Leikkaushaavan päällä oleva teippi kastui haavan puolelta - haittaako?
Minulla on pitkä leikkaushaava, jossa on tikkien suojana teippi (teipin keskellä valkoista imukykyistä materiaalia). Teipin tarkoitus on suojata haavaa ja ehkäistä haavan venymistä/antaa lisätukea, jotta haava pysyisi kiinni.
Sain ohjeen käydä suihkussa siten, että teipit ovat paikoillaan. Teippejä ei saa repiä pois. Teipit poistetaan sitten, kun on tikkien poisto (3.9.).
Tänään kävin suihkussa ensimmäistä kertaa ja kaikki sujui muuten hyvin, mutta ilmeisesti teipin reuna oli jostakin kohti irronnut ihosta, kun teipin sisällä oleva materiaali on nyt imenyt vettä ja on märkä.
Haavaa ei kirvele tällä hetkellä. Haittaako, että teippi on kastunut?
Haava on niin vaikeassa paikassa, että en saa sitä uudelleen teipattua ainakaan kovin hyvin.
Päivystykseen on yli kolmekymmentä kilometriä ja pitäisi mennä taksilla (75 € suunta). Haava ei ole nyt tulehtuneen oloinen, ainoastaan tuo teippaus on nyt kastunut.
Miten minun kannattaa toimia, jotta haavan paraneminen ei vaarannu?
Annanko olla vedestä kostuneet teipit?
Poistanko teipit ja huuhtelen haavan vedellä? Ja yritän laittaa Micropore-teippiä tai olla ilman teippiä?
Kommentit (35)
Kosteus voi tuoda bakteereja. Siksi kuivaksi. Ja puhdistus, jos ihon tai siteen pinnoilta irtosi jotain siihen. Uusia siteitä hyvä olla, sellainen joka hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Montako päivää leikkauksesta on? Jos näyttää että haava ei enää eritä, niin ainakin siinä tapauksessa ottaisin pois ja laittaisin uuden teipin.
Roudarinteippiäkö meinaisit laittaa? Vai maalarin? Tuskinpa antoivat mukaan korvaavia teippejä ja haavatyynyjä, jos teippejä ei saanut itse poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset totellut?
Kyllähän minä kävin niiden kanssa suihkussa. Jotenkin oletin, että teipit pitäisivät vettä, eikä se sisäpuolella oleva imupinta vetäisi nestettä itseensä.
Välitön panikointi, kun teipit kastuivat.
:(
Yli 20 vuotta hoitajana enkä ole vielä koskaan nähnyt teippiä jossa olisi imupinta. Jos onkin, sellaista teippiä kutsutaan laastariksi.
Soita siihen yksikköön, mistä lähdit. Torvi. 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako päivää leikkauksesta on? Jos näyttää että haava ei enää eritä, niin ainakin siinä tapauksessa ottaisin pois ja laittaisin uuden teipin.
Roudarinteippiäkö meinaisit laittaa? Vai maalarin? Tuskinpa antoivat mukaan korvaavia teippejä ja haavatyynyjä, jos teippejä ei saanut itse poistaa.
Minä sain ainakin varateippiä mukaan juuri siltä varalta että irtoaa. Ja haavateippiä lisäksi. Mutta tilanne tietenkin ap:lla varmaan eri, jos ei ole annettu teippiä edes mukaan, eli en poistaisi kysymättä hoitavalta taholta.
Etkö ap ole tehnyt täsmälleen saadun ohjeen mukaan? Mikä siis ongelma?
Puhelinsoitto terveyskeskukseen tai johonkin alueesi terveyspalveluun ei maksa 75 euroa. Siihen varmaankin kykenet.
käsittäisin kuvauksen perusteella, että kyseessä on mepilex border post op tyyppinen sidos.Uskoisin että parhaat neuvot saat kyseisen sairaalan kirurgiselta osastolta, saitko yhteystietoja mukaan?Voisitko soittaa sinne?
Haavalapun voi poistaa ja vaihtaa. (Haavalapussa on imukylyinen keskusta) Haavateippi on pelkkä haavaa tukeva teippi ja sitä ei poisteta. Suihkuta haava varovasti, taputtele kuivaksi ja anna kuivua kunnolla, mikäli vielä erittää ja tarvitsee haavalapun teipin päälle. Ja ei mitään desinfiointiaineita. Hanavesi riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset totellut?
Kyllähän minä kävin niiden kanssa suihkussa. Jotenkin oletin, että teipit pitäisivät vettä, eikä se sisäpuolella oleva imupinta vetäisi nestettä itseensä.
Yli 20 vuotta hoitajana enkä ole vielä koskaan nähnyt teippiä jossa olisi imupinta. Jos onkin, sellaista teippiä kutsutaan laastariksi.
Tavallinen pulliainen voi imevää haavasidosta kutsua teipiksi, laastariksi tai miksi vain. Luulisi hoitajan tietävän, ettei potilaat osaa puhua täsmäsanoin.
Käy terveysasemalla huomenna laittamassa uusi suoja. Pidä haava yön yli kuivana.
Jos vain se teippi on kastunut reunasta eikä itse haavan kohta, niin varmaan voit vain lisätä laastarin kuivuttua reunaan jotain laastaria, että se ei irtoa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset totellut?
Tavallinen pulliainen voi imevää haavasidosta kutsua teipiksi, laastariksi tai miksi vain. Luulisi hoitajan tietävän, ettei potilaat osaa puhua täsmäsanoin.
Ongelma neuvomisessa mitä tehdä tuleekin sitten siinä että haavalla voi tosiaan olla myös kirjaimellisesti teippiä, esim. perhosteipit tai haavateippiä (kuituteippiä) ja niiden päällä sitten kuin isoa laastaria muistuttava haavasidos jossa on keskellä tyynymäinen imupinta. Mutta antaa olla minun osaltani, jos ap ei osaa soittaa yksikköön jossa toimenpide tehtiin tai osastolle jossa on mahdollisesti ollut jatkohoidossa toimenpiteen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
käsittäisin kuvauksen perusteella, että kyseessä on mepilex border post op tyyppinen sidos.Uskoisin että parhaat neuvot saat kyseisen sairaalan kirurgiselta osastolta, saitko yhteystietoja mukaan?Voisitko soittaa sinne?
Mepilex Border Post-Op olisi vedenkestävä.