esiin. Meen metsään, poimin mustikat, istun hiekkalaatikon reunalla yms. ja tsemmaan kiipeilutelineen alla. Mitä nyt muksujen kanssa tehdään. Vaikka lumilinnaa talvisin.  Ja pääasiassa se on kivempaa tekemistä kuin esim. sisällä leikkimisen miettiminen. Itselleni. 

Vierailija
33/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies kehuu kaikille sitä, kuinka tekee niin paljon kotona. No hoitaa se puolet ruokaostoksista ja siivouksesta, ehkä vähän ylikin. Ruoankinlaitosta, tosin nykyään pääosin  eineksiä.

Mutta ulos vie lapset ehkä kerran kuussa, ja senkin vasta kun muistutan. Muuten kaikki ulkoilut, uimaan, hiihtämään ja pyöräilemään opettamiset ovat minun vastuullani. Kuten myös harrastuksiin kuskaaminen ja niiden löytäminen ja ilmoittautumiset jne, paitsi pari kertaa kuussa kuljettaa, jos minä olen estynyt.

Mutta tästä huolimatta kokee tekevänsä kotona paljon.

Ihmisillä on taipumus nähdä pääosin vain asiat joita itse tekee ja muiden tekemisiä ei huomaa. Koskee niin miehiä kuin naisia. (Ja on varmasti asioita, joita mies yleensä meillä tekee, joten en niitä tule ajatelleeksi. Mutta ne eivät ole vaikkapa pihahommia, koska asumme kerrostalossa. Eikä autonkorjaustakaan, koska minä käytän meillä pääosin autoa ja siten hoidan sen huollot yms.)

Vierailija
34/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset olivat tuon ikäisiä, niin itsellä ainakin viikonloput täyttyi siivouksesta, pyykinpesusta, kaupassakäynnistä ja ruuanlaitosta kun sitä ruokaa sai olla laittamassa sen min 4x pvässä. Ei näkynyt meidän perheen isää noilla markkinoilla, että jos nyt hoiti edes sen lasten viihdyttämisen niin hyvä, että eivät pyörineet mun jaloissa. Kumpikin kuitenkin kävi tuolloin jo ihan päivätöissä, eli arkena sitä aikaa oli kaikelle kodinhoidolle todella vähän. Toki meillä lapsilla oli alakouluikäisinä ja se 2-3 harrastusta, jotka iloisesti vei aikaa niistä viikonlopuista. Isä vielä valmensi, niin sekin piti hyvän huolen siitä, että pahemmin ei viikonloppuisin toisiamme nähty.

Vierailija
35/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein työssäkäyvä äiti tekee edellisen ja seuraavan viikon kotitöitä ja laittaa ruokaa sillä aika kun mies on pihalla lasten kanssa. Kaikki eivät ole somessa. Myös arkiaamuna herätykset voivat olla kovin aikaisia, on kohtuullista että viikonloppuaamut ovat vähän rennompia.

Vierailija
36/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin yleensä, annoin esimerkin, sinäkään et ymmärtänyt "esimerkkiä". Viikonloppu aamu oli esimerkki. Samaa tapahtuu myös iltapäivisin/illalla, eli silloinkin ulosvieminen on minun hommani. 

ap

Vierailija
37/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Pakollista on moni muukin asia. Luetko lapsellesi joka päivä? Askarteletko? Kai huolehdit hammashygieniasta, alle 12-vuotiaat tarvitsevat tarkastuspesun.

Itse asiassa luetaan joka päivä. Askartelevat niin paljon pk:ssa että en sitä ala tekemään.

Vastauksestasi paistaa läpi se että teillä lapsia siis ei viedä ulos.

Yksi toinen huomio on että lapsia näkyy vähän ulkona nykyään. Osaa ei koskaan vaikka lähitaloissa olisi paljon lapsia. Tämän palstan vastaukset vahvistavat mitä muutaman kaverin kanssa ollaa todettu että jengi on vain niin laiskaa että koska itse ei ulos halua mennä niin ei lapsenkaan. Istuetaan ruutujen ääreen.

Vierailija
38/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ja N ats it... Nuo kaiken pahan alut ja juuret. 

Onneksi me miehet pidetään huolta että piltit saa ulkoilla ja hiihtää kouluun.

Vierailija
39/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M43

Ihan ohiksena kysyisin, että eikä sulla ole työpaikkaa? Jos siis kaksi kertaa päivässä potkaiset lapset ulos ja koet sen sitovana?

Oikeasti. Suuttuiko tästä joku? :D Pahoittelut mielipahasta. Ei ollut tarkoitus. Ehkä mä Halusin vähän hassutella aiheella, enkä mitään

Eli ilmeisesti olet työelämän ulkopuolella? Onko perheen äitikin? Anteeksi jos liikaa tivaan, mutta se, onko jompikumpi vanhempi kotona lasten kanssa, vaikuttaa aika suuresti myös vastuiden jakamiseen.

Vierailija
40/41 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M43

Oikeasti. Suuttuiko tästä joku? :D Pahoittelut mielipahasta. Ei ollut tarkoitus. Ehkä mä Eli ilmeisesti olet työelämän ulkopuolella? Onko perheen äitikin? Anteeksi jos liikaa tivaan, mutta se, onko jompikumpi vanhempi kotona lasten kanssa, vaikuttaa aika suuresti myös vastuiden jakamiseen.

En ole työelämän ulkopuolelta. Vapailla kylläkin nyt niin on aikaa turista.  Oon perus valkokaulustyöläinen joka tekee lyhennettyä työaikaa jotta muksujen kanssa arki pyörisi sujuvammin. Äiti 100% töissä. 

Mikä on sinun analyysisi tästä siis? Kysyttiin onko muita joilla jako menee noin. Vastasin.

Ja rautalangasta väännettynä. Halusin ilmaista provokatiiviseen aloitukseen, että turha mun tai ap:n mitään sankarin viittoja on sovitella tosta toimesta mitä nyt kuvailtiin. Kun se nyt kuuluu lapsiperhe arkeen.  Ja vapauttaa siis toisen tekemään muita hommia himassa sillä aikaa kun mä olen omien muksujeni kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä