Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittaako muka kaikki nykyään? On niin trendikästä ja kaikilla hirveästi rahaa

Vierailija
22.08.2025 |

Omat vähäiset sijoitukset nousseet tosi hitaasti, ei pääse rikastumaan. Palkka nousee vielä hitaammin, joten ei varaakaan.

Kaikilla muilla tuntuu olevan, meneekö teillä muilla niin hyvin?

Kommentit (163)

Vierailija
121/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka laitto tonnin 2013 bitcoiniin niin tuotto ollut 16000% :D

t. Ns. Köyhä

Vierailija
122/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen kun joka paikka on täynnä sijoitusvinkkejä ja käskyjä "älä makuuta rahaa tililläsi". :D

Minä en makuuta tilillä. Nostelen käteistä jemmaan aina epäsäännöllisin väliajoin, ja välillä huomaan, että onpas kertynyt mukava potti 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä sijoituksillani rikastu, mutta tuottaa ne enemmän kuin jos olisivat käyttötilillä. Miksi ihmeessä en haluaisi niitä "ylimääräisiä" satasia vuodessa?? Lastani varten sijoittamisen aloitin ja tässä on vielä hyvä pätkä aikaa kerätä pottia.

Työtä, aikaa ja vaivaa se sijoittaminenkin vaatii. Minä lepuutan miljoonani tilillä eikä kukaan mahda sille mitään!

Huilinkimiljoonat olisi itselläkin kivoja 😴😴😴

Vierailija
124/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin nyt 60-vuotiaana. Keväällä saan osinkoa noin 1200 euroa. Ne sijoitan uudestaan. 

Apua

Vierailija
125/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva neuvoa aloittelijoita mutta aina tulee se ilonpilaaja. Mun isä aikanaan sanoi ettei musta tule varakasta kun kävelen kolikon yli. Sanoin etten sitä jaksa nostaa.

Kaikki on aina kotiinpäin. Älkää antako kenenkään lannistaa. Poistun nyt ja kiitos näkemiin.

Vierailija
126/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt hyvät mammat surko,  täällä voi kirjoitella mitä vain. 99 % suoltaa täyttä paskaa.

Vierailija
127/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten aktiivisesti sijoittaa, veikkaan että osakkeisiin tosi suunnitelmallisesti melko pieni porukka lopulta, mutta varmasti suurella osalla on joku rahasto tai pari ainakin. Itsekin kuulun tähän laiskan sijoittajan korkoa korolle porukkaan, jolla on vuosikaudet ollut näitä rahastoja. Ensin vanhempien aloittamaan lapsuudesta asti ja aikuisena sitten omat kuviot. Onpahan jotain pahan päivän varalle sitten. Ja silloin tällöin olenkin myynyt rahastoja muutaman tonnin, jos on ollut tarve ylimääräiselle rahalle. 

Miksi rahastoon? Parilla kolmella hiiren klikkauksella voi itsekin ostaa osakkeita. Samoja osakkeita ne rahastotkin ostaa ja tekevät huonompia valintoja kuin keskivertosijoittaja. No jos haluat olla geelitukkien palkan sponsoroija, niin ihan ok. Kukin tyylillään.

Passiivinen rahasto, mielellään indeksi jossa ei aktiivista salkunhoitajaa ole. Et rahoita yhtäkään geelitukkaa, korkeintaan jotain koodarijamppaa joka algoritmin ylläpidosta kaapii kohtuullista 0,4% osuutta itselleen. (Ihan hyvä raha koodarijampalle, kun vuosittain läpikulkeva raha mitataan useissa miljardeissa)

Vierailija
128/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana sijoitin, kun pienestäkin palkasta jäi ylimääräistä tilille. Nyt keski-ikäisenä olen päinvastoin joutunut syömään kuormasta, vaikka olenkin tänä päivänä ns. hyvätuloinen. Eipä se siis pelkästään tuloihin katso, sijoittaako vai ei.

Vierailija
129/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa osakemarkkinoille sijoittavien yksityishenkilöiden määrä on noussut 44% viimeisen 10 vuoden aikana, kertoi Bloomberg aamulla. Briteissä luku on vielä suurempi.

Tämä liittyy siihen, että indeksirahastojen ja etf:ien ja tarjonnan kansainvälistymisen myötä ihan tavikset pystyvät sijoittamaan pieniä summia pienillä kuluilla hyvin hajautettuihin kohteisiin. Tämä on aika uutta. Harrastin pienimuotoista sijoittamista teininä 1980-luvulla, ja silloin vaihtoehdot rajoittuivat Helsingin pörssin osakkeisiin. Kymmenen vuotta myöhemmin tarjolla oli myös järkyttävän kalliita pankkien rahastoja, joista tavis jäi aina tappiolle, kun pankki nyhti voitot itselleen. Ehkä siitä ajasta on jäänyt tämä sitkeä pelko ikuisesti miinuksilla olevista sijoituksista. 

Kyllä varmasti noin on. Tuossa puhuttiin siitä, kuinka iät ja ajat ahkerasti pankkitilille säästäneet saksalaiset haluavat nyt säästöilleen tuottoa, koska pelko eläkerahojen riittämättömyydestä on suuri. 

Vierailija
130/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten aktiivisesti sijoittaa, veikkaan että osakkeisiin tosi suunnitelmallisesti melko pieni porukka lopulta, mutta varmasti suurella osalla on joku rahasto tai pari ainakin. Itsekin kuulun tähän laiskan sijoittajan korkoa korolle porukkaan, jolla on vuosikaudet ollut näitä rahastoja. Ensin vanhempien aloittamaan lapsuudesta asti ja aikuisena sitten omat kuviot. Onpahan jotain pahan päivän varalle sitten. Ja silloin tällöin olenkin myynyt rahastoja muutaman tonnin, jos on ollut tarve ylimääräiselle rahalle. 

Miksi rahastoon? Parilla kolmella hiiren klikkauksella voi itsekin ostaa osakkeita. Samoja osakkeita ne rahastotkin ostaa ja tekevät huonompia valintoja kuin keskivertosijoittaja. No jos haluat olla geelitukkien palkan sponsoroija, niin ihan ok. Kukin tyylillään.

Indeksirahastoon. Matalat kulut, ei vaivaa, päihittää osakepoiminnan pitkällä aikavälillä.

Vierailija
131/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin sijoittamaan 2017 ja nyt on salkussa jo 180t. Ihan kivat osingot tulee, töissä on silti yhä käytävä.

Vierailija
132/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, mulla tulenkestävässä kassakaapissa "sijoitukset". Yksi tili, S-pankissa (ilmainen). Käteisenä säilytän kaiken ylimääräisen, en luota pankkeihin. Tili tyhjäksi niin nopsaa kun ikinä ehdin kun laskut on maksettu. Käytän siis vain käteistä ostoksiin. Toimii hyvin eikä lisärahalle ole tarvetta. Käytän itseeni itse tienaamani, enkä todellakaan säästä perillisille mitään. Kunhan kassan pohjalle jää sen verran että "kuoppaaminen" ei jää muiden harteille on tilanne ok. Miksi apinan raivolla säästäisin, en niitä mukaani lopun tullessa saisi kuitenkaan. Ei tuu perintöriitaa, kun ei jää jaettavaa. En omista mitään arvokasta, kun en tarvitse, kotikin on vuokakämppä, kulahtanein kalustein, no vähän huijasin, on ne kaikki vanhoja, mutta olen ne kunnostanut jo parikin kertaa, niin saa halvalla vaihtelua ja näyttävät uusilta, joten näillä mennään. Vaan kukin omalla tavallaan ja tää on mun tapani ja olen tyytyväinen, vaikka leski olen, mutta en onneksi yksinäinen, ystäväpiiri on mahtava.

Vierailija
133/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskan vıtut. Aina noita "hyviä sijoittajia" löytyy ja silti vaikka vuosia kuluu, niin edelleen käyvät päivätöissä ja on velaksi ostetut asunnot, autot sun muut. Niillä ei ole mitään muuta kuin ego.

Mitä ihmettä. Sekoitat sijoittamisen nyt lottovoittoon. Minulla esimerkiksi sijoitustuotot ovat 1000€/kk ja ansiotulot nettona 6000€/kk. Totta kai minä käyn päivätöissä, mutta tietenkin jatkan myös sijoittamista. Autoja en osta velaksi, sijoitusasuntoja kyllä. Velat tulevat maksetuksi, kun jään pois päivätöistä. Siinä kohtaa tulot kyllä laskevat väkisinkin aika paljon.

Heh. Tulee mieleen kaveri joka tuskaili ettei noista Veikkauksen peleistä ikinä voitolle jää. Kysyin että miksi et mielummin laittaisi niitä ylimääräisiä taskurahoja rahastoon tai osakkeisiin kasvamaan maltillisempaa mutta varmempaa korkoa? Ei kuulemma kannata, alle 10% vuosituotoilla ei duunari tee mitään totesi. Kaik pitäs heti saada, muuten on ihan turhaa. Päivittelee että miten muka muilla työssä käyvillä voi varaa kesämökkeihin sun muihin olla. Mitenköhän?

Vierailija
134/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko eläkerahojen riittämättömyydestä on hassu ilmaisu. Se on nykyajan psykologisoivaa kieltä, joka sekoittaa tosiasioita tunnetiloihin. Pahimmillaan pelkoja vatvotaan terapiassa sen sijaan, että varmistettaisiin omien rahojen riittävyys.

Kun omat vanhempani suunnittelivat eläkepäiviään, eläke oli 60% viimeisen kymmenen työvuoden palkasta. Siis jos palkka oli vaikka 6000€/kk siinä työuran parhaassa kohdassa, eläke oli 4200€/kk. Ei heillä ollut syytä huoleen.

