FODMAP ruokavaliolle siirtyminen.
Minun on ilmeisesti pakko, ainakin joksikin aikaa. Mutta miten teillä on käytännössä sujunut ja onko auttanut? Kyselin tekoälliltä käytännön vinkkejä (n.1500 kcal/vrk) ja ainakin ensimmäinen versio oli todella iso muutos:
-pitäisi syödä aamupala-välipala-lounas-välipala-päivällinen JA iltapala. Nyt syön 2 kertaa vuorokaudessa, jonka tiedän kyllä olevan osa ongelmaa.
- energia tulee pääasiassa kalasta, lihasta, kananmunista ja maitotuotteista. Mutta kun on syönyt kalaa 1-2 kertaa viikossa ja lihaa (pääasiassa kanaa) max. kerran viikossa, muutos on todella iso (ja kallis). En myöskään tiedä, mitä suolisto muutoksesta sanoo.
- pastaa ei lainkaan, vähän riisiä ja perunaa. Leipä Fazerin fodmappia.
Mutta siis, miten teillä on käytännössä toteutunut tuo ruokavalio?
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi syödä noin kun kerroit?
Selitä tarkemmin, en ymmärtänyt. Olen käytännössä valvonut 6 vrk vatsakivuissa (ärtynyt paksusuoli) ja jotainhan tässä on tehtävä. En yhtään väitä, että ruokailutottumukseni olisivat olleet hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitä tarkemmin, en ymmärtänyt. Olen käytännössä valvonut 6 vrk vatsakivuissa (ärtynyt paksusuoli) ja jotainhan tässä on tehtävä. En yhtään väitä, että ruokailutottumukseni olisivat olleet hyviä.
Jos chatGpt:n ateriarytmiä tarkoitat, niin AI kertoi, että tarkoituksena on pitää herkkävatsaisen energiansaanti niin tasaisena, että ei tule tilannetta, jossa kiskaisee tyhjään mahaan ähkyt ja laittaa suolistonsa koville (esim. tuo mun 2 ateriaa vuorokaudessa, ei välipaloja. Mikä taas johtuu siitä, että mulle harvoin tulee näläntunnetta: tämä ei ole mikään hieno asia). AI:n kanssa "sovittiin", että aamupala, keittolounas proteiinilla terästettynä ja illallinen on minulle jo hyvä alku. Ruuat fodmapin mukaan ja kello hälyttämään lounasaikaa.
Jos suolisto rauhoittuu, mulla on tarkoitus vähän kerrassaan palata normaalimpaan ruokaan.