Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin veljen lasten kanssa Linnanmäellä, ensimmäistä ja viimeistä kertaa

Vierailija
24.08.2025 |

Ennen kun koulut alkoi, tarjouduin vielä nyt elokuun alussa viemään veljen lapset (14v ja 16v tytöt) Linnanmäelle, koska tätä reissua tytöt olivat toivoneet koko kesän. Hypättiin junaan ja suunnattiin Helsinkiin, kaikki oli tässä vaiheessa vielä ok.

Oletin että heillä olisi siis tiedossa kiva päivä. Voi miten väärässä olinkaan. Kun päästiin perille, kaikki oli "ihan sama" kokoajan. Onko nälkä, ihan sama. Haluatteko syödä tuolla, ihan sama. Kuitenkin hetken päästä kauhea valitus siitä kun on niin kova nälkä, ahdistaa ei pysty keskittymään mihinkään, nälkä. Lopulta löytyi ruokapaikka joka kelpasi. Ruokaa närpitään hitaasti pää painuksissa ja kalliista annoksesta jätetään puolet syömättä.

Katsoin kun menivät laitteeseen, odottivat laitteen lähtöä liikkeelle ja istuivat paikoillaan. En ole koskaan nähnyt niin surkean ja surullisen näköisiä teinejä. Aivan masentuneen näköisiä molemmat, ilmeettömiä silmät puoliksi kiinni, suupielet roikkui alapäin. Toinen nojasi päätään laitteen reunaan aivan kyllästyneen näköisenä.

Tätä koko päivä. Kotimatkalla junassa olivat taas niinkuin ei mitään.

Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Miten voi olla noin kiittämättömiä? Ensin ruinataan Linnanmäelle ja sitten mökötetään siellä koko päivä.

Mitä ihmettä teinien päässä liikkuu?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-suomi opas: Ihan sama tarkoittaa joo ja en tiedä tarkoittaa ei. 

Vierailija
22/32 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljeni lapset  ei puhu mitään, kaikki kommunikointi pitää hoitaa puhelimella (siis vaikka olisivat viereisessä huoneessa, niin vastausta ei kuulu mihinkään kysymykseen ellet esitä sitä kännykän välityksellä) ja ei:tä eivät koskaan sano. Jos heitä ei kiinnosta, niin ei tule mitään vastausta. Vaimonsa on samanlainen. Hänestä ei saa mitään irti, paitsi facebookissa, jos laittaa seinälle kysymyksen, niin sitten aina vastaa (kas kun se on julkinen ja kaikki näkisi, jos ei vastaa). Ruokapöydässäkin, esim. viime jouluna mummolassa, tuo perhe istui kännykät kädessä ja keskusteli keskenään, kun muut sitten ilman kännyköitä toistensa kanssa. Kun heiltä kysyttin jotain, niin mitään vastausta ei tullut. Eräs iäkkäämpi sukulainen kysyi sitten ääneen, että tajuatteko miten epäkohteliasta tuollainen on ja miksi te ylipäätään tulitte tänne, jos ei yhtään kiinnosta. Olin itse monesti ajatellut samaa. Harva enää näille kertookaan mistään suvun yhteisistä tilaisuuksista. jos saavat niistä tietää, niin se on ollut vahinko. En tiedä sitten mitä näille tapahtuu, jos kännykät joskus hajoaa kaikilta samaan aikaan, mitenhän saavat puhuttua toisilleen, että mennään ostamaan uudet. 

Toisen sisarukseni perhe on sitten ihan toisenlainen. Jopa lapset osaa puhua ja olla sosiaalisia toiset huomioon ottavia ihmisiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ei kannata potea pahaa mieltä, sillä nuo veljesi lapset nauttivat päivästään ihan täysillä. Tuollainen käytös kuuluu nimittäin tuohon ikään sekä myös se, ettei saa näyttää, että "Mulla on oikeasti kivaa". Voin sanoa tämän täydellä varmuudella, koska siitä ei ole kovinkaan montaa vuotta, kun olin itse täsmälleen samankaltainen. 🤦🏼

Vierailija
24/32 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäiset ovat liian vanhoja huvipuistoon. Huvipuisto on lasten paikka.

Halusin Linnanmäelle vielä 18-19-vuotiaana ja tykkää käydä siellä vieläkin. Onko paha? 😄

N23

Vierailija
25/32 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaleja teinejä. Tunteiden säätely vielä kehittymätöntä ja tulee vielä usein taantumaakin murrosiässä. Eivät tiedä oikein miltä mikäkin tuntuu ja mitä elämältä haluaisivat ja hormonit saa olon ärtyneeksi. Monesti aina vuoden mittainen vaihe kun tälleen katoavat omaan huoneeseensa. Vuoden päästä sitten yhtäkkiä onkin taas kiva seurallinen nuori joka matkalla nuoreen aikuisuuteen. Ei kannata itseensä ottaa teinin käytöksestä. 

