Sijoittaako muka kaikki nykyään? On niin trendikästä ja kaikilla hirveästi rahaa
Omat vähäiset sijoitukset nousseet tosi hitaasti, ei pääse rikastumaan. Palkka nousee vielä hitaammin, joten ei varaakaan.
Kaikilla muilla tuntuu olevan, meneekö teillä muilla niin hyvin?
Kommentit (163)
Saattaa olla ns. koira haudattuna, että ihmiset sijoittaisi.
Koska 2027 alkaa sijoituitukset, omaisuus vaikuttaa työttömyystukeen.
Päästään sitten Kelan kanssa vääntää kättä miksi on tilillä pari tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelko eläkerahojen riittämättömyydestä on hassu ilmaisu. Se on nykyajan psykologisoivaa kieltä, joka sekoittaa tosiasioita tunnetiloihin. Pahimmillaan pelkoja vatvotaan terapiassa sen sijaan, että varmistettaisiin omien rahojen riittävyys.
Kun omat vanhempani suunnittelivat eläkepäiviään, eläke oli 60% viimeisen kymmenen työvuoden palkasta. Siis jos palkka oli vaikka 6000€/kk siinä työuran parhaassa kohdassa, eläke oli 4200€/kk. Ei heillä ollut syytä huoleen.
Nyt viisikymppisillä eläke on noin 40% koko työuran keskimääräisestä palkasta. Sillä 6000 euroa tienaavalla suunnilleen 1800€/kk, jos on aloitettu 3000€/kk:lla ja keskimääräinen palkka on 4500.
On ihan typerää puhua siitä, että viisikymppisillä on pelko eläkerahojen riittämättömyydestä. Ei ole. On tieto eläkkeen riittämättömyydestä haluttuun elintasoon vanhalla iällä. Sitä voi paikata o
Täh. V 2024 suomessa oli 1 600 000 eläkeläistä joista kelan eläkkeet maksettiin 544 000 eläkeläiselle (sis. kansaneläkkeen ja takuueläkkeen tasauksen) , joten yli miljoona sai eläkkeensä työeläkkeinä eläkeyhtiöiden maksamina.
Vierailija kirjoitti:
Pelko eläkerahojen riittämättömyydestä on hassu ilmaisu. Se on nykyajan psykologisoivaa kieltä, joka sekoittaa tosiasioita tunnetiloihin. Pahimmillaan pelkoja vatvotaan terapiassa sen sijaan, että varmistettaisiin omien rahojen riittävyys.
Kun omat vanhempani suunnittelivat eläkepäiviään, eläke oli 60% viimeisen kymmenen työvuoden palkasta. Siis jos palkka oli vaikka 6000€/kk siinä työuran parhaassa kohdassa, eläke oli 4200€/kk. Ei heillä ollut syytä huoleen.
Nyt viisikymppisillä eläke on noin 40% koko työuran keskimääräisestä palkasta. Sillä 6000 euroa tienaavalla suunnilleen 1800€/kk, jos on aloitettu 3000€/kk:lla ja keskimääräinen palkka on 4500.
On ihan typerää puhua siitä, että viisikymppisillä on pelko eläkerahojen riittämättömyydestä. Ei ole. On tieto eläkkeen riittämättömyydestä haluttuun elintasoon vanhalla iällä. Sitä voi paikata omatoimisesti sijoituksilla. Jos saa eläkkeen pääl
60% 6000 eurosta on kyllä 3600.