Nyt viisikymppisillä eläke on noin 40% koko työuran keskimääräisestä palkasta. Sillä 6000 euroa tienaavalla suunnilleen 1800€/kk, jos on aloitettu 3000€/kk:lla ja keskimääräinen palkka on 4500. 

On ihan typerää puhua siitä, että viisikymppisillä on pelko eläkerahojen riittämättömyydestä. Ei ole. On tieto eläkkeen riittämättömyydestä haluttuun elintasoon vanhalla iällä. Sitä voi paikata omatoimisesti sijoituksilla. Jos saa eläkkeen päälle  1000€/kk pääomatuloa, nettotulot ovat suunnilleen samat kuin vanhempien ikäluokilla.

Vierailija
135/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen kun joka paikka on täynnä sijoitusvinkkejä ja käskyjä "älä makuuta rahaa tililläsi". :D

Minä en makuuta tilillä. Nostelen käteistä jemmaan aina epäsäännöllisin väliajoin, ja välillä huomaan, että onpas kertynyt mukava potti 😊

No, mihin ne menee? Kehitysmaiden kolme kertaa nuoremmille naisille?

Vierailija
136/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelko eläkerahojen riittämättömyydestä on hassu ilmaisu. Se on nykyajan psykologisoivaa kieltä, joka sekoittaa tosiasioita tunnetiloihin. Pahimmillaan pelkoja vatvotaan terapiassa sen sijaan, että varmistettaisiin omien rahojen riittävyys.

Kun omat vanhempani suunnittelivat eläkepäiviään, eläke oli 60% viimeisen kymmenen työvuoden palkasta. Siis jos palkka oli vaikka 6000€/kk siinä työuran parhaassa kohdassa, eläke oli 4200€/kk. Ei heillä ollut syytä huoleen.

Nyt viisikymppisillä eläke on noin 40% koko työuran keskimääräisestä palkasta. Sillä 6000 euroa tienaavalla suunnilleen 1800€/kk, jos on aloitettu 3000€/kk:lla ja keskimääräinen palkka on 4500. 

On ihan typerää puhua siitä, että viisikymppisillä on pelko eläkerahojen riittämättömyydestä. Ei ole. On tieto eläkkeen riittämättömyydestä haluttuun elintasoon vanhalla iällä. Sitä voi paikata omatoimisesti sijoituksilla. Jos saa eläkkeen pääl

Luulen, että eläkerahojen riittämättömyydestä puhuttaessa sillä tarkoitetaan eläkelupausta, joka on asetettu tasolle, jota kerätyt/kerättävät eläkevarat eivät lähellekään kata. Esim Suomessa tuo vaje on satoja miljardeja. Jos ei olisi, eläkkeet tulisivat maksuun eläkerahastoista.

Vierailija
137/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielest kalliit. Ei oo wörtti riski näil hinnoil mut kukin tyylillää. Pitää osaa suhteuttaa ja enemmän kyl mustia pilviä ja downsaidii ku härkämäistä nousua. Mut joo, nyt läppäri kii ja juomaan kaljaa. Helppoo rahaa silti jos vertaa laastisäkkien kantamisee. Riskii pitää ottaa ja hallitusti niin rahaa tulee, mut se on se riskin ja tuoton suhde joka merkitsee ja näitä sit jokainen punnitsee et kantsiiks tehdä ja mitä kantsii.

Vierailija
138/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin aloitin viime vuonna. 100-200€ rahastoihin, omien arvojen mukaisesti.

Arvo nyt 2500€

Mihin rahastoon laitoit kerta arvo on yli kymmenkertaistunut? 

Tarkoittaa varmaan että kuukaudessa laittanut 100-200e, joten ei tuo hyvin ihmeitä ole noussut. Minun kokemuksen mukaan alaspäin kyllä aina romahtaa nopeasti ja paljon, mutta nousu on hidasta ja kituliasta.

Vierailija
139/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan typerää puhua siitä, että viisikymppisillä on pelko eläkerahojen riittämättömyydestä. Ei ole. On tieto eläkkeen riittämättömyydestä haluttuun elintasoon vanhalla iällä. Sitä voi paikata omatoimisesti sijoituksilla. Jos saa eläkkeen pääl

Eiköhän ne kerkeä vielä nostaa meidän viisikymppistenkin eläkeikää vielä monta kertaa ennenkuin päästäisi eläkkeelle, jos ollaan enää edes elossa siinä vaiheessa :/ 

Se eläkekin tulee olemaan sitten niin pieni ettei sillä elä...

Vierailija
140/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sijoittanut säännöllisen epäsäännöllisesti kryptoihin. Myin juuri kaikki pois kun hinnat näyttää laskevan. Ostan taas kun hinnat on laskenut tarpeeksi, tai näyttää taas nousevan. Sotakassa on 1,8 milj. 

Onen tavallinen ykä mutta ihan hauskaa hommaa tämä on ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan