K kauppa lahjoittaa 1000€ jos olet nopea
Sain ent työtovereita "Riitta Pajupensaalta" yöllä klo 2 viestin. Siinä sanottiin että saamme yhdessä 2000€ jos nopeasti toimit kuten käsketään. Puhelinnumeto Whatsupiin ja sitten tulee viesti mihin pankkitiedot. Kirjoitin että en tarvitse rahaa. Pidä itse. Whatsupiin tyhmänä annoin Puh nron mutta sen nyt näkee netistä.
(Rahan aiheena oli: K kauppa lahjoittaa näitä mainoksena uudelle K tuotteelle. Oliko se nyt pesuaineita vai mitä lie.)
Menin siis osin lankaan. Mutta pankkitietoja en antanut. Olin tyhmä. Minä joka olen epäluuloinen aina!
Kommentit (7)
Unessa monet harhautuu. Oliko Riitalta kaapattu tili.
Kaikenlaisia huijauksia tulee. Eilen esim. sain elisalta postia jossa väitettiin että joku maksuongelma lässynlää, ja piti klikata jotain nappia sen selvittämiseksi. Nappi johti sitten taas osoitteseen joka alkoi "onlinespankki..." eli samaa taidetaan käyttää useammassakin huijauksessa.
Yleensä noi näkee huijauksiksi ainakin sähköpostissa siitä että joko lähettäjä on joku ihan ihmeellinen, eli pankin tapauksessa esim. joku espanjalainen tai saksalainen tavis ja se linkki minne pitäisi mennä on joku ties mikä ei ollenkaan väitettyyn firmaan liittyvä ulkomainen sivusto. Muutenkin jos ruvetaan heti tivaamaan henkilötietoja, maksutietoja tai kirjautumista pankkitunnuksilla jonnekin niin kannattaa olla varuillaan.
Eli pankkiin, kelaan, verottajalle, omakantaan, suomi.fi sivulle yms. vain noiden sivujen pääsivun kautta. Ei mitään nappeja painelemalla missään viestissä. Jos sinulla on oikeasti esim. suomi.fi viesti niin se on siellä tuota oikeaakin kautta menemällä.
Minulla oli tapana laittaa tori.fi myyntiin jotain älyttömän halvalla. Esim. Ps4 20€:lla tai käyttämätön 70 tuuman televisio 20€:lla. Muutama kysely tuli, mutta kukaan ei suostunut, että lähetän tuotteen vasta kun rahat ovat tililläni. Olisin tuotteet oikeasti lähettänyt.
Tyhmästä päästä tyhjenee koko pankkitili
Tuo on ilmiselvä huijaus.