Vierailija
26/32 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä aikuisena tässä minusta vähän outo olet. Samoin kuin pari kommentoijaa. Teinin kehitykseen kuuluu tuollainen. Hän hakee irtiottoa aikuisista ja mitään mitä aikuinen tekee, ei ole kivaa. Tai siis tietenkin, on mutta sitä ei todellakaan näytetä! Aivan luonnollinen kehityskulku ja tosiaan liittyy siihen, että teini on kasvamassa itsenäiseksi ja pärjääväksi aikuiseksi. 

Mun oma tytär teki tuota hetken aikaa. Saattoi kyllä laittaa päivän jälkeen VIESTIN, että oli tosi kivaa ja kiitos. 🤣

Nyt kohta 18.v ja sanoo jo ääneen sen, mutta laittaa myös viestin sekä näyttää naamastakin ilon. Ja hän on ennen kaikkea aina ollut kohtelias, tuo kausi vain kuuluu käydä. Mä uskon, että nämä sun teinit oli oikeasti todella innoissaan. 

Vierailija
27/32 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista on teinien kanssa ulkomailla. Jälkikäteen muistelevat, kuinka kivaa oli, vaikka olisivat reissussa suu mutrulla tuijottaneet puhelinta.

Vierailija
28/32 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä jatkaa, että missään nimessä tuosta ei saa rangaista tai "hylätä." Jos otat itseesi teinin käytöksen on se yhtä kuin hylkäys. Toki kasvattaa saa ja sanoa, että olisi kiva jos sanoisitte kiitos. Teinejä ei saa päästää kokonaan sinne omaan maailmaansa ja edelleen pitää tehdä asioita myös perheenä, vaikka mikään ei kiinnosta ja kaikki on "ihan sama." 

Vierailija
29/32 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti teinit hehkuttaa kavereilleen että oli superkiva sukulainen ja niin huippu reissu ja kaikki on kateellisia. Jos sinä kysyt mennäänkö enskesänä uudestaan vastaavat ihan sama = siis oispa supersiistiä mutta en kehtaa sanoa joo koska se on noloa. Tai jos kysyt oliko kivoja laitteita vastaavat en tiedä = jotkut oli liian hurjia että melkein pelotti mutta on liian noloa sanoa niin. Tarvitsevat tukea sanoittamiseen mutta jos sanoitat niin sekin on noloa, eli tee se riittävän positiivisesti ja yksityisesti. Vaikka että mulle on ihan ok vastata niin. Älä vedä herneitä nenään.

Vierailija
30/32 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin käyttäydyin teininä noin.

Vierailija
31/32 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti valitti samaa, kun vei meidän 14 vuotiaan yllärinä Lintsille. Hän oli ostanut kalliin rannekkeen, mutta poika kävi vaan parissa laitteessa.

Mä sanoin äidille, että kaikki yllärit eivät ole mieluisia. Kuten nyt nähtiin. Poikaa ei ole koskaan kiinnostanut huvipuistot..Hän ei voi sietää niitä vatkaimia. Perheenä kun on käyty, niin on mun kanssa ollut ratasvahtina tai me ollaan käyty narunvedossa tms. Pidetty hauskaa omalla saralla. Mäkään en ole koskaan viihtynyt laitteissa. Äitipä ei sitäkään tiennyt, kun ei ole mun kanssa koskaan huvipuistossa käynyt. Outoja ovat sellaiset lapset, jotka ei huvipuistolaitteista tykkää.

Poika sanoi isoäidilleen, ettei hän siellä sen takia käy, että he ravaa koko ajan jossain vihtymässä. Hän on tullut viettämään aikaansa mummonsa kanssa. Siitä äiti suivaantui ja laittoi välit lapseen poikki. 

APn kirjoituksesta tuli lähinnä mieleen, ettei seura tosiaan ollut mieluisaa. Eivät tunne tätä ystävällistä rahottajaa, joka vaan kyttäilee ja arvostelee. Pirun ahdistavaa seuraa.

Vierailija
32/32 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun ei kannata potea pahaa mieltä, sillä nuo veljesi lapset nauttivat päivästään ihan täysillä. Tuollainen käytös kuuluu nimittäin tuohon ikään sekä myös se, ettei saa näyttää, että "Mulla on oikeasti kivaa". Voin sanoa tämän täydellä varmuudella, koska siitä ei ole kovinkaan montaa vuotta, kun olin itse täsmälleen samankaltainen. 🤦🏼

Jaa, näin viiden teinin äitinä ja muutaman kymmenen teinin varttimutsina olen eri mieltä. Tuleehan noita ihan sama hetkiä, muttei ole koskaan ollut aktiviteeteissa yms. yleensä menevät päätä pahkaa  ja nauttivat. ihan sama kohtauksia tulee silloin, kun mielenpäällä on jotain harmia, ei tarvii kummosta olla.

Olishan sitä aikuinen voinut ottaa hommat langat käsiinsä ja vaan päättää itse. Sanoa, että mennääs "tulikouraan" nyt ja sen jälkeen syödään, miettikää valmiiksi mitä haluatte. JOs sen jälkeen tulee vielä ihan sama, niin sitten aikuinen päättää paikan. Sama juttu, kun taaperollekaan ei aneta vaihtoehtoja liikaa, muuten se menee jumiin ja alkaa kiukuttelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme