Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppilaat ei kiitä

Vierailija
05.04.2007 |

Minulla on kiva luokka ja tuntuu, että tulemme hyvin toimeen. Nyt pääsiäisen alla päätin ilahduttaa luokkaa (noin 12-vuotiaita lapsia) ostamalla jokaiselle pääsiäismunan. Hiukan kummastutti, että vain yksi oppilas, poika, kiitti. En viitsinyt tehdä jutusta asiaa ja pilata tunnelmaa alkamalla saarnaamaan käytöstavoista. Kiitäminen pitäisi tulla spontaanisti, jos asia on jo pienestä pitäen opetettu. Ei sitten vissiin ole. Tottakai koulun tehtävä on opettaa asiaa, mutta jos sitä ei seitsemän ensimmäisen vuoden aikana opeteta niin vaikeaa se on myöhemminkin.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: toinen ope

Vierailija
2/10 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan normaalia puhekieltä. Onko täällä opettajille jokin ertyisehto kielen suhteen. Kyllä täydellinen kirjakielikin luonnistuu, mutta miksi täällä ei saisi opettajakin käyttää samanlaista huolittelematonta puhekieltä kuin muutkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapset ovat yllättävän kiittämättömiä. Yleensä joku/jotkut vielä kehtaa rutista ja naukua, että " vääränlainen lahja" , " pahaa karkkia" , " tässäkö kaikki?" jne. Siksipä en sitten mitään yleensä viitsi omilla rahoillani oppilailleni ostellakaan. Saa se hyvä opetus ja koulun resurssien tarjoamat virikkeet riittää. Olen kyllä puhunut ja " avannut" heille omia tunnelmiani, jos esim. olen jotain extraa heille järkännyt ja sitten vastaan tulee rutinaa. Joskus olen lykännyt jotain kivaa tekemistä muulle päivälle, jos vastaanotto on ollut nuivaa. Tai sitten innokkaat ovat saaneet kivaa ohjelmaa ja muille (rutisijoille) ns. perustehtäviä. Kyllä se puhuminen auttaa ja open tunteista ja muiden oppilaiden tunteiden huomioinnista puhuminen on mennyt perillekin. Kaikissa kodeissa ei kyllä jälkikasvu tunnu saavan juuri minkäänlaista käytöskasvatusta. Onneksi hyväkäytöksisiäkin lapsia löytyy. Jos kodeissa ei tapoja opeteta, koulukaan ei ihmeitä saa aikaiseksi, vaikka parhaamme me opettajat pyrimme tekemään.

Vierailija
4/10 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olisithan opena voinut opettaa sen kiittämisen? Osana koulun kasvatustyötä? Nyt ne sun junttioppilaat ei vieläkään tajua, että pitäisi kiittää, vaikka jo 12-vuotiaita ovat.

Kaunis ajatus tuo pääsiäistoivotus!

Vierailija
5/10 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskovat yhä, että kaikki opettajat puhuvat kirjakieltä, kieltäytyvät seksistä, eivät käytä viinaa ja tupakkaa jne.

EI OPET SAA KÄYTTÄÄ PUHEKIELTÄ!

Vierailija
6/10 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee tästä lähtien oikein erityisohjelmaksi meidän luokassa. Tänään en vain viitsinyt pilata tunnelmaa, mutta tiistaista lähtien meillä kiitetään jokaisesta paperista, kynästä, vihkosta...

ap

Vierailija
7/10 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen tassa vuosien varrella huomannut henk koht. Asun USA:ssa ja meilla on ollut paljon vieraita Suomesta, kukaan ei ole KOSKAAN jalkikateen kiittanyt siita etta on saanut olla meilla taysihoidossa. Lisaksi lahetan Suomeen kummilapsille lahjoja, koskaan ei ole viela tullut siitakaan kiitosta. Taalla usa:ssa saadaan joko kiitospuhelu tai kiitoskortti postissa jos ollaan kutsuttu joku amerikkalainen paivalliselle tai viety lahja juhliin.

Vierailija
8/10 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 v. kiittää kun ollaan opetettu.

Vierailija
9/10 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukossa tyhmyys tiivistyy, kun yksi ei kiittänyt, eivät muutkaan kehtaa. Unohditko maalaisjärkesi toisen opintoviikon aikana?

t. tosi kyllästynyt koulusihteeri

Vierailija
10/10 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaisit paremmin ymmärtää luettua. Oikeasti olen opettaja ja niitä opintoviikkoja 228.