Jäin itse eläkkeelle viime vuonna ja eläkkeeni on aika tarkkaan 60% viimeisimmästä palkastani, vaikka on siis laskettu koko työurani mukaan, eikä kertymä käsittääkseni ole muuttumassa mihinkään, joten en näe mitään syytä miksei se jatkossakin olisi tuota. Ainakin, jos jatkaa tavoite-eläkeikään asti. Itse jäin alimmassa mahdollisessa. Vaatii tietysti vähintään sen 40-vuotisen työuran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan typerää puhua siitä, että viisikymppisillä on pelko eläkerahojen riittämättömyydestä. Ei ole. On tieto eläkkeen riittämättömyydestä halutt
Ei riitä eläkerahat kaikille halukkaille. Pakko joko a) nostaa eläke ikää tai b) leikata eläkkeittä. Veikkaan päädytttävän johonkin hybridiratkaisuun jossa eläkeikä nousee ja eläkkeet leikataan nolliin ajan kanssa. Kun ei oo rahaa ei oo rahaa. Näistä eläkkeistä on jo paikattu parilla miljardilla valtion pudjettia eli hunajapurkki on auki ja mikään ei estä koko eläkekassan laittamista sileeksi ja joku EU saattaa tätä jossain vaiheessa vaatiakin. En laskis eläkkeen varaan, pakko olla vara suunnitelma.
Sijoitin kun vielä olin töissä. Sitten kun terveys meni, piti nekin muutama satanen sieltä nostaa tappiolla pois kun putosin lopulta toimeentulotuelle jota ei voi saada jos " on rahaa ".
Ymmärrän kyllä sen että kyseessä on viimesijainen tuki, mutta jos ihmisellä on säälittävät 600e salkussa niin olis koko yhteiskunnan kannalta järkevämpää antaa niiden olla ja katsoa, jos ne vaikka poikis joskus jotain toimeentuloa.
Piti maksaa sen salkun lakkauttamisesta ja tosiaan meni tappiolla kaikki niin vitutti.
Olis fiksumpaa että pitäis vaikka joka kuukausi toimittaa sen salkun tiedot ja olis joku raja minkä kun ylittää niin pitäis ne nostaa sieltä pois ja elää niillä.
Vaikka edes 3000e niin siinä säästäis yhteiskunta jo parin kuukauden toimeentulotuet JA Kelan väen tylaikaa kun ei tarttis niitä papereita pyöritellä pariin kuukauteen sen asiakkaan kohdalla sen enempää.
Koska kun nostaa 600e ja maksaa siitä sen 50e niin saa kuitenkin mahdollisesti toimeentulotukea siltä kuukaudelta ( jos on lapsia jne ) ja sitten ne on hassattu.
Jokaisella pitäis olla oikeus säästää edes vähän pahan päivän varalle ( esim. Pesukoneen hajoaminen tms ) niin että sitten jos jotain käy niin ei joutuis tukia odotellessa niin pahaan pulaan ja vois itse maksaa sen rikkoutuneen kodinkoneen.
Puhutaan puskureista ja käsketään varautumaan siihen, että jos jotain isompaa käy ja pankkikortit ei toimi tms.
Vois olla niin että tilillä sais aina olla se yhden kuukauden toimeentulotukea vastaava määrä rahaa että jos jotain käy niin ei tulis heti kauhea ruuhka Kelaankaan. Vois olla vaikka niin, että sitä rahaa ei sais käyttää kuin äärimmäisessä hätätilanteessa tai jotain.
Mutta tällaista tämä on. Sori eksyin vähän aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla ns. koira haudattuna, että ihmiset sijoittaisi.
Koska 2027 alkaa sijoituitukset, omaisuus vaikuttaa työttömyystukeen.
Päästään sitten Kelan kanssa vääntää kättä miksi on tilillä pari tonnia.
Onko parempi pitää itsensä köyhänä ja mahdollisimman riippuvaisena alati hupenevista tuista? Minä mieluummin pyrin vaurastumaan niin perusteellisesti, etten ikinä tarvitse mitään tuon tyyppisiä tukia.
Kyllä eläkerahat riittävät, se on laskettu moneen kertaan. Kertymät vaan ovat pieniä nykyisille viisikymppisille. Nuoremmilla taas parempi tilanne. Eli siis eläkettä saadaan, mutta se alkaa myöhään ja on määrältään pieni. Nykyiset viisikymppuset eivät pääse 60% eläkekertymään, kuten nyt eläkkeellä olevat ovat päässeet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä eläkerahat riittävät, se on laskettu moneen kertaan. Kertymät vaan ovat pieniä nykyisille viisikymppisille. Nuoremmilla taas parempi tilanne. Eli siis eläkettä saadaan, mutta se alkaa myöhään ja on määrältään pieni. Nykyiset viisikymppuset eivät pääse 60% eläkekertymään, kuten nyt eläkkeellä olevat ovat päässeet.
Minä jäin v. 2013 osa-aikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Siinä laskettiin minun tuleva eläke ja se oli laskettu koko työurani ajalta eli 23-vuotiaasta alkaen. Siinä jäi muutamalta vuodelta eläke saamatta. Eläke ei tosiaan ole mitään 60 %:a palkasta.
Noilla vanhemmilla ikäluokilla oli superkarttuma, jonka viimeisinkin versio poistuu tämän vuoden lopussa. Se on nostanut heidän eläkkeitään tuntuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Voi, voi, en oikein jaksa uskoa, että täällä vauvasivuilla oikeat sijoittajat rehentelisi sijoitustensa tuotoista. Toki onhan se kiva näitä lueskella ja naureskella kuinka hyvin tuo ihmisten mielikuvitus lentää. Näky tuolla jotkut kertovan ihan reilusti, että fyrkat vaan pois pankista, hyvä niin, eipä pääse huijarit rahoihin käsiksi, kun ei ole mistä ottaa. No saahan täällä tietysti kirjoittaa mitä lystää.
Minun rahastosijoitukset ovat tuottaneet ihan kivasti, parhaillaan yhdessä tuottoa on noin 70 %, muutamassa vähän vähemmän ja yhdessä korkorahastossa on pienin tuotto, 12 %. Suurin tuotto on liki 300 %, mutta siihen tein aikoinaan vain yhden kertatalletuksen enkä laita siihen lisää, kun se on mielestäni riskialtis. Millaisia tuottoja sinä tarkoitat, kun ne sinua huvittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin aloitin viime vuonna. 100-200€ rahastoihin, omien arvojen mukaisesti.
Arvo nyt 2500€
Minä pistin isohkon potin sotateollisuuteen heti sinä päivänä kun Ukrainan sota alkoi, on muuten noussut kivasti, +250%
Sama. Saabin osake noussut satoja prosentteja. Arvuuttelen myyntiä kun on nyt korkealla. Rommaus tulee vielä eteen.
Kyllä ne tuotot ihan oikeaa rahaa ovat, ne vaan saadaan ihan eri tavalla kuin lottoajat luulevat. Se ei mene niin, että laitat lyhyen aikaa jotain hiluja sinne, osut satumaisen tuoton jättipottiin ja sitten elelet loppuikäsi sikarikkaana. Se on paljon arkisempaa. Laitat sitkeästi ja jatkuvasti ihan tuntuvia summia johonkin tylsään ja arkiseen kohteeseen, ja joskus kymmenen vuoden kuluttua huomaat, että kappas, siellähän on ihan mukavasti tuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sijoitan, kun en tiedä missä muualla kannattaisi rahoja pitää, kun talletuskorot ovat niin surkeat. Rahastot ja osakkeet tuottaneet kuitenkin huomattavasti paremmin. Lisäilen kuukausisäästäjänä maltillisesti rahastoihin ja joskus ostan suoraan osakkeita. Vähän on myös kryptoja, pelkästä mielenkiinnosta. Tuplaantuneet alusta.
Ei ole mitään mahtavaa tiliä, muutamia kymppitonneja. Seuraan tilannetta ja jos myyn hyvällä voitolla, yritän tasailla veroja myymällä tappiollisia. Myyn vain, jos tarvitsen ylimääräisten eli jos sattuu joku kiva matka tai muu isompi hankinta olevan ajankohtainen.
Olen jo eläkkeellä, jonkunlainen harrastus tämä sijoittaminen on. Eikö jokainen saa tehdä rahoillaan, mitä haluaa, jotkut golfaa, joku ostaa auton ja joku säästää.Ihan kuin minun suusta. Sama strategia. Sijoituksissa nyt noin 60 000. Maltillisesti ostelen. En alkuun oikein ymmärtänyt mitään mutta hyvin ovat tuottaneet. Voittoa nyt noin 15 000. Eläkepäiviä varten jemmassa periaatteella osta, pidä, unohda.
PS viime kevään laskussa pidin amerikkalaiset osakkeeni ja niiden arvo nyt +60%
Kyllähän sijoittamisen pitäisi kuulua jokaisen taloudenpitoon. Sijoittamisen kautta siirretään omaa ostovoimaa tulevaisuuteen ja saadaan myös parannettua sitä elämän aikana olevaa ostovoimaa. Jos ei säästä ja sijoita, niin tarvii ottaa lainoja kaikkiin vähän isompiin hankintoihin ja maksaa niistä sitten korkoja.
Suomessa kansalla on 5 miljardia pankkitileillä rahaa siis 5 000 000 000 euroa. Kyllä rahaa on, mutta niillä, joilla on suu säkkiä myöten.
Vierailija kirjoitti:
En minä sijoituksillani rikastu, mutta tuottaa ne enemmän kuin jos olisivat käyttötilillä. Miksi ihmeessä en haluaisi niitä "ylimääräisiä" satasia vuodessa?? Lastani varten sijoittamisen aloitin ja tässä on vielä hyvä pätkä aikaa kerätä pottia.
Jos ei tiedä mitä tekee, niin se voi olla tuhansia vähemmän kuin alkupääoma. Sijoittaminen ei ole mikään voittoautomaatti.
Meidän mediaa pitäisi myös kouluttaa aiheesta. Nostavat suurena epäkohtana esiin, että vanhemmat ihmiset ovat varakkaampia kuin nuoret. No niin pitääkin olla, se on juuri se tulos, mihin itse kukin pyrkii, kun säästää ja sijoittaa.
jopa Lauri Nummenmaa, joka sentään on asiantuntija alalla, piti ristiriitaisena, että ihmiset eivät usko suomalaisten keskimäärin vaurastuvan tulevan kymmenen vuoden aikana, mutta uskovat itse vaurastuvansa samassa ajassa. Eihän siinä ole mitään ristiriitaa. Vaikka kansa pysyisi ihan samanlaisena, muutut itse vaikkapa 25-vuotiaasta 35-vuotiaaksi. Tuona aikana sinä itse kyllä vaurastut ehkä paljonkin, vaikka 25-vuotiaat ja 35-vuotiaat sinänsä olisivat ihan yhtä köyhiä tai rikkaita kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Noilla vanhemmilla ikäluokilla oli superkarttuma, jonka viimeisinkin versio poistuu tämän vuoden lopussa. Se on nostanut heidän eläkkeitään tuntuvasti.
Älä väännä veistä haavassa, täytin sen hiton 53 samaan aikaan kun tuli 2,5% palkankorotukset... Superkarttuman ansiosta taisin saada 20€ netto palkankorotuksen. No, tammikuussa tuo sitten korjaantuu.
Olen työmarkkinatuella. Sijoitan hiljalleen. Hyvin on toiminut, eikä oo tullu enää hikikään otsaan. Vaikka osakkeet pomppinu.
Voi, voi, en oikein jaksa uskoa, että täällä vauvasivuilla oikeat sijoittajat rehentelisi sijoitustensa tuotoista. Toki onhan se kiva näitä lueskella ja naureskella kuinka hyvin tuo ihmisten mielikuvitus lentää. Näky tuolla jotkut kertovan ihan reilusti, että fyrkat vaan pois pankista, hyvä niin, eipä pääse huijarit rahoihin käsiksi, kun ei ole mistä ottaa. No saahan täällä tietysti kirjoittaa mitä lystää.