Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuodet? Pitääkö/voiko oireita hoitaa?

Vierailija
22.08.2025 |

Olen 44-vuotias. Yöhikoilu on ollut osa elämää jo vuoden, puolitoista. Nyt se on pahentunut niin, että herään siihen ja joudun vaihtamaan yöpaidan ja lakanat sekä ottamaan kuivan tyynyt loppuyöksi. Yöhikoilu on aiemmin kestänyt 2-3 päivää ennen kuukautisia, mutta nyt tämä hikoilujakso on kestänyt jo viikon ja kuukautisten pitäisi alkaa vasta viiden päivän päästä.

Kuukautiset ovat edelleen säännölliset, enkä ole huomannut määrässä mitään eroa aiempaan.

En ole huomannut hikoilun ohella muita oireita kuin haluttomuus. 

Yöhikoilu haittaa huomattavasti nukkumista tällä hetkellä. Pitääkö mennä lääkäriin vai kärsiä tästä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena ihmisenä päätät ihan itse haluatko mennä lääkäriin vai kärsiä. Apuja saa kyllä.

Vierailija
2/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ottaisin yhteyttä lääkäriin koska hikoiluhan voi olla oire jostain muusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa oireista on sitä hoitoa. Keho toimii ja hoitaa itseään. 

Tämä ohje pätee meihin kaikkiin koko elämämme ajan.

Jos olet huolissasi jostakin syystä niin varaa aika lääkärille.

Vierailija
4/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisena ihmisenä päätät ihan itse haluatko mennä lääkäriin vai kärsiä. Apuja saa kyllä.

Lähinnä tarkoitin sitä, että hoitavatko lääkärit tällaisia? Kun monesta paikasta olen lukenut, että liian aikaisin aloitetut vaihdevuosihoidot ovat pahasta. Minä en selvästi ole vaihdevuosissa vielä, esivaihdevuodet vasta. 

En haluaisi mennä lääkäriin, jos ohjeet ovat sitä peruskauraa alkoholin ja tupakan vähentämistä (en tee kumpaakaan), liikunnan lisäämistä, stressin vähentämistä jne.

ap

Vierailija
5/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen ei löydy apuja eikä tarvitsekaan löytyä mutta yleinen ohjeistus on että lääkäriin mennään aina kun on tarvetta, myös oma epävarmuus ja huolet ovat aihe.

Vierailija
6/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä tarkoitin sitä, että hoitavatko lääkärit tällaisia? Kun monesta paikasta olen lukenut, että liian aikaisin aloitetut vaihdevuosihoidot ovat pahasta. Minä en selvästi ole vaihdevuosissa vielä, esivaihdevuodet vasta. 

En haluaisi mennä lääkäriin, jos ohjeet ovat sitä peruskauraa alkoholin ja tupakan vähentämistä (en tee kumpaakaan), liikunnan lisäämistä, stressin vähentämistä jne.

ap

Hoitavat. Varaa aika. Ohjeet eivät ole peruskauraa.

Vierailija
7/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No mitä ne ovat? Kukaan tuntemistani naisista ei ole tarvinnut lääkäriä vaihdevuosioireisiin. Joskus tietysti lääkäriin on menty esimerkiksi sitkeän hiivatulehduksen takia kun on tarvittu tutkimuksia ja lääkekuuria.

Vierailija
8/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kävin juuri gynellä esivaihdevuosioireiden vuoksi. Olen 46v. Oireina limakalvojen kuivuus, unettomuus, nivelkivut. Sain hoidoksi kuivuuteen vagifemit alapään limakalvojen kuivuuteen, varsinaista hormonikorvaushoitoa ei aloitettu koska kk on vielä säännölliset, mutta kirjoitti reseprin e-pillereihin joiden sanoi olevan sellaiset joiden pitäisi auttaa erityisesti tuohon unettomuuteen. Tasaa hormonimääriä elimistössä tms, oireeni ilmeisesti kun johtuvat niiden heittelystä. 

koin että käynnistä oli hyötyä ja koin tulleeni kuulluksi asiassa. Varmaan kannattaa mennä gynelle ennemmin kuin yleislääkärille. 

Vierailija
9/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin ehdottomasti lääkäriin tuollaisen hikoilun takia. 

Vierailija
10/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Päinvastoin vaihdevuosihoidot tulisi aloittaa jo ennen vaihdevuosia, jotta niistä saisi parhaan hyödyn. Ja hormonihoidot tehoaa hyvin kuumiin aaltoihin (jos niitä voi käyttää). 

Vierailija
11/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No mitä ne ovat? Kukaan tuntemistani naisista ei ole tarvinnut lääkäriä vaihdevuosioireisiin. Joskus tietysti lääkäriin on menty esimerkiksi sitkeän hiivatuleh

Ne ovat yksilöllisiä. Sinun tuntemasi naiset eivät ole kaikki naiset.

Vierailija
12/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hoitavat kyllä. Käypä hoidon mukaan estrogeeni on ensisijaisesti lääkitys mm tietyn ikäisten naisten unettomuuteen.

Vierailija
13/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No mitä ne ovat? Kukaan tuntemistani naisista ei ole tarvinnut lääkäriä vaihdevuosioireisiin. Joskus tietysti lääkäriin on menty esimerkiksi sitkeän hiivatuleh

Ilmeisesti et tunne juurikaan vaihdevuosi-ikäisiä naisia? Just oli kymmenen hengen porukka vajaa viiskymppisiä viettämässä iltaa ja kaikilla paitsi yhdellä oli hormonit (ja se yksi valitti uniongelmia, siksi asia tuli esiin). 

Vierailija
14/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli paljon lievemmät oireet, kun menin lääkäriin pari vuotta sitten ja sain hormonilaastarit. Kuukautiset jatkuu edelleen säännöllisinä, ja vaihdevuosioireet pysyvät hoidoilla poissa

Vierailija
15/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti saa apuja. Vaihdevuosihormonihoito ei auttanut, menin ihan sekaisin niistä, tyyliin olo tuntui kun olisi raskaana ollut. Sitten jätin ne pois. Myöhemmin kävin pyytämässä valtavaan vuotoon e-pillereitä, koska tiesin niiden auttaneen mua nuorempanakin sillä tavalla. Gyne tyrkytti koko ajan vaan kierukkaa, vaikka sanoin, etten halua sellaista sisääni.

Vierailija
16/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli paljon lievemmät oireet, kun menin lääkäriin pari vuotta sitten ja sain hormonilaastarit. Kuukautiset jatkuu edelleen säännöllisinä, ja vaihdevuosioireet pysyvät hoidoilla poissa

Mulle ei edes kerrottu mistään laastareista. Olisin kaivannut juuri tuollaista kevyttä apua.

Vierailija
17/17 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän tuossa vaiheessa se hoito on yhdistelmäehkäisypilleri, koska kyseessä ei ole varsinainen estrogeenin puute vielä, vaan rajusti heittelevät hormonitasot. Sitä estrogeeniä on usein jopa liikaa, kun aivolisäe piiskaa hiipuvia munasarjoja toimimaan niin kovasti. Yhdistelmäehkäisy pistää koko oman hormonikierron tauolle, ja auttaa.

Mutta eihän noita mitenkään "pidä", ole pakko, hoitaa. Itse esimerkiksi menin koko vaihdevuosiprosessin luomuna läpi, ja koin lähinnä kiinnostavaksi seurailla eri vaiheita. Minulla oireet pysyivät aina ihan siedettävinä. Pahin aika oikeastan oli 42-44-vuotiaana, kun esivaihdevuodet vasta alkoivat. Silloin lähti tukka, oli kuumia aaltoja  ja kovat pms-oireet viikon ennen menkkoja, mieliala heitteli. Sen jälkeen tasaantui, ja jossain vaiheessa menkkakierto alkoikin pidentyä. Menopaussi tuli 51-vuotiaana, ja siinä vaiheessa ei mitään vaivoